Krav för att få tandvårdskort?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav regnif » 2009-05-23 17:58:05

nano skrev:Har fått för mig att det är så att AS-människor reagerar på andra sätt ibland än majoriteten människor på en del ämnen.
Läste att någon råkat ut för en bra narkosläkare som helt enkelt svarade på en läkarkollegas fråga om varför han inte använde normal narkos och svarade "det fungerar inte på den här patienten" utan att upplysa om att det hade med AS att göra (tror läkaren hade pratat med patienten innan om något om bedövning eller om det var narkos).


Intressant! Har också tänkt på/hört om det där med att man reagerar annorlunda då kanske, vid olika former av autism. Du menar att patienten hade AS? Kan det vara så att man väljer andra ämnen till dem då? Isåfall kanske det vore bra att lära de andra då vad det handlar om. Jag har haft narkos nån gång och då hade jag tydligen reagerat på något ämne (minns ju inte det själv hur/att jag reagerade, hehe). Jag tycker mig hört nån gång om nån bedövning eller något "hon skall ha det här", och då tänkte jag om det har med det här med AS att göra kanske..?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:14:09, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Pemer » 2009-05-23 18:06:49

Socialstyrelsen har redan en gång tagit landstinget i Västra Götaland i örat om att det inte är tänkt att betyda "ha insatser" utan just att det är de som ingår i de uppräknade personkretsarna som omfattas av lagen. Det är ju faktiskt också alla gånger en språkligt klart riktigare beydelse av "omfattas av" än att det skulle anses betyda de som dessutom har sökt om och beviljats insatser enligt lagen.

Det är ju bara att vända på själva verbet. Vilka är det denna lag omfattar? De som räknas upp som ingående i personkretsarna, som har rätt att söka insatser, eller de som redan har sökt insatser?

Uttrycket att omfattas av en lag blir väl väldigt konstigt i förlängningen, om man på allvar menar att det inte betyder den grupp som berörs av en lag och dess omfattning, utan enbart de av dessa som också har kommit i åtnjutande av det lagen talar om. Om det är först då man omfattas av den, vad kallas det då att man står i förhållande till den genom att ingå i de grupper den räknar upp att den gäller?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:14:09, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-05-23 18:08:36

Paprika skrev:Förlåt att jag skrev en ny tråd.
Jag glömde helt bort att jag redan skrivit en förrut.

Så då ska jag alltså fråga min LSS-handläggare?


Hej igen! :)

Ah... anade nästan det. Sådant händer.

Japp, fråga din LSS-handläggare. Lysande, du har redan LSS-åtgärder alltså. Då löper du ingen risk för sådant krångel vi har pratat om i övrigt här i tråden, då. Skönt.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:14:09, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Sam » 2009-05-23 19:53:04

Pemer skrev
Socialstyrelsen har redan en gång tagit landstinget i Västra Götaland i örat om att det inte är tänkt att betyda "ha insatser" utan just att det är de som ingår i de uppräknade personkretsarna som omfattas av lagen.


Varför har inte då socialstyrelsen gått ut med detta i en riksomfattande info?


Vad står de för individer/personer eller diagnos?
Även detta går att tolka på två sett:
1. Att de personer som har dessa diagnoser med automatik "klassas/stämplas", och ingår i personkrets 1....
2. Att de diagnoser som ingår i personkrets 1... ger rätten att söka den ev hjälp man behöver.

För min del som individ, så vill jag inte "klassas/stämplas" och ingå i personkrets 1 med automatik, bara för att jag har AS.

Att diagnosen hör till personkrets 1, och därmed ger mig rätt att söka insatser som jag ev behöver, är för mig något helt annat

Problemet är ifs att tandvårdintyget inte är sökbart, som en egen insats i dagsläget. Iaf inte över allt i landet.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:14:09, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Alien » 2009-05-25 14:21:01

Sam skrev:
Pemer skrev
Socialstyrelsen har redan en gång tagit landstinget i Västra Götaland i örat om att det inte är tänkt att betyda "ha insatser" utan just att det är de som ingår i de uppräknade personkretsarna som omfattas av lagen.


Varför har inte då socialstyrelsen gått ut med detta i en riksomfattande info?


Vad står de för individer/personer eller diagnos?
Även detta går att tolka på två sett:
1. Att de personer som har dessa diagnoser med automatik "klassas/stämplas", och ingår i personkrets 1....
2. Att de diagnoser som ingår i personkrets 1... ger rätten att söka den ev hjälp man behöver.

För min del som individ, så vill jag inte "klassas/stämplas" och ingå i personkrets 1 med automatik, bara för att jag har AS.

Att diagnosen hör till personkrets 1, och därmed ger mig rätt att söka insatser som jag ev behöver, är för mig något helt annat

Problemet är ifs att tandvårdintyget inte är sökbart, som en egen insats i dagsläget. Iaf inte över allt i landet.


Jag förstår inte hur du menar. Det är ju just för att vi automatiskt räknas/klassas till personkrets 1 (pga "autism eller autismliknande tillstånd") som vi skulle få tandvårdskort utan vidare utredning. Ingen påtvingar oss insatser om vi inte ansöker om dem.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:14:09, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Sam » 2009-05-25 18:48:55

Vet inte riktigt hur jag ska förklara, vad jag menar. Jag vet vad jag menar men kan inte förklara det på ett bra sätt.

Ungefär så här, jag har diagnosen AS,men lever ändå ett självständigt vanligt vuxen liv. Jag är inte i behov av de insatser som LSS har att erbjuder för att få mitt liv att fungera.
Idag ingår AST i personkrets 1, men ändå hör jag inte ditt som enskild individ. Eftersom jag då inte har ett uttalat behov av "praktisk" hjälp och stöd.
(Jag tycker inte om att man kopplar ihop människan/individen med AST, som att de med automatik =hör till personkrets ett.)

Vilket i praktiken innebär att jag inte kommer åt ett tandvårdsintyg, eftersom jag inte bedöms ha ett omsorgsbehovet. Vilket är det svar jag fått både hos handläggare i den kommun jag bor i och direkt hos tandvårdsenheten.
Det som jag verkligen skulle behöva är dock ett tandvårdsintyg, både för att det finns ett utökat tandvårdsbehov och att det baserar sig på min diagnos.
Eftersom tandvårdsintyget idag inte är en egen sökbar insats. Så hamnar jag med flera mellan stolarna.

Av personliga skäl, vill och har jag svårt att tänka mig att söka insatser fr LSS som förknippas med att jag skulle ha ett uttalat omsorgsbehov för att mitt liv ska fungera i vardagen.

Så i princip så skulle jag gärna se att just tandvårdintyget för oss med AST istället blev en egen sökbar insats, på tandläkarenas lista, som bygger på ett behov av extra tandvård/kontroller, som baserar sig på en tandläkar bedömning. Iaf att denna möjlighet att söka fanns parallelt med dagens system som bygger på att man har insatser fr LSS
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:14:09, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Garum » 2009-05-26 10:24:21

Sam skrev:Vilket i praktiken innebär att jag inte kommer åt ett tandvårdsintyg, eftersom jag inte bedöms ha ett omsorgsbehovet. Vilket är det svar jag fått både hos handläggare i den kommun jag bor i och direkt hos tandvårdsenheten.
Det som jag verkligen skulle behöva är dock ett tandvårdsintyg, både för att det finns ett utökat tandvårdsbehov och att det baserar sig på min diagnos.


Detta är helt felaktigt, har man en as-diagnos och därmed tillhör personkrets 1, så har man rätt till ett tandvårdststödsintyg UTAN några LSS insatser!!!
Dessa handläggare kör kommunens egen hemmasnickrade och fullständigt felaktiga tolkning av tandvårdslagen (för att spara pengar)
Stå på dig, KRÄV ett tandvårdsstödsintyg och hänvisa till tandvårdslagen!
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 19:14:09, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Mördarsnigel » 2009-05-26 12:22:01

Jag har inga LSS-insatser.
Jag har boendestöd, men boendestöd är inte LSS, utan gäller alla som av diverse psykiska skäl har svårt att sköta sitt hem.
Fick mitt tandvårdskort av LSS-handläggaren i Marks kommum.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 19:14:09, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Sam » 2009-05-26 13:05:50

Jag lever i princip ett vanligt liv, utan inblandning av andra människor. vilket jag trivs med och som fungerar aldeles utmärkt för min del, när jag lever det utifrån mina egna förutttnigar där jag är ägare till mitt liv och min tid.

För mig skulle det kännas väldigt konstigt att helt plötsligt gå från ett självständigt vuxenliv, till att bli en omsorgstagare bara för att jag fått en diagnos när jag var runt 40.
Det som skiljer mitt liv från flertalet, är att jag inte länge jobbar och står till arbetsmarknadens förfogande. Detta är den hjälp och stöd jag behöver för att må bra och fungera. Förutom då ett tandvårdintyg.

Någon typ av hjälp från kommun eller LSS är jag inte i behov av. Detta innebär att jag inte ses som någon som har ett behov av extra omsorg för att klara mig.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:14:09, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Mördarsnigel » 2009-05-26 13:23:01

Precis som det skrevs tidigare i tråden så verkar det vara väldigt olika i olika kommuner.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 19:14:09, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav regnif » 2009-05-28 23:33:51

Jag har hört att LSS mer hjälper dem som behöver dygnet-runt-hjälp?

Man börjar tröttna när allt går efter kommuner. Kan man inte bara ha nån vettig hjälp åt alla/individen? Nåt bra, fungerande för alla.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:14:09, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Zombie » 2009-05-28 23:41:58

Det tycker jag också. Det har länge varit dags att skrota den kommunala självstyrelsen i social- och handikappvården och annat som gör att redan utsatta människor dessutom behandlas godtyckligt.

Men hur ska det bli politiskt möjligt?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:14:09, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav regnif » 2009-05-29 18:16:38

Hehe....få bort alla styranden...nä, annars vet jag inte. De verkar ju lyssna på så mycket vad folk säger. De verkar aldrig någonsin bry sig innan det är försent. Innan folk har tagit livet av sig (det är så jävla bra att komma och ojja sig då..), eller andra tragedier. Fattar inte hur man kan vara så självisk och få jobba som en styrande. Är nog en av de vidrigare sätt att få tjäna några pengar på.

Så, ja, hur skall det bli politiskt möjligt? Men då måste politikerna vilja samarbeta med oss, om de nu verkligen behöver göra något sådant..
Jag undrar om de är verkligen nöjda med att sabba folks liv, sen fortsätta att stå och skylla ifrån sig och hålla på? Få liv förstörda, det är nästan som att det känns som deras riktiga arbetsuppgift. Sen stå där och beklaga eventuellt, men vad händer sen?
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Tandvårdstöd + Frikort kombinerat?

Inläggav r00t » 2009-11-20 19:13:37

Nu har jag fått mitt tandvårdsstödskort!

Det verkar som att man kan kombinera sitt tandvårdsstödsintyg med frikort för sjukvård, eller jag tolkar det så iaf.

För att citera vårdguiden:

http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Halso-och-sjukvard/Tandvard/Tandvardsstod/

Avgifter

Den uppsökande verksamheten är helt kostnadsfri. För nödvändig tandvård, tandvård som led i sjukdomsbehandling och individuellt anpassade tandvårdshjälpmedel gäller landstingets patientavgifter för tandvård. Avgifterna ingår i högkostnadsskyddet.


Och på baksidan av frikort för sjukvård står det följande:

Frikortet berättigar till avgiftsfri öppen sjukvård samt tandvård för vissa grupper på landstingets mottagningar och privata mottagningar som ersätts av landstinget.

Är det någon som har erfarenhet av det här? Hur hittar man en privattandläkare som har knutit avtal med landstinget (i stockholmstrakten)?
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:53:04, redigerad totalt 1 gång.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Inläggav Titti » 2009-11-20 23:59:18

Jag har för omväxlings skull kommit upp i ett frikort inom sjukvården i år och de senaste veckorna har jag dessutom varit hos tandläkaren tre gånger utan att behöva betala - just eftersom jag har frikort. Det gäller lika inom vanlig sjukvård och tandvård - kostnaden är den samma, egenavgifterna räknas ihop och frikortet gäller för alltihop.

Privata tandläkare har jag däremot ingen som helst erfarenhet av, varken i Stockholm eller annorstädes.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:53:04, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Debbido » 2009-11-21 0:15:21

Jag går inte hos Folktandvården utan hos en vanlig privat tandläkare. De flesta är ju privata, men är de inte alla anslutna till hökostnadskort för tandvård? Tror det.

Jag kommer snabbt upp i frikort inom sjukvården och därför blir då min tandvård i regel gratis. De frikort som finns är ju: frikort för sjukvård (och därmed tandvård): 900 kr. Frikort för medicin 1800 kr. Frikort för sjukresor: 1500.

Puh, det blir dyrt när man lägger ihop det.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 22:53:04, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-21 0:53:51

Hur får man ett frikort för läkarbesök (sjukvård)?

Jag har tre gånger 300 betalt utan frikort - blev aldrig informerad om jag skulle behöva ett efter jag blev 20 år. Trodde att det skedde automatiskt som med medicinen.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:53:04, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Debbido » 2009-11-21 1:19:21

Liljencroowna skrev:Hur får man ett frikort för läkarbesök (sjukvård)?

Jag har tre gånger 300 betalt utan frikort - blev aldrig informerad om jag skulle behöva ett efter jag blev 20 år. Trodde att det skedde automatiskt som med medicinen.


Jag känner inte till några åldersgränser på frikortet. När man betalt 900 och har klistrat in sina kvitton i ett högkostnadskort så att man kan bevisa att man avverkat läkarebesök till ett värde av 900 kr - då visar man bara upp sina kvitton och får då ett frikort utfärdat.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 22:53:04, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Titti » 2009-11-21 1:20:12

Liljencroowna skrev:Hur får man ett frikort för läkarbesök (sjukvård)?

Jag har tre gånger 300 betalt utan frikort - blev aldrig informerad om jag skulle behöva ett efter jag blev 20 år. Trodde att det skedde automatiskt som med medicinen.


Ta med dig dina kvitton och gå till valfri sjukvårdsinrättning så fixar de det.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:53:04, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-21 1:37:05

Jag har inga kvitton. Jag betalar genom faktura.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:53:04, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Chilehead » 2009-11-21 2:03:26

Om det är till en och samma vårdgivare så har de det i sina register
det gjorde min läkarmott. sist jag var där sa jag att nu har jag kommit upp till 900kr, hon kollade i datorn och gav frikortet

annars har du kvar nånting kvar som visar att du betalat fakturan typ kvittens när man betalar eller hämta uppgifterna från internetbanken om du använder den där finns ju uppgifterna kvar
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 22:53:04, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav r00t » 2009-11-21 2:34:27

Titti skrev:Jag har för omväxlings skull kommit upp i ett frikort inom sjukvården i år och de senaste veckorna har jag dessutom varit hos tandläkaren tre gånger utan att behöva betala - just eftersom jag har frikort. Det gäller lika inom vanlig sjukvård och tandvård - kostnaden är den samma, egenavgifterna räknas ihop och frikortet gäller för alltihop.


Jag var nere hos öppentandvården för ett antal veckor sen och pratade med dom om det där med frikortet (och visade upp det). De var väldigt tydliga att poängtera att jag måste ha nåt separat intyg för att tandvårdsbiten för frikortet skulle gälla. Det är en av anledningarna till varför jag startade den här tråden.

Debbido skrev:Jag går inte hos Folktandvården utan hos en vanlig privat tandläkare. De flesta är ju privata, men är de inte alla anslutna till hökostnadskort för tandvård? Tror det..


Jag har ingen koll och vill också veta, så jag vidarebefodrar din fråga här :)
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:53:04, redigerad totalt 1 gång.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Inläggav Pemer » 2009-11-21 4:38:46

Jodå, alla tandläkarbesök blir helt jämställda med läkarbesök. Kostar lika mycket som läkarbesöken, stämplas in i högkostnadsremsan, och när du når 900 spänn så får du frikort.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:53:04, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2009-11-21 15:33:19

Det stämmer. Och det gäller oavsett om det är en privattandläkare, kan jag tillägga. Men tandläkaren måste först ha intyget och ta kopia på det, sen behöver man bara visa högkostnadsremsan och få en stämpel tills man är uppe i 900:-

Sen när det gäller själva tandvården så görs smärre ingrepp som vanliga lagningar utan strul, men om det är dyrare saker som bryggor o dyl så måste din tandläkare först göra en ansökan hos tandvårdsenheten och få det godkänt, vilket brukar ta nån månad eller så. Här kan de vara lite snåla med hur många tänder man anses behöva som minimum för att kunna tugga.

Och vill man ha något extra flott, som porslinsfyllningar eller implantat, får man bekosta större delen själv. Tandvårdsstödet täcker bara de enklaste/billigaste metoderna och materialen. Men det är ju vackert så. Man sparar många tusenlappar på detta.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:53:04, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in