Boendestöd (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har du boendestödjare (oavsett LSS, SoL, från psykiatrin, pga AS eller annars)?

Nej, jag har inte boendestöd.
54
40%
Ja, jag har boendestödjare nu.
55
41%
Jag ska (ska kanske) få boendestödjare.
10
7%
Har haft boendestödjare tidigare.
15
11%
Annat/Övrigt/Vet inte.
1
1%
 
Antal röster : 135

Boendestöd (Omröstning)

Inläggav MsTibbs » 2008-08-25 18:03:18

Ni som har boendestödjare, hur funkar det? Vad gör de för er? Vilka saker diskuterar ni? Har ni bra listor och sånt ni använder? Recept? Hur ofta har ni boendestöd och hur lång tid? Vad tycker ni är bra med era och vad skulle ni vilja ha på ett annat sätt? Känner ni er respekterade och att ni talar bra er emellan? Skulle du rekommendera dina boendestödjare till andra?

Moderator Gripandekylig - förtydligade rubriken
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:27:11, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bror Duktig » 2008-08-25 18:13:23

Jag har boendestöd.

Men jag vill inte gå in på detaljer här på det öppna forumet.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 15:27:11, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Pemer » 2008-08-25 18:57:56

Kanonpersonal här i serviceboendet där jag bor, men jag har inte varit pigg på alltför mycket kontakt med dem. Nu skulle jag kanske vara mer redo igen att inse att viss hjälp kan vara alldeles utmärkt att ta emot.

Det kan handla om att hjälpa till att planera och i någon mån utföra det som krävs för ordning på torpet, bara ta en promenad med eller utan att slinka in och handla på vägen hemåt.

En i personalen omtalade en gång att det inte ingick i åtagandena att ställa sig och diska, men hon var personligen så förtjust i att diska så hon kunde tänka sig att ta disken medan jag röjde bland något annat.

Det finns tillgång till kommunens bilpark och man kan få hjälp att åka och handla ekonomiskt på storköpet, jag fick samma bilhjälp med att åka till en god vän i Huddinge som köpt platt-tv och hämta den 28-tums-tv han dittills hade haft och erbjöd mig att få då han visste att jag bara hade en liten 20-tummare.

Så de är inte så dumma att ha. Det gäller att landa i sin sits och sitt hjälpbehov och vänja sig vid tanken.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:27:11, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Charley? » 2008-08-25 18:59:03

Jag har haft indirekt boendestöd.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:27:11, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav MsTibbs » 2008-08-25 19:06:14

Charley? skrev:Jag har haft indirekt boendestöd.


Indirekt? Syftar du på pojkvännen el?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:27:14, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Charley? » 2008-08-25 19:07:50

MsTibbs skrev:Indirekt? Syftar du på pojkvännen el?

Gud, nej. Han har (tyvärr) inte AS eller någonting annat som berättigar honom till sådant.

Men jag har delat lägenhet med en kille som hade boendestöd :)
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:27:14, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Crixan » 2008-08-25 19:24:19

Jag har boendestöd, hittills så har de varit att de hjälpt mig att ta mig till psyk och ev. andra sjukbesök eller apotek osv, annars så har de varit som ett bollplank som man kunnat prata av sig lite med samt få hjälp att se saker ur en annan vinkel, de har hjälpt mig med kontakter inom de sociala och sådant.

Nu ska jag dock få utökat boendestöd (en spec) som just jobbar med bla. asperger diagnoser, det innebär att jag kommer att få mer hjälp hemma, så som mat och hålla ordning på mediciner och sådant.
Är tänkt att de ska hjälpa mig på fötterna, har nyligen börjat på "behandling" och är ännu inte så bra att ta hand om mig själv, sådana saker som att komma ihåg att borsta tänderna, komma ihåg att äta, ställa i ordning mat, få komma ut och få lite luft samt träna att vara uppi folk och olika situationer...

De ska slipa den trubbiga stenen till en diamant som så småningom ska kika ut :)
Senast redigerad av Crixan 2011-05-04 15:27:14, redigerad totalt 1 gång.
Crixan
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2008-07-16
Ort: Sörberge/Timrå

Inläggav MsTibbs » 2008-08-25 19:51:35

Charley? skrev:
MsTibbs skrev:Indirekt? Syftar du på pojkvännen el?

Gud, nej. Han har (tyvärr) inte AS eller någonting annat som berättigar honom till sådant.

Men jag har delat lägenhet med en kille som hade boendestöd :)


Aha, jag tänkte att pojkvännen diskade åt dig :) Man behöver för övrigt inte ha AS för att få en boendestödjare, vad jag förstår behöver man ingen diagnos alls, krasst sett iallafall.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:27:14, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav morsan » 2008-08-25 21:01:36

Var ansöker man om boendestödjare? Hur stort funktionhinder måste man ha? Hur många timmar / månad har ni som får den hjälpen?
Senast redigerad av morsan 2011-05-04 15:27:14, redigerad totalt 1 gång.
morsan
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-08-13
Ort: Skåne

Inläggav MsTibbs » 2008-08-25 21:10:39

morsan skrev:Var ansöker man om boendestödjare? Hur stort funktionhinder måste man ha? Hur många timmar / månad har ni som får den hjälpen?


Jag har ca en timme tre gånger per vecka, i början hade jag en dag, sen två dagar. Det beror på vad dom tycker man behöver. Man kan söka boendestöd genom LSS-handläggare (om man har autismspektrumdiagnos) eller hos soc (man behöver inte ha andra ärenden elelr bidrag där tror jag). Man kan också få boendestöd genom psykiatrin, men det är nog för dem som har kontakt på psyk sedan tidigare, jag ska nog få en kontaktperson från psyk tex.

I första hand LSS-handläggare (eller soc om du inte har diagnos). Antingen ring LSS-handläggare själv elelr fråga på soc om de kan ge dig en blankett att fylla i där du kan kryssa i vilka saker du är intresserad av, sen kommer dom bedöma om dom anser att du har behov, jag vet inte precis vart gränsen går.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:27:14, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Charley? » 2008-08-25 21:12:44

MsTibbs skrev:Aha, jag tänkte att pojkvännen diskade åt dig:) Man behöver för övrigt inte ha AS för att få en boendestödjare, vad jag förstår behöver man ingen diagnos alls, krasst sett iallafall.

Nä. Han städade som fan i lördags men det händer inte ofta.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:27:14, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav harrypotter » 2008-08-27 11:11:17

De är väl bra på sitt sätt eftersom man får hjälp med saker.
Men det jobbiga är att jag hela tiden måste planera och tänka på vad vi skall göra. Man kan i och för sig ha ett schema som ser likadant ut hela tiden.
Men just nu är jag lite grinig. För det som skulle blivit gjort har inte blivit gjort det har blivit glömt trots att vi pratat om det.

Jag ville ha hjälp med disken efterom jag har ont i ryggen. Men de diskar inte rent så det får kvitta. Så jag anser mig vara i samma sits.

Sedan har de kommit lite tidigt och jag har varit enromt stressad varje gång de kommit. Liksom hyperventilerat och varit nästan svimfördig.
Det är väl när jag byggt upp vad som skall hända.
Men de säger att jag lugnar ner mig vilket jag gör.

Det dumma är deras chef som ändrar på tider och inte informerar oss som skall ha boendestöd. Det är lite dåligt när man inte alltid vet varför de står utanför dörren eller när man vant sig vid en person så byter de ut den.

Men det kan fungera bra. Det beror lite på hur du är som person också och om du konkret vet vad du behöver hjälp med.

Jag har haft lite svårt för det eftersom jag är van vid att sköta hushållsarbetet själv. Då är det inte lätt när någon "klampar" in.

Men de har varit bra på att lyssna och rätta sig efter mig.

Ett tag var jag irriterad för jag hittade ingenting eller snubblade över saker bara för att de råkat flytta dem någon millimeter. Men nu är de noga med att inte flytta på saker.
harrypotter
 
Inlägg: 329
Anslöt: 2007-06-12

Boendestöd [delad tråd]

Inläggav Pemer » 2009-06-20 20:41:26

Bror Duktig skrev:Men å andra sidan så finns det ju inget boendestödsliknande inom LSS...


Va? Vad fasen handlar punkterna 2, 3 och 5 om då? Det är väl just något slags boendestöd som är poängen, trodde jag?

9 § Insatserna för särskilt stöd och service är
1. rådgivning och annat personligt stöd som ställer krav på särskild kunskap om problem och
livsbetingelser för människor med stora och varaktiga funktionshinder,
2. biträde av personlig assistent eller ekonomiskt stöd till skäliga kostnader för sådan assistans, till den del behovet av stöd inte täcks av beviljade assistanstimmar enligt lagen (1993:389) om assistansersättning,
3. ledsagarservice,

4. biträde av kontaktperson,
5. avlösarservice i hemmet,
6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet,
7. korttidstillsyn för skolungdom över 12 år utanför det egna hemmet i anslutning till skoldagen samt
under lov,
8. boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn eller ungdomar som behöver bo utanför föräldrahemmet,
9. bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna,
10. daglig verksamhet för personer i yrkesverksam ålder som saknar förvärvsarbete och inte utbildar sig. Lag (1997:723).



Admin:


Klipper in en rad inlägg från Om LVU och andra myndighetsingripanden där Bror Duktigs inlägg var det första inlägget i en diskussion som kom att handla om boendestöd. Detta inlägg fick stå kvar (och det är ur det Pemer citerar) men de följande flyttas hit.

Gripandekylig

Slog ihop första delen av tråden Boendestöd med tråden Boendestöd (omröstning)
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-20 20:50:50

Pemer, jag menade mer hjälp med organisering av hemmet. Städning och så. Jag kanske uttryckte mig oklart.

Personlig assistans är mer för personliga behov (eller om personen inte kan göra mat alls typ). Inte att organisera eller hjälpa med saker som beror på dålig motor eller planeringsförmåga eller exekutiv förmåga.

Ledsagarservice hjälper inte till med något i hemmet och får inte hjälpa till om man behöver ha med sig barnen när man går någonstans.

Avlösarservice är för barn. Alltså npf-barns föräldrar får avlösning. En aspergerförälder får inte avlösning om inte barnet har diagnos. Därför sade min drake till LSS-handläggare att jag skulle hoppas på att mitt barn fick diagnos.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Boendestöd

Inläggav Alexis » 2009-07-02 18:15:56

Boendestöd är något jag först hörde talas om under min utredning och som jag läst om på detta forum. Men vad är det mer exakt?

Vill gärna veta vad de är för några - är det hemtjänsten, speciellt anställda eller något mer liknande kontaktpersoner?
Är det habiliteringen som bestämmer vad de ska göra?

Jag vet knappt vad jag ska fråga, eftersom jag vet så lite om detta! Upplys mig gärna. :)
Senast redigerad av Alexis 2011-05-04 20:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Alexis
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav Lakrits » 2009-07-02 19:59:55

Boendestöd är en kommunal stödfunktion, som du hittar via kontakt med en av kommunens biståndshandläggare (du kanske redan har en). Det är en slags "hemtjänst light", oftast inriktad på personer med psykiska och/eller neuropsykiatriska funktionshinder, där boendestödjarna hjälper till med saker i vardagen som brukaren har svårigheter med. Men det görs sällan åt brukaren, utan tillsammans med denne.

I Uppsala kommun har de ett arbetslag som bara arbetar med sådana som jag, d.v.s. autister av olika slag och grad (autism, AS, AD(H)D etc.) och andra typer av NPF.

Jag har boendestöd två gånger i veckan från den gruppen. De hjälper mig med att planera t.ex. resor och det stöd jag kan behöva under vägen, jag får hjälp med att handla i stökiga miljöer, och jag får hjälp med praktiska saker i hemmet de perioder jag är inskriven på sjukhus.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Lilla Gumman » 2009-07-02 22:18:26

Hej!

Bror Duktig skrev:Pemer, jag menade mer hjälp med organisering av hemmet. Städning och så. Jag kanske uttryckte mig oklart.

Personlig assistans är mer för personliga behov (eller om personen inte kan göra mat alls typ). Inte att organisera eller hjälpa med saker som beror på dålig motor eller planeringsförmåga eller exekutiv förmåga.

Ledsagarservice hjälper inte till med något i hemmet och får inte hjälpa till om man behöver ha med sig barnen när man går någonstans.

Avlösarservice är för barn. Alltså npf-barns föräldrar får avlösning. En aspergerförälder får inte avlösning om inte barnet har diagnos. Därför sade min drake till LSS-handläggare att jag skulle hoppas på att mitt barn fick diagnos.


Ett inlägg i tråden. Boendestöd är kostnadsfritt och ingår i LSS. Det är ett mobilt team som kan hjälpa till med ett veckoschema, stötta i att komma i gång och städa, hjälpa till med rutiner för tvätt, hjälpa till att organisera skafferiet och så vidare. Boendestödet får egentligen inte städa. Om boendestödet ska gå in och städa, blir det i stället hemtjänst enligt SoL och man får betala enligt gällande hemtjänsttaxa.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 20:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Alexis » 2009-07-02 23:57:13

Tack! Jag är så nydiagnostiserad att jag inte haft kontakt med habiliteringen ännu. Jag har förstått att de ska hjälpa mig att sköta mig själv, och hoppas verkligen att det ska fungera. :)

Jag bor i en mycket liten kommun, och den habilitering som ska kontakta mig (när som helst) ligger i en större grannkommun och där finns något slags autistteam. Möjligt att de har samarbete över kommungränserna här, det är inga avstånd att tala om.
Vad jag naturligtvis hoppas är att det är personer insatta i NPF som eventuellt besöker mig.
Senast redigerad av Alexis 2011-05-04 20:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Alexis
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav nano » 2009-07-03 3:22:34

Min spontana tanke är att det borde vara skönare utan dem.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:20:10, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Pemer » 2009-07-03 3:56:55

Ja, det var här jag har saknat ett inlägg jag hade filat på ganska länge som svar på Bror Duktigs svar på det jag skrev som Lilla Gumman citerar nu. Måste ha varit någon jäkla krasch i Internet Exploder innan jag var klar.

Kontentan av vad jag höll på och skrev den gången var väl ungefär att det låter som att en enskild kommun eller en enskild socialsekreterare kört en jäkla rövare, deras egen hårdare tolkning för att minimera utgifterna.

Boendestöd ingår de facto i LSS, och det finns ingen begränsning i lagstiftarnas intention som gör att någon av rättigheterna faktiskt inte ska gälla den som inte anses ha "tllräckligt omfattande" problem. Det ska gälla precis lika mycket rätten till hjälp med de problem som beror på igångsättningsproblem och så vidare.

Om sedan enskilda kommuner sitter och gör lokala inskränkningar i hur de erbjuder de behövande den hjälp som lagen medger... ja, det börjar vi bli alltför vana att se hur vanligt det är... :x icon
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bror Duktig » 2009-07-03 9:13:28

Hm. Jag har i alla fall hört att rent boendestöd inte ingår i LSS. De som utför boendestöd här, gör det som en insats i SoL, och är hos npf:are, psyksjuka, missbrukare m.m. Alla som har problem med att få hemmet att fungera.

De jobbar MED personerna, inte som hemtjänst.

När jag ser vilka rättigheterna i LSS är, så ser jag inte vilken av insatserna som skulle kunna innefatta boendestöd. Det finns i alla fall inget som uttryckligen kallas boendestöd.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-07-03 9:16:18

nano skrev:Min spontana tanke är att det borde vara skönare utan dem.

För mig är boendestödet jättebra verkligen. Och gör att mitt hem ser ut som något annat än en exploderad antikaffär.
Jag har bra personer som kommer hit. Den ena är så bra att man kan umgås på ett privat sätt. Hon är också mycket engagerad på ett bra och intresserat sätt, i alla utsattas problem.

Det hade säkert varit en annan sak om blasépersoner hade kommit hit och hafsat igenom sitt jobb.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Lakrits » 2009-07-03 9:16:26

Alexis: Ja, NPF-gruppen i Uppsala är helt ny, den startade i april i år, så det är väl troligt att det saknas i många andra kommuner.

nano: Ja, helst av allt skulle jag slippa. Mest för att jag blir nervös av besök, men också för att jag skulle vilja kunna rå mig själv. Men tyvärr finns det saker som jag måste få hjälp med, och då är det skönt att få stöd att göra dem själv istället för att någon annan gör dem åt mig.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:20:15, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav serpentin » 2009-07-03 12:27:25

Lilla Gumman skrev:
Ett inlägg i tråden. Boendestöd är kostnadsfritt och ingår i LSS.


Egentligen inte eftersom boendestödet är en insats enligt SOL. Förvirrande eftersom den finns med bland paragraferna i LSS.

Just därför är boendestödet bara till för att tillförsäkra skäliga levnadsvillkor till skillnad från LSS som ska se till att man uppnår goda levandsvillkor.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:20:15, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Återgå till Aspergare och vården



Logga in