Hur bemöta "De professionella" på forumet?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur bemöta "De professionella" på forumet?

Inläggav rdos » 2009-04-27 10:33:58

Admin:

Delat av en diskussion som gick OT i en annan tråd.


----------------------------------------------------------------------------------


Jag tycker väl att omdaningen av forumet varit både bra och dålig. Det är numera bättre ordning på ämnena.

Jag instämmer oxå med Liebert i att nya medlemmar, inklusive vårdpersonal, ska bemötas på ett snyggt sätt. Det är bara genom att diskutera & informera på ett snyggt sätt som man kan nå ut med sitt budskap. Varje gång en NT med goda avsikter försvinner härifrån efter påhopp är en förlust för hela kollektivet. Det sprider sig och skapar bad-will.

Däremot så tycker jag fortfarande att det från "ledningens" håll daltas för mycket med doktorer och "professionella". Det är en sak att man ska bemöta dem med respekt, en helt annan att man låter dem sprida dynga på forumet.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:17:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Titti » 2009-04-27 10:45:52

rdos skrev:Däremot så tycker jag fortfarande att det från "ledningens" håll daltas för mycket med doktorer och "professionella". Det är en sak att man ska bemöta dem med respekt, en helt annan att man låter dem sprida dynga på forumet.


Alla förändringar uppskattas sällan av alla, speciellt inte från början och inte på ett aspergerforum. Men det är bra att du uppskattar att det är bättre ordning på ämnena - det var ett av syftena.

Däremot förstår jag inte vad du menar med det jag citerar ovan och vill gärna ha exempel på det.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:17:14, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav rdos » 2009-04-27 11:01:33

Jag tänker naturligtvis främst på docfrasse. Att han tilläts spamma forumet med medicinreklam och psykiatrins syn på NPF. Annika Tell skulle kunnat vara ett andra exempel om det inte vore för att hon fullständigt gjort bort sig i sitt "coaching" koncept. Det är lite synd för jag tror egentligen att "coaching" med rätt kompetens / personlighet kan fungera.

Egentligen så vore det ju optimalt om det kom igång riktiga diskussioner kring terapier där folk som driver dessa skulle kunna försvara dem, och få insikt i när de "tänker fel" härifrån. Naturligtvis så får ju detta inte urarta i pajkastning och personangrepp, utan man måste diskutera på ett civiliserat sätt. Annars blir det bara bad-will för forumet och hela kollektivet. Kan nog tänka mig att även medicinska frågor skulle kunna diskuteras på samma sätt.

En viktig uppgift är ju att utbilda & informera folk som är involverade i vård och omsorg av aspies.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:17:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2009-04-27 13:02:18

rdos skrev:Jag instämmer oxå med Liebert i att nya medlemmar, inklusive vårdpersonal, ska bemötas på ett snyggt sätt.


rdos skrev:Jag tänker naturligtvis främst på docfrasse. Att han tilläts spamma forumet med medicinreklam och psykiatrins syn på NPF. A


Det säger väl allt. I ena sekunden säger du att även vårdpersonal ska bemötas snyggt, och i nästa sekund är du tillbaka i dina vanliga tirader med att idiotförklara all vedertagen vård och forskning, och indirekt vara oförskämd mot alla oss (och vi är väldigt många här) som anser oss ha fått god hjälp från det hållet. Jag blir bara förbannad och sur av att ständigt, ständigt, ständigt behöva läsa detta spam från dig. Kan du inte för en gångs skull vara rakryggad och säga rent ut att du tycker att alla vi som är positiva till vår diagnos är mindre vetande idioter, för det är ju det du brukar säga indirekt med dina inlägg. Vi kanske skulle fundera på att utnyttja lagen om diskriminering av funktionshindrade och göra en anmälan om hets från din sida mot alla oss som har diagnos? Det vore nästan skoj. ;)

(Docfrasse är oväsentlig i sammanhanget, för du råkade bara ta honom som konkret exempel som omväxling.)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:17:14, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav rdos » 2009-04-27 13:34:55

Kvasir skrev:Det säger väl allt. I ena sekunden säger du att även vårdpersonal ska bemötas snyggt, och i nästa sekund är du tillbaka i dina vanliga tirader med att idiotförklara all vedertagen vård och forskning, och indirekt vara oförskämd mot alla oss (och vi är väldigt många här) som anser oss ha fått god hjälp från det hållet.


Du läste nog för dåligt. Jag skrev explicit att man kan vara trevlig emot folk utan att köpa deras åsikter och hypoteser. Ni kunde gott kostat på er att vara lite trevliga emot Annika Tell. För det skulle ni inte behövt erkänna hennes idé om coaching som superb för AS. Kan du se skillnaden?

Kvasir skrev:Jag blir bara förbannad och sur av att ständigt, ständigt, ständigt behöva läsa detta spam från dig.


Du kan ju kosta på dig att vara trevlig emot mig oxå även fast du inte delar min åsikt om psykiatrin? :wink:

Kvasir skrev:Kan du inte för en gångs skull vara rakryggad och säga rent ut att du tycker att alla vi som är positiva till vår diagnos är mindre vetande idioter, för det är ju det du brukar säga indirekt med dina inlägg. Vi kanske skulle fundera på att utnyttja lagen om diskriminering av funktionshindrade och göra en anmälan om hets från din sida mot alla oss som har diagnos? Det vore nästan skoj. ;)


Har inget med ovanstående att göra. Du behöver lära dig se skillnad på diagnosteam och psykiatrisk forskning oxå. Att forskningen om npf/AS är av undermålig kvalité betyder inte att diagnosteamen är kvacksalvare eller att de som fått diagnos är simulanter.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:17:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav weasley » 2009-04-27 13:57:55

rdos

Du låter som en riktigt hackig LP-skiva.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:17:14, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Kvasir » 2009-04-27 13:58:54

rdos skrev:Du läste nog för dåligt. Jag skrev explicit att man kan vara trevlig emot folk utan att köpa deras åsikter och hypoteser.


Det är just det som du behöver lära dig. Hitills har jag inte sett mycket av det från din sida, och det är just därför vi andra inte orkar med dina teorier. Om du ständigt kritiserar allt annat och allt vedertaget och idiotförklarar oss som inte delar din åsikt och tror på dina teorier, så kan du inte räkna med att vi ska orka vara trevliga i längden. Jag vill återigen påminna om att vår första kontakt på forumet bestod i en mera än en vecka lång intensiv diskussion där jag utan att bli oartig försökte få besked om varför du var oförskämd mot mig i ditt första inlägg till mig. Något svar fick jag aldrig. Du undvek hela tiden den frågan. Så är det ständigt med dig, men du verkar fullständigt oförmögen att förstå det. Du har fortsatt att bete dig så mot både mig och många andra. Är det så att du har ovanligt extrema problem med theory of mind månne? Det är i så fall en förklaring, men ingen ursäkt.

Ni kunde gott kostat på er att vara lite trevliga emot Annika Tell. För det skulle ni inte behövt erkänna hennes idé om coaching som superb för AS. Kan du se skillnaden?


Vem var det som läste dåligt? Jag har överhuvudtaget inte deltagit i den tråden, och inte uttryckt någon åsikt överhuvudtaget om henne. Du ser, du kan inte låta bli att anklaga mig, ens för sådant jag inte varit inblandad i.



Du kan ju kosta på dig att vara trevlig emot mig oxå även fast du inte delar min åsikt om psykiatrin? :wink:


Som sagt, när du börjar lära dig vara trevlig och visa lite respekt så kan vi diskutera det. Jag försökte ganska länge i början, men eftersom du inte bemötte mig så tillbaka, så orkade jag inte längre att bara ta emot förolämpningar.


Har inget med ovanstående att göra. Du behöver lära dig se skillnad på diagnosteam och psykiatrisk forskning oxå.


Jag kan inte gissa vad du tänker på när du skriver dina inlägg. Om du inte själv gör den skillnaden som skribent så kan inte vi som läsare veta vad du talar om. Dessutom brukar du raljera och vara oförskämd angånende diagnoser också.

Det finns säkerligen mycket som kan kritiseras i forskningen där den står idag. Så är det med alla forskningsområden som ännu inte har hunnit fram till färdigforskad etablerad kunskap, vare sig det gäller fysik eller psykiatri.

Att forskningen om npf/AS är av undermålig kvalité betyder inte att diagnosteamen är kvacksalvare eller att de som fått diagnos är simulanter.


Antingen är forskningen tillräckligt bra för att diagnosteamen ska göra något vettigt och meningsfullt, eller så är forskningen så dålig att även diagnosteamen rimligen är kvacksalvare som ställer upp på att använda resultaten. Med tanke på hur totalt du förkastar forskningen så ser jag inte att ditt uttalande ovan går ihop logiskt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:17:14, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav rdos » 2009-04-27 14:12:30

Kvasir skrev:Vem var det som läste dåligt? Jag har överhuvudtaget inte deltagit i den tråden, och inte uttryckt någon åsikt överhuvudtaget om henne. Du ser, du kan inte låta bli att anklaga mig, ens för sådant jag inte varit inblandad i.


OK, isf ber jag om ursäkt för att jag "anklagade" dig. Antog att du varit iblandad eftersom du hoppade in i just den diskussionen.

Kvasir skrev:Som sagt, när du börjar lära dig vara trevlig och visa lite respekt så kan vi diskutera det. Jag försökte ganska länge i början, men eftersom du inte bemötte mig så tillbaka, så orkade jag inte längre att bara ta emot förolämpningar.


Jag tror att du blandar ihop dina försök att få mig att "fatta hur det är" med förolämpningar och dåligt bemötande. Ingen människa kan förvänta att en annan människa ska ändra sina åsikter bara för att man själv tycker annorlunda. Som sagt, skilj på åsikter och bemötande.

Kvasir skrev:Jag kan inte gissa vad du tänker på när du skriver dina inlägg. Om du inte själv gör den skillnaden som skribent så kan inte vi som läsare veta vad du talar om. Dessutom brukar du raljera och vara oförskämd angånende diagnoser också.


Referens tack!

Kvasir skrev:Antingen är forskningen tillräckligt bra för att diagnosteamen ska göra något vettigt och meningsfullt, eller så är forskningen så dålig att även diagnosteamen rimligen är kvacksalvare som ställer upp på att använda resultaten. Med tanke på hur totalt du förkastar forskningen så ser jag inte att ditt uttalande ovan går ihop logiskt.


Man kunde uppenbarligen konstruera både det ena och det andra innan Newtons mekanik blev uppfunnen. Att man kan konstruera saker / sätta diagnoser, betyder inte att man begriper vad man sysslar med, eller hur saker kan förklaras teoretiskt.

Förresten så förkastar jag inte all forskning, utan anser mestadels att den bygger på felaktiga premisser och därför inte kommer någonvart. Det leder så att säga ingenvart att leta efter hjärndefekter när AS mer är att betrakta som en personlighetstyp än en defekt. Min kritik handlar således mer om metodik än själva resultaten.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:17:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Titti » 2009-04-27 14:48:15

Admin:

Nu fick ni en helt ny tråd att hålla er i och ni börjar redan gå OT i den här med...


:-)043


Suck. Vilken trådrubrik vill ni ha för att kunna hålla er till den? :?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:17:14, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav weasley » 2009-04-27 15:03:00

Titti skrev:Admin:

Nu fick ni en helt ny tråd att hålla er i och ni börjar redan gå OT i den här med...


:-)043


Suck. Vilken trådrubrik vill ni ha för att kunna hålla er till den? :?


Flytta tråden till AOT! ;-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:17:14, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rdos » 2009-04-27 15:10:30

Nej, låt oss fortsätta ontopic istället och skrota diskussionen om psykiatrin som är OT.

Alltså, hur ska vi bemöta professionella, vårdpersonal, studenter m.fl. grupper? Ska vi behandla dem som bedragare och använda dem som en kanal för vår frustration eller ska vi försöka påverka dem i positiv riktning?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:17:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2009-04-27 16:00:30

Håller med om att vi skrotar den tidigare diskussionen. Den verkar som vanligt inte leda någon vart mera än att vi aldrig förstår varandra.

Åter till huvudfrågan om bemötande alltså. Ett problem är förstås att i stort sett alla kommersiella aktörer måste betraktas med visst mått av misstänksamhet. Så skulle det vara även om vi diskuterade något helt annat ämne som hårschampoon eller bilar. Det betyder inte att alla kommersiella aktörer är oseriösa, utan bara att sådana förekommer. När det gäller sådant som vårt forum handlar om så bedömer jag risken större för att kommersiella aktörer är medvetet eller omedvetet oseriösa än i många andra sammanhang. En kritisk hållning är alltså befogad, men en sådan hållning behöver naturligtvis inte innebära otrevligt bemötande. Ett neutralt, sakligt bemötande med frågor torde vara helt acceptabelt, och ska inte upplevas som otrevligt av en seriös aktör.

Sedan har vi det att reklam inte är tillåten på forumet. Det gör att de flesta kommersiella aktörer nog ändå kan sållas bort enligt forumreglerna. Jag har själv vid något eller några tillfällen anmält nya trådar som ser ut att göra reklam för kommersiell verksamhet, för att moderatorerna ska avgöra om så är fallet. Hade jag varit närvarande på forumet i samband med Annika Tells uppdykande hade jag förmodligen gjort på samma sätt där. Sedan kan man säkerligen ha olika åsikter om huruvida reklam ska vara tillåtet (och i så fall i vilken omfattning) eller ej. Jag tror dock att bra alternativ får uppmärksahet ändå, via oss vanliga forumister, så att vi inte löper någon större risk att missa något bra pga. reklamförbudet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:17:14, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav rdos » 2009-04-27 16:23:57

Jag tror det är ganska sällan som olika aktörer inom autismområdet är helt igenom oseriösa. Mer vanligt är nog att de själva tror sig vara seriösa, men inte förstått så mycket om vad AS egentligen är. Då är ju bemötande extra viktigt. Det borde ju exemplet som Kvasir drog om om hans första bekantskap med rdos belysa väl. :wink:

När alltså någon ny kommer till forumet och tror sig veta exakt vad vi behöver (och själv upplever sig som helt seriös), blir bemött med ifrågasättande av kompetens så är det naturligt att denna person fortsättningsvis kommer att bli en belastning för oss. Ganska sannolikt så tar vederbörande kontakt med någon etablerad organisation (FA, Attention) istället som naturligtvis lyssnar och kanske ställer upp. Därmed är personens negativa attityd till folk med diagnos grundmurad.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:17:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2009-04-27 16:45:43

rdos skrev:Jag tror det är ganska sällan som olika aktörer inom autismområdet är helt igenom oseriösa. Mer vanligt är nog att de själva tror sig vara seriösa, men inte förstått så mycket om vad AS egentligen är.


Precis, det var därför jag skrev "medvetet eller omedvetet oseriösa". Med omedvetet oseriös menar jag då bl.a. sådana som ärligt tror sig ha kompetens för något de egentligen inte är kompetenta för.

När alltså någon ny kommer till forumet och tror sig veta exakt vad vi behöver (och själv upplever sig som helt seriös), blir bemött med ifrågasättande av kompetens så är det naturligt att denna person fortsättningsvis kommer att bli en belastning för oss. Ganska sannolikt så tar vederbörande kontakt med någon etablerad organisation (FA, Attention) istället som naturligtvis lyssnar och kanske ställer upp. Därmed är personens negativa attityd till folk med diagnos grundmurad.


Fråga måste man få göra. Var sedan gränsen går mellan att fråga och att vara otrevligt ifrågasättande kan kanske vara svårt att bedöma ibland. När det gäller det aktuella fallet så misstänker jag att det handlar om att ett antal personer ansåg att detta inte verkade vara något nytt utan bara ytterligare en av samma sort som de redan har väldigt dåliga erfarenheter av, och därför reagerade ganska känslomässigt. På motsvarande sätt brukar du reagera väldigt känslomässigt på vissa saker du har dåliga erfarenheter av, och det gör nog jag också då och då. (Vem var det som sade att aspergare är dåliga på känslor? :)) Någon som hade verkat komma med något potentiellt nytt att erbjuda hade förmodligt mötts med mera intresse. Jag håller dock med om att det hade varit bättre med ett mera sakligt bemötande i stil med "många av oss här har vädligt dåliga erfarenheter av coaching ...." och sedan lite sakliga frågor och kommentarer. Att överhuvudtaget inte ställa viktiga, men kanske besvärliga, frågor av rädsla för vad personen ska göra verkar vara en feg och tveksam väg att gå. Men det var kanske inte så du menade.

En variant är att skärpa tolkningen av reklamförbudet så att man enklare och tidigare kan stoppa trådar av det aktuella slaget på den grunden. I det aktuella fallet så kunde jag inte se att AT någonsin lyckades ge ett tillfredsställande svar på om hon tog betalt eller ej, och frågan om eventuell reklam blev därmed hängande i luften. Det är inte heller bra, eftersom det lätt ger upphov till spekulationer om hon försökte gå runt reklamförbudet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:17:14, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav DodeN » 2009-04-27 17:04:05

Nu vet jag inte så mycket om hur dessa personer bemötts här tidigare, lyckades missa tråden som det nu handlade om. Men månag forum jag är på så har man taggarna utåt mot alla som vill "hjälpa" och dessa ses som idioter som inte förstått. Speciellt gäller detta alla studenter som har en specifik frågeställning och söker svar på sina frågor. De får påhopp om att man inte kan ställa den frågan, eller att frågan är felvinklad osv. Så börjar det tjaffsas i trådarna. Istället för att se dessa personer som en stor chans att få ut sin historia och sina egna tankar.

Ett forum jag är på så har man stopp för alla som vill göra reklam, om man inte i förväg kontaktar moderator/admin och förklarar vem man är osv. Då kan forumsledningen få en chans att "kontrollera" dessa personer och företag innan man låter de sprida sin information, sen att det aldrig går att skydda sig mot folk som enbart är ute efter att sno åt sig så mycket pengar som möjligt på att sälja lyckopiller men det kanske är ett sätt att sålla lite.

Förstår att många kan bli provocerade av alla dessa företag och personer som lovar lösningar på sjukdomar och annat, men det bästa man kan göra är nog att anmäla personen till forumsledningen och låta dessa utreda hur seriöst det är. Det är lättare att låsa och göra en tråd osynlig medans man försöker få svar på meningen med reklamen än att lugna ner bråk och sådant som kan bli i efterhand.

Själv blev jag anklagad på ett annat forum att sprida reklam när jag förespråkade KBT, för mig har det fungerat jättebra och var värt varje lite krona, men för många andra så är det lika givande att titta när färg torkar eller elda upp pengarna. Vi är alla olika så att döma ut någons "terapi" eller "hjälpinsatser" enbart baserat på ens egna erfarenheter är farligt men förståligt.

Men någon lösning är nog svårt, det kommer alltid finnas folk som är ute efter att tjäna pengar på "svagare" individer och dessa skiter många gånger i de regler som finns på forum. Så bättre att anmäla och få ledningen att ifrågasätta än att provocera och skapa oro och bråk.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 19:17:14, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav earlydayminer » 2009-04-28 7:46:12

Samtidigt som man ändå själv vet om att det är alla dessa små detaljer vi hänger upp oss på! Jag menar att våra åsikter reflekterar det vi upplevt, det vi läser om att andra har upplevt/upplever och vår naturliga skeptism. Hur många är det som fortsätter att vara sjuka och hur många är det som faktiskt får hjälp?

Jag har personligen ingen vidare erfarenhet av sjukvården, jag tycker inte den är rolig eller har varit speciellt givande. Men jag vet om att de flesta försöker att göra det de kan. Precis som resten av mänskligheten måste det rensas här och där om man vill ha det extraordinärt.

Samtidigt som jag förstår att en kompetent och hjälpsam sjukvård är bland det viktigaste som finns för oss människor och andra djur.

Jag finner det här pajkastandet mycket intressant, det verkar helt sinnessjukt personligt. Det finns inte en chans för oss andra att ens bry oss. Så varför ens ha det öppet på ett forum för, i princip, allmänheten? Och när ändå ingen verkar ta rdos på allvar så blir det hela ännu mer absurt. "Allt är inte som det verkar?" :-)063

Om det är den hederliga besattheten som är i farten har jag full förståelse. Jag blir själv fullkomligt fixerad på någonting jag inte tycker om. Men jag delar inte med mig med utomstående.

Med det sagt så finns det bara en sak att tillägga.
Jag bemöter de professionella så som jag bemöter er andra och så som jag själv blir bemött. Så om professionella kommer in och beter sig som as, då kommer även jag vara ett as om jag nu ens bryr mig.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in