Regeringen: Avskaffa aktivitetsersättning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-21 10:56:15

Deliquate skrev:Att förklara för folk hur oförmögen man är inom vissa områden är det absolut värsta jag vet. De gör verkligen allt för att vi som är beroende av sådana hemskheter ska ha det så besvärligt som möjligt. Vilket är varför jag ofta kallar dem för Förnedringskassan. :evil:


Och jag tänker tvärt om, jag är tacksam för den Försäkringsmedicinska utredningen som jag fick gå igenom för att få papper på allt som jag sagt att jag inte klarade av vilket visade i alla fyra dagars tester som jag genomgick. Efter det så var det inget tjafs om arbetsförmåga eftersom den är 0%.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Deliquate » 2009-02-21 21:06:43

Aspkvinna skrev:
Deliquate skrev:Att förklara för folk hur oförmögen man är inom vissa områden är det absolut värsta jag vet. De gör verkligen allt för att vi som är beroende av sådana hemskheter ska ha det så besvärligt som möjligt. Vilket är varför jag ofta kallar dem för Förnedringskassan. :evil:


Och jag tänker tvärt om, jag är tacksam för den Försäkringsmedicinska utredningen som jag fick gå igenom för att få papper på allt som jag sagt att jag inte klarade av vilket visade i alla fyra dagars tester som jag genomgick. Efter det så var det inget tjafs om arbetsförmåga eftersom den är 0%.


Jag skulle också vara (rätt så) tacksam om det inte var så att de vill att jag ska göra om exakt samma procedur var 18:e månad. Att upprepa något jag finner jobbigt flera gånger - utan någon rimlig anledning, känns inte något vidare.
Senast redigerad av Deliquate 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
Deliquate
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2009-02-20
Ort: Stockholm

Inläggav Titti » 2009-02-22 1:33:33

Debbido skrev:Men varför skulle bostadstillägget förvinna i denna veva? Kan du förklara det för mig lite klarare? Kan människor med aktivitetsstöd aldrig få bostadstillägg? Människor med socialbidrag kan ju få det.


Om man har socialbidrag spelar det ingen som helst roll om man får bostadsbidrag eller ej. Det påverkar inte det totala beloppet utan mer bostadsbidrag medför mindre socialbidrag.

De enda som vinner på att få bostadsbidrag är de som med det hamnar över socialbidragsnormen.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-22 22:00:52

Deliquate skrev:
Aspkvinna skrev:
Deliquate skrev:Att förklara för folk hur oförmögen man är inom vissa områden är det absolut värsta jag vet. De gör verkligen allt för att vi som är beroende av sådana hemskheter ska ha det så besvärligt som möjligt. Vilket är varför jag ofta kallar dem för Förnedringskassan. :evil:


Och jag tänker tvärt om, jag är tacksam för den Försäkringsmedicinska utredningen som jag fick gå igenom för att få papper på allt som jag sagt att jag inte klarade av vilket visade i alla fyra dagars tester som jag genomgick. Efter det så var det inget tjafs om arbetsförmåga eftersom den är 0%.


Jag skulle också vara (rätt så) tacksam om det inte var så att de vill att jag ska göra om exakt samma procedur var 18:e månad. Att upprepa något jag finner jobbigt flera gånger - utan någon rimlig anledning, känns inte något vidare.


Det har du rätt i att just själva hjälpen sen behöver höjas på i kvaliten och inte bara vara förvaring men det blir nästa samtalsämne!

Vad skulle du vilja göra?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Proffe Slimp » 2009-03-24 15:07:20

Debbido skrev:Ja, det är uppenbart att det är besparingar det handlar om. Man sparar pengar åt samhället, läs: åt de rika. Samhället borde ju inkludera de sjuka, men det gör det alltså inte.
Ja, för det är ju endast "de rika" som gynnas av skattesänkningar. Om du inte vore så uppfylld av din egen förträfflighet så skulle du se att är man tillräckligt rik så behöver man inte betala så mycket i skatt som folk tror... :roll:
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav mnordgren » 2009-03-24 15:36:46

Proffe Slimp skrev: Om du inte vore så uppfylld av din egen förträfflighet så skulle du se att


Jag tycker inte den sortens formuleringar hör hemma i denna avdelning.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Proffe Slimp » 2009-03-24 15:45:17

mnordgren skrev:
Proffe Slimp skrev: Om du inte vore så uppfylld av din egen förträfflighet så skulle du se att


Jag tycker inte den sortens formuleringar hör hemma i denna avdelning.
Men vilka är då "de rika" alla tjatar om?
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Debbido » 2009-03-25 0:10:08

mnordgren skrev:
Proffe Slimp skrev: Om du inte vore så uppfylld av din egen förträfflighet så skulle du se att


Jag tycker inte den sortens formuleringar hör hemma i denna avdelning.


:shock: Vad menas här med "du"? Är det jag? Fattar 0! Jag är ju varken uppfylld av min egen förträfflighet eller rik, så du menade väl något annat?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Proffe Slimp » 2009-03-25 9:12:04

Debbido skrev:
mnordgren skrev:
Proffe Slimp skrev: Om du inte vore så uppfylld av din egen förträfflighet så skulle du se att


Jag tycker inte den sortens formuleringar hör hemma i denna avdelning.


:shock: Vad menas här med "du"? Är det jag? Fattar 0! Jag är ju varken uppfylld av min egen förträfflighet eller rik, så du menade väl något annat?
Det avgör du själv.

Att angripa skattesänkningar för att "de rika" gynnas av dom är fel på många olika sätt. När man hetsar mot "de rika" så hetsar man egentligen mot den andre. Vem den andre är varierar, det kan vara en bög eller en neger eller en jude eller vad som nu finns till hands. Poängen med den andre är att det förenklar diskussionen. Du behöver inte ens motivera i grova drag vad som är rätt och fel. Om den andre står för något så innebär det att det är fel per definition. Men om den andre nu inte står för det man ogillar så kan man alltid klistra på det i efterhand. Det spelar ingen roll om du har några bögar som anser att det ständiga raggandet är fel - de är bögar och alltså raggar de. Det spelar ingen roll om du har några negrer som anser att gangstakulturen är förödande - de är negrer och alltså är de ganstas. Det spelar ingen roll om du har några judar som anser att banksystemet är under all kritik - de är judar och alltså räknar de ständigt procenten.

Sedan så undrar jag hur ambitionsnivån ligger på detta forum. Visst, folk har massa problem och så. Men är jag verkligen den ende på detta forum som vill bli höginkomsttagare ens enligt den ytterst småskurna svenska definitionen?
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav msitua » 2009-03-25 10:04:47

Förslaget heter "brist på brådska"
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/116710

Brist på brådska sidan 87 skrev:Att den grupp som SU kommer att avse har så pass omfattande
funktionsnedsättningar innebär att många av de tillstånd som i dag
ger rätt till aktivitetsersättning sannolikt inte enskilt kommer att ge
rätt till SU. Det innebär att tillstånd som exempelvis Aspergers
syndrom, hyperaktivitetsstörningar, inlärningssvårigheter, depres-
sioner, ångesttillstånd, fobier och liknande inte i sig kommer att ge
rätt till SU. Skälet härtill är enligt utredningens mening att många
av dessa tillstånd inte påverkar arbetsförmågan i sådan utsträckning
att de bör ge rätt till försörjning från sjukförsäkringen i tidig ålder.
Istället är det ett arbetsmarknadspolitiskt stöd som måste till.


Aktivitetsersättning kan tas bort och ersättas med "Sjukersättning för unga" (SU)
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav Alexandra » 2009-03-25 13:49:38

Jag tolkar detta som att vi som de facto inte kan arbeta, men inte har papper på att vi "har så omfattande funktionsnedsättningar att vi aldrig kommer att kunna arbeta" inte kommer att kunna få något ekonomiskt stöd i framtiden, förutom socialbidrag.

Eller vad?
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav msitua » 2009-03-26 9:07:34

Jag vet inte hur det skall tolkas?

Jag tolkar det som att det är många med AS diagnos som inte bedöms ha tillräckligt stora besvär så diagnosen i sig inte räcker. Det finns ju dock professorer med AS-diagnos som ändå klarar sig mycket bra ekonomiskt.

Om man har svåra besvär så behöver man andra diagnoser som OCD, psykos, PTSD etc

Detta är min tolkning och kan vara fel!!!

Hälsningar Robert
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav barracuber » 2009-03-26 11:34:06

Ekot idag: http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2719359 Utredning vill slopa aktivitetsersättningen

Ekot skrev:Utredning vill slopa aktivitetsersättningen

Unga med en funktionsnedsättning som inte orkar jobba heltid riskerar att mista sin ersättning, aktivitetsersättningen, som ska fylla på inkomsterna för den tid de inte jobbar.



<a target="_blank" href="http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1662536">Annika Lundborg, medicinsk sekreterare</a> (Ljudinslag)

En statlig utredning vill slopa ersättningen och föreslår att bara de som aldrig kommer att kunna jobba i framtiden ska få ekonomiskt stöd.

Det oroar Annika Lundborg, som jobbar deltid som medicinsk sekreterare, trots sin reumatism.

– Hundra procent fungerar inte för mig, jag orkar inte och hinner inte med det med behandlingar och så vidare. Så det är en förutsättning för att jag ska kunna jobba i överhuvudtaget.

Funktionshindrade under 30 år kan få aktivitetsersättning, i november var det totalt 24 000 personer som fick det. Bland dem dominerar olika psykiska diagnoser. Meningen är att de samtidigt ska få hjälp för att kunna öka sin arbetsförmåga.

Men få har verkligen kunnat jobba mer, och nu föreslår utredningen att aktivitetsersättningen ska slopas. Bara unga som aldrig kommer att klara av att jobba ska få stöd i form av sjukersättning.

För dem som likt Annika Lundborg jobbar deltid finns inget förslag, och hon vet inte hur hon skulle kunna jobba mer.

– I första hand ska Arbetsförmedlingen hjälpa till med åtgärder för att man ska komma upp i hundra procent, men det går inte för min del, dels så orkar jag inte och det går inte med behandlingar med sjukgymnastik, läkarbesök och annat. Om jag då ändå skulle jobba hundra procent skulle jag inte orka så länge och i längden bli långtidssjukskriven för att man bränner ut sig.

– Det är det alternativet eller att man måste leva på socialbidrag för att kunna överleva, så det är en situation som blir väldigt märklig för oss, jag är ju inte ensam i den här situationen, säger Annika Lundborg.

Om aktivitetsersättningen slopas försvinner också andra ersättningar som är kopplade till den, som bostadstillägget. Regeringens skäl för att se över aktivitetsersättningen är att det inte levt upp till sitt namn att få unga funktionshindrade har tagit sig ut på arbetsmarknaden.

– Det är väl det som är tanken, att många faktiskt inte kommit ut på arbetsmarknaden, det är väl därför man vill förändra förslaget, men då bör man samtidigt ha något alternativ för oss som faktiskt arbetar och klarar oss därför att aktivitetsersättningen fungerar som det är tänkt, för det är ganska många som det har fungerat för, säger Annika Lundborg.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav mnordgren » 2009-03-26 15:26:56

barracuber skrev: Regeringens skäl för att se över aktivitetsersättningen är att det inte levt upp till sitt namn att få unga funktionshindrade har tagit sig ut på arbetsmarknaden.


Trodde man verkligen att aktivitetsersättning i sig skulle räcka?
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav MiaM » 2009-03-26 17:06:54

Är det nån som vet om den här regeländringen också kommer påverka de som är över 30 (och därmed har sjukersättning eller vad det nu heter, "f.d. förtidspension", och inte aktivitetsersättning)?
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav Alexandra » 2009-03-26 17:27:21

Mia, jag pratade så sent som idag med min handläggare på Försäkringskassan, och fick bara veta att aktivitetsersättningen kommer att upphöra i januari 2010.

Mitt bestämda intryck är att varken FK eller arbetsförmedlingen har koll på vad som gäller, det är så många förändringar av reglerna på gång. Hursomhelst tycker jag ändå att FK definitivt borde kunna svara på ens frågor...

Min handläggare trodde att man kunde få aktivitetsstöd på 50%, och sjukpenning på 50% samtidigt, vilket visade sig vara felaktigt. Så nu måste jag betala tillbaka en del pengar. Bara för att ge ett exempel på hur dålig koll de har...
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav MsTibbs » 2009-03-26 17:59:08

Vad kommer bli istället då? Vad bör jag göra som egentligen har aktivitetsersättning till 2010?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Proffe Slimp » 2009-03-26 18:15:03

Alexandra skrev:Mia, jag pratade så sent som idag med min handläggare på Försäkringskassan, och fick bara veta att aktivitetsersättningen kommer att upphöra i januari 2010.

Mitt bestämda intryck är att varken FK eller arbetsförmedlingen har koll på vad som gäller, det är så många förändringar av reglerna på gång. Hursomhelst tycker jag ändå att FK definitivt borde kunna svara på ens frågor...

Min handläggare trodde att man kunde få aktivitetsstöd på 50%, och sjukpenning på 50% samtidigt, vilket visade sig vara felaktigt. Så nu måste jag betala tillbaka en del pengar. Bara för att ge ett exempel på hur dålig koll de har...
...liksom begåvningsreserven slår tillbaka! Vore intressant om de fick böta varje gång de gjorde ett så dåligt jobb.

Jag hoppas verkligen att du en dag hittar ett riktigt jobb som ger riktiga pengar.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Alexandra » 2009-03-26 18:15:15

Min handläggare hade inte en aning om det. Hon sa att det är så många förändringar på gång just nu, så att ingen vet något.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-26 19:59:01

Jag hörde Huismark Persson i en intervju på radion angående aktivitetsersättningen. Skatan gav ett politikersvar som inte besvarade någon som helst fråga.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Proffe Slimp » 2009-03-26 20:04:16

Det kanske var det bästa för alla inblandade. Hade varit smärtsamt om Persson hade sagt vad hon faktiskt visste.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Alexandra » 2009-03-26 20:34:34

Proffe Slimp skrev:Jag hoppas verkligen att du en dag hittar ett riktigt jobb som ger riktiga pengar.


Tack, och önskar dig detsamma! :)
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav msitua » 2009-03-26 21:59:24

MiaM skrev:Är det nån som vet om den här regeländringen också kommer påverka de som är över 30 (och därmed har sjukersättning eller vad det nu heter, "f.d. förtidspension", och inte aktivitetsersättning)?


Sjukersättningen gjordes om till juli 2008 och de regler som gäller nu gäller tills några andra kommer. De reglerna som jag juli 2008 fastslår att man skall ha prövats mot hela arbetsmarknaden inklusive lönebidragsanställning och det skall röra sig om handikapp/sjukdomar som gäller bortom "överskådlig tid" till minst 25%. Tidsbegränsade Sjukersättningar slopades och det beslut man får gäller tills vidare. Vart tredje år skall FK kontakta och utreda arbetsförmågan, hur det skall gå till har jag inte fått något svar på så det lär vi få se juli 2011. De som fått sin sjukersättning utan tidsbegränsning innan juli 2008 ändras inte reglerna för.

Hälsningar
Robert
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav Debbido » 2009-03-27 0:46:37

Proffe Slimp skrev:
Debbido skrev:
Proffe Slimp skrev: Om du inte vore så uppfylld av din egen förträfflighet så skulle du se att

:shock: Vad menas här med "du"? Är det jag? Fattar 0! Jag är ju varken uppfylld av min egen förträfflighet eller rik, så du menade väl något annat?
Det avgör du själv.

Att angripa skattesänkningar för att "de rika" gynnas av dom är fel på många olika sätt. När man hetsar mot "de rika" så hetsar man egentligen mot den andre. Men är jag verkligen den ende på detta forum som vill bli höginkomsttagare ens enligt den ytterst småskurna svenska definitionen?


OK, jag är rasistisk, minst lika mycket som Jesus. Han sa: "Det är svårare för en kamel att komma genom ett nålsöga än för den som är rik att komma till himmelriket!"

Jag är dessutom kristen kommunist, vilket inget har med Marx och Stalin att göra. De första kristna levde kommunistiskt eller i kommuniteter, hur man nu vill formulera det. Dvs. man strävade efter att utplåna klasskillnader. Man ville att alla, oavsett om man var fattig, sjuk, rik, frisk eller någonstans i mitten, skulle ha ett hem, gemenskap och någonting att äta, varje dag.

Att svenskarna inte längre anser sig ha råd att ge så pass mycket i bidrag eller så handikappanpassade arbetsplatser att sjuka människor kan leva ett värdigt liv tycker jag är lågt, ociviliserat, barbariskt - detta är min fasta mening. Om någon vill kalla den rasistisk - You're welcome, baby! 8)
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 18:00:07, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in