Ipredlagen/antipiratlagen

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Ipredlagen/antipiratlagen

Inläggav zeidon » 2009-03-03 13:14:12

Pontus skrev:Exempel 1:
Ett hushåll med säg tre datorer använder samma uppkoppling genom en router.
En av dom laddar ner något varpå skivbolaget kräver användarinfo, då kan dom inte få reda på vem i hushållet som begick brottet, bara vem som betalar bredbandet.


Har 3 IP-nummer här. Fast ensam i hushållet nu. 1 April ska jag erbjuda några hemlösa att flytta in. Slipper jag åka fast!
:D
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:10:10, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav ragnevi » 2009-03-04 15:01:21

Hur fungerar Relakks, det känns som om de enda som kommer tjäna något på den här lagen är anonymiseringstjänsterna.
Men vill någon att jag ska sluta använda Piratebay så måste de erbjuda mig något som fungerar bättre än Piratebay. Jag är ledsen men efter flera år av flexibelt tittande på serier bara dagar efter att de visats i USA, ja då finns det faktiskt ingen återvändo.
En del människor gillar kanske att se dagliga repriser av Vänner på Kanal 5. Men jag gör det inte, jag vill se olika serier och jag vill se nya avsnitt och jag vill se dem när jag vill.
Gör inte ert distributionsproblem till mitt problem. Lös det istället.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 18:10:10, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav manne » 2009-03-04 16:27:01

Mne funkar inte Thor och jap då för att skydda datorn då.. :? :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 18:10:10, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Zombie » 2009-03-06 12:17:18

Storföretagsdiktaturen har också tagit steget över tröskeln från de rudiment av rättssamhälle vi hade. Precis som "kriget mot terrorismen" nyss och nyliberalismens överordning innan dess.

Och inga folkliga protester som jag vet om. Inget östblock att vara bättre än.

Det globala totalitära samhället har fått styrfart.
(Borde vara trådstoff i ett diskussionsforum, men jag orkar inte försöka.)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:10:10, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav DIProgan » 2009-03-06 12:51:20

Zombie skrev:Storföretagsdiktaturen har också tagit steget över tröskeln från de rudiment av rättssamhälle vi hade. Precis som "kriget mot terrorismen" nyss och nyliberalismens överordning innan dess.

Och inga folkliga protester som jag vet om. Inget östblock att vara bättre än.

Det globala totalitära samhället har fått styrfart.
(Borde vara trådstoff i ett diskussionsforum, men jag orkar inte försöka.)


Bra där men jag har tro på att internet kommer göra mycket större saker för folket än de flesta hitills anar. Uppluckringen av upphovsrätt är bara början. Flera organiserade uppslutningar med diverse agendor och metoder kommer dyka upp. Folket är snabbt jämfört med byråkratin.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 18:10:10, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Alien » 2009-04-16 10:38:03

Om operatörerna förstör personuppgifterna blir lagen verkningslös:

Operatören Bahnhof förstör materialet och har inga uppgifter att lämna ut.

Den nya fildelningslagen Ipred innebär att operatörerna ska tvingas lämna ut personuppgifter bakom IP-nummer om en domstol kräver det. Men operatören Bahnhof kommer inte att kunna, uppger Sveriges Radio. Företagets vd Jon Karlung är en känd kritiker av Ipredlagen och han hävdar att lagen om elektronisk kommunikation ålägger honom att förstöra trafikuppgifterna.

Grundläget är att uppgifterna ska förstöras, men andra paragrafer ger valfrihet att i stället välja att spara dem av olika skäl, till exempel fakturering.

- Men det handlar om valfrihet och lagen ger en möjlighet att spara uppgifterna. Vi bryter inte mot Ipred utan följer lagen och väljer att förstöra uppgifterna. Och har därmed inget att lämna ut även om domstolen anmodar oss, säger Karlung till TT.

Det innebär att den nya fildelningslagen blir verkningslös för Bahnhofs kunder. Och om andra operatörer skulle följa Bahnhofs exempel blir lagen helt utan verkan.


Men det gäller att inte glädja sig för tidigt:

För nu förbereds en lag som bygger på EU:s datalagringsdirektiv och som kan tvinga operatörerna att lagra trafikuppgifter. Om den genomförs blir läget återigen annorlunda. Men Bahnhof kommer även då att följa lagen, försäkrar Karlung.
http://www.dn.se/ekonomi/bahnhof-forstor-ipreduppgifter-1.844747
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:10:10, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Proffe Slimp » 2009-04-16 14:15:21

ufo skrev:
Alien skrev:Läste om ett annat (tänkt el verkligt?) fall i tidningen. En mamma filmar sin baby när han dansar i gåstolen till radiomusik och lägger ut filmen på YouTube. Hon tjänar inga pengar på det, men snart kommer advokaterna från det stora multinationella bolaget och kräver henne på ett jättestort skadestånd för radiomusiken.
Låter för mig helt logiskt.
Ja ASlogiskt, ja!

Rent spontant så låter det som om man låter en bot samla ihop stämningsmaterial.

Okänsligt korkade stämningar som dessa gör bara internets penis hårdare, om ni förstår vad jag menar. Det blir istället en sport att ladda ned den låten så många gånger som möjligt. Folk bränner den låten och skickar till skivbolaget för att håna dom.

P.S. "Det stora multinationella bolaget" låter lite kjossakapitalismen lol, om du ursäktar. Ett litet företag kan också vara komplett humorbefriat. Det är inte en fråga om företagets storlek eller organisation, utan hur lagarna är.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in