Handdator

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Handdator

Inläggav Ohana » 2007-06-01 13:15:29

Någon som vet något om möjligheterna (eller omöjligheterna för den delen) att få typ fondmedel till en handdator? Kan man gå genom LSS eller så?

Arbetsterapeuten erbjöd en handdator, men jag misstänker att det är en såndäringa väldigt simpel grej, mer för utvecklingsstörda eller folk som har svårt att göra sig förstådda verbalt.

Jag hade en handdator för nåt år sen och det funkade super. Tyvärr raderade den hela minnet när batteriet tog slut. Han som programmerade den delen hade nog inte alla får i hagen. Men men.

Någon som vet?
Senast redigerad av Ohana 2011-05-04 10:36:48, redigerad totalt 1 gång.
Ohana
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2007-03-23

Inläggav Torsdag » 2007-06-01 22:28:06

Misstänker att det är en handi dem erbjudet dig.

http://www.handitek.se/text/sve/handi_II.htm

Nog för att den är gjord för att utvecklingsstörda ska kunna förstå den men värdelöst är det inte för det. Det grundägande funktioner för kalender finns där och skulle du vilja köra i vanliga windows pocket pc miljön så går det också.
Senast redigerad av Torsdag 2011-05-04 10:36:48, redigerad totalt 1 gång.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav Savanten Svante » 2007-06-03 18:16:45

Finns det ingen fet moj med linux och bra kamera man kan få?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:36:48, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Eddie The Man » 2007-06-03 18:53:31

att typ fondmedel


man kan


Tro det eller ej är det faktiskt möjligt att tjäna pengar på egen hand, så slipper ni behöva leta efter möjlighteter att få alllting serverat på ett fat.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:36:48, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Savanten Svante » 2007-06-03 19:09:15

Tro det eller ej, men jag har riktigt svårt att jobba, och för den delen sköta en ekonomi.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:36:48, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Eddie The Man » 2007-06-03 19:18:32

Då kanske du borde se till att bli omyndigförklarad - slipper du jobba och ta hand om din ekonomi.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:36:48, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Savanten Svante » 2007-06-03 19:23:07

[img]http://www.chapelhill.indymedia.org/uploads/how-about-a-nice-cup-of-shut-the-fuck-up766.jpgjuaodo.jpg[/img]
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:36:49, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav JOR » 2007-06-03 21:13:46

Tog inte lång tid för Eddie att få någon uppretad inte...

Moderatorn:
Svante. Lite onödigt av dig, tycker jag. Detta är inte avdelningen "Fri diskuss"
[/moderatorn]

Eddie:
Såsom det är med mig och mitt handikapp. Jag MÅSTE ha en hörapparat, alltså är det ur samhällsvinkeln en rättvis sak att jag får apparaten subventionerad.
Likaså borde det vara för Ohana med sin handi.

Men tittar man ekonomiskt, borde väl vara billigare för staten med handi-datorer att ha GNU/Linux istället för WinCE. Har man GNU/Linux, så vet man nästan automatiskt att man kan skräddarsy livet ur den :-)
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 10:36:49, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Eddie The Man » 2007-06-03 21:22:54

Jag MÅSTE ha en hörapparat, alltså är det ur samhällsvinkeln en rättvis sak att jag får apparaten subventionerad.


Well, de här människorna verkar inte BEHÖVA fickdator. Hur kan de annars ha klarat sig så bra utan den i så många år? Varför helt plötsligt säga sig behöva en (och då helst gratis)?

Lyxgrej som bara förstärker personens syndromsbekvämlighet.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:36:49, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav JOR » 2007-06-04 0:33:23

Moderatorn:
Läste om tråden, läste rätt.
Eddie:
Lite öppnare och vänligare än så får du nog helst vara, tonen du satte var väl taskigt lågt mot Ohana.
Om du har problem med detta uttalande eller annat, gör det i Fri Diskuss, i ny tråd. Och det UTAN att blanda in de som inte vill diskutera saken.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 10:36:49, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav JOR » 2007-06-04 0:33:54

Hmh!

Orsaken kan vara många. Ohana kan säkert klara sig utan en Handi, men då kanske hennes livskvalite sjunker såpass mycket att livet blir mer outhärdligt än vad som kan accepteras.

Att jämföra en Handi med en bil är kanske inte riktigt rättvist. Men, bor du långt in i skogen, med flera mil till närmaste stad. Då blir bilen en nödvändighet. Men du MÅSTE ju inte ha en.

Nu kan man ju som tur är, inte rekvirera en bil av medicinska orsaker, däremot färdtjänst.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 10:36:49, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Savanten Svante » 2007-06-04 15:53:43

JOR skrev:Tog inte lång tid för Eddie att få någon uppretad inte...

Moderatorn:
Svante. Lite onödigt av dig, tycker jag. Detta är inte avdelningen "Fri diskuss"
[/moderatorn]


Inte hälften så onödigt som vissa andra inlägg.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:36:49, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Ohana » 2007-06-04 15:59:27

Eddie The Man skrev:
att typ fondmedel


man kan


Tro det eller ej är det faktiskt möjligt att tjäna pengar på egen hand, så slipper ni behöva leta efter möjlighteter att få alllting serverat på ett fat.



Tro det eller ej, jag skulle gärna betala både hyra, mat, kläder, buss, medicin, dasspapper, diskmedel OCH handdator själv om jag fick ett jobb. Tyvärr har jag inte mer än ett sketet extrajobb men behovet av en handdator kvarstår ändå. Eller du kanske har en idé om hur man får ihop ovanstående för under 0 - 3500 riksdaler per månad? Isåfall får du hemskt gärna upplysa mig. :evil:

Jag har långt ifrån blivit serverad allting på silverfat, thank you very much. Långt ifrån. *förbannad*
Senast redigerad av Ohana 2011-05-04 10:36:49, redigerad totalt 1 gång.
Ohana
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2007-03-23

Inläggav Ohana » 2007-06-04 16:04:23

Eddie The Man skrev:
Jag MÅSTE ha en hörapparat, alltså är det ur samhällsvinkeln en rättvis sak att jag får apparaten subventionerad.


Well, de här människorna verkar inte BEHÖVA fickdator. Hur kan de annars ha klarat sig så bra utan den i så många år? Varför helt plötsligt säga sig behöva en (och då helst gratis)?

Lyxgrej som bara förstärker personens syndromsbekvämlighet.


Men är du helt jävla puckad eller? (Nu får gärna mod skälla på mig men Eddie the Man klev jävligt djupt i klaveret här.)

Jag tänker då inte förklara mig inför en så imbecill sate som du. Så det gör jag inte.

Bapelsin gubbjävel.
Senast redigerad av Ohana 2011-05-04 10:36:49, redigerad totalt 1 gång.
Ohana
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2007-03-23

Inläggav ford » 2007-06-04 16:36:14

Eddie

Din fjant, alla vet att du bara tar ut dina aggresioner, därför att du inte har något liv själv. Börja bjuda till, lyssna på folk, visa hänsyn och var trevlig så kommer världen att behandla dig bättre och du kommer då inte heller att känna något behov av att vara elak mot folk, för att få ut din frustration.

-Jag vet att du inte alltid haft det särskilt lätt, vilket jag beklagar, men tro mig; du kan få ett mycket bättre liv om du börjar bete dig bättre mot dina medmänniskor och inser att allting inte alltid kan ske på dina villkor, utan att man måste ta och ge.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:36:49, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav JOR » 2007-06-04 16:51:30

Moderatorn:
Ford:
Ohana har redan rytit ifrån. Ni övriga behöver inte stämma i bäcken. Håll sig till trådämnet istället.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 10:36:49, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Ohana » 2007-06-04 16:58:30

Jag ignorerar härmed Eddie's patetiska inlägg och fortsätter med en ny fråga.

Torsdag skrev att det går att lägga in Windows. Någon som har lust att utveckla det lite mer?
Senast redigerad av Ohana 2011-05-04 10:36:49, redigerad totalt 1 gång.
Ohana
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2007-03-23

Inläggav Kaks » 2007-06-04 19:23:44

Ohana:
Handi är bara en mjukvara, OS är Win mobile5 och hårdvara är en HP iPaq.

Handi-mjukvaran är framtagen av GEWA för personer med kognitiva svårigheter och inte för förståndshandikappade. Dom har dessutom i senaste versionen haft som mål att göra den än mer användbar för oss med olika NPF.

Handi innehåller flera delar, bla:
Kalender
Anteckningar
Timer
Adressbok
Röstmeddelande
mm

Jag har en och har haft i dryga året. Jag tycker den är bra och mkt användbar för mig och jag är varken efterbliven el dator-okunnig :-)

Jag fick min genom Hjälpmedelscentralen och kontaken med dom var genom arbetsterapueten som jag fick trf som en följd av att jag fick mina diagnoser (ADHD/AS)

Det som jag tycker är bra är bla att det finns fler olika larmsignaler och du kan lägga in hur många larm du vill (jag är beroende av larm, tom för att komma ihåg tv-prgm jag verkligen vill se :-) )
Timern är super, hur många ggr har jag inte glömt att pastan kokar på spisen när jag "bara ska kolla mailen".
Att kunna skriva ren text (Anteckningar) är ngt jag nyttjar mkt, om jag kommer på att jag ska köpa kaffe nästa gng jag passerar affärn måste jag skriva ner det direkt annars har jag glömt det när jag väl hittat papper och penna. El så skriver jag kaffe på en lapp, mjölk på en annan och socker på en tredje varav jag inte har ngn av dom lapparna med mig när jag väl kommer till affären :-D

Men visst, den är mkt förenklad och det finns funktioner som för oss (el iaf för mig) är fullständigt onödiga. Som att man kan knappa in hur mkt en vara kostar när man handlar så håller Handin reda på summan du handlat för och när du ska betala så kan den visa bilder på vilka sortes sedlar el mynt du ska lämna fram el ha tillbaka.

Dock kan man anpassa den väldigt mkt så funktionen ovan har jag inte ens i menyn.

Jag trodde när jag fick den att jag inte skulle gilla Handi och klockade migsjälv på hur många sekunder det tog innan jag hade tagit mig ut i Windows (kommer dock inte ihåg men fort gick det). Men när jag väl började anv Handi-mjukvaran så insåg jag att visst, den är förenklad men vad gjorde det när det faktiskt även hade funktioner jag tyckte var bra. Framför allt är det lättnavigerat och att växla mellan olika funktioner leder inte plötsligt till att allt segar ihop för det är förmånga processer el fönster öppna samtidigt :-)

Om du letar kommer du hitta en tråd där jag och ngn till, diskuterar Handi och jag framför mkt kritik och det var sant . Idag har en ny version kommit som är mkt bättre och har flera nya och andra gamla men förbättrade funktioner.

Och eftersom Handin är ett lån, den blir inte din men jag har aldrig hört ngn som blivit av med sin förutom om dom själva inte tyckt dom haft anv för den längre, så fick iaf jag skriva på ett kontrakt. I mitt står det enbart att jag får inte ladda ner el byta OS samt inte avinstallera Handi. Men du kan koppla ihop den med datorn så ladda ner prgm och spel är inga problem. Externt flash-minne (tror jag, fick hjärnsläpp just vad det kallas :-] ) går att köpa till själv, där får man plats med musik tex. Då fungerar den som vilken PDA som helst. WMP kan dessutom köra samtidigt som Handi utan att störa varandra :-D

Om du har chans att få en Handi så tycker jag du ska ta den chansen. Vad spelar det för roll vem den är framtagen för i första läget? Huvudsaken är ju att den fungerar för dig och har dom funktioner du är i behov av och det vet du inte om den har innan du har provkört den ett tag. Vad förlorar du på att ge det en chans? :-)

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:36:49, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav Ohana » 2007-06-05 10:16:29

Kaks skrev:Ohana:
Handi är bara en mjukvara, OS är Win mobile5 och hårdvara är en HP iPaq.


Hm.. Jag trodde att OS var en mjukvara :D Är nog inte alltför bevandrad i datorernas värld :D

Kaks skrev:Handi-mjukvaran är framtagen av GEWA för personer med kognitiva svårigheter och inte för förståndshandikappade. Dom har dessutom i senaste versionen haft som mål att göra den än mer användbar för oss med olika NPF.

Handi innehåller flera delar, bla:
Kalender
Anteckningar
Timer
Adressbok
Röstmeddelande
mm

Jag har en och har haft i dryga året. Jag tycker den är bra och mkt användbar för mig och jag är varken efterbliven el dator-okunnig :-)

Jag fick min genom Hjälpmedelscentralen och kontaken med dom var genom arbetsterapueten som jag fick trf som en följd av att jag fick mina diagnoser (ADHD/AS)

Det som jag tycker är bra är bla att det finns fler olika larmsignaler och du kan lägga in hur många larm du vill (jag är beroende av larm, tom för att komma ihåg tv-prgm jag verkligen vill se :-) )
Timern är super, hur många ggr har jag inte glömt att pastan kokar på spisen när jag "bara ska kolla mailen".
Att kunna skriva ren text (Anteckningar) är ngt jag nyttjar mkt, om jag kommer på att jag ska köpa kaffe nästa gng jag passerar affärn måste jag skriva ner det direkt annars har jag glömt det när jag väl hittat papper och penna. El så skriver jag kaffe på en lapp, mjölk på en annan och socker på en tredje varav jag inte har ngn av dom lapparna med mig när jag väl kommer till affären :-D

Men visst, den är mkt förenklad och det finns funktioner som för oss (el iaf för mig) är fullständigt onödiga. Som att man kan knappa in hur mkt en vara kostar när man handlar så håller Handin reda på summan du handlat för och när du ska betala så kan den visa bilder på vilka sortes sedlar el mynt du ska lämna fram el ha tillbaka.

Dock kan man anpassa den väldigt mkt så funktionen ovan har jag inte ens i menyn.

Jag trodde när jag fick den att jag inte skulle gilla Handi och klockade migsjälv på hur många sekunder det tog innan jag hade tagit mig ut i Windows (kommer dock inte ihåg men fort gick det). Men när jag väl började anv Handi-mjukvaran så insåg jag att visst, den är förenklad men vad gjorde det när det faktiskt även hade funktioner jag tyckte var bra. Framför allt är det lättnavigerat och att växla mellan olika funktioner leder inte plötsligt till att allt segar ihop för det är förmånga processer el fönster öppna samtidigt :-)

Om du letar kommer du hitta en tråd där jag och ngn till, diskuterar Handi och jag framför mkt kritik och det var sant . Idag har en ny version kommit som är mkt bättre och har flera nya och andra gamla men förbättrade funktioner.

Och eftersom Handin är ett lån, den blir inte din men jag har aldrig hört ngn som blivit av med sin förutom om dom själva inte tyckt dom haft anv för den längre, så fick iaf jag skriva på ett kontrakt. I mitt står det enbart att jag får inte ladda ner el byta OS samt inte avinstallera Handi. Men du kan koppla ihop den med datorn så ladda ner prgm och spel är inga problem. Externt flash-minne (tror jag, fick hjärnsläpp just vad det kallas :-] ) går att köpa till själv, där får man plats med musik tex. Då fungerar den som vilken PDA som helst. WMP kan dessutom köra samtidigt som Handi utan att störa varandra :-D


Låter ju utmärkt :D Jag hade en handdator för nåt år sedan och den var det Win i. Hela namnet på Windows'et ( :lol: ) kommer jag inte ihåg men det var en version för handdatorer. Typ pocketversion eller nåt sånt. (Nähä? :lol: )

Den hade jag med mig överallt. Skrev upp möten, skrev upp vad som sades på möten, shoppinglistor osv. Jag har en kalender som fyller ungefär samma funktion men jag behöver en mackapär som piper och påminner :D Musik kunde man spela också. Dessutom var det kamera och telefonfunktion på den jag hade. Tog en massa fina bilder som försvann varje gång batteriet var urladdat :x icon Telefonen fick jag aldrig ordning på vilket resulterade i att jag fick släpa med mig både dator och mobil, eller glömde den ena hemma.

Men telefon finns det inte på Handi, eller?

Kaks skrev:Om du har chans att få en Handi så tycker jag du ska ta den chansen. Vad spelar det för roll vem den är framtagen för i första läget? Huvudsaken är ju att den fungerar för dig och har dom funktioner du är i behov av och det vet du inte om den har innan du har provkört den ett tag. Vad förlorar du på att ge det en chans? :-)

/Kaks


Nejdå, jag ska allt prova den om jag får. Men jag gillade verkligen den där första jag hade. Den var så fin :D Skämt åsido, jag gillade sättet den var uppbyggd på. Enkla menyer, men inte för enkla. Braiga funktioner osv. Men men. Handi nästa :D

Just det ja. Vad sa du om Win på Handi? Det finns alltså Win i men man får krångla sig ur Handi först? *förvirrad* =)
Senast redigerad av Ohana 2011-05-04 10:36:49, redigerad totalt 1 gång.
Ohana
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2007-03-23

Inläggav Eddie The Man » 2007-06-05 11:46:48

http://www.palm.com/us/products/smartphones/treo680/

Dock kan man konstatera att det finns billigare leksaker.

http://se.pricerunner.com/pl/28-765238/ ... oth-priser
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:36:49, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Kaks » 2007-06-05 19:38:40

Ohana skrev:
Kaks skrev:Ohana:
Handi är bara en mjukvara, OS är Win mobile5 och hårdvara är en HP iPaq.


Hm.. Jag trodde att OS var en mjukvara :D Är nog inte alltför bevandrad i datorernas värld :D


Ja alltså *småskratt* det här blev förvirrat.

*BLÄ* [DELETE] rörigt försök till förklaring vad ett OS är [/DELETE]
Ngn annan får gärna hjälpa mig här att förklara enkelt vad ett OS är.

Jag nöjer mig med att säga att OS= Operativ System tex Windows och Linux och ja, det är mjukvara och dom finns på varje dator i ngn form. (ja vet, inte _varje_ dator men för enkelhetens skull utgår jag fr mkt förenklat användarperspektiv)

Ohana skrev:Just det ja. Vad sa du om Win på Handi? Det finns alltså Win i men man får krångla sig ur Handi först? *förvirrad* =)


En Hp iPaq är en sorts dator och har således ett OS. Om man får en "Handi" så är det Win mobile5 som OS. Handi-prgmvaran ligger ovanpå Win precis som vilket prgm som helst, enda skillnaden är att dessa handdatorer är inställda så att när dom startar så går Handi-prgmvara igng direkt. Du kommer alltså inte till windows skrivbord utan direkt in i Handi. Ungefär som om din hemdator alltid skulle starta Outlook varje gng du startade datorn. Så att "ta sig ut i windows" på en Handi gör man genom att helt enkelt stänga ner Handi-prgm. (Vilket kräver mer fipplande än klicka på ett kryss i hörnet eftersom det är gjort så man inte ska behöva gå ut i windows och inte heller av misstag råka stänga Handi)

Ohana skrev:Låter ju utmärkt :D Jag hade en handdator för nåt år sedan och den var det Win i. Hela namnet på Windows'et ( :lol: ) kommer jag inte ihåg men det var en version för handdatorer. Typ pocketversion eller nåt sånt. (Nähä? :lol: )

Den hade jag med mig överallt. Skrev upp möten, skrev upp vad som sades på möten, shoppinglistor osv. Jag har en kalender som fyller ungefär samma funktion men jag behöver en mackapär som piper och påminner :D Musik kunde man spela också. Dessutom var det kamera och telefonfunktion på den jag hade. Tog en massa fina bilder som försvann varje gång batteriet var urladdat :x icon Telefonen fick jag aldrig ordning på vilket resulterade i att jag fick släpa med mig både dator och mobil, eller glömde den ena hemma.

Men telefon finns det inte på Handi, eller?


Hp iPaq är en ren handdator, inte en mobiltelefon. Tänk dig att det är en väldigt liten bärbar dator. Saknar således både kamera och telefon, jag tror dock det finns blåtand (BlueTooth (sp?)) men det har jag inte undersökt. Den är, mellan tummen och pekfingret 11x7x1,5cm. Inte den lättaste el smidigaste modellen men man får ju inte välja hårdvara om man får en Handi så det är bara köpa läget och det är en acceptabel storlek och vikt.

Det låter som det Handin kan hjälpa dig med, som din förra handdator inte kunde är just alla larm man kan lägga in och för mig är det ovärderligt som jag skrev.

Ohana skrev:Nejdå, jag ska allt prova den om jag får. Men jag gillade verkligen den där första jag hade. Den var så fin :D Skämt åsido, jag gillade sättet den var uppbyggd på. Enkla menyer, men inte för enkla. Braiga funktioner osv. Men men. Handi nästa :D


Jag tror Handi kan vara en bra grej för dig utifr vad du berättat här. Kom dock ihåg, om ngn förevisar den för dig så ha i bakhuvudet att dom kan visa den i dess mest enkla form och den går enkelt att förändra utseende mm på.

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:36:49, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav Pemer » 2007-06-06 17:35:19

En handi verkar inte dumt alls nu när jag läser om den, jag ska försöka få tag på en sådan, det skulle vara en perfekt kalender för mig att använda. Jag har aldrig vant mig vid att använda kalender och har superrörigt att hålla isär Viktiga Datum och så... jag har varit bättre på det, det är något som verkar ha retarderat till synes parallellt med den utvecklingen där jag lärt mig bl a klara av kroppskontakt bättre än jag en gång gjorde... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:36:49, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2007-06-06 17:46:48

Off topic förstås, men apropå den bisarra vinkling den här tråd fick i början: har det helt undgått vissa långvariga skribenter på detta forum att AS i sig konstituerar grund för sjukpension och att man inte per definition är arbetsför och kapabel att tjäna pengar av egen kraft med AS?

Visst, man KAN jobba om man under helt rätt omständigheter hittar ett jobb och lyckas KLARA det, men det är helt på egen risk och är rent generellt inte vad jag rekommenderar någon med AS i första hand. Risken är överhängande att man fastnar i osäkra deltidshabrovinker, som Ohana, eller i bisarra mellanlägen där man trodde man skulle kunna dryga ut sjukersättningen men bara blir sittande med X timmars jobb och ett litet arvode som bara ersätter en del av ersättningen man annars hade haft rätt till ändå, som jag.

Med Eddies inställning till att få saker subventionerade av samhället måste man rimligen leva i villfarelsen att alla med AS generellt är fullt friska och arbetsföra och absolut kan gå ut och sköta ett heltidsjobb för marknadsmässig lön (kan gå ut och FÅ ett sådant till att början med!).

Och så är inte direkt fallet. Hur kan man ha missat det?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:36:50, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav JOR » 2007-06-06 23:31:22

Moderatorn:
Pemer:
Om du nu vill diskutera annat än trådämnet, gör det i annan tråd!
Har redan bett er hålla er till tråden en gång.
Resten blir bara varningar.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 10:36:50, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Återgå till IT-forum



Logga in