Saknade tecken

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Saknade tecken

Inläggav jonsch » 2009-05-22 22:05:31

Jag skrev just ungefär den är meningen:

Vad hade ni tyckt om jag skrivit så här?:

Här saknar skriftspråket definitivt antingen ett tecken eller en regel som tillåter användande av ? ihop med :.
(Vad jag vet finns det inte).

Där hade vi kanske ett exempel till. Vi använder ju i forumskrift kursiveringar och fristående paranteser för att understryka eller just sätta något i parantes. Vad jag vet så är det inte "officellt tillåtet", av Svenska akademien antar jag, eller i offentliga dokument. Det finns en mängd små såna möjligheter på ett tangentbord/skrivprogram, att uttrycka mer exakt hur man menar.

Tycker ni att det saknas tecken? Saknas det mer tillåtande och innehållsrika regler? Åtminstone kunde man kanske kräva att skriftspråket ska ha lika många uttryckssätt som man kan använda i telefon (betoning, skämtsamt tonfall etc.).
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 19:35:38, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav nallen » 2009-05-22 22:15:24

När det gäller det första exemplet är det väl ett problem mest för att det inte är komplett?
Vad hade ni tyckt om jag skrivit så här: "Ipsum factum"?

Borde väl fungera? eller missade jag nåt när jag inte orkade leta upp sammanhanget?

Det jag däremot saknar är tecken för ren gruppering av ord. De skulle fungera ungefär som parenteser eller citationstecken, utan att ändra innehållet. Om jag använder '|' som ett sådant tecken i en mening: "jag skulle vilja kunna använda |öppen gylf i Paris|-attityden på samma sätt som jag kan tala rökar-attityden". Att använda citationstecken i sådana sammanhang fungerar ibland (och hade troligen fungerat utmärkt i mitt exempel nyss) men inte alltid.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Språket



Logga in