Förbjudet att kritisera religion?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav HGJ » 2009-04-09 1:55:57

KrigarSjäl skrev:Det här är en ny tjusig skrivbordsprodukt som det fina folket hittat på och som sådant inget att bry sig om. Inte ens Strindberg lyckades bli fängslad för hädelse, ni behöver inte vara oroliga...

Å andra sidan blev Branting faktiskt fängslad för hädelse.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Alien » 2009-04-09 2:16:36

Men enligt Luther så blir man frälst genom tron, inte genom att låta bli att synda. Eftersom människan (pga arvsynden?) inte kan låta bli att synda. Och tror man inte, så hamnar man i helvetet oavsett. Alltså bör det varken göra till eller ifrån, om de icke-troende hädar.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav aliasFrollo » 2009-04-09 16:42:51

Alien skrev:Men enligt Luther så blir man frälst genom tron, inte genom att låta bli att synda. Eftersom människan (pga arvsynden?) inte kan låta bli att synda. Och tror man inte, så hamnar man i helvetet oavsett. Alltså bör det varken göra till eller ifrån, om de icke-troende hädar.


Okej, jag medger att jag överdrev det där med hädelserna. Jag blev inte särskilt skärrad av sådant i min missionstråd. Då kändes det bara: "Suck, jaja, de där är ateister, de säger sådär hela tiden..."

Det verkligt problematiska för mig var vad som hände i tråden om rädsla, när underjord avsiktligt hädade mot den Helige Ande. Han har varit så snäll mot mig i Den Stora Nonsenstråden, och jag kunde inte förlika mig med tanken att han förmodligen skulle hamna i Helvetet... :cry:

Jag känner mig så förvirrad och utmattad och ledsen, vet inte längre vad jag skall tro... :cry:

I alla fall inte på ett mer detaljerat plan än att det endast finns en Gud, att han har skapat hela världen, att han är en treenighet av Fadern, Sonen och den Helige Anden, och att Sonen Jesus levde som människa i Palestina för ungefär tvåtusen år sedan, predikade och gjorde mirakel och till slut dog på korset och sedan återuppstod. :?
Senast redigerad av aliasFrollo 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
aliasFrollo
 
Inlägg: 739
Anslöt: 2009-01-29

Inläggav Alien » 2009-04-09 16:52:53

aliasFrollo, även om jag inte är troende själv skulle jag önska att du kunde be till Gud och känna dig fylld av frid.

Kan du tro på godheten i dig själv och andra människor? Att den finns, oavsett om man tror på Gud eller inte? Har du någon troende vän att diskutera teologiska frågor med?

Själv kan jag inte förlika mig med en Gud som slänger goda människor i helvetet bara för att de inte tror på honom el tror på "fel" Gud (utan Jesus). Jag kan inte ens få ihop det där med treenigheten, att Fadern och Sonen är en och samma.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav aliasFrollo » 2009-04-09 17:07:26

Jag vet att jag borde be innerligt och lita på Gud, men en gång när jag gjorde det var det en röst som sade åt mig att begå självmord, och efter det är det verkligen inte lätt att tro på att bönens kraft löser problemen.

Om jag inte verkligen borde ta livet av mig alltså, men det skulle definitivt inte min troende väninna föreslå!
Senast redigerad av aliasFrollo 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
aliasFrollo
 
Inlägg: 739
Anslöt: 2009-01-29

Inläggav Tingeling » 2009-04-09 17:25:45

Jaha....ska det bli förbjudet att kritisera Sharia-lagar också då??
Tingeling - äcklad
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav earlydayminer » 2009-04-09 17:31:36

Här talar trevliga människor om något i stil med detta:
http://www.youtube.com/watch?v=9DKhc1pcDFM
http://www.youtube.com/watch?v=TaeJf-Yia3A
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Kahlokatt » 2009-04-10 21:25:16

aliasFrollo skrev:Om du tycker att jag är en högfärdig idiot så kan du väl skriva det rakt ut, istället för att snirkligt antyda att Jesus kanske tycker det?


Men vad du läser in konstiga saker i mina inlägg! Nej, jag tycker inte att du är en högfärdig idiot och eftersom jag personligen inte tror att Jesus längre kan påverka människor tror jag inte att han har någon åsikt om dig över huvud taget. Jag tycker du är intressant att diskutera saker med.

Och jag håller med Tage Danielson, frid över honom, om att "utan tvivel är man inte riktigt klok". Jag tror att t.o.m. Jesus tvivlade ibland. Man gör det när man är människa.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav aliasFrollo » 2009-04-11 16:05:14

Ja, Kahlokatt, jag är nojig. Helt klart. Men ditt sätt att skriva uppmuntrar faktiskt till en viss noja.

Du menar ju (om jag inte har missförstått dig fullständigt) att Gud om han mot din förmodan finns måste vara helt villkorslöst kärleksfull och alltigenom förlåtande mot alla, och att det bara är din sjukliga ångest och OCD som ibland får dig att tvivla på den saken (hur nu det går ihop med att tvivel är bra?), och då är det ju lite konstigt att du väljer att skriva att Jesus inte brydde sig om att predika för en viss kategori människor.

Och det som argument mot att jag predikar blind tro på kristendomen som vägen till frälsning, och mot bakgrund av våra tidigare diskussioner.

Men jag hoppas att Jesus fortfarande kan påverka, för annars blev han ju korsfäst helt i onödan, och dessutom vill jag ju inte hamna på den hemska platsen vet du när jag dör.
Senast redigerad av aliasFrollo 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
aliasFrollo
 
Inlägg: 739
Anslöt: 2009-01-29

Inläggav Kahlokatt » 2009-04-11 23:44:35

aliasFrollo skrev:Ja, Kahlokatt, jag är nojig. Helt klart. Men ditt sätt att skriva uppmuntrar faktiskt till en viss noja.

Du menar ju (om jag inte har missförstått dig fullständigt) att Gud om han mot din förmodan finns måste vara helt villkorslöst kärleksfull och alltigenom förlåtande mot alla, och att det bara är din sjukliga ångest och OCD som ibland får dig att tvivla på den saken (hur nu det går ihop med att tvivel är bra?), och då är det ju lite konstigt att du väljer att skriva att Jesus inte brydde sig om att predika för en viss kategori människor.

Och det som argument mot att jag predikar blind tro på kristendomen som vägen till frälsning, och mot bakgrund av våra tidigare diskussioner.

Men jag hoppas att Jesus fortfarande kan påverka, för annars blev han ju korsfäst helt i onödan, och dessutom vill jag ju inte hamna på den hemska platsen vet du när jag dör.


För det första förstår jag inte varför du är nojig över mig (om det nu är det du är). Du har väl inget ansvar för mig? Du har bara ansvar för dig själv.
Ja, du har rätt i min gudsbild. Varför tro på en Gud som vägrar att förlåta vissa saker och bara är ute efter att straffa en? Då blir ju livet jättehemskt.
Sedan har jag sagt att tvivel är bra, alltså ifrågasättande, men det är inte samma sak som ångest. När jag har ångest/OCD-attacker kan jag verkligen inte resonera och ifrågasätta, så det har inget med saken att göra.

Jag förstår inte vad den kärleksfulle guden har att göra med att Jesus bara predikade för en viss grupp av människor...? Men jag skulle väl säga så här: Jesus menade att det var meningslöst att predika om en god och kärleksfull Gud till människor som redan hade det bra och var starka i sin tro. Det var till människor som totalt förlorat hoppet som han kom. Jag tolkar det inte som att han sade: "Följ mig, annars...!" Han sade: "Det finns Någon som älskar er och inte har givit upp hoppet. Om du följer mig, kommer du att få ett mycket bättre liv!"

Jag tror inte att man blir straffad för att man inte väljer kristendomen. Vad har man då en fri vilja till? Det viktigaste är att man är en god människa som vördar allt levande. Det kan man göra oavsett om man är religiös eller inte.

Jag är alldeles säker på att du inte hamnar i helvetet, även om nu helvetet skulle finnas. Du tycker kanske att jag är en hemsk och förtappad människa som förtjänar att straffas och jag kan inte hindra dig från att tycka det. Men jag tycker inte att du är hemsk. Jag önskar bara att du kunde må bra och finna frid i din tro.

Sedan tror jag att en eventuell Gud har viktigare saker att ta itu med än att underjord har sagt "Ankan". Jag tror inte att Gud sitter i sin himmel och tänker: "Få se, vad har vi på dagordningen....snubbe som beordrat folkmord i Rwanda, trist....snubbe som våldtagit sin dotter i 30 år, näää...men vänta lite häääär! Kille som sagt Den Heliga Ankan! Straffa, straffa, straffa!"

Är det någon som förtjänar att hamna i ett ev. helvete är det George W. Bush, som kallar sig kristen och bombar ihjäl folk i Hans namn, inte underjord som är en av de snällaste jag känner!
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Ganesh » 2009-04-12 0:42:25

"Krossa den skändliga."
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Lnovgo » 2009-04-12 0:43:32

Vad syftar du nu på, Ganesh?
Senast redigerad av Lnovgo 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
Lnovgo
Inaktiv
 
Inlägg: 879
Anslöt: 2008-05-06

Re: Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav manne » 2009-04-12 11:39:41

Kahlokatt skrev:Hörde som hastigast på Kulturnyheterna att FN tydligen skall införa en resolution (heter det så?) om att det skall bli förbjudet - ja, brottsligt - att kritisera religion!! :shock:
Är det första april igen?
Jag har inte lyckats hitta några bra länkar om det här. Vet någon något mera? Håller ni inte med om att det låter som ett helt vansinnigt förslag?


ja så kan det inte vara för då så kan man uppfinna en religion som har sjuka ideal som kanske tillåter våld-täkt och incest mm för det kommer nya religioner också med tiden ju..inget ting stannar upp helt eller för alltid..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav aliasFrollo » 2009-04-12 18:08:02

Kahlokatt skrev:För det första förstår jag inte varför du är nojig över mig (om det nu är det du är).


Ja, det är väl nojigt att uppfatta det som ett dolt personangrepp när man inte förstår någon annans inlägg? Du skriver ofta på ett sätt som jag inte förstår, och jag har en tendens att vara nojig. Att jag har en tendens att vara nojig är en egenskap hos mig som har att göra med vilket tillstånd jag befinner mig i, och det är naturligtvis inte ditt fel.
Senast redigerad av aliasFrollo 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
aliasFrollo
 
Inlägg: 739
Anslöt: 2009-01-29

Inläggav Ganesh » 2009-04-12 18:38:28

Lnovgo skrev:
Vad syftar du nu på, Ganesh?


Ganesh skrev:
"Krossa den skändliga."


Detta är är världens mest berömda hädelse. Sagt av Voltaire för litet drygt 200 år sen.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav VargaVinter » 2009-04-13 19:58:53

Fn har varit kidnappat av islamska stater en tid nu vilka säkerligen har god hjälp av diktaturerna världen över. Situationen gäller framförallt Rådet för mänskliga rättigheter innan rådet blev reformerat 2005 hade Israel nära om inte 100% av alla resolutioner. Muslimerna kanske kommer ta över general församlingen genom oljan, om man bortser från grupp 77.

Intressanta Länkar:
http://www.youtube.com/watch?v=uhWgZu6tcZU
http://www.unwatch.org
http://www.freedomhouse.org/template.cf ... &year=2008
Senast redigerad av VargaVinter 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
VargaVinter
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav manne » 2009-04-15 20:29:16

så man ska inte få ge sig påde religösa då men de ska ha rätt att få missionera eller hjärntvätta oss med sin dynga då.. :shock:

kritisera andras religion ska man inte få göra men de ska ha rätt att kunna
få predika ut sin budskap då på gatorna eller gå och knacka dörr eller försöka att värva icke troende eller hjärntvätta oss då.. :shock:

de om något är ju för fan kränkade mott oss icke troende ju för fan. :x icon

Hur kan man då på samma gång ge troende rättigheter och på samma gång då ge icke troende rättigheter när det står i kontrast i mott varandra ju.!

icke troende VS troende vem eller vilken grupp ska ha mest rättigheter.?
Senast redigerad av manne 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Alien » 2009-04-16 0:48:30

aliasFrollo skrev:Jag vet att jag borde be innerligt och lita på Gud, men en gång när jag gjorde det var det en röst som sade åt mig att begå självmord, och efter det är det verkligen inte lätt att tro på att bönens kraft löser problemen.

Om jag inte verkligen borde ta livet av mig alltså, men det skulle definitivt inte min troende väninna föreslå!


Är det inte så att enligt kristendomen så är det en synd att ta livet av sig? Livet är en gåva från Gud, som man inte får tacka nej till. Alltså kan det inte varit Guds röst. Enligt din tro bör det då vara Djävulens röst. Eller psykosens/ångestens/tvivlets/depressionens/skuldkänslans etc röst.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav manne » 2009-04-16 15:30:47

JA shariah lagar är väl nice ändå.. :wink:

http://www.rfsu.se/sv/Sex-och-politik/O ... -i-Kanada/
Sharialagar stoppas i Kanada

En storm av protester har stoppat religiösa samfund från att lösa civila tvister. Samma lag ska nu gälla för alla.

Kvinnor kan stenas till döds

Protesterna växte och kulminerade den 8 september. I Kanada leddes protesterna av Homa Arjomand, en kvinna som flytt från Iran och bildat ”The Campaign Against Sharia Court in Canada”.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sharia
I länder som Iran och Saudiarabien är sharia officiell lag, medan den i något mer sekulariserade länder som Egypten utgör en källa för lagstiftningen. Idag så baseras de flesta ländernas lagstiftning i den muslimska världen på tre källor:

1. Sharia
2. Lokala lagar/sedvänjor
3. Moderna västerländska lagar


Men nu så måste jag fråga alla muslimer är väl inte för shariha lagar .??
De muslimer som är sekulariserade gillar väl inte shariha lagar..???
Senast redigerad av manne 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Proffe Slimp » 2009-04-16 20:00:08

manne skrev:Men nu så måste jag fråga alla muslimer är väl inte för shariha lagar .??
De muslimer som är sekulariserade gillar väl inte shariha lagar..???
Varför tror du att de flyttar till väst för? Inte för vädrets skull. Gäller bara att man inte hamnar i Rosengård dock...
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav aliasFrollo » 2009-04-16 20:03:26

Alien skrev:Är det inte så att enligt kristendomen så är det en synd att ta livet av sig? Livet är en gåva från Gud, som man inte får tacka nej till. Alltså kan det inte varit Guds röst. Enligt din tro bör det då vara Djävulens röst. Eller psykosens/ångestens/tvivlets/depressionens/skuldkänslans etc röst.


Ja, i princip är det synd att begå självmord. Jag inbillade mig när jag hörde den där rösten att det var något slags undantag, men det är säkert precis som du skriver, att det inte var Guds röst.
Senast redigerad av aliasFrollo 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
aliasFrollo
 
Inlägg: 739
Anslöt: 2009-01-29

Inläggav manne » 2009-04-17 0:33:33

Proffe Slimp skrev:
manne skrev:Men nu så måste jag fråga alla muslimer är väl inte för shariha lagar .??
De muslimer som är sekulariserade gillar väl inte shariha lagar..???
Varför tror du att de flyttar till väst för? Inte för vädrets skull. Gäller bara att man inte hamnar i Rosengård dock...


Ja men så klart att det finns de som flyttar till väst och ändå gillar shariha och thats a fact.. :wink:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Kahlokatt » 2009-04-17 10:40:31

aliasFrollo skrev:
Alien skrev:Är det inte så att enligt kristendomen så är det en synd att ta livet av sig? Livet är en gåva från Gud, som man inte får tacka nej till. Alltså kan det inte varit Guds röst. Enligt din tro bör det då vara Djävulens röst. Eller psykosens/ångestens/tvivlets/depressionens/skuldkänslans etc röst.


Ja, i princip är det synd att begå självmord. Jag inbillade mig när jag hörde den där rösten att det var något slags undantag, men det är säkert precis som du skriver, att det inte var Guds röst.


Nej, det är klart att det inte var Guds röst! Även om jag inte tror att det är en synd att begå självmord (bara väldigt tragiskt), skulle väl inte Gud uppmana folk att dö? :shock: Livet är ju som du skriver en gåva och vi har alla lika värde. Den Gud du tror på tycker väl att även du är en fin gåva? :wink:
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav aliasFrollo » 2009-04-20 9:34:57

Kahlokatt skrev:Nej, det är klart att det inte var Guds röst! Även om jag inte tror att det är en synd att begå självmord (bara väldigt tragiskt), skulle väl inte Gud uppmana folk att dö?


Nu känner jag mig i alla fall säker på att det inte var Guds röst.

Kahlokatt skrev:Den Gud du tror på tycker väl att även du är en fin gåva? :wink:


Oerhört knepig fråga. :?

Jag har i alla fall kommit fram till att jag förmodligen har brukat be på fel sätt under en tid, så igår bad jag långa böner till Gud på ett ödmjukare sätt, och han gav mig i sin stora barmhärtighet en fin andlig upplevelse, så nu tror jag att han har förlåtit mig och att han faktiskt älskar mig! :)

Nu gäller det "bara" att jag lyckas göra någonting vettigt av återstoden av mitt liv... :?
Senast redigerad av aliasFrollo 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
aliasFrollo
 
Inlägg: 739
Anslöt: 2009-01-29

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in