Forumet stängs för uppdateringar torsdag den 9 april

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Forumet stängs för uppdateringar torsdag den 9 april

Inläggav Liebert » 2009-04-05 21:53:03

På torsdag är det dags att sjösätta nästa release av AspergerForum. Klockan 21 stängs forumet av och arbetet beräknas ta cirka två timmar i anspråk.

Förändringarna avser i korthet ny forumstruktur, rensning av diverse specialregler och grupper, uppdaterat regelverk (inkl förändrad praxis), uppfräschad design (ny färgskala och logga) samt en del funktionsuppdateringar.

Ny forumstruktur
Det som idag kallas "underavdelningar" kommer att uppgraderas till samma nivå som alla andra avdelningar. Nackdelen är att forumet inte längre kommer rymmas på "first screen" på en bildskärm med minst 1024 pixlars vertikal upplösning men det är ändå acceptabelt då dessa underavdelningar kommer bli mer tillgängliga.

Avdelningar
"Läs detta först" migreras med "Synpunkter på AspergerForum" och kommer heta "Regler, nyheter och synpunkter". I denna avdelning samsas viktig info som regler, tillfälliga meddelanden och synpunkter från forumisterna.

"Allt om Asperger" faller bort och inläggen kommer i att fördelas ut på de tre nya AS-relaterade avdelningar:

Att leva med Asperger
Om livet i relation till sig själv och andra människor på ett mer personligt plan.

Asperger och samhället
Om svårigheter och möjligheter i samhället med dess krav, regler och förväntningar.

Asperger, medicinering och vården
Medicinska aspekter på AS och närliggande ämnen som forskning och vetenskap.

Tillsammans med "Föräldraforum" kommer dessa avdelningar utgöra kärnan av forumet och vara i linje med ambitionen att stärka dess Aspergerprofil.

"Tipsa medlemmarna" blir "Tips och Intressen" för bredare upptagning. Som namnet antyder får man här gärna berätta om sina intressen också.

"IT-forum" försvinner och trådarna migreras in i "Tips och Intressen" eller "Övriga ämnen" beroende på vad som avhandlas. Även detta är ett led i att öka forumets fokus på kärnämnet.

"Nya Fri Diskussion" namnändras till "Öppet forum" och kommer även fortsatt vara en diverseavdelning där det mesta kan dryftas. Till skillnad mot "Övriga ämnen", som kvarstår, kommer dock trams och off topic vara tillåtet i hög grad. Däremot kommer en mer aktiv moderering skapa mer ordning genom exempelvis hopslagning och/eller låsning av liknande trådar.

Regler
Nya regler har tagits fram för Aspergerforum, dock skiljer de sig inte på något avgörande sätt från de regler som gäller idag. Reglerna är alltså även fortsättningsvis att betrakta som ett ramverk varför det är viktigt att förstå att dessa i kombination med moderatorernas arbete (praxis) utgör ramen för vad som är tillåtet på forumet.

En större förändring är att alla specialregler undantaget "Privata Avdelningen" försvinner vilket kommer innebära enklare nivåbedömningar både för moderatorerna och forumisterna. Den fria formen i NFD har haft sina fördelar men tyvärr genererar avdelningen ganska ofta yttringar som inte hör hemma på detta forum. Med tanke på att de icke önskvärda inläggen inte ens berör AS på något sätt ser jag att det finns andra kanaler på nätet som passar betydligt bättre.

En annan tydlig förändring kommer beröra off topic. Forumet är idag extremt tillåtande i den här frågan vilket sänker kvaliteten på seriösa diskussioner. Vissa utvikningar kommer även fortsättningsvis att tillåtas men i uppenbara fall kommer inlägg helt enkelt raderas eller flyttas till en skräptråd för ändamålet. Vill man undvika detta ser man till att skapa nya trådar eller att posta i "Öppet forum" där off topic som sagt är tillåtet.

Grupper
Alla grupper förutom Privata Avdelningen faller alltså bort då de inte längre behövs.

Design
Forumet kommer att byta ut det gröna grundtemat mot blått och få en ny logotype.

Funktionsuppdateringar
En hel del, bl.a. möjlighet för användarna att rapportera PM till moderatorerna, Ingers färgschema avseende typsnitten, sökbar medlemslista och möjlighet att gå direkt till önskad sida i långa trådar.

På torsdag klockan 21.00 får ni alltså klara er utan AspergerForum en liten stund. Hoppas det ska gå bra.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:47:25, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Mats » 2009-04-05 22:06:50

Vad händer med avdelningen Träffar?
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 18:47:25, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Liebert » 2009-04-05 22:13:49

Sorry, Träffar kvarstår utan förändring (förutom att den hamnar på samma nivå som alla andra avdelningar då förstås).
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Mats » 2009-04-05 22:19:43

Ursäkta min korthuggna fråga i förra inlägget. Jag skyller på AS...

Jag reagerar som jag brukar göra på nyheter. Jag är lite avvaktande men hoppas att det är väl genomtänkt och att det blir bra.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav barracuber » 2009-04-05 22:57:54

Kom just på att rubriken Asperger, medicinering och vården kanske inte är optimal för okunniga noobies, anhöriga, allmänheten osv.

Det är ordet medicinering jag hakar upp mig på. Vi vet ju alla här att mediciner mot själva AS:en finns inte idag. Däremot finns det ju för släktingar som ADHD (minns inte just nu om den räknas som en NPF) samt alla tillägg vi kan åka på som depression, ångest osv. Men inte själva aspergarn.

Vad sägs om: Asperger, vården, vetenskap och forskning

Med vården tänker jag närmast på väntetider, vårdapparaten, akutvården, slutna o öppna avdelningar, vårdcentraler, psykiatrin, läkarna osv osv vilket ju i sig är stora ämnen. Men det kanske inte är fel att slå ihop dem med vetenskap o forskning?

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Liebert » 2009-04-05 23:13:57

Anledningen är att en hel del trådar ang medicinering kommer upp i flera olika avdelningar idag så uppenbart är ämnet kvalificerat nog att knytas till en specifik avdelning. Jag förstår din poäng med utomstående men forumet vänder sig ju trots allt inte alls till dem.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-05 23:16:11

Jag delar dina synpunkter, Barracuber.
Vidare förstår jag att forum mår bra av att förändras ibland, vissa saker måste omstruktureras, målgruppsfokuseringen bli tydligare mm. Men.
Behöver jag oroa mig för att forumet blir Attention II? Det återstår att se, jag inväntar läget för vidare funderingar.

Det vore trist om forumets färgstarka profiler mangrant försvinner iväg till förmån för oroliga föräldrar & personalfrågor, vad som behövs är ett forum för aspergare, jag menar, personalkategorier har sina kanaler, konferenser, sina beslutsgångar. Då måste vi få ha våra.

Jag ser alltså en viss risk att dynamiken försvinner iväg åt andra riktningar om det blir för städat här.

Well well, jag får lita på moderatorerna, trots allt är det inte ngn organisation som ligger bakom sidan utan en journalist.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2009-04-05 23:21:34

Så gott som jag helt snabbt kan få ut av den korta sammanställningen ovan låter det bra och väl genomtänkt.

Utom en sak jag finner tydligt dålig: ett separat IT-forum behöver åtminstone många av oss som en svårumbärlig "support".
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Liebert » 2009-04-05 23:30:15

KrigarSjäl skrev:Vidare förstår jag att forum mår bra av att förändras ibland, vissa saker måste omstruktureras, målgruppsfokuseringen bli tydligare mm.


Oj, hade faktiskt väntat mig en mer, hm livlig reaktion från just dig. :wink:

Jag tror inte du behöver oroa dig, förändringarna är i realiteten inte så stora som de kanske verkar. Framför allt inte just nu när det har lugnat ner sig lite i NFD.

Forumet kommer även fortsättningsvis vara om Asperger för Aspergare. Men förhoppningsvis en lite större grupp Aspergare än idag.

Zombie skrev:Utom en sak jag finner tydligt dålig: ett separat IT-forum behöver åtminstone många av oss som en svårumbärlig "support".


Handlar om den målgruppsfokusering som KS berör. Du kommer få hjälp i de andra avdelningarna också.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Inger » 2009-04-05 23:31:51

Låter i stort sett bra men "IT-frågor" bör absolut inte slås ihop med nån annan avdelning där de kanske lätt drunknar bland övriga diskussioner. Det är verkligen super att kunna ställa såna frågor där och ha en så lysande svarspanel som alltid vet råd, samtidigt som det också är bra att kunna ignorera den avdelningen när man inte är på humör att läsa tekniknörderi.

Sen namnen:

"Att leva med Asperger" låter som "att leva med cancer". Varför inte "AS-frågor", helt enkelt, eller nåt som låter bättre.

"Asperger och samhället" låter som nånting ur Folket I Bild från 70-talet. Föreslår "AS och samhällsfrågor" även om det bara blir marginellt mer upphetsande.

"Asperger, medicinering och vården" är ingen höjdare heller. "AS och medicinska frågor" omfattar mer utan att specificera just medicin.

Sen tycker man borde ha ett för tester.

Edit: Uppdelningen i forum-kategorier får gärna finnas kvar (alltså med ett streck emellan för att underlätta överblicken) men alla forum bör ha lika stor rubrik.

Sen undrar jag vilka forum som kommer bli öppna för alla, som bara kan läsas av registrerade medlemmar, och vilka som bara kan läsas av medlemmar i det delforumet? Gärna fler delar som inte kan läsas av vem som helst, särskilt Träffar bör bara kunna läsas av medlemmar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2009-04-05 23:38:53

Liebert skrev:
Zombie skrev:Utom en sak jag finner tydligt dålig: ett separat IT-forum behöver åtminstone många av oss som en svårumbärlig "support".


Handlar om den målgruppsfokusering som KS berör. Du kommer få hjälp i de andra avdelningarna också.

Det tror jag säkert. Men just målgruppsfokuseringen kan ju tänkas omfatta också tydlighet och hänsyn till brist på andra kontaktkanaler i ett forum som ska vara för, inte om, aspergare. ;)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Liebert » 2009-04-05 23:40:16

Inger: Namnsättningen strävar mot maximal tydlighet, upphetsning kommer bara i andra hand. Dessutom bör du läsa namnet i kombination med den förklarande texten undertill för att få helhetsbilden.

Z: Javisst, men min definition är snävare. Därför försvinner alla specialavdelningar som inte har AS-fokus.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 2 gånger.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav alfapetsmamma » 2009-04-05 23:41:01

Jag har förstått att man inte får bort sina inlägg ens om man lägger ner verksamheten, men kunde det finnas nån möjlighet att få enstaka inlägg raderade i efterhand?

Det känns jätteläskigt att man kan läsa allt möjligt och vara helt osynlig när man gör det. Vem vet vad som händer med ens inlägg sen, om de kopieras och läggs in på andra ställen osv...

Jag inser såklart att man själv måste tänka på denna möjlighet innan man svarar på nåt och är alltför öppenhjärtig, men det är lätt att glömma att det finns så många potentiella smygare ibland oss.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Titti » 2009-04-05 23:42:27

Mats skrev:Ursäkta min korthuggna fråga i förra inlägget. Jag skyller på AS...

Jag reagerar som jag brukar göra på nyheter. Jag är lite avvaktande men hoppas att det är väl genomtänkt och att det blir bra.


Du reagerar som de flesta aspergare, inklusive jag själv. Jag är till min läggning mycket defensiv och motsträvig mot alla sorters förändingar per definition. Ganska ofta kan jag så småningom ta mig förbi det numera om jag får tid och får ta det till mig i lugn och ro och långsamt vänja mig vid förändringarna mentalt.

Men försöker någon tvinga på mig förändringar reser jag ragg direkt och då är det tvärstopp.

Jag har haft längre tid på mig än ni andra att fundera över detta och vänja mig vid tanken, jag har också haft större möjlighet att vara med och påverka. Men faktum är att det har ni alla! Jag startade en tråd Hur vill vi se forumet utvecklas? i slutet av februari just av den anledningnen även om jag inte visste så mycket då om vart det skulle ta vägen utan mest ville öppna en diskussion här med er. Sedan dess har det förts diskussioner både öppet på forumet i flera trådar i Synpunkter och internt mellan oss moderatorer. Vi har sett behovet av förändring även om vi inte alltid haft samma uppfattning om hur det skall vara men nu är den första delen av förändringen klar att sjösättas. Nästa del av förändringen blir att ta den i bruk och göra forumet ännu bättre med hjälp av den...

Jag hoppas och tror att det kommer att bli samma forum fast mycket bättre än förr! ;)
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Inger » 2009-04-05 23:46:45

Liebert skrev:Inger: Namnsättningen strävar mot maximal tydlighet, upphetsning kommer bara i andra hand. Dessutom bör du läsa namnet i kombination med den förklarande texten undertill för att få helhetsbilden.

:lol:

Vill bara inte att det låter som ett sånt där stödforum för stackars handikappade individer som drivs av föräldrar, psykologer och andra bättre vetande. (Du vill väl inte att rdos ska få rätt i sina farhågor?? ;))

Särskilt den där om mediciner är direkt olämplig (som någon ovan redan påpekat) och "att leva med asperger" gör att jag vill gå och hänga mig direkt! Misstänker att det är vad andra kommer vilja göra också om de kommer hit och möts av en sån rubrik längst upp.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Liebert » 2009-04-05 23:49:00

alfapetsmamma skrev:Jag inser såklart att man själv måste tänka på denna möjlighet innan man svarar på nåt och är alltför öppenhjärtig, men det är lätt att glömma att det finns så många potentiella smygare ibland oss.

Att skriva på internetforum är i många fall som att dela ut sina funderingar på torget. Det är tyvärr så och en insikt som kan vara bra att ha i bakhuvudet. I Personliga Avdelningen är det lite säkrare..
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav barracuber » 2009-04-05 23:49:33

Liebert skrev:Anledningen är att en hel del trådar ang medicinering kommer upp i flera olika avdelningar idag så uppenbart är ämnet kvalificerat nog att knytas till en specifik avdelning.


En forumist startade ju en tråd om vilka mediciner man tar i Privata. Den är bara 2 sidor lång men eftersom ämnet kan vara lite känsligt och privat till sin natur (just därför den finns i Privata) är det ju iofs inte så konstigt. Jag räknade snabbt fram att 16 forumister har svarat i tråden.

Vet man egentligen hur vanligt tilläggsproblematiker som medför medicinering är bland gruppen aspergare?

Jag vet att ämnet mediciner diskuteras väldigt mycket här. Men då, i dagsläget, som vi vet, i samband med tilläggsproblematiker. Vill bara att detta ska bli tydligare.

Liebert skrev:Jag förstår din poäng med utomstående men forumet vänder sig ju trots allt inte alls till dem.


Vem som helst kan ju surfa förbi och glutta i 7 sekunder och sedan fara vidare. Vi som är här är inte experter vi heller. Vi vet ju alla vilken enorm brist på kunskap som finns i samhället. Jag har alltid tyckt och tycker fortfarande att Asperger (+ allting runtomkring) är otroligt svårt att förstå. Och ännu värre att förklara.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Inger » 2009-04-05 23:52:24

Liebert skrev:Z: Javisst, men min definition är snävare. Därför försvinner alla specialavdelningar som inte har AS-fokus.

Eftersom IT är ett STORT intresse bland aspergare anser jag att det är väl motiverat även under din nya definition.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Liebert » 2009-04-05 23:52:53

Inger skrev:Särskilt den där om mediciner är direkt olämplig (som någon ovan redan påpekat) och "att leva med asperger" gör att jag vill gå och hänga mig direkt! Misstänker att det är vad andra kommer vilja göra också om de kommer hit och möts av en sån rubrik längst upp.

Jag tror möjligtvis att uppfattningen varierar per person. Jag uppfattar rubbarna som, visserligen tråkiga, men neutrala. Vi får väl avvakta vilken uppslutning du får.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Liebert » 2009-04-05 23:56:31

Inger skrev:Eftersom IT är ett STORT intresse bland aspergare anser jag att det är väl motiverat även under din nya definition.


Fick inte Z föra sin egen talan? :wink: Ja, du har rätt att IT är ett (1) stort intresse. Det finns fler.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Inger » 2009-04-05 23:58:55

Tror "att leva med asperger" skulle ha kunnat vara en neutral benämning om det inte redan fanns så många TV-program, böcker och artiklar som hade rubriker som "att leva med diabetes", "att leva med fibromyalgi", "att leva med matmissbruk" o dyl. Därför är det inte precis jättekul associationer man får.

Och vad är det för fel på "AS och medicinska frågor"? Den täcker ju allt det du använder fler ord till och mer därtill.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2009-04-06 0:01:13

Liebert skrev:
Inger skrev:Särskilt den där om mediciner är direkt olämplig (som någon ovan redan påpekat) och "att leva med asperger" gör att jag vill gå och hänga mig direkt! Misstänker att det är vad andra kommer vilja göra också om de kommer hit och möts av en sån rubrik längst upp.

Jag tror möjligtvis att uppfattningen varierar per person. Jag uppfattar rubbarna som, visserligen tråkiga, men neutrala. Vi får väl avvakta vilken uppslutning du får.


Att vara begåvad med Asperger? Att vara utrustad med Asperger?
Att vara i besittning av Asperger? Att ha Asperger?
OK jag skaaaaa sluta! :lol:

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Inger » 2009-04-06 0:03:14

Liebert skrev:
Inger skrev:Eftersom IT är ett STORT intresse bland aspergare anser jag att det är väl motiverat även under din nya definition.


Fick inte Z föra sin egen talan? :wink: .

Detta var inte istället för svar från honom utan för att komplettera det då jag råkar tycka likadant i frågan.

Ja, du har rätt att IT är ett (1) stort intresse. Det finns fler

Du får förstås gärna starta ett språkforum också. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2009-04-06 0:07:21

Övriga ämnen hittade jag inte bland rubbarna men det var nog bara ett typo?
På dagens forum är Övriga faktiskt den största av alla avdelningar.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in