En skruvad relation el Snälla pojkar förlorar

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav regnif » 2009-05-01 0:04:34

Kanske inte, men jag har ofta uppfattningen att folk skrattar åt mig när jag mår dåligt, så är väl något sådant då. Nämen jag tycker ofta folk skrattar åt sådana som har ångest eller pratar osammanhängande (otufft) till exempel, är nog min känslighet för det som kommer fram igen, sorry isåf för det. Så det kanske inte har stämt.
Tack iaf att du svarade TK, för att jag ibland får lite impulser. Vart lite nedlugnad nu.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 10:25:54, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav TK » 2009-05-01 0:23:39

Ja, tyvärr är det så att man på ett sådant här forum ofta kan få reaktioner på det man skriver, som kan vara svåra att ta om man är känslig.

De tuffa hävdar att man får skylla sig själv om man skriver, då man är allmänt känslig eller kanske inte mår så bra för stunden. De poängterar att detta är ett debattforum, där man får vara beredd att ta strid för sina åsikter.

Jag tycker att vi alla bör vara litet lyhörda för varandra och vara försiktiga, i synnerhet emot dem som ännu inte blivit så hemtama på forumet. Sedan kan vi vara tuffa i andra sammanhang, det är min uppfattning.

Det finns som sagt rätt många uppfattningar om hur vi ska diskutera med varandra på forumet. Alla kör alltså inte med en tuff stil.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 10:25:54, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav regnif » 2009-05-01 0:40:17

TK skrev:Ja, tyvärr är det så att man på ett sådant här forum ofta kan få reaktioner på det man skriver, som kan vara svåra att ta om man är känslig.

De tuffa hävdar att man får skylla sig själv om man skriver, då man är allmänt känslig eller kanske inte mår så bra för stunden. De poängterar att detta är ett debattforum, där man får vara beredd att ta strid för sina åsikter.

Jag tycker att vi alla bör vara litet lyhörda för varandra och vara försiktiga, i synnerhet emot dem som ännu inte blivit så hemtama på forumet. Sedan kan vi vara tuffa i andra sammanhang, det är min uppfattning.

Det finns som sagt rätt många uppfattningar om hur vi ska diskutera med varandra på forumet. Alla kör alltså inte med en tuff stil.


Jag tycker det här var bra sagt :)
Sedan så kanske inte alla kan förstå det man skriver, jag vet inte. Har väl haft uppfattningen om att allt kan man förstå, men det kanske inte är så jätteenkelt då. Kanske vissa förstår en viss stil mer än de förstår andra. Dock så försöker jag förstå alla stilar, vet ej om det är så bra alltid, men men.
Men tycker du sade det bra.
Själv kan jag nog ha olika stil beroende på hur jag mår och beroende på situation.
Har kanske haft dålig erfarenhet av många andra forum också, så det kan ju resultera i en viss vaksamhet sedan innan. Och senast man var med i forum såhär var ju ett tag sedan också. Har kanske inte den vanan inne heller. Har väl undvikit forum på senare tid.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 10:25:54, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav regnif » 2009-05-01 0:55:00

nano skrev:En variant vore ju att skriva en egen tråd om bara dig, som en tråd där du bestämmmer reglerna.
Blir väl lite som en blogg kanske.
Du skulle ju kunna lägga en länk i din signatur till någon eller flera av dina bloggar, det blir väl ett par personer som tittar iaf.


Vem åsyftas här?
Fast det blir väl inte så demokratiskt i ett forum att bestämma några regler? Ens i en egen hel tråd. Jag är dålig på att bestämma regler också.
Inget bråk om denna idé, men jag vet inte om jag kan göra en sån.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 10:25:54, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav TK » 2009-05-01 1:01:31

regnif. Jag kan då berätta att det här forumet är det första forum som jag varit aktiv i. Har prövat med olika slags inlägg i olika slags trådar, både mer allvarliga och mer lättsmma.

Jag var länge mycket försiktig och läste endast på forumet. Sedan skrev jag några inlägg litet då och då. Så det där du säger om vaksamhet, det känner jag igen.

Det tar viss tid innan man tycker sig ha koll på vad man klarar av för diskussioner, utan att känna sig för utsatt och att bli för utmattad. Det har jag förstått eftersom jag fram till i dag har hunnit med att vara inblandad också i mer tillspetsade debatter här på forumet.

Jag tror du gör klokt i att inte ställa alltför hårda krav på dig själv i detta att förstå vad alla vill ha sagt med det som de skriver. Det är förstås bra om man har det som ett mål, som man försöker uppnå. Men det kan ju ta sin tid. Själv har jag haft några år på mig att inse detta.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 10:25:54, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav regnif » 2009-05-01 1:10:08

Då kanske vi har någon liknande erfarenhet, TK.
Det är hjälpsamt faktiskt att läsa vissa inlägg här, om man bara orkade minnas dem hela dagen igenom...eftersom humöret verkar inte tycka likadant då, tyvärr. Humöret går och vinner över råden, lite.
(Inte att förväxla med tråden).
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 10:25:54, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav nano » 2009-05-01 17:15:25

regnif skrev:
nano skrev:En variant vore ju att skriva en egen tråd om bara dig, som en tråd där du bestämmmer reglerna.
Blir väl lite som en blogg kanske.
Du skulle ju kunna lägga en länk i din signatur till någon eller flera av dina bloggar, det blir väl ett par personer som tittar iaf.


Vem åsyftas här?
Fast det blir väl inte så demokratiskt i ett forum att bestämma några regler? Ens i en egen hel tråd. Jag är dålig på att bestämma regler också.
Inget bråk om denna idé, men jag vet inte om jag kan göra en sån.
Jag tänkte på dig regnif, en tråd som är för dig att prata i och säga saker efter eget tycke o smak.
Inte nödvändigtvis sådant som är rationellt eller vettigt alla gånger.
Som kanske får svar eller kommentarer eller inte.
Riktigt vad den skulle ha för nytta vet jag inte men det är mer för din egen del än någon annans :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 10:25:54, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav tahlia » 2009-05-01 17:23:28

KrigarSjäl skrev:Nej.
Krigarn mjäkar inte.


Somliga gränsar till att bli en parodi på sig själv. ;)
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:25:54, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav nano » 2009-05-01 17:40:01

Sant, tycker visseligen att KS ofta kommer med klarsynta inlägg som inte följer någon ström och ofta gillar jag hans ideer och inlägg även om de inte följer mina ideer men detta var inte en av dem, jag tycker KS var taskig.

Det är dessutom fullt tillåtet att vara mjäkig om man så vill vara eller bara är så, precis som KS troligen inte kan rå för den han är och merparten av hans beteenden.
Själv har jag märkt att mina beteenden ändras långsamt och inte förrän jag insett något.
Omotiverade förändringar kan jag inte säga att händer särskilt ofta i mitt sinne, jag har en önskan att vara juste och snäll, dock inte att förväxlas med dumsnäll.
Jag tycker regnif är bra :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 10:25:54, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav regnif » 2009-05-01 23:03:50

Tackar, detsamma nano.
Nä dumsnäll är väl något annat. Kanske platsar jag själv där ibland, vet inte.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in