Har du sökt LSS-insatser? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du sökt insatser enligt LSS?

Ansökt och fått beviljat.
35
51%
Ansökt och fått avslag.
2
3%
Ansökt och fått avslag. Överklagat till Länsrätten och fått rätt.
0
Inga röster
Ansökt och fått avslag. Överklagat till Länsrätten utan framgång.
3
4%
Aldrig ansökt.
25
36%
Flera av ovanstående alternativ.
4
6%
 
Antal röster : 69

Har du sökt LSS-insatser? (Omröstning)

Inläggav serpentin » 2009-07-07 8:24:41

Jag skulle vilja ha en klistrad tråd där vi kan diskutera LSS-insatser. Sökta, avslagna, överklagade beslut, framgång/bakslag i Länsrätten och bara rent allmänna frågor om vilka insatser som finns.

Det skulle även vara intressant att få fram någon slags mall för hur en ansökan bör formuleras för att ha störst chans att bli beviljad. Jag har själv saknat det när jag ansökt och fått avslag för att min formuleringar, angivna skäl etc inte duger.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:22:56, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav earlydayminer » 2009-07-07 8:34:47

Jag har blivit beviljad hjälp (det mobila teamet) när jag flyttar till ett eget boende. Nu minns jag inte riktigt vad min kontaktperson på LSS sa, men jag tror inte jag är berättigad till så mycket mer än så eftersom jag inte har någon kraftigare störning.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 20:22:56, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav serpentin » 2009-07-07 8:38:25

Jag har fått beviljat vissa insatser och fått avslag på andra.
- ledsagarservice fick jag beviljat men det kom aldrig igång eftersom det inte fanns någon ledsagare att tillgå
- daglig verksamhet, har jag just nu

Jag har nyligen sökt ledsagare igen men fått avslag för att jag har barn.

Jag har tidigare sökt korttidsvistelser/rekreation och fått det beviljat. Nu får jag avslag för att jag har ett litet barn som måste följa med.

Jag har begärt individuell plan men det kravet blev bara bemött med kränkande kommentarer av LSS-handläggaren.

Jag har ansökt om särskilt anpassad bostad men fått avslag. Kunde inte ta mig samman och skriva ihop en överklagan och fick ingen hjälp trots att jag begärde det. "Det är inte lönt" fick jag till svar från LSS-handläggaren.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:22:56, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav deadpoet » 2009-07-07 9:17:17

Jag blev beviljad utan problem. Sedan sökte de en kontaktperson till mig fast jag inte ville ha en.

Jag har glömt vad mer man kan få genom LSS. Vissa saker berättade de aldrig.
Senast redigerad av deadpoet 2011-05-04 20:22:56, redigerad totalt 1 gång.
deadpoet
Inaktiv
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2009-06-16
Ort: Södermanland

Inläggav Bror Duktig » 2009-07-07 10:02:28

serpentin skrev:- ledsagarservice fick jag beviljat men det kom aldrig igång eftersom det inte fanns någon ledsagare att tillgå
[...]
Jag har nyligen sökt ledsagare igen men fått avslag för att jag har barn.

Jag har tidigare sökt korttidsvistelser/rekreation och fått det beviljat. Nu får jag avslag för att jag har ett litet barn som måste följa med.

Detta är ju ett jättestort misstag av lagskaparna.

Och det är rent ut sagt förjävla diskriminerande.
En blind person, eller en i rullstol, råkar inte ut för detta, trots att de också har LSS. När jag påpekade det för en handläggare, så sade hon bara något svamlande skit.

Jag har ju själv råkat ut för en liknande situation. Och då får man som sagt inte heller någon hjälp av SoL, eftersom de hänvisar till LSS (om inte barnet far illa).

Detta måste ju vara ett fel i systemet och borde gå att uppmärksamma på något sätt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:22:56, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Pemer » 2009-07-07 11:58:57

Vi borde ha skrivit brev om det här också. A, ragnevi och jag väntar ju sedan nu snart nio månader på svar från Socialstyrelsen om tandvårdsstödet. Så det tar tid med sådana saker. Men något måste göras här också, så här går det inte att ha det.

Det är ju inte så att lagen i sig innehåller några ordalydelser om att behovet av hjälp och stöd måste vara över en vissa nivå för att "gälla" och berättiga till att den hjälpen och det stödet. Men de enskilda kommunerna tar till sådana gränser som idioter för att försöka slippa undan så många LSS-beslut som möjligt. Det är inte troligt att de får rätt i sådana tankar av länsrätterna om besluten bara väl överklagas, men då måste folk orka överklaga. Och veta att de kan göra det.

Lagen blir nu inte så mycket en rättighetslag för de grupper den var till för att hjälpa, som ett ok att behöva följa för de stackars, stackars kommunerna. Det är taskigt och det är sjaskigt. Nog nu!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:22:56, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Selma » 2009-07-07 18:41:26

Aldrig ansökt.

Har däremot försökt få intyg för "Rätt till nödvändig tandvård..." men då påstods det att jag först måste ha LSS-insatser. Ger mig inte förrän jag fått detta intyg. :evil:
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 20:22:56, redigerad totalt 1 gång.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav serpentin » 2009-07-07 20:37:32

Jag kommer att överklaga avslag på korttids/rekreation.

Jag ska troligen få hjälp från Regionens Råd och Stöd (vuxenhab) när det gäller bostad.

De jag pratat med på vuxenhab några ggr är dock lite väl lama i sina planer. De vill inte diskutera överklagande utan bara få till ett möte med kommunen angående mitt behov av särskilt anpassad bostad. Jaja, tänker jag, de vet inte vilken kommun de kommer att få möta. Slå huvudet i en betongvägg är ingenting om man jämför.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:22:56, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav ragnevi » 2009-07-07 20:48:21

Jag har Boendestöd, men det är beviljat enligt SoL, däremot är det handlagt av en LSS-handläggare. Det var också henne som jag bad ansöka om grönt kort för nödvändig tandvård. (Kortet är vitt och inte grönt förövrigt.)
Så något eventuellt beslut från LSS krävdes inte i mitt fall.
Visserligen var handläggaren skeptisk först och sa att man måste ha ett stort vårdbehov för att få kortet, då svarade jag att jag inte besökt en tandläkare på åtta år och behövde det. Och hon svarade att hon skulle undersöka saken, detta var en fredag.
Hon ringde igen på måndag och sa att hon skickat ansökan.
På fredag ringde hon igen och berättade att jag blivit beviljad grönt kort.
På måndagen fick jag kortet.
Sedan dess har jag fått en visdomstand utopererad och en värdelös bettskena.
Det är väl snart ett år sedan nu kan jag tänka mig, så kanske dags att boka tid för ny undersökning.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 20:22:56, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Alien » 2009-07-07 23:49:25

Jag har sökt och fått daglig verksamhet. Det är väl min enda LSS-insats. Därigenom har jag också fått tandvårdskort (de verkar anse att man måste ha LSS-insats för att få ett sådant i min kommun).

Det vore bra om den som behöver insatser och får nej, kunde få en PO som kunde hjälpa till att slåss mot motsträviga tjänstemän.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:22:56, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Lilla Gumman » 2009-07-07 23:55:08

Hej!

Jag har fått daglig verksamhet och kontaktperson beviljad. Jag har också haft boendestöd förut men det vill jag inte ha eftersom jag egentligen kan städa själv. Och nu har jag ryckt upp mig massor.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika


Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav Bigge » 2011-06-30 21:35:58

Jag saknade alternativet : Väntar på tid hos handläggare - LSS.
Ska dock följa denna tråd med intresse.
Bigge
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2011-03-08

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-30 22:01:49

Bara om DV än men de tycker jag ska ha kontaktperson och boendestöd med men jag vet inte om jag vill/vågar.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav Torsdag » 2011-07-01 2:07:31

Aldrig ansökt.
Vet inte vad jag skulle med de till . Ett Grönt kort skulle i och för sig säkert passa bra en vacker dag.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav Miche » 2011-07-01 7:16:39

Torsdag skrev:Aldrig ansökt.
Vet inte vad jag skulle med de till . Ett Grönt kort skulle i och för sig säkert passa bra en vacker dag.

+1

Jag har nog gett upp tanken på att ansöka, orkar inte tjafsa med kommunen...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav kullan » 2011-07-02 19:37:28

Jag är inskriven på DV och jag har fått tandvårdskort. Men jag fick veta att i praktiken betyder LSS särskilt Aktivitets stöd. Åtminstone i Mora. Så hoppar jag av min DV dras LSS-beslutet in för mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav Miche » 2011-07-02 22:27:30

kullan skrev:Jag är inskriven på DV och jag har fått tandvårdskort. Men jag fick veta att i praktiken betyder LSS särskilt Aktivitets stöd. Åtminstone i Mora. Så hoppar jag av min DV dras LSS-beslutet in för mig.

Typiskt fall av utpressning, säkert olagligt dessutom, men de räknar säkert med att de som drabbas är för okunniga för att begripa bättre...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav kullan » 2011-07-02 22:31:37

Miche skrev:
kullan skrev:Jag är inskriven på DV och jag har fått tandvårdskort. Men jag fick veta att i praktiken betyder LSS särskilt Aktivitets stöd. Åtminstone i Mora. Så hoppar jag av min DV dras LSS-beslutet in för mig.

Typiskt fall av utpressning, säkert olagligt dessutom, men de räknar säkert med att de som drabbas är för okunniga för att begripa bättre...


När min LSS-handläggare hörde att jag inte varit närvarand på min DV så sa hon att jag var tvungen till det för att hon skule kunna ta ett nytt beslut.

Men i nästa andentag sa hon att Asperger ledde automatiskt till LSS. Hur tolkar man detta?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav clivia » 2011-07-02 22:35:11

Har fått DV beviljat men kom aldrig igång för jag var inte i skick för att börja med något.
Alternativen för hur DV ser ut är olika från kommun till kommun men de ska alla ändå kunna erbjuda att man tex kan utforma sin egen DV..
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav kullan » 2011-07-02 22:39:56

Men som jag tolkade min LSS-handläggare så blev det inget nytt LSS-beslut om jag inte deltog i min DV.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav clivia » 2011-07-02 22:47:36

kullan skrev:Men som jag tolkade min LSS-handläggare så blev det inget nytt LSS-beslut om jag inte deltog i min DV.


Alltså...
...du ansöker SJÄLV vilka insatser du vill ha/deltar i, end of story.
Däremot om DV är din enda insats från LSS, då är det väl inte konstigt om du "förlorar" din handläggare.
Däremot kan inte de kräva att du deltar i DV för du ska få annan insats för det är rent av olagligt.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav kullan » 2011-07-02 22:51:09

Men om jag inte har nån handläggare så kan jag väl inte få några fler insatser? Eller? Då måste man väl nästan va i kontakt med hab då.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav clivia » 2011-07-02 23:01:38

kullan skrev:Men om jag inte har nån handläggare så kan jag väl inte få några fler insatser? Eller? Då måste man väl nästan va i kontakt med hab då.

Njae..så funkar det inte.
Man skulle kunna beskriva det så här:
Om du inte behöver några insatser just nu tex, så behövs ju inte då heller någon handläggare.
Har du idag eller har precis haft en insats som du inte längre behöver och skulle behöva senare igen, kontaktar du bara kommunen och hänvisar till du redan har en handläggare.
Det innebär inte att man fortsätter ha sin, utan i praktiken handlar det mer om att de har redan underlag att du är berättigad insatsen och du behöver inte längre gå omvägar.

Det betyder inte att vid tillfället du ansöker då och insatsen du ansöker om då beviljas per automatik men du får antingen samma handläggare som du har idag igen eller en annan som tar över din nuvarande.

Kontakten genom habiliteringen gäller allt som oftast första kontakten med LSS på kommunen.
Har du redan en insats behöver du inte om introduceras på nytt, utan det är bara att ringa socialkontoret eller den avdelningen LSS-handläggarna sitter och säga "nu vill jag ha den här insatsen och behöver en handläggare" så hänvisar dig vidare om du ska skriva ansökan eller om de bokar en tid för möte. Förstår du?
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in