Har alla stenåldersmän och alla indianer ADHD??

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har alla stenåldersmän och alla indianer ADHD??

Inläggav manne » 2009-06-29 0:32:32

jag menar kolla dessa clip indianerna är ju överaktiva de springer runt och är vilda och gör tics ljud och jagar med spjut kanske de alla har Damp.?

sedan så är de så överaktiva att de måste gå flera mil varje dag ju varför. :shock:

De har så mycket ADHD att de måste jaga med spjut ju.. :shock:

Indianer med DAMP hära på clipet..!

http://www.youtube.com/watch?v=pyVXBbdFo-M&feature=fvw

Clan of the Cavebear (1986

http://www.youtube.com/watch?v=j44XyHF3yAg
Senast redigerad av manne 2011-05-04 20:15:22, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Alexandra » 2009-06-29 1:16:06

Det är betydligt mer naturligt och nyttigt för en människokropp att gå långa sträckor varje dag, än att sitta framför en dator. Har inget med hyperaktivitet att göra.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:15:22, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav manne » 2009-06-29 1:23:52

Alexandra skrev:Det är betydligt mer naturligt och nyttigt för en människokropp att gå långa sträckor varje dag, än att sitta framför en dator. Har inget med hyperaktivitet att göra.


Men denna då att slåss och bråka då.???

http://www.youtube.com/watch?v=pyVXBbdFo-M&feature=fvw
Senast redigerad av manne 2011-05-04 20:15:22, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav imperativ » 2009-06-29 1:50:27

Ok... då kallar vi detta "har alla människor som någonsin deltagit i någon form av "slagsmål" ADHD?".

http://www.youtube.com/watch?v=3j5X432TESM

Eller vrf inte:
http://www.youtube.com/watch?v=RvWZfxOYKEo (del 1)
http://www.youtube.com/watch?v=MAyCchPFW-w (del 2)

Har de också ADHD? :lol:
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 20:15:22, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Alexandra » 2009-06-29 1:51:55

Människor - med eller utan ADHD - har i alla tider tyckt om att slå ihjäl varann. ;)

(Sen är det ju, som andra medlemmar på forumet redan påpekat, bra att om man diskuterar såna här saker hänvisa till rena fakta. Alltså vetenskapliga artiklar osv, inte spelfilmer och romaner.)
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:15:22, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav msitua » 2009-06-29 6:41:25

Hej lilla manne, det korta svaret är nej.

Alla Indianer har inte ADHD.

Stenåldern 10.000 - 1.700 f kr är det svårt att veta om beteenden. Det som finns från denna tid är bosättningar, gravar, stenverktyg, eldstäder mm. Men det finns inga människor att studera beteende på. Rent hypotetiskt skulle det vara möjligt att alla stenåldersmänniskor hade ADHD men det är inte statistiskt troligt.

ADHD liksom Asperger styrs delvis av gener som bygger upp hjärnan. Om alla stenåldersmänniskor hade ADHD så skulle ADHD troligen varit mer utbrett idag eftersom urvalstrycket inte varit tillräckligt stort för att minimera dessa gener på så kort tid.

Stenåldersmänniskan såg ut som vi, det rör sig om samma art (Homo sapiens) och skulle du ta ett spädbarn från stenåldersmänniskan att lära upp i nutid så skulle den troligen sitta framför TV och dator den med. Rent genetiskt har det inte hänt så mycket på 10 tusen år. (källa: "the human body - dvd")

MVH Robert
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 20:15:22, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav msitua » 2009-06-29 6:58:00

p.s. ett par gener som ändrats i utbredning på senare tid är:
* genen för sickle-cell anemi eftersom den i enkel uppsättning skyddar mot malaria
* genen för att bryta ner laktos har blivit talrikare hos nordbor medan många fortfarande på kontinenten inte kan dricka mjölk utan ont i magen
* genen för gluten nedbrytning

* gener (flera) för autism har blivit talrikare i silicon valley där många nördar bor
* gener (flera forskning pågår) för att stå emot HIV smitta har blivit talrikare hos prostituerade i Kenya.
* här kan du se hur förekomsten av ADHD är fördelad i USA
http://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/prevalence.html
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav Kikarn » 2009-06-29 9:18:54

Jag tror inte heller att alla i en urbefolkningsgrupp eller native/urbanbefolkning har det. Men jag tror att personer med adhd står högt i kurs som relationsobjekt, i dessa grupper eftersom de förmodligen kan vara väldigt livsdugliga när det gäller att försvara sin flock, försörjna sin omgivning, att ta risker vid jakt, att vara hängiven sin flockuppgift, att genom att förhålla sin kropp i rörelse hålla den i trim och ge den styrka etc, etc, etc.

Jag tror att adhd i en ursprungsmiljö är en väldigt eftertraktad egenskap hos personen. Inte minst genom att ex vara uthållig när det gäller smärta, ha spänningssökande egenskaper, etc, etc. etc.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Lakrits » 2009-06-29 9:23:21

msitua skrev:p.s. ett par gener som ändrats i utbredning på senare tid är:
* genen för sickle-cell anemi eftersom den i enkel uppsättning skyddar mot malaria

En liten passus. Ordet malaria kommer av mala aria, "dålig luft". Man trodde till en början att sjukdomen orsakades av illaluktande gaser från sumpmarker. De var med andra ord inne på rätt spår när det gäller plats, men inte när det gällde medium eller vektor.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-06-29 14:30:33

Att de är mer aktiva betyder inte att de är hyperaktiva. Det är de långa vandringarna och den proteinrika kosten som gör att jägar-/samlarsamhällen kan reglera sin folkmängd utan vare sig p-piller eller avhållsamhet (det minskar fertiliteten.) Men ADHD var nog en evolutionär fördel i många miljöer och har förmodligen minskat efter jordbrukssamhällets införande. Det borde vara vanligare i befolkningar som nyligen drabbats av tvångscivilisering, t.ex. vissa indianer, eller de som ännu lever som på stenåldern.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Alexandra » 2009-06-29 14:56:58

Jag ställer mig ytterst tveksam till att ADHD, med allt vad det innebär*, skulle ha kunnat innebära en fördel i ett jägarsamhälle. Vad säger ni om ADD, då? På vilket sätt hade ADD inneburit fördelar i ett jägarsamhälle?

*Jag föreställer mig att koncentrations- och uppmärksamhetsproblem samt problem med att reglera vakenhet/sömn inte är en hit för en jägare, även om det säkert vore lättare att ha ADHD i ett jägarsamhälle än i vårt högteknologiska utbildningssamhälle, där man slaviskt måste följa klockan.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Zombie » 2009-06-29 15:35:05

Instämmer med Alexandra. Och om det är ADD jag har så ser jag inte heller stenåldersfördelen med att se ut som en människa i sin krafts dagar men vara nästan en grönsak.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav regnif » 2009-06-29 16:21:57

Men hade de inte tänkare i hyddan, och de andra jagade? Tänkaren kanske var ADD:arn då? Den som ändå satt där och bara tänkte. De tänkte ut en plan och folk litade på dem då i tiden (utan massa medier), vad vet jag?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-06-29 19:36:54

Alexandra och Zombie:

ADHD är ganska vanligt. För vanligt för att kunna förklaras med att det är en defekt. Det kan vara så att ADHD-drag är fördelaktiga om man inte har för mycket av dem. Vad som är "för mycket" beror på omgivningen. I det moderna samhället har flera procent av befolkningen för mycket ADHD-drag, så de får en diagnos. Eftersom de flesta nackdelarna med ADHD var mindre allvarliga eller helt oskadliga på stenåldern bör det ha varit vanligare med ADHD av en sådan grad som idag diagnosticeras. De drag som borde vara fördelaktiga är impulsivitet och hög aktivitetsnivå. Årstidsbunden aktivitetsnivå borde vara det mest fördelaktiga i vårt klimat, men det ingår väl inte i ADHD.

Regnif:

De flesta jagade inte utan samlade växter. Männen jagade ibland, vilket stod för 30% av näringstillförseln och nära 100% av proteintillförseln. Det måste precis som idag ha funnits de som inte kunde delta av olika skäl. Dessa samhällen är mycket kunskapsintensiva men det handlar mycket om kunskaper som måste förvärvas genom att göra saker. Medicinmän och schamaner är en sorts tänkare, men jag vet inte om det är ADD som gör en bra medicinman. Kanske, men jag kan inte se varför. Det är mycket lättare att se vad ADHD-personer kan tänkas ha gjort. ADD är svårare att förklara.

Individen får ett större värde i ett litet samhälle där den inte är utbytbar, det gör att man var tvungen att hitta användningsområden för alla, från de som idag skulle kallas utvecklingsstörda till excentriska ufon och folk som inte pratar.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Zombie » 2009-06-29 20:57:52

Allt detta förutsätter att respektive NPF-drag är direkta produkter av det naturliga urvalstrycket. Det kanske de inte är, de kanske är indirekta bieffekter eller rentav (delvis) missbildningar genom nytillkomna stressorer i industrisamhället eller så.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alexandra » 2009-06-29 21:34:11

Zombie skrev:Allt detta förutsätter att respektive NPF-drag är direkta produkter av det naturliga urvalstrycket. Det kanske de inte är, de kanske är indirekta bieffekter eller rentav (delvis) missbildningar genom nytillkomna stressorer i industrisamhället eller så.


Amen! Och apropå nytillkomna stressorer, alkoholintag under graviditeten ökar risken för ADHD/ADD väsentligt. Under de senare årtiondena har kvinnor börjat dricka alltmer.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav regnif » 2009-06-29 21:39:04

Undrade lite var deras ADD-människor fanns, om de nu fanns då..tänkte att de måste ha fått vara med och göra nåt. Fann inte riktigt att de skulle ha haft nån i hörnet som muttrade med inget att göra. Som nån automatisk tanke om att de hade klart för sig vad alla skulle göra. De hade nog inte någon 'daglig verksamhet' så att det var bara upp och göra, typ, tänkte jag.

Man hade ändå ingen sjukersättning eller så antar jag (inte dock så bra på historia), så då tvingades man ut mer, ingen invalidiserade nån? Det var bara ut och jaga, eller finna sin plats annars, eller dö, typ. Så då fanns det ingen tid till att sitta inne, iaf utan syssla, funderade jag.
Eller så klassades väl de som nån slags utanför flocken-människor?
Eller någon tyst medjägare där som samlar med dem alla, den ser ju ändå vad den skall göra, inget krångel, alla är ute och gör nåt, men den kanske pratade minst? Jag vet inte exakt vad ADD är heller, men lite.

Det är ju krångligare i samhället nu med så mycket olika saker att välja mellan, vad man kan göra "när man blir stor".
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Alexandra » 2009-06-29 21:58:40

Som vi redan varit inne på, i en värld utan miljögifter, alkohol, tobak och diverse konstiga kemiska tillsatser i maten, så fanns det med stor sannolikhet betydligt färre personer med ADHD/ADD. I den mån de nu ändå fanns, så visst, mycket lär säkert ha varit betydligt lättare. Då tänker jag främst på detta med dyskalkyli/dyslexi och kanske även lättare koncentrationssvårigheter.

Vet alldeles för lite om jägarsamhällen egentligen för att kunna uttala mig om detta, men kommer också att tänka på detta med bristande social kompetens - jag tror knappast att detta är en tillgång när man lever i en jägarstam, där om nånstans måste man väl kunna samarbeta för att överleva, tänker jag mig? I vilket fall kan jag inte tänka mig annat än att taskig motorik måste ha varit en klar nackdel. :roll:
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav manne » 2009-06-29 22:01:18

Den förfärlige snömannen skrev:Alexandra och Zombie:

ADHD är ganska vanligt. För vanligt för att kunna förklaras med att det är en defekt. Det kan vara så att ADHD-drag är fördelaktiga om man inte har för mycket av dem. Vad som är "för mycket" beror på omgivningen. I det moderna samhället har flera procent av befolkningen för mycket ADHD-drag, så de får en diagnos. Eftersom de flesta nackdelarna med ADHD var mindre allvarliga eller helt oskadliga på stenåldern bör det ha varit vanligare med ADHD av en sådan grad som idag diagnosticeras. De drag som borde vara fördelaktiga är impulsivitet och hög aktivitetsnivå. Årstidsbunden aktivitetsnivå borde vara det mest fördelaktiga i vårt klimat, men det ingår väl inte i ADHD.

Regnif:

De flesta jagade inte utan samlade växter. Männen jagade ibland, vilket stod för 30% av näringstillförseln och nära 100% av proteintillförseln. Det måste precis som idag ha funnits de som inte kunde delta av olika skäl. Dessa samhällen är mycket kunskapsintensiva men det handlar mycket om kunskaper som måste förvärvas genom att göra saker. Medicinmän och schamaner är en sorts tänkare, men jag vet inte om det är ADD som gör en bra medicinman. Kanske, men jag kan inte se varför. Det är mycket lättare att se vad ADHD-personer kan tänkas ha gjort. ADD är svårare att förklara.

Individen får ett större värde i ett litet samhälle där den inte är utbytbar, det gör att man var tvungen att hitta användningsområden för alla, från de som idag skulle kallas utvecklingsstörda till excentriska ufon och folk som inte pratar.


Men hade de vin och sprit och sånt under sten åldern då..??

Hära är en sten ålders gud kallad ur modern..

http://cache.virtualtourist.com/3486714 ... Taxila.jpg

Något säger mig att det kunnde se ut så hära under sten åldern..
Med små byar hus ,odlingar ,båtar också och fiske..

http://www.vinfolio.com/thewinecollecto ... oneage.jpg

http://www.boardgamenews.com/gameprevie ... oneage.jpg

läser just denna nu så jag utgår att detta kan stämma handlar om vanligt folk just nu inte de andra nehandertalarna..

http://www.bokrecensioner.se/9171338632

Auel, Jean Hästarnas dal

"Hästarnas dal" - en fristående fortsättning på succéromanen "Grottbjörnens folk" - utspelar sig under den senaste istiden för drygt 35 000 år sedan. I centrum står cromagnongflickan Ayla.
Ayla har drivits bort från den neanderthalklan som adopterade henne när hon som liten skildes från sitt cromagnonfolk efter en jordbävning. Utstött, följd av neanderthalarnas förbannelser, vandrar hon över den ändlösa vindpinade stäppen för att söka efter sitt eget folk. På sin ödsliga vandring kommer hon till en grönskande dal där en hjord stäpphästar betar det böljande gräset. Ayla stannar i denna dal: år av hård kamp för att överleva sjukdom, kyla och anfallande rovdjur. Hon blir allt skickligare som jägare, medicinkvinna och flintknackare - hon uppfinner också metoder som ingen annan människa någonsin använt före henne. Ayla har sällskap av en ung stäpphäst och ett grottlejon, men till slut blir henne ensamheten olidlig. Hon vill vandra vidare, vill återfinna sitt folk, men samtidigt är hon rädd för vad som ska hända när hon möter dem. Den som slutligen bryter hennes isolering blir en man av cromagnonfolket - en av hennes egna. Han blir den förste man som kommer att väcka både hennes vänskap och hennes kärlek.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Alexandra » 2009-06-29 22:18:41

Manne, människor har alltid berusat sig på olika sätt, men förmodligen inte så till den milda grad som många av oss gör idag. Sen får ju människor barn i allt senare ålder, vilket ytterligare ökar risken för NPF - observera att det inte bara är moderns ålder, utan även faderns, som spelar in! Kommer också att tänka på detta med att man räddar allt fler för tidigt födda barn, barn som alltså ej hade överlevt i ett jägarsamhälle utan tillgång till professionell vård och medicinsk utrustning. För tidigt födda löper stor risk att drabbas av ADHD mfl skador.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav manne » 2009-06-29 22:28:05

Alexandra skrev:Manne, människor har alltid berusat sig på olika sätt, men förmodligen inte så till den milda grad som många av oss gör idag. Sen får ju människor barn i allt senare ålder, vilket ytterligare ökar risken för NPF - observera att det inte bara är moderns ålder, utan även faderns, som spelar in! Kommer också att tänka på detta med att man räddar allt fler för tidigt födda barn, barn som alltså ej hade överlevt i ett jägarsamhälle utan tillgång till professionell vård och medicinsk utrustning. För tidigt födda löper stor risk att drabbas av ADHD mfl skador.


jo tack jag vet föddes stjälv ett par månader förtidigt tyvär..

Men min mamma var 21 då och farsan var 20 år..så de var inte gammla.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav regnif » 2009-06-29 23:50:00

Aah! :idea: Jag tror jag har känt en person när jag var yngre, som verkade ha dyslexi och/eller AD/HD som var för tidigt född. Där ser man..
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav manne » 2009-06-30 0:03:37

regnif skrev:Aah! :idea: Jag tror jag har känt en person när jag var yngre, som verkade ha dyslexi och/eller AD/HD som var för tidigt född. Där ser man..


ja det finns många sådan i dag ett par tusen typ..eller mera.. :lol: :lol: :)
Senast redigerad av manne 2011-05-04 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-06-30 19:27:04

Zombie skrev:Allt detta förutsätter att respektive NPF-drag är direkta produkter av det naturliga urvalstrycket. Det kanske de inte är, de kanske är indirekta bieffekter eller rentav (delvis) missbildningar genom nytillkomna stressorer i industrisamhället eller så.


Jo det är ju en annan rimlig förklaring, jag vet inte tillräckligt mycket om ADHD för att kunna såga den. Men jag vidhåller att impulsivitet är bra.

Jag har träffat färre personer med ADD än med ADHD och de med ADD har inte i något fall varit positivt inställda till tillståndet. Till ADHD har jag inte uppfattat någon sådan kompakt negativ inställning.

Alexandra skrev:Vet alldeles för lite om jägarsamhällen egentligen för att kunna uttala mig om detta, men kommer också att tänka på detta med bristande social kompetens - jag tror knappast att detta är en tillgång när man lever i en jägarstam, där om nånstans måste man väl kunna samarbeta för att överleva, tänker jag mig? I vilket fall kan jag inte tänka mig annat än att taskig motorik måste ha varit en klar nackdel.


Aspergarna var inte nödvändigtvis jämnt fördelade i befolkningen utan kan ha levt med varandra och därmed inte haft problem med social kompetens. Taskig motorik är nog ett problem men det kanske kompenseras av att vi till skillnad från NT har en förmåga till logisk problemlösning.

Inte till någon särskild:

Jag tycker det är konstigare att så många kan läsa och skriva, än att några inte kan det.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Återgå till Intressanta intressen



Logga in