Definiera Asperger

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav ufo » 2009-04-12 20:38:57

[Inledande text](Skall texten vara ifrån forumets medlemmar? )

Vi fungerar oftast annorlunda jämnfört med "normalmänniskan" på följande punkter
* Vi föredrar ofta få men kvalitativa sociala kontakter.
* Våra intressen rör ofta saker som inte har med människokunskap att göra.
* Vi missar ofta helheten i olika sammanhang, men ser detaljerna.
* Vi föredrar att oftast ha en tydlig struktur i vår tillvaro.

Vi med asperger har i varierande grad problem med följande.
* Begränsad förmåga till socialt umgänge
* Tvångsmässighet och speciella rutiner
* Motoriskt klumpighet.
* Tal-, språk- och kommunikationsproblem

Vi kan också passa på att ta avstånd ifrån några vanliga myter om Asperger syndrom
[Några punkter över vanliga myter]

[Avslutande text]

[Länksamling till olika diagnoskriterier]
Längre än så här kommer jag inte med mitt utkast. Nu är det upp till er andra att Fylla i/Ändra/Ta bort.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 18:49:48, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav serpentin » 2009-04-12 20:49:33

ufo skrev:

Vi kan också passa på att ta avstånd ifrån några vanliga myter om Asperger syndrom
[Några punkter över vanliga myter]



Här kommer en punkt:

    empatibrist
(eller hur det nu brukar formuleras)
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 18:49:48, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav weasley » 2009-04-12 21:22:25

vanliga-fra ... t8504.html

Det finns en del att hämta i FAQn som Inger och a-mamma sammanställt ovan.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:49:48, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rdos » 2009-04-12 21:24:19

Det här är ontopic, så jag hoppas det inte blir raderat. :roll:

ufo skrev:* Vi föredrar ofta få men kvalitativa sociala kontakter.


Det tvivlar jag på. Referens?

ufo skrev:* Våra intressen rör ofta saker som inte har med människokunskap att göra.


Det tvivlar jag oxå på. Jag känner en hel del som har AS och mänskliga relationer som specialintressen.

ufo skrev:* Vi missar ofta helheten i olika sammanhang, men ser detaljerna.


Nix, fördom. Om du formulerar om den så att vi ofta ser detaljer som andra missar så håller den.

ufo skrev:* Vi föredrar att oftast ha en tydlig struktur i vår tillvaro.


Sådant vill jag iaf under inga omständigheter se som kriterie på AS/Aspie.

ufo skrev:* Begränsad förmåga till socialt umgänge


Borde stå: "svårigheter med kommunikation med NTs".

ufo skrev:* Tvångsmässighet och speciella rutiner


Ganska vanligt ja, men detta kallas oftast OCD.

ufo skrev:* Motoriskt klumpighet.


Det är dyspraxi och inte AS

ufo skrev:* Tal-, språk- och kommunikationsproblem


Det stämmer.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:49:48, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-04-12 23:15:45

rdos skrev:
ufo skrev:* Vi föredrar ofta få men kvalitativa sociala kontakter.

Det tvivlar jag på. Referens?

Alla medlemmar (utan ADHD eller atypisk autism) som är mindre sociala än du (som inte har någon diagnos)...? ;)

rdos skrev:
ufo skrev:* Våra intressen rör ofta saker som inte har med människokunskap att göra.

Det tvivlar jag oxå på. Jag känner en hel del som har AS och mänskliga relationer som specialintressen.

"Ofta" utesluter inte att några kan ha det.

rdos skrev:
ufo skrev:* Vi missar ofta helheten i olika sammanhang, men ser detaljerna.

Nix, fördom. Om du formulerar om den så att vi ofta ser detaljer som andra missar så håller den.

Instämmer.

rdos skrev:
ufo skrev:* Vi föredrar att oftast ha en tydlig struktur i vår tillvaro.

Sådant vill jag iaf under inga omständigheter se som kriterie på AS/Aspie.

Ditt sätt att formulera dig antyder att du verkar anse att din åsikt är värd mer än andras?

"Tydlig struktur" behöver inte betyda att man vill ha ett inrutat schema att följa, bara en viss överblick och förutsägbarhet. Kanske man kan lägga till de orden för att förtydliga?

rdos skrev:
ufo skrev:* Begränsad förmåga till socialt umgänge.

Borde stå: "svårigheter med kommunikation med NTs".

"Begränsad förmåga" kan lika gärna betyda ork. Och så många missförstånd som man sett här torde det väl stå klart att kommunikationssvårigheter ingalunda är begränsade till AS-NT utan ofta kan ske mellan aspergare också. Plus dessa tendenser till orimlighet hos somliga. Även om många aspergare kommer bättre överens sinsemellan IRL än med icke-aspergare.

rdos skrev:
ufo skrev:* Tvångsmässighet och speciella rutiner.

Ganska vanligt ja, men detta kallas oftast OCD.

Finns ofta med som diagnoskriterium och verkar hyfsat vanligt bland aspergare. Men jag håller med om att man borde kalla det för vad det är.

ufo skrev:* Motoriskt klumpighet.

Det är dyspraxi och inte AS

Jag trodde dyspraxi inte fanns enligt dig? ;) Detta finns dock med som diagnoskriterium. Fast även här kan jag hålla med om att det borde kallas för vad det är.

rdos skrev:
ufo skrev:* Tal-, språk- och kommunikationsproblem.

Det stämmer.

Bara för att du har det? Finns ju även aspergare som är extra bra på språk eller kommunikation, eller snackar som fan.

Skulle vilja lägga till:

* Dåligt sinne för proportioner.

* Svårigheter att generalisera.

* Svårt att inse att det som gäller en själv inte nödvändigtvis gäller för alla aspergare. :wink:

Vilka 25-30 frågor har fått högst poäng i quizet?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:49:48, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-04-13 9:00:47

Inger skrev:
rdos skrev:
ufo skrev:* Vi föredrar att oftast ha en tydlig struktur i vår tillvaro.

Sådant vill jag iaf under inga omständigheter se som kriterie på AS/Aspie.

Ditt sätt att formulera dig antyder att du verkar anse att din åsikt är värd mer än andras?


Kanske det, men frågan finns inte bland topp-27 enligt nedan. Dessutom har vi haft många diskussioner kring just detta, och enligt min uppfattning har de ofta slutat med något som kanske kan summeras enligt: "Vi föredrar att själva definiera våra rutiner". Ovanstående kan lätt misstolkas av vård-tanter till att "aspergare vill att VI strukturerar upp deras tillvaro".

Inger skrev:
rdos skrev:
ufo skrev:* Tvångsmässighet och speciella rutiner.

Ganska vanligt ja, men detta kallas oftast OCD.

Finns ofta med som diagnoskriterium och verkar hyfsat vanligt bland aspergare. Men jag håller med om att man borde kalla det för vad det är.


Enda frågan om OCD bland topp-27 handlar om specialintressen

Inger skrev:
ufo skrev:* Motoriskt klumpighet.

Det är dyspraxi och inte AS

Jag trodde dyspraxi inte fanns enligt dig? ;) Detta finns dock med som diagnoskriterium. Fast även här kan jag hålla med om att det borde kallas för vad det är.


Det finns ingen fråga om dyspraxi bland topp-27, så den kan ni nu slutligen lägga ned.

Inger skrev:
rdos skrev:
ufo skrev:* Tal-, språk- och kommunikationsproblem.

Det stämmer.

Bara för att du har det? Finns ju även aspergare som är extra bra på språk eller kommunikation, eller snackar som fan.


Det finns många frågor som berör detta bland topp-27.

Inger skrev:Vilka 25-30 frågor har fått högst poäng i quizet?


Har svarat på detta här:
aspie-quiz- ... tml#224591
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:49:48, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-04-15 18:45:03

För de som är intresserade så uppfyller sex frågor i Attwoods "Aspie kriterier" att de har bra relevans. En enda platsar in bland top-27. En hel del frågor har inte ett dugg relevans (varav flera som jag kommenterade ovan).

Länk till utförligt resultat: aspie-quiz- ... tml#225424

De som vill skapa listan får göra vad de vill med dessa uppgifter.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:49:48, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav jonsch » 2009-04-15 19:01:49

Jag vill inte försöka definiera AS just nu men ämnet tillhör mina käpphästar så jag var tvungen att skriva här i tråden trots att detta inlägg knappast tillför något.

ufo har gjort ett bra utkast.

Om jag skulle justera RA skulle jag sticka in ord som "i vissa fall" i uttryck som "har svårt för". Vissa formuleringar och påståenden skulle jag plocka boret helt. Den som säger att min AS ger mig svårigheter missar poängen (eller behöver bevisa sin poäng). Visst ger min AS mig svårigheter. Jag har väldigt svårt att amma ett barn också men ser inte min manlighet som något handikapp i absoluta termer för det.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:49:48, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Nilale » 2009-04-15 21:04:05

Några av mina fundeirngar.

Kriterier för syndromet finns redan. (Hur dessa är formulerade är en annan diskussion.)
Alla människor kan känna igen sig flera av dessa kriterier. Det är när man går från att bara känna igen sig i kriterierna, till att de är konstanta och påtagliga, som man kan säga att man har AS.
Gemensamt för personer med Asperger syndrom är alltså att man i olika mängd och i olika grad uppfyller de kriterier satta för diagnosen, men där mängden och graden dock är så pass mycket större än hos andra att det blir ett problem i ens vardag. (Riktlinjer finns även för detta.) Detta är det enda som personer med AS har gemensamt.


Sen lite halvt om halvt OT:

Vad som är viktigt att betona, enligt min mening, är att alla hanterar och reagerar på saker på olika sätt. Två personer med huvudvärk behöver inte nödvändigtvis bete sig likadant. Inte heller två personer med Asperger. Inte ens om dessa två har profiler som matchar varandra gällande mängden och graden av kriterier. Många saker spelar in. Uppväxt, bemötande av medmänniskor, andra starka eller svaga egenskaper som inte har med AS att göra, andra eventuella diagnoser, men framför allt ens personlighet. Därför kan saker som på pappret ter sig identiska i verkligheten ta sig form på helt skilda sätt.

En annan viktig aspekt är hur de olika kriterierna faktiskt kan komplettera eller rent av dölja varandra. Sinne för detaljer kan lätt dölja sociala svårigheter, för att ta ett exempel, då man har lättare för att snappa upp små egenheter, uttryck och rörelsemönster hos andra. Lägg till ett stort intresse för hur folk beter sig och du får en social kameleont som kan smälta in i vilket sammanhang som helst. Kan man ändå anse att denne har sociala svårigheter som vållar bekymmer i dennes vardag? Ja, det anser jag. Inte nödvändigtvis, men det kan absolut vara så. Bara för att man klarar av något med bravur så utesluter det inte en oro och ångest inför vad som komma skall, stort obehag under tillfället och en fullkomlig utmattning efteråt.

En tredje sak att ta sig en funderare över är vidden dels av syndromet i sig, men framför allt vidden av varje kriterie för sig. Ett exempel är problem med motoriken. Vissa kanske går på ett annorlunda sätt, som ofta tas upp i olika exempel. Andra kanske lindansar eller slår volter men har svårigheter att knäppa sin skjorta.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 18:49:48, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Zombie » 2009-04-15 21:22:09

"Halvt om halvt OT" :?:

Nej, det var mycket bra och jordnära/klarsynt! I den andan vill jag se vår "definition".
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:49:48, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav jonsch » 2009-04-15 21:45:41

Instämmer fullständigt!

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:49:48, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Nilale » 2009-04-15 21:48:14

Ok, tar tillbaka det om OT då. :oops: :)
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 18:49:48, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav alfapetsmamma » 2009-04-16 19:44:10

Zombie skrev:"Halvt om halvt OT" :?:

Nej, det var mycket bra och jordnära/klarsynt! I den andan vill jag se vår "definition".


Parkerar här, som de säger annorstädes på nätet.. :)

Alltid roligt att läsa dig Nilale!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:49:48, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Sam » 2009-04-16 23:21:33

Zombie skrev:
Halvt om halvt OT"

Nej, det var mycket bra och jordnära/klarsynt! I den andan vill jag se vår "definition".


Jag kan bara instämma. Nilale "definition" av AS är väldigt bra och neutral. Kan säkert gälla för flera av tillstånden inom AST
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in