NT-monster

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Gueztur » 2009-04-19 20:02:39

jag är då trött, vet inte vsd jag sha göra, tack dnälla ni för att ni svsrade, jag löser mitt problrm på mitt sätt.
Senast redigerad av Gueztur 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Gueztur
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav tahlia » 2009-04-19 20:53:30

Gueztur skrev:jag är då trött, vet inte vsd jag sha göra, tack dnälla ni för att ni svsrade, jag löser mitt problrm på mitt sätt.


Det är väl ungefär nu jag ska uppmärksamma att personen har svalt en näve piller, vilket förklarar stavningen.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Duras » 2009-04-19 21:38:47

Proffe Slimp skrev:
Duras skrev:En NT är inte normalare än en aspie, men vanligare. Å andra sidan är alla människor unika. Varje aspie är alltså ovanligt unik :)
Isåfall, varför skall vi slösa bort skattepengar på utredningar om aspiesar bara är lite finare, typ?

Normala människor är normala. Det är liksom vad hela poängen med vad normal är. Vi kan alltid leka med orden, men ingen får det bättre för det
mvh


Nej aspiesar är inte finare, men kanske vanligare än vi tror. För att spara skattepengar skullle man kunna införa en obligatorisk men förenklad aspie-utredning i gymnasiet. Det skulle avdramatisera det hela, öka förståelsen från NT-folket, gynna samhällsutvecklingen (via goda AS-egenskaper) samt minska lidandet för många längre fram i livet. (De "misstänkta fallen" skickas vidare till vanlig utredning.)

Betr tunnelbanan var det bokstavligt menat. Jag är sällan inresserad av människorna som åker. Dom är bara till för att hålla systemet igång.

Sen tror jag det är väldigt få som tycker tunnelbanan är skrämmande oavsett lantis och AS när väl första lilla "chocken" har gått över.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Alexandra » 2009-04-19 21:56:57

Duras skrev:Nej aspiesar är inte finare, men kanske vanligare än vi tror. För att spara skattepengar skullle man kunna införa en obligatorisk men förenklad aspie-utredning i gymnasiet. Det skulle avdramatisera det hela, öka förståelsen från NT-folket, gynna samhällsutvecklingen (via goda AS-egenskaper) samt minska lidandet för många längre fram i livet. (De "misstänkta fallen" skickas vidare till vanlig utredning.)


Varför just i gymnasiet?! Den värsta tiden i mitt liv var tiden i grundskolan...det var då jag hade behövt bli "upptäckt" och få hjälp med mina svårigheter med social interaktion och koncentrationssvårigheter. När jag började i gymnasiet hade jag redan upplevt flera skov av djup depression.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Duras » 2009-04-19 22:16:08

Alexandra skrev:
Duras skrev:Nej aspiesar är inte finare, men kanske vanligare än vi tror. För att spara skattepengar skullle man kunna införa en obligatorisk men förenklad aspie-utredning i gymnasiet. Det skulle avdramatisera det hela, öka förståelsen från NT-folket, gynna samhällsutvecklingen (via goda AS-egenskaper) samt minska lidandet för många längre fram i livet. (De "misstänkta fallen" skickas vidare till vanlig utredning.)


Varför just i gymnasiet?! Den värsta tiden i mitt liv var tiden i grundskolan...det var då jag hade behövt bli "upptäckt" och få hjälp med mina svårigheter med social interaktion och koncentrationssvårigheter. När jag började i gymnasiet hade jag redan upplevt flera skov av djup depression.


Ja det var dumt av mig. Ska givetvis ligga före puberteten åtminstone. Kanske tänkte jag på mina egna upplevelser och själv minns jag inga stora konstigheter före gymnasietiden.

mvh
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Mördarsnigel » 2009-04-19 22:18:33

Vid gymnasiet hade jag lyckats arbeta bort typ alla mina konstigheter.
Senast mellanstadiet säger jag.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Proffe Slimp » 2009-04-20 7:49:56

Duras skrev:Nej aspiesar är inte finare, men kanske vanligare än vi tror. För att spara skattepengar skullle man kunna införa en obligatorisk men förenklad aspie-utredning i gymnasiet. Det skulle avdramatisera det hela, öka förståelsen från NT-folket, gynna samhällsutvecklingen (via goda AS-egenskaper) samt minska lidandet för många längre fram i livet. (De "misstänkta fallen" skickas vidare till vanlig utredning.)
Nyckelordet är "kanske". Vad gör du om det visar sig att AS är mindre vanligt än man trodde och att det därför är ekonomiskt rationellt att se vilka som klappar ihop och hjälpa i efterhand? (Som man bör göra för att upptäcka vilka som har dyslexi, men det är en annan historia.) Sedan så finns ju en fara i massdiagnostisering, att man får falska positiva och negativa utslag. Dels för att minsta lilla fall av någon som går fånigt kan leda till en falskdiagnos och dels för att om själva testets metodik blir allmänt känt så kan folk lära sig att svara rätt, vilket leder till fortsatt ickediagnos. Såhär i backspegeln så hade min utredning inga konstiga överraskningar, men en av styrkorna var att jag hölls i ganska stor okunnighet om vad som komma skulle.

Sedan så finns det en fara i att det kan bli en modegrej. Att man kan hänvisa till AS för att inte behöva ta itu med sina brister.
Duras skrev:Betr tunnelbanan var det bokstavligt menat. Jag är sällan inresserad av människorna som åker. Dom är bara till för att hålla systemet igång.

Sen tror jag det är väldigt få som tycker tunnelbanan är skrämmande oavsett lantis och AS när väl första lilla "chocken" har gått över.
Ok, men då det är mer naturligt för mig att åka tunnelbana än bil så är det bara en kvalificerad gissning att alla sinnesintryck under en tunnelbanefärd kan vara skrämmande.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Duras » 2009-04-20 10:41:22

Proffe: Nyckelordet är "kanske". Vad gör du om det visar sig att AS är mindre vanligt än man trodde och att det därför är ekonomiskt rationellt att se vilka som klappar ihop och hjälpa i efterhand?

Ja, du kanske har rätt, men vi vet inte hur vanligt det är förrän man gör en statistiskt signifikant undersökning av befolkningen. Eller finns det nån sån redan? För övergit var det bara ett infall jaag ficck som inte alls var speciellt genomtänkt. Liten brains-storming-grej. Men jag vet att det hade hjälpt mig rejält att tidigt få veta.

Att man kan hänvisa till AS för att inte behöva ta itu med sina brister.

Ja, möjligen finns det en sån risk men i mitt fall hade jag sluppit försöka arbeta bort såna brister som inte går att få bort. Jag hade istället kunnat fokusera på det möjliga.

mvh
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Alien » 2009-04-20 11:53:14

Duras skrev:
Proffe Slimp skrev:Ok, då är jag med. Och visst så kan mycket av det som normala personer har gratis verka skrämmande. Men: Mycket handlar om inlärda saker. Jag kan tänka mig att Stockholms tunnelbana kan vara skrämmande för en lantis med AS. Men den kan även skrämmande för normala lantisar. I vilket fall så tar det ett tag innan de lär sig att inte snubbla varje gång tunnelbanan bromsar in. Själv så finner jag inte tunnelbanan skrämmande för fem öre. Och om vi talar om mer långsiktiga projekt som kräver omfattande planering och organisation så måste fullt normala människor även där göra olika listor och kalkyler.


En NT är inte normalare än en aspie, men vanligare. Å andra sidan är alla människor unika. Varje aspie är alltså ovanligt unik :)

Betr tunnelbanan så tror jag inte alls den är skrämmande för en lantis-AS. Det är ju ett tekniskt underverk som måste utforskas. Hur många stationer finns det? Hur fort går tågen? Hur många olika sorters vagnar finns det? Vid vilka stationer kan man byta linje? Hur har man konstruerat tunnlarna där linjerna kortsar varandra? Hur mycket el går det åt? Hur ser olika stationer ut och hur gamla är dom? Hur många personer får det plats i ett tåg. hur många tåg finns det? Hur många personer åker från Skärmarbrink till T-centralen under en timme i rusningstrafik?

Det är ju en hel ocean att fundera och räkna på. En lantis som inte tänker ungefär så här är ingen riktig lantis-aspie :)

mvh


För mig är tunnelbanan skrämmande och jag är inte alls intresserad av det tekniska el fakta. Det som skrämmer mig är antalet människor, oväsendet och rädslan för att åka fel. Det har bl a med mina perceptionsstörningar att göra. Bor jag i Stockholm, så känner jag bättre till de olika linjerna, men jag har fortfarande samma perceptionsstörningar som gör att jag känner mig stressad, nästan ångestfylld, i tunnelbanan.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav rdos » 2009-04-20 12:07:44

Duras skrev:Nej aspiesar är inte finare, men kanske vanligare än vi tror. För att spara skattepengar skullle man kunna införa en obligatorisk men förenklad aspie-utredning i gymnasiet. Det skulle avdramatisera det hela, öka förståelsen från NT-folket, gynna samhällsutvecklingen (via goda AS-egenskaper) samt minska lidandet för många längre fram i livet. (De "misstänkta fallen" skickas vidare till vanlig utredning.)


Håller inte med. Det vore rena katastrofen för såväl aspiesar som mänskligheten om hela kollektivet blev stigmatiserade redan i tonåren. Det är illa nog redan som det är. Positiva förändringar skulle snarare vara att gå bakåt i tiden och se till att skolan åter fylldes med disciplin och kunskaper, istället för gruppflum och elevstyre.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Duras » 2009-04-20 12:50:54

rdos skrev:
Duras skrev:Nej aspiesar är inte finare, men kanske vanligare än vi tror. För att spara skattepengar skullle man kunna införa en obligatorisk men förenklad aspie-utredning i gymnasiet. Det skulle avdramatisera det hela, öka förståelsen från NT-folket, gynna samhällsutvecklingen (via goda AS-egenskaper) samt minska lidandet för många längre fram i livet. (De "misstänkta fallen" skickas vidare till vanlig utredning.)


Håller inte med. Det vore rena katastrofen för såväl aspiesar som mänskligheten om hela kollektivet blev stigmatiserade redan i tonåren. Det är illa nog redan som det är. Positiva förändringar skulle snarare vara att gå bakåt i tiden och se till att skolan åter fylldes med disciplin och kunskaper, istället för gruppflum och elevstyre.


Jag skriver "Det skulle avdramatisera det hela" och hade följande i bakhuvet:

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... index.html


Betr skolan så tycker jag varken disciplin, gruppflum eller elevstyre är nåt bra. Och hårddrar jag så är inte kunskaper så viktigt heller om man menar korvstoppning.

Som jag ser det är skolans viktigaste uppgift att skapa ett sug efter kunskap. I motsats då till uttryck som "skolan suger" :)

Resonemanget om skolan i stort är dock inte en AS-fråga enl mig.

mvh
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav rdos » 2009-04-20 13:05:04

Duras skrev:Jag skriver "Det skulle avdramatisera det hela" och hade följande i bakhuvet:

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... index.html


Aspie-kriterierna är mestadels stereotyper, och duger som sådana knappast för att framföra styrkor. Det behövs mer realistiska kriterier för att få fram styrkor, gärna då kompletterade med saker som kan göras för att utveckla dessa styrkor. Det är ju så att även om aspie-barn har en hel del styrkor, så odlas de dåligt i dagens skola. Styrkor som inte tränas blir inga styrkor. Redan när jag gick i skolan på 70-talet så fick jag själv odla mina styrkor på fritiden.

Duras skrev:Betr skolan så tycker jag varken disciplin, gruppflum eller elevstyre är nåt bra. Och hårddrar jag så är inte kunskaper så viktigt heller om man menar korvstoppning.


Viss typ av kunskaper är viktigt, framförallt hur olika saker fungerar och hänger ihop.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-04-20 13:37:00

Duras skrev:Som jag ser det är skolans viktigaste uppgift att skapa ett sug efter kunskap. I motsats då till uttryck som "skolan suger" :)

:lol:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2009-04-20 13:49:09

Ja, det var ett uttryck som duger till slagord!

Kan dessutom möjligen hjälpa till att rikta litet intresse från medlen (som vi aldrig kommer att bli ense om så länge inte alla inser behovet av en pluralistisk skola där alla har tillgång till varje variant) till målet.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav nano » 2009-04-20 15:22:25

rdos skrev:...Positiva förändringar skulle snarare vara att gå bakåt i tiden och se till att skolan åter fylldes med disciplin och kunskaper, istället för gruppflum och elevstyre.
Elevstyre tycker jag annars är en rätt bra grej, diciplin ser jag som när man ställer upp på led och står i givakt ungefär, hoppas det inte är det du menar?
Kanske man inte ska låta allt bli styrt av eleverna, tex vilka betyg de ska få.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Pemer » 2009-04-20 17:20:20

barracuber skrev:
nano skrev:Nog för att jag tror att Pemer är ganska publik med sig själv men vet han om att du lägger ut hans adress och telefonnummer?
Om inte så föreslår jag att du pratar med honom och anmäler ditt eget inlägg o ber moderatorn ta bort namn adress o telefonnummer.


Citatet är ju OA:s senaste pressrelease ord för ord så den informationen är ju redan spridd sedan tidigare i så fall. Kan det göra något att den även hamnar i den här tråden?

/Barracuber


Efter moget övervägande har jag anmält inlägget och bett om en redigeringsåtgärd - att mitt mobilnummer tas bort från det. Det finns visserligen i alla sammanhang där pressreleasen är spridd, men det känns onödigt att det är med såpass öppet här på forumet. Jag är inte såpass mycket för att bli attackerad när som helst av någon för mig helt obekant som utgår från att det skulle vara lika okej att slå mig en signal som att skicka ett pm eller ett mail. Jag har snarare kommit att som grundinställning närmast avsky telefonkontakt och i de klart flesta fall tycka att det väl går fan så mycket lättare att skicka ett mail eller sms. Tyvärr lever man i en värld som än så länge är desto mer inriktad på "slå mig en signal i stället, det är mycket enklare"... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Duras » 2009-04-20 17:56:17

Pemer skrev:
barracuber skrev:
nano skrev:Nog för att jag tror att Pemer är ganska publik med sig själv men vet han om att du lägger ut hans adress och telefonnummer?
Om inte så föreslår jag att du pratar med honom och anmäler ditt eget inlägg o ber moderatorn ta bort namn adress o telefonnummer.


Citatet är ju OA:s senaste pressrelease ord för ord så den informationen är ju redan spridd sedan tidigare i så fall. Kan det göra något att den även hamnar i den här tråden?

/Barracuber


Efter moget övervägande har jag anmält inlägget och bett om en redigeringsåtgärd - att mitt mobilnummer tas bort från det. Det finns visserligen i alla sammanhang där pressreleasen är spridd, men det känns onödigt att det är med såpass öppet här på forumet. Jag är inte såpass mycket för att bli attackerad när som helst av någon för mig helt obekant som utgår från att det skulle vara lika okej att slå mig en signal som att skicka ett pm eller ett mail. Jag har snarare kommit att som grundinställning närmast avsky telefonkontakt och i de klart flesta fall tycka att det väl går fan så mycket lättare att skicka ett mail eller sms. Tyvärr lever man i en värld som än så länge är desto mer inriktad på "slå mig en signal i stället, det är mycket enklare"... :roll:


Givetvis ska de upppgifterna tas bort som du vill. Det stöder jag. Men det var en officiell pressrelease jag kopierade in och varje ändring i den hade varit fel av mig. Själv avskyr jag också tel.kontakter så jag har full förståelse. (Men du bör kanske revidera hemsidan lite)

Vill samtidigt passa på att ge dig ett STORT tack för att du skrev pressreleasen. Har hjälpt mig mycket i mina kontakter med den sk vården när det gäller att förutse vissa svårigheter.

Senaste idag träffade jag på ett riktigt elakt litet NT-monster men jag var förberedd och hade en fusklapp i fickan med texten: "Ärendet är xxxxxx. FOKUSERA!" och det lyckades :)

mvh
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav trémula » 2009-04-21 17:53:34

Idag håller jag med dig väldigt mycket tyvärr.
Vi med asperger borde starta ett eget samhälle utanför sahället som är anpassat efter oss.
Senast redigerad av trémula 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Inläggav geocache » 2009-04-21 19:26:47

nano skrev:Elevstyre tycker jag annars är en rätt bra grej, diciplin ser jag som när man ställer upp på led och står i givakt ungefär, hoppas det inte är det du menar?


I träslöjden i mellanstadiumet fick vi elever innan själva lektionen började först gå in i slöjdsalen och hämta våra förkläden, sätta på oss de och så fick vi som hade skjortor på oss kavla upp ärmarna och knäppa upp översta knappen. Sedan fick vi gå ut i lokalen utanför själva slöjdsalen :o :? där vi fick ställa oss på två led, precis som i lumpen, och först när vi enligt läraren stod som han ville så fick vi gå in och börja lektionen.

Läraren i syslöjd gjorde inte alls på det sättet, utan där var det bara att gå in och sätta igång med symaskinen eller stickandet eller virkandet (ja, också vi killar hade syslöjd).

Någon som förresten undrar varför vi kallade träslöjdläraren för "Trä-Hitler"? :roll: :wink:
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav nano » 2009-04-21 21:03:28

trémula skrev:Idag håller jag med dig väldigt mycket tyvärr.
Vi med asperger borde starta ett eget samhälle utanför sahället som är anpassat efter oss.
Ny tråd startad i ämnet :)
eget-aspiel ... tml#227568
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Mördarsnigel » 2009-04-21 21:44:10

Nu kommer jag låta som ett svin..

Eftersom den nya tråden bara skulle innehålla konstruktiva saker så vill jag bara påminna här om att vi på forumet inte direkt representerar "medel-aspen". Det finns en anledning att vi inte alltid håller med om diagnoskriterierna, och det är för att vi inte är helt representativa.
Vi motsvarar bara en verbal, socialt (irl eller online) kompetent variant av AS.

Jag skulle säkert leva gott i en liten forum-värld, men att klumpas ihop med alla som har diagnosen skulle vara som att leva hela livet i en stor dagisgrupp, med några få kollegor i vuxen ålder.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav nano » 2009-04-21 21:57:38

Tycker det lät som en klok sak att säga, kanske tom mycket realistiskt.
Funderade på att skriva in att det finns fördelar med att vara med i ett samhälle även ett så stort som det Svenska :)
Ideer som man kommer på som är bra kan man införa i det stora samhäller :)
Tror nog de flesta människor behöver sin omgivning ändå men jag tycker man får lämna utrymme åt den/de som inte vill som alla andra, speciellt när man är det större samhället.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Aura Lux » 2009-04-21 23:23:54

Duras skrev:Men allvarligt. Sluta kalla komplett normala människor som inte är ute efter att sätta dit dig för monster. Allvarligt. För det må vara aldrig så fel när en minoritet avhumaniseras. Men när en minoritet avhumaniserar majoriteten så är det gränslös idioti.

Jag håller med till hälften. En definition på monster är:

monster, monstrum, missbildad och skrämmande varelse

Givetvis handlar det inte alls om missbildningar, men definitivt skrämmande i mina ögon eftersom dom är oförståeilga och har kapacitet att lura mig långt upp på läktaren.

Hittade inget bättre ord än monster, men det framgår av grundinlägget att jag inte alls avhumaniserar majoriteten. Jag gör bara en grov och kanske naiv uppdelning i "onda och goda" med syftet att försöka förstå min egen tillvaro.

mvh


Har du övervägt möjligheten att NT's faktiskt kanske inte lurar dig medvetet? Låt mig ge ett exempel för att förklara hur jag tänker.

Nedan kommer en liten berättelse som handlar och två personer, A och B.

- - -

A har en inställning till livet att ingen menar något illa så länge man inte säger det rätt ut, och saker är vad de är, man säger vad man menar och menar vad man säger. A är inte typen som intrigerar eller spelar spel med sina medmänniskor. Kanske har A Asperger syndrom. Men det måste inte vara så.

B intrigerar inte nödvändigtvis själv, men vet hur man gör det. I B's värld är inte människor uppriktiga, utan när något sägs menar man i de flesta fall flera andra saker, saker som kommuniceras mellan raderna eller anses underförstådda. Det kan ske genom signaler som kroppsspråk, tonfall, ansiktsuttryck, ögonkast etc., eller kan förväntas tolkas och förstås helt intuitivt.

När A och B interagerar förutsätter A att B förstår att A aldrig menar något illa med sina kommentarer, det finns inga baktankar eller dolda syften, och att det endast rör sig om informationsutbyte. A känner sig trygg och har ingen anledning att misstänka att B utgår från en annan uppfattning, eftersom A's uppfattning i A's ögon är den enda logiska och rimliga.

B å sin sida, förutsätter att A är som alla andra. Dvs. att det finns en hel drös med dolda agendor bakom det som A säger, vilka B tolkar efter bästa förmåga, och att A förstår de dolda budskap som B försöker förmedla i sin tur.

Det tar inte lång tid innan A blivit tillskriven en hel rad med egenskaper som inte A inte har, medan B anser sig ha kommunicerat massor med frågor till A, som A inte uppfattat men alltså anses veta om och förstå, och kanske även samtycka i. Det är inte svårt att se att missförstånd är ofrånkomliga, och att det är sannolikt att A i slutändan känner sig lurad av B som inte "sa som det var", eller sviken och kränkt av att B har en uppfattning om A, som A tycker är felaktig.

- - -

Detta är bara ett enkelt exempel, och det kan såklart (och är oftast) än mer komplicerat. Men det är iaf lite tankar, och skälet till att jag tycker att man ska vara försiktig med att döma ut folk som monster och dela upp i gott och ont. Även om det för en A-person kan upplevas som manipulativt så behöver det inte vara medvetet och planerat från B's håll. Både A och B har ju egentligen bara utgått från sina förutsättningar och sin uppfattning om verkligheten.

Hoppas det går att förstå hur jag menar, det är lite knepigt att uttrycka de här tankarna.
Senast redigerad av Aura Lux 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Aura Lux
 
Inlägg: 217
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav nallen » 2009-04-21 23:35:41

Aura Lux skrev:Har du övervägt möjligheten att NT's faktiskt kanske inte lurar dig medvetet?

Varför denna eviga sammanblandning av motiv och resultat?
Det är väl ändå fullständigt ointressant varför någon luras när man de facto blir lurad.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in