Personlighetsstörningar/andra diagnoser

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pontus » 2008-05-14 14:51:29

Vad behöver man för program för att läsa den? Min dator klagade på mig och ville inte öppna den.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 10:37:48, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Mardröm » 2008-05-14 16:50:46

En PDF-läsare.
http://www.adobe.com/se/products/acrobat/readstep2.html

Det är iaf en ganska grundlig genomgång. Kan tyvärr inte klippa o klistra då acrobaten inte tillåter det.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:37:48, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Parvlon » 2008-05-14 17:45:24

Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:37:48, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Mardröm » 2008-05-14 18:03:18

• Kluster A – udda och excentriska personligheter (paranoid, schizo-
id och schizotyp).
• Kluster B – dramatiska, impulsiva, emotionella personligheter (an-
tisocial, borderline, histrionisk och narcissistisk).
9
Page 10
• Kluster C – räddhågsna och ängsliga personligheter (fobisk, osjälv-
ständig, tvångsmässig och passiv-aggressiv)

ja, va bra pavlon!
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:37:50, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav MsTibbs » 2008-05-14 23:23:59

Mardröm skrev:
MsTibbs skrev:
Mardröm skrev:adhd ser jag inte poängen med, vad ger det för fördelar?


Concerta och en ursäkt för oss politikintresserade att inte sitta still i tråkiga kongresser dygn i sträck i sträck. Skämt åsido... ;)


O Concerta är ingen direkt fördel generellt tycker jag.


jag syftade på att ha ADHD-diagnos, som ger VALMÖJLIGHETEN att få prova concerta. Vilket man betydligt svårare kan, om man har odianosticerad ADHD. Det är altså inte funktionshindret jag syftade på, utan just papperslappen som ger möjligheter.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Asperger kontra andra diagnoser (personlighetsstörningar)

Inläggav lotteva » 2009-04-25 12:09:13

Har någon av er fått en annan diagnos än AS tidigare? Nu är AS en mycket vanlig diagnos. För några år sedan var "borderline" väldigt frekvent. Hur ser ni på diagnoser som "histrionisk", "narcissistisk" eller "borderline" i förhållande till AS?

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
Senast redigerad av lotteva 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
lotteva
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2009-04-24

Inläggav Zombie » 2009-04-25 12:21:10

Jag var en levande gåta innan den psykiater jag då hade fick ett infall och remitterade för AS-utredning. Ett tag tidigare hade jag fått diagnosen "borderline" av en läkare (en av de många, fick jag intryck av) som hade sett för många fall där försäkringskassan vägrade understöd åt uppenbart kvalificerade för att läkarna hade gått bet på exakt diagnos.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav lotteva » 2009-04-25 12:48:28

Vad är den avgörande skillnaden mellan AS och "borderline"?

Vilken betydelse hade den nya diagnosen för dig rent känslomässigt och ... kanske även ekonomiskt, när det gäller sjukbidrag osv.

Vad hade konsekvenserna blivit om du aldrig fått någon diagnos som stämde med din verkliga problematik?
Senast redigerad av lotteva 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
lotteva
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2009-04-24

Inläggav Zombie » 2009-04-25 13:15:37

Oj... det var för svåra frågor just nu. Få se om jag kan återkomma.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav MsTibbs » 2009-04-25 16:03:08

Jag känner folk med tillsammans med Asperger (av dem jag kommer på spontant):
* ADHD
* Histrionisk PS
* Borderline (Emotionellt instabil PS)
* Antisocial PS
* Schizofreni
* Katatoni
* Paniksyndrom
* Social Fobi
* Anorexi
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav alfapetsmamma » 2009-04-25 20:19:33

lotteva skrev:Vad är den avgörande skillnaden mellan AS och "borderline"?


Tycker nog du ska läsa på själv istället, det är så lätt att det blir en massa antaganden, även om många här är duktigt pålästa. Det är inte klart vad AS "är", ens för de som utreder, så att be amatörer (även om de som sagt ibland är väldigt kunniga) att redogöra för skillnaderna mellan ett medfött neuropsykiatriskt tillstånd och en psykiatrisk åkomma är lite övermaga och farligt, tycker jag.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav A » 2009-04-26 0:16:40

FÖR NÄRVARANDE anses den avgörande skillnaden vara att AS är en medfödd nedsättning av ffa sociala förmågor, medan borderline - eller som det numera heter: emotionellt instabil personlighetstörning - är en förvärvad psykiskt betingad och behandlingsbar störning i personlighetens struktur.

Solklart, inte sant? ;)
Senast redigerad av A 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav clivia » 2009-04-26 4:11:34

I och med att jag är själv en av dessa med tidigare felaktig diagnos, bla borderline (där jag till och med "tvingades" att gå en långvarig behandling för som givetvis var "fel") så ska jag försöka svara ur MIN synvinkel och synpunkt:

AS som någon redan sa, är något medfött, kriterierna för AS skiljer sig tycker jag en aning jämförelse med borderline.
Bland annat så tror jag de emotionella instabilitet som uppstår i samband med As handlar mer om konsekvens av missförstånd, brist på kunskap hos de drabbade (både hos dem med diagnos och dem runt omkring den med diagnos, med eller utan diagnos själva, om ni hänger med?).

Borderline å andra sidan är inte medfött, det är en störning resulterad av diverse faktorer, oftast så kallade psykosociala faktorer: uppväxt miljö främst. Här kan med terapi människor med borderline lära sig reglera dessa störningar, så småningom återgå eller komma till sådana situationer i livet att de fungerar mer "normalt".

I båda fallen kan terapi hjälpa, i båda fallen kan viss reglering (terapi, medicinering mm) hjälpa.
För As hjälper det bara men "botar" inte. Den chansen finns för borderline, för svårare fall kanske lite mindre men ingen omöjlighet.
I båda fall handlar det om personlighetstyper, en man har medfött den andra som man utvecklats till.

Med As hur vi än vrider och vänder på det måste vi bara lära oss att acceptera att så är det och göra vårt bästa att leva med det, leva kring det. Med borderline kan man leva med "hoppet" om att det går över...

Det jag märkte som kändes annorlunda var att jag kände inte mycket igen mig med borderline patienterna, de hade i överflöd med känslor och var konstant överkänsliga på ett eller annat sätt. När de var "kyliga" så var det oftast som försvarsmekanismer, självvalda beteenden mer eller mindre.
Jag är inte kall för jag valt det, jag ser mig inte ens SOM kall, jag har bara inte dom känslorna eller släpper dem fortare. Även om jag lär mig hantera denna "kyla" så är det bara programmering, fejk, en protes för något som inte finns där.
För någon med borderline så finns troligast allting där men mer i en enda röra och det är just det som terapi för dem med diagnosen hjälper, det hjälper dem sortera den där röran.

Jag tror inte det ens går att ha As och borderline samtidigt, det krockar, på samma sätt en hel del studier och dokumentationer säger om As+ schizofreni. Men en del av det MsTibbs skriver om:

* ADHD
* Antisocial PS
* Katatoni
* Paniksyndrom
* Social Fobi
* Anorexi
har jag läst och hört är vanligt tillsammans med AS, där de diagnoserna som är mer av psykisk art är mer en biverkning av de mer neuropsykiatriska eller rent av neurologiska diagnoserna/sjukdomarna.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav clivia » 2009-04-26 4:21:11

lotteva skrev:Vad är den avgörande skillnaden mellan AS och "borderline"?

Vilken betydelse hade den nya diagnosen för dig rent känslomässigt och ... kanske även ekonomiskt, när det gäller sjukbidrag osv.

Vad hade konsekvenserna blivit om du aldrig fått någon diagnos som stämde med din verkliga problematik?


Det är lite lustigt egentligen, när jag hade tidigare diagnoser så var det ok att vara "instabil" man blev sedd som sjuk rakt av, inte för jag vill bli sedd som sjuk men..
..efter jag fick "rätt" diagnos så blev det en "jasså, det var inte värre? då är du ju frisk, iväg och jobba". Som jag skrev i en annan tråd, så fort "högfunktion" kom in i bilden så suddades bort all ens svårigheter, för de ansågs inte längre som svårigheter.
Plötsligt så nekades jag rätten till sjukersättningen om jag nu skulle söka det, inte för jag vill det (men nu finns inte ens valmöjligheten om allt skiter sig).

Konsekvensen till att inte tidigare fått diagnos är att det känns att jag förlorat över 10 år av vårdkarusell, jag tappade min egen identitet en aning genom alla de många diagnoser och behandlingarna, det är skador som jag får reparera nu men inte har tid att göra det givetvis drabbar det ekonomin genom jag stressas att vara mellan stolar och känner inte att jag vet om jag kan leva med ett arbete och inte heller känner säkerhet om jag är berättigad diverse bidrag.

Ur ett ego synpunkt känns det bättre, ur ett livsvägval synpunkt känns det piss. Men det är jag det. Är nog olika för olika personer.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav mondo beyondo » 2009-04-26 9:18:18

Ms Tibbs, kan du enkelt beskriva personen/personerna du känner med AS och katatoni? Jag är superrädd att bli katatonisk och får ngnslags släng av det när jag blir ledig. Kan bli sittande i soffan i 4veckor på semestern, äter, läser en tidning, blir trött, lägger mig, äter, läser en tidning osv Är det katatoniskt?

Är igångsättningssvårigheter en mild form av katatoni? Svårt att sluta likaså?

Sen femte veckan kan jag få tillbax ngnslags gnista igen och börja känna balans så jag förmodar att mina problem gällande det här handlar om utmattning. Sen blir det jobbet igen:O

Har haft en mardröm där jag var katatonisk, kunde notera vad som hände runtomkring mig men kunde inte visa omvärlden det, väldigt väldigt obehaglig mardröm.

Sen till trådskaparen. Hjärnan är komplex, diagnoserna som finns i dag är bara människans försök till att kartlägga hjärnan. Vi vet inte allt ännu och diagnoserna kommer att ändras och utvecklas, tjejer har det inte forskats på nästan alls. AS diagnosen baseras på forskning gjord för läänge sedan på små pojkar.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Proffe Slimp » 2009-04-26 9:47:52

Det kanske är katatoni, mondo. Till mans har jag haft komplett händelselösa helger. Men på den tredje dagen brukar jag inte stå ut och gör därför något. Jag har som tumregel att alltid göra något varje dag.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav alfapetsmamma » 2009-04-26 12:20:17

mondo beyondo skrev: Kan bli sittande i soffan i 4veckor på semestern, äter, läser en tidning, blir trött, lägger mig, äter, läser en tidning osv Är det katatoniskt?


Med tanke på det du berättat om din arbetssituation skulle jag snarare tro att du är slut, utarbetad, utmattningsdeprimerad eller nåt däråt...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2009-04-26 19:03:56

alfapetsmamma skrev:
mondo beyondo skrev: Kan bli sittande i soffan i 4veckor på semestern, äter, läser en tidning, blir trött, lägger mig, äter, läser en tidning osv Är det katatoniskt?


Med tanke på det du berättat om din arbetssituation skulle jag snarare tro att du är slut, utarbetad, utmattningsdeprimerad eller nåt däråt...

Jag tror detsamma.

Svårt att sätta igång och sluta brukar väl betraktas som typiska AS-symptom (bland annat, men dock).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav jonsch » 2009-04-26 19:20:01

A skrev:FÖR NÄRVARANDE anses den avgörande skillnaden vara att AS är en medfödd nedsättning av ffa sociala förmågor, medan

Eftersom du, A, litet grand representerar en hel förening (om jag fått det rätt för mig), så väljer jag att sticka in följande påpekande just till dig. Ta det så litet personligt du bara kan, menar jag.

Påpekande: Att AS av någon anses vara en nedsättning, hos alla som har diagnosen, är ett rött skynke för mig. Jag ringaktar dem som anser mig ha nedsatt funktion på något sätt, eftersom de därmed ringaktar mig (tills de bevisat att de har rätt).

Jag skulle vilja be alla att åtminstone uttrycka det ungefär så här:

"AS anses av läkarkåren vara en nedsättning av ffa sociala förmågor"

Torde upprepa det påpekandet fler gånger.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav MsTibbs » 2009-04-26 20:29:31

clivia skrev:Jag tror inte det ens går att ha As och borderline samtidigt, det krockar, på samma sätt en hel del studier och dokumentationer säger om As+ schizofreni. Men en del av det MsTibbs skriver om:
* ADHD
* Antisocial PS
* Katatoni
* Paniksyndrom
* Social Fobi
* Anorexi
har jag läst och hört är vanligt tillsammans med AS, där de diagnoserna som är mer av psykiska art är mer en biverkning av de mer neuropsykiatriska eller rent av neurologiska diagnoserna/sjukdomarna.


Det finns olika skolor. Vissa hävdar att man inte kan ha asperger och schizofreni samtidigt, andra säger att man visst kan. Jag känner fyra stycken med asperger och schizofreni samtidigt.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2009-04-26 20:34:24

mondo beyondo skrev:Ms Tibbs, kan du enkelt beskriva personen/personerna du känner med AS och katatoni? Jag är superrädd att bli katatonisk och får ngnslags släng av det när jag blir ledig. Kan bli sittande i soffan i 4veckor på semestern, äter, läser en tidning, blir trött, lägger mig, äter, läser en tidning osv Är det katatoniskt?

Är igångsättningssvårigheter en mild form av katatoni? Svårt att sluta likaså?

Sen femte veckan kan jag få tillbax ngnslags gnista igen och börja känna balans så jag förmodar att mina problem gällande det här handlar om utmattning. Sen blir det jobbet igen:O

Har haft en mardröm där jag var katatonisk, kunde notera vad som hände runtomkring mig men kunde inte visa omvärlden det, väldigt väldigt obehaglig mardröm.


Jag är inte jätteinsatt. Katatoni är när man "stelnar till", får gummirörelser, altså att andra kan flytta på ens armar etc som en gummifigur så stannar kroppsdelarna i den nya ställningen. Han jag känner som var kataton har även schizofreni, han sa att han kunde "stelna" i en vecka, men ville inte berätta mer om det. Jag vet inte riktigt vart gränserna för katatoni går, men såtillvida du inte stelnar helt, fryser i rörelsen, så kan det kanske vara vanlig tillbakadragenhet? Jag överlämnar till läkare att svara bättre, annars kan jag rekommendera www.viska.se som är ett schizofreniforum, de är säkert bättre på katatoni än oss här på aspergerforum.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav clivia » 2009-04-27 10:11:44

MsTibbs skrev:
clivia skrev:Jag tror inte det ens går att ha As och borderline samtidigt, det krockar, på samma sätt en hel del studier och dokumentationer säger om As+ schizofreni. Men en del av det MsTibbs skriver om:
* ADHD
* Antisocial PS
* Katatoni
* Paniksyndrom
* Social Fobi
* Anorexi
har jag läst och hört är vanligt tillsammans med AS, där de diagnoserna som är mer av psykiska art är mer en biverkning av de mer neuropsykiatriska eller rent av neurologiska diagnoserna/sjukdomarna.


Det finns olika skolor. Vissa hävdar att man inte kan ha asperger och schizofreni samtidigt, andra säger att man visst kan. Jag känner fyra stycken med asperger och schizofreni samtidigt.

nja det enda jag tror inte "funkar" eller känns kokka +As är just borderline....
resten tror jag mycket väl. Schizofreni är lite speciellt tror jag, bör ha rätt så ingående utredningar tycker jag. med tanke på hur lättsamt läkare ger ut diagnoser hit och dit idag så vore det tråkigt att någon tror sig ha schizofreni och sen visa sig inte ha. Än värre utveckla än fast inte haft det från början.
Så jag tror inte att det inte "går" finns väl egentligen ingenting som säger att ingenting går ihop, bara aningen udda kan jag tycka.
med borderline så känns det med att borderline och As är varandras motpoler.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-27 11:27:03

Jag tycker inte att borderline måste var en motpol till AS.
Men det kanske uttrycker sig annorlunda hos en med AS?

Känslomässigt instabil... det kan väl en person vara utan att det måste synas utåt.
Och många aspergare agerar ju ut frustration och ilska t.ex.
Svartvitt tänkande skulle också kunna finnas i båda tillstånden.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav MsTibbs » 2009-04-27 11:48:09

Jag tänker också att asperger och borderline kan kombineras. Men som vid kombinationen asperger och adhd blir inte personen "ren" vare sig asperger eller borderline/adhd. Det finns nog inga begränsningar i vilka kombinationer som är möjliga, vissa blandningar ger förmodligen nya diagnoser.

ADHD + DCD = DAMP exempelvis.

Eller min egna teori:
Adhd + tics = Tourette
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in