Forumet stängs för uppdateringar torsdag den 9 april

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Milyc » 2009-04-07 0:57:41

Neurodiversitet tonas ned och NFD försvinner. Det känns inte som att det forum Liebert vill göra om AF till är något jag skulle vara intresserad av att söka mig till som ny användare. Jag kan bara hoppas att han inte lyckas så bra att jag även som gammal användare tappar intresset för det.

Det verkar ju inte heller som att han låter sig påverkas av andras synpunkter i någon fråga av betydelse i de sammanhangen, så det känns egentligen ganska meningslöst att delta i någon diskussion i denna tråd. :(
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Zombie » 2009-04-07 1:33:08

Lnovgo skrev:
Liebert skrev:Det som återstår av NFD efter rensningen kommer inte finnas kvar då det inte är i linje med forumets nya policy.


Vad :evil: :evil: :evil: :!:

Ni kan väl inte bara slänga bort inlägg som var fullt tillåtna när de skrevs?! Att skapa om forumet till en sådan historielöshet tycker jag verkligen är en usel idé!
:-)096

Det känns verkligen inte roligt att veta att moderatorerna när som helst kan införa en regeländring och då slänga allt gammalt som följde de gamla reglerna! Diktaturfasoner!
:-)096

Som weasley påpekade efter det citerade inlägget, forumet är ingen demokrati.

Men i sakfrågan håller jag faktiskt med Lnovgo.

*************************************************************

Liebert skrev:
Zombie skrev:Ursäkta, men jag frågade också om trådarna från andra avdelningar än NFD som avskaffas...

Alla trådar från övriga avd kommer kvarstå i överflyttad form.

Puh, tack för det l alla fall.

Liebert skrev:
Zombie skrev:Och när nu ändå kritik i småsaker är uppe: i sådant som det redan är eller kan bli oordning på - som IT- och språkfrågor - tycker jag Micke uttryckte sig väl. Onödigt att så att säga nyskapa oordning i stället för att t.ex. återinföra ett par underfora.


Visst är det trevligt med forum som behandlar allt möjligt men vill man utvecklas är den bästa strategin att satsa det man redan är bra på. Det finns massor av forum som enbart ägnar sig åt IT och språkfrågor och därför alltid kommer vara ett bättre alternativ än AF på just de områdena. Att vara aspie innebär ju inte att man inte kan använda andra forum än AF.

Det är inte fråga om "trevligt", och inte heller om "maximal expertis", utan om mycket mer djupgående saker. Det handlar om att kunna läsa, söka och fråga med en överblick som bara en särskild avdelning kan ge bland folk man kan identifiera som någorlunda sina egna. Det handlar om människor som ofta av goda skäl inte har några motsvarande kontakter irl, inte tål stämningen på andra fora, har det alltför besvärligt redan för att dessutom ha krafter till ett riskabelt försök bland folk som inte brukar förstå en, och så vidare i den stilen.

*************************************************************

(Ytterligare synpunkter i ämnet skjuts upp till när jag är vaken... zzz...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Liebert » 2009-04-07 1:43:51

Kan upplysa församlingen om att vi både noggrant och intresserat suger i oss alla argument och förslag som skrivs i denna tråd. Välgrundade åsikter baserade på äkta engagemang för forumet har alltid vårt öra.

I morgon kommer en del förslag på modifieringar av ursprungsplanen baserat på er input.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-07 7:48:26

rdos skrev:Men jag förstår nog vitsen. Nu ska vi snacka bolltäcken och psykiatriska mediciner, och vilka tanter som ska föra vår talan i samhället. :roll:

Inte så länge jag är med. :twisted:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav rdos » 2009-04-07 7:53:07

KrigarSjäl skrev:
rdos skrev:Men jag förstår nog vitsen. Nu ska vi snacka bolltäcken och psykiatriska mediciner, och vilka tanter som ska föra vår talan i samhället. :roll:

Inte så länge jag är med. :twisted:


Du blir nog tystad du med. Annars kan du ju skriva om blommor, bin & hur vackert alla fåglar sjunger därute nu när våren kommit. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-07 8:01:53

Folk får gärna försöka tysta mig. 8)
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-07 10:58:43

Oh gheez. Jag har öroninflammation och var mest offline eller spelandes igår, så det här var en hel del plötsligt.

Synpunkter:
- Att leva med asperger låter inte klokt. "Att leva i NT-världen" eller liknande låter bättre.

- Jag håller helt med Mördarsnigel om att slå ihop "att leva med AS" och "AS och samhället". Vore också synd om man ska försöka hålla isär ämnena, om det blir som på webForum där alla som inte är forumelit, får på nosen om de skriver i fel forum eller frågar fel saker.

- Om uttrycket aspergare eller aspie ska förekomma, så föredrar jag det svenska aspergare framför en anglofikation eller vad det heter ^_^

Jag kommer inte på mer nu, ska rösta om det där med öppet forum...
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:47:41, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Deliquate » 2009-04-09 4:33:49

Åh, då blir det som en födelsedagspresent till mig kanske :wink:

Fyller ju 22 idag. Inte för att någon bryr sig men det är värt att nämnas ändå. :lol:

Skönt med lite designombyte också. Tumme upp. Bra jobbat!
Senast redigerad av Deliquate 2011-05-04 18:47:41, redigerad totalt 1 gång.
Deliquate
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2009-02-20
Ort: Stockholm

Inläggav Aspkvinna » 2009-04-09 8:24:20

Tycker att det låter genomtänkt.

När layout och funktion förändras finns det alltid någon som inte gillar själva förändringshändelsen. Det har ofta löst sig efter en månad, förvånadsvärt många tycker då att man inte alls hade trott att det skulle bli så bra.

Ofta är inte saker gjorda i sten och jag känner gott hopp om att ert stora arbete nu kommer att visa något bra och intressant.

Er känsla för att uppmärksamma kritik och sen förändra ger i alla fall mig känslan av att de flesta kommer att bli nöjda när det lagt sig kanske t o m rdos!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:47:41, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav DC » 2009-04-11 21:09:01

Tråden är så lång och jag orkar/hinner inte läsa igenom alla inlägg så med risk för upprepning undrar jag... Föräldraavdelningen var väl sluten förut?

Jag tycker inte om att vem-som-helst nu kan läsa inlägg som förut skrevs i ett slutet forum. Kan man få dessa inlägg (mina egna syftar jag på) raderade om man själv gör sig besväret att leta reda på dem?

Jag skulle även vilja ta bort andra inlägg som man får träffar på hos Google och länkas hit om man söker på mitt klädmärke. Det känns inte bra att bli så utlämnad utan att veta vem som läser. Går det också att få gjort, om jag själv letar upp inläggen?
Senast redigerad av DC 2011-05-04 18:47:41, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav alfapetsmamma » 2009-04-11 21:09:54

Aspkvinna skrev:Tycker att det låter genomtänkt.

När layout och funktion förändras finns det alltid någon som inte gillar själva förändringshändelsen. Det har ofta löst sig efter en månad, förvånadsvärt många tycker då att man inte alls hade trott att det skulle bli så bra.

Ofta är inte saker gjorda i sten och jag känner gott hopp om att ert stora arbete nu kommer att visa något bra och intressant.

Er känsla för att uppmärksamma kritik och sen förändra ger i alla fall mig känslan av att de flesta kommer att bli nöjda när det lagt sig kanske t o m rdos!


Vad fint skrivet!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:47:41, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Titti » 2009-04-11 22:35:56

DC skrev:Tråden är så lång och jag orkar/hinner inte läsa igenom alla inlägg så med risk för upprepning undrar jag... Föräldraavdelningen var väl sluten förut?

Jag tycker inte om att vem-som-helst nu kan läsa inlägg som förut skrevs i ett slutet forum. Kan man få dessa inlägg (mina egna syftar jag på) raderade om man själv gör sig besväret att leta reda på dem?

Jag skulle även vilja ta bort andra inlägg som man får träffar på hos Google och länkas hit om man söker på mitt klädmärke. Det känns inte bra att bli så utlämnad utan att veta vem som läser. Går det också att få gjort, om jag själv letar upp inläggen?


Nej, Föräldraforum var inte sluten eller skyddad från insyn förut. Den enda skillnaden mot nu är att det tidigare krävdes särskild registrering för att få skriva i den och att den var hårdare modererad än de allmänna avdelningarna.

Nu krävs ingen särskild registrering längre och modereringen är likadan som i resten av forumet (med något undantag, se forumreglerna), Och nej - vi tar inte bort inlägg där. Det var lika synliga förr som nu.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:47:41, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav tahlia » 2009-04-12 3:01:26

Jag har hållit mig utanför hela den här cirkusen, mycket för att jag inte är så värst aktiv här längre.
En sak tänkte jag påpeka dock.
Off Topic hysterin kommer att kväva en hel del intressanta diskussioner. Människor med Asperger lever för guds skull off topic.
Det är när saker tillåts få eget liv som man kommer någonstans.
Men visst kan man välja att kväsa den möjligheten.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 18:47:41, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav DC » 2009-04-12 7:42:15

Titti skrev:
Nej, Föräldraforum var inte sluten eller skyddad från insyn förut. Den enda skillnaden mot nu är att det tidigare krävdes särskild registrering för att få skriva i den och att den var hårdare modererad än de allmänna avdelningarna.

Nu krävs ingen särskild registrering längre och modereringen är likadan som i resten av forumet (med något undantag, se forumreglerna), Och nej - vi tar inte bort inlägg där. Det var lika synliga förr som nu.


Ja det var så jag menade. Utan särskild registrering kan vem som helst glida in där t ex via träffar hos Google. Jag känner mig inte bekväm med det.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 18:47:41, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Titti » 2009-04-12 10:17:05

DC skrev:
Titti skrev:
Nej, Föräldraforum var inte sluten eller skyddad från insyn förut. Den enda skillnaden mot nu är att det tidigare krävdes särskild registrering för att få skriva i den och att den var hårdare modererad än de allmänna avdelningarna.

Nu krävs ingen särskild registrering längre och modereringen är likadan som i resten av forumet (med något undantag, se forumreglerna), Och nej - vi tar inte bort inlägg där. Det var lika synliga förr som nu.


Ja det var så jag menade. Utan särskild registrering kan vem som helst glida in där t ex via träffar hos Google. Jag känner mig inte bekväm med det.


Det var precis så det var tidigare också. Den enda som skiljer är att man måste vara registrerad särskilt för att skriva där. Avdelningen och alla inlägg var exakt lika synlig tidigare som nu.

Det var NFD som var skyddad från insyn genom att det krävdes att man var inloggad för att kunna både läsa och skriva. Den var alltså inte synlig hos tex Goolgle.

Personliga Avdelningen däremot kan överhuvudtaget inte ses av den som inte är medlem där.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:47:41, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav DC » 2009-04-12 10:30:07

Titti skrev:
Den enda som skiljer är att man måste vara registrerad särskilt för att skriva där. Avdelningen och alla inlägg var exakt lika synlig tidigare som nu.



Ok. Då har jag missuppfattat hur det var tidigare. Man får vara försiktig med vad man skriver helt enkelt.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 18:47:41, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Titti » 2009-04-12 10:35:12

DC skrev:
Titti skrev:
Den enda som skiljer är att man måste vara registrerad särskilt för att skriva där. Avdelningen och alla inlägg var exakt lika synlig tidigare som nu.



Ok. Då har jag missuppfattat hur det var tidigare. Man får vara försiktig med vad man skriver helt enkelt.


Ja - det finns alltid skäl till att vara försiktig med vad man skriver. Det som skrivs på internet får omedelbart att eget liv som kan vara för evigt. En bild eller en text som publicerats tappar man omedelbart kontrollen över. Det gäller överallt på internet.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in