AS - motsatsen till Psykopati

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: AS - motsatsen till Psykopati

Inläggav Alexandra » 2009-03-20 21:50:27

Med "den charmige psykopaten", så avses oftast en person (ofta en karl...) med narcissistisk personlighetsstörning. En sådan person tycker *inte* om sig själv - denne person tror alltså *inte* "att vederbörande är bäst och finast". Även om vederbörande försöker lura i såväl sig själv som omgivningen detta.

Såhär står det på wikipedia om narcissister:
"Brist på empati; är ovillig att känna igen eller identifiera sig med andras känslor och behov."

Ja, visst låter det som brist på sympati, och inte empati. Eller brist på affektiv empati, men inte kognitiv, för att låna Lnovgos uttryck, som jag fastnade för!

@Kahlokatt, uppriktigt sagt så tycker jag att den där människan på habiliteringen uttryckte sig lite...felaktigt...även om syftet uppenbarligen var gott. Men vi ska ju trots allt inte skönmåla AS, och lura i oss att människor med AS är bättre än andra.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 18:31:55, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav filfras » 2009-03-20 22:37:01

Nej, förvisso - och för att återvända till Kahlokatts urfråga, så kanske man kan säga:



    Emedan aspergaren är godtrogen,

    rider psykopaten på folks godtrogenhet.



På just det sättet så tror jag att Kk:s lärare kan ha haft rätt i, att aspergare och psykopater befinner sig i varsitt hörn, med NT emellan sig.

Aspergaren och psykopaten har så att säga var sitt problem att brottas med, "och aldrig mötas de två".
Senast redigerad av filfras 2011-05-04 18:31:55, redigerad totalt 1 gång.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Inläggav lost » 2009-03-20 23:06:30

Ah, jag förstår. Alla dessa galna psykopater som frekventerar denna forum är katastrofalt feldiagnosticferade. Skandal! Ring patientskadenämden, skriv arga insändare till media!
Senast redigerad av lost 2011-05-04 18:31:55, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav Lime » 2009-03-20 23:50:38

Vad man måste komma ihåg är att de flesta psykopater begår inte brott, psykopater mördar dessutom i mindre utsräckning än "vanliga"människor, de är för kalla för det och är intelligenta nog att begripa konsekvenserna om en sådan handling blir känd och däri ligger ett moment 22, det tillfredställer inte deras stora EGON att inte omgivningen får reda på det så därför låter de bli.

Psykopater är mästare på att manipulera sin omgivning och framför allt på att framkalla skuldkänslor, om de inte får som de vill kan de få dig att känna dig som världens största skurk.
De har ett grandiost ego och känner ingen eller liten sympati (för andra människor) för sig själva däremot känner de en enorm sympati.

Som sagt, de flesta psykopater lever vanliga svenssonliv med jobb och familj.
De är elaka manipulativa människor men håller sig innanför lagens råmärken. (majoriteten av alla mobbare kan härföras till denna kategori både barn och vuxna)

Sådana som Josef Fritzl är extrema undantag och lider inte bara av psykopati utan av sexuell sadism och andra svåra psykiska störningar.
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 18:31:55, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav Ganesh » 2009-03-21 0:07:06

En studie av kirurger vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg visar att psykopatiska drag är kraftigt överrepresenterade där. Vilket kanske hänger ihop med att det inte är en naturlig och självklar sak för normala människor att skära i medmänniskor.

Det som i ett sammanhang är en tillgång kan vara en nackdel eller tom handikapp i ett annat.

Hmmm...låter bekant, var kan jag ha hört det förut? :oops:
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:31:55, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Lime » 2009-03-21 0:19:12

Ganesh skrev:En studie av kirurger vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg visar att psykopatiska drag är kraftigt överrepresenterade där. Vilket kanske hänger ihop med att det inte är en naturlig och självklar sak för normala människor att skära i medmänniskor.

Det som i ett sammanhang är en tillgång kan vara en nackdel eller tom handikapp i ett annat.

Hmmm...låter bekant, var kan jag ha hört det förut? :oops:


Inget nytt under solen, det konstaterades att de flesta av de stridspiloter som försvarade England under slaget om Storbritanien, (som flög de berömda Spitfireplanen) var fullfjädrade psykopater, men här hade de ett unikt tilfälle att få utlopp för sina psykopatiska personligheter på ett socialt acceptabelt sätt, att uppträda totalt hänsynslöst med iskall beräkning, ta enorma risker, bedra och manipulera, döda och förstöra..OCH dessutom få sina grandiosa egon tillfredställda utan risk för straff eller sanktioner..,tvärtom..inget ont som inte kan vändas till nått gott kan man säga i detta fall :idea:
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav Lnovgo » 2009-03-21 0:41:57

filfras skrev:Men man undrar då samtidigt: går det att tänka sig blott och bart kognitiv empati!? Innebär inte ordet "empati" samtidigt ett känslomässigt engagemang? Med nödvändighet, rent av?


Inte nödvändigtvis för en extremt psykopatisk psykopat, om det inte är ett helt annat sorts känslomässigt engagemang än vad man tänker på i sammanhanget som avses. De spelar sitt spel helt enkelt, och struntar i om andra människor blir lidande på kuppen trots att de mycket väl inser att de blir det.

Om jag inte har fel i min föreställning om hur psykopater fungerar.
Senast redigerad av Lnovgo 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
Lnovgo
Inaktiv
 
Inlägg: 879
Anslöt: 2008-05-06

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-21 2:37:29

filfras skrev:Emedan aspergaren är godtrogen,

Tala för dig själv.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav filfras » 2009-03-21 22:18:49

lost skrev:Ah, jag förstår. Alla dessa galna psykopater som frekventerar denna forum är katastrofalt feldiagnosticferade. Skandal! Ring patientskadenämden, skriv arga insändare till media!


Uschäckta, men nu förstod jag inte alls... :?
Senast redigerad av filfras 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Inläggav filfras » 2009-03-21 22:26:18

Alien skrev:Enligt rättspsykiatern är Fritzl "emotionell analfabet" (kan man kalla en aspergare för "social analfabet"?).


Ja, det verkar rimligt att typisera Fritzl som "emotionell analfabet" - faktiskt en mycket träffsäker karaktäristik, tror jag till och med.

Visst - vi aspergare är "sociala analfabeter", alldeles säkert. Men därmed är vi ingalunda "emotionella analfabeter"!

Bra, Alien!
Senast redigerad av filfras 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Inläggav filfras » 2009-03-21 22:32:23

lettan skrev:Jag tror en med As med narcisstiska drag kan omedvetet manipulera för att få tröst, medkänsla, förståelse m.m för att tvinga fram hjälpen.


Vill inte säga emot dig; kan vara så.

Däremot ska man nog passa sig för att tänka så välment om psykopater.
Senast redigerad av filfras 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Inläggav Kahlokatt » 2009-03-21 22:40:40

Lime skrev:
Ganesh skrev:En studie av kirurger vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg visar att psykopatiska drag är kraftigt överrepresenterade där. Vilket kanske hänger ihop med att det inte är en naturlig och självklar sak för normala människor att skära i medmänniskor.

Det som i ett sammanhang är en tillgång kan vara en nackdel eller tom handikapp i ett annat.

Hmmm...låter bekant, var kan jag ha hört det förut? :oops:


Inget nytt under solen, det konstaterades att de flesta av de stridspiloter som försvarade England under slaget om Storbritanien, (som flög de berömda Spitfireplanen) var fullfjädrade psykopater, men här hade de ett unikt tilfälle att få utlopp för sina psykopatiska personligheter på ett socialt acceptabelt sätt, att uppträda totalt hänsynslöst med iskall beräkning, ta enorma risker, bedra och manipulera, döda och förstöra..OCH dessutom få sina grandiosa egon tillfredställda utan risk för straff eller sanktioner..,tvärtom..inget ont som inte kan vändas till nått gott kan man säga i detta fall


Det är därför som jag tycker att det trots allt är bättre med värnplikt än med en yrkesarmé. Fatta hur många Mattias Flink det kan finnas i den!
Och då skall tilläggas att jag definitivt inte är någon stridspitt. Min pappa har suttit på kåken för vapenvägran och jag fick på min höjd leka med plastsvärd när jag var liten.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav filfras » 2009-03-21 22:42:28

Lime skrev:Sådana som Josef Fritzl är extrema undantag och lider inte bara av psykopati utan av sexuell sadism och andra svåra psykiska störningar.


Min intuition säger mig att Fritzl inte lider av sexuell sadism; inte alls. Tvärt om så tror jag att han "bara" lider av psykopati, vilket gör det hela ännu värre, ty då blir det än svårare för oss människor att verkligen fördöma honom i slutändan. - "Han kanske bara var en vanlig karl"...osv. -"Och han har ju dessutom trots allt charm..." Så: "Varför inte låta udda vara jämt här, och ge mannen en ny chans...?!"
Senast redigerad av filfras 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Inläggav filfras » 2009-03-21 22:49:20

KrigarSjäl skrev:
filfras skrev:Emedan aspergaren är godtrogen,

Tala för dig själv.


Hey "hacker",

Jag hävdar att du, Krigarsjäl, är en godtrogen människa (liksom jag själv, och alla andra aspies), ty du är ju här, och argumenterar med oss andra, med hopp om någonting bättre en dag. Du är således samma romantiker som jag. Och vi romantiker tillhör ett särskilt släkte, som definitivt inte har någon beröringspunkt med psykopat-släktet.

Så det så! :evil:
Senast redigerad av filfras 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Inläggav nallen » 2009-03-21 23:26:24

Milyc skrev:Det finns redan könsneutrala pronomen i svenska språket som är lika användbara i sammanhanget ifall man inte känner till könet på personen som avses.

Det är dessutom tämligen solklart att det är [WikiSve]Utrum[/WikiSve], det vill säga 'den-genus' som är tillämpbart i det här fallet.
Om folk orkade läsa på istället för att hitta på.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav filfras » 2009-03-21 23:58:41

nallen skrev:
Milyc skrev:Det finns redan könsneutrala pronomen i svenska språket som är lika användbara i sammanhanget ifall man inte känner till könet på personen som avses.

Det är dessutom tämligen solklart att det är [WikiSve]Utrum[/WikiSve], det vill säga 'den-genus' som är tillämpbart i det här fallet.
Om folk orkade läsa på istället för att hitta på.


Förr - så fanns i svenskan blott

    maskulinum
    femininum
    neutrum

"Neutrum", det var "ett"-ord, det.

Medan alla andra ord benämndes "han" eller "hon":

Solen, hon; Månen, han.

Understundom efterhandom, så kom i språket in ett mera rensande krav, att bara "hon-saker" skulle benämnas med "hon"; och endast "han-saker" med "han". Således uppstod genuset "reale", ett slags komplement till neutrum.

När rensningen var fullbordad, kvarstod otvetydiga femininer och maskuliner - och jag skulle vilja hävda att vi än i denna dag inte med berått mod kan säga "den" om ett fruntimmer eller en karlakarl.

Har jag fel eller har vi ett fortsatt problem?
Senast redigerad av filfras 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Inläggav Kahlokatt » 2009-03-22 0:36:19

Men va fan, i mina inlägg skall folk alltid bara märka ord i stället för att bry sig om vad jag skriver och det är likadant när jag pratar. Är det jag säger så in i helsike ointressant att ni hellre märker ord? Jag ger fan snart upp och lägger av att skriva något här, jävla språkpoliser. :x icon
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav filfras » 2009-03-22 1:03:58

Nej men kära!

Läs hela tråden är du snäll från början till slut, så märker du väl hur in i helvete bra du fick din fråga belyst av idel skärpta med-aspies!

Vad mer kan du rimligen begära? Det frågar iaf jag! :evil:

( :) )
Senast redigerad av filfras 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Inläggav Kahlokatt » 2009-03-22 1:10:48

Förlåt, jag blev lite för upprörd. Och svor för mycket. Mea culpa!
Men jag tycker det är skitjobbigt när folk inte kan hålla sig till ämnet utan börjar diskutera skitsaker. Ta det i språktråden!
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav HGJ » 2009-03-22 3:34:34

Alien skrev:Enligt rättspsykiatern är Fritzl "emotionell analfabet" (kan man kalla en aspergare för "social analfabet"?). Det har stått att han har en "personlighetsstörning" men inte vilken, kanske antisocial personlighetsstörning.

http://dn.se/nyheter/varlden/fritzl-ar-en-emotionell-analfabet-1.824644

filfras skrev:
Lime skrev:Sådana som Josef Fritzl är extrema undantag och lider inte bara av psykopati utan av sexuell sadism och andra svåra psykiska störningar.


Min intuition säger mig att Fritzl inte lider av sexuell sadism; inte alls. Tvärt om så tror jag att han "bara" lider av psykopati, vilket gör det hela ännu värre, ty då blir det än svårare för oss människor att verkligen fördöma honom i slutändan. - "Han kanske bara var en vanlig karl"...osv. -"Och han har ju dessutom trots allt charm..." Så: "Varför inte låta udda vara jämt här, och ge mannen en ny chans...?!"

Från österrikisk TV:

http://ondemand.orf.at/news/player.php? ... t=00:01:26

Die Psychiaterin zeichnet in ihrem Gutachten das Bild von einem intelligenten, berechnenden Mann, der sich irgendwann dafür bewusst entschieden hat, seine kranken Triebe auch auszuleben. Josef Fritzl wollte seine Tochter nicht töten, und auch Sex war nicht das Entscheidende. Der Angeklagte wollte vor allem totale Kontrolle über das Opfer.

—Es ist ja auch bei den meisten Vergewaltigungen das Ziel, nicht die Befriedigung des sexuellen Bedürfnisses, sondern Befriedigung des Machtbedürnisses. Das ist halt eine von mehreren Methoden, jemand anderen zu dominieren, zu beherrschen und auch zu niedrigen.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav underjord » 2009-03-22 4:02:35

Kahlokatt skrev:Förlåt, jag blev lite för upprörd. Och svor för mycket. Mea culpa!
Men jag tycker det är skitjobbigt när folk inte kan hålla sig till ämnet utan börjar diskutera skitsaker. Ta det i språktråden!


I princip alla trådar slutar förr eller senare med att man diskuterar någon småsak som inte alls hör till ämnet, eller så diskuterar man flera ämnen samtidigt i samma tråd, samtidigt som man tror att alla diskuterar samma ämne, särskilt ens utvalda meningsmotståndare, vilket ger upphov till en del "intressanta" meningsutbyten.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Zombie » 2009-03-22 18:41:05

Kahlokatt

Till det underjord skrev vill jag lägga att snöa in på detaljer lär vara en typisk aspergaregenskap. I varje fall är den hopplöst vanlig här.

Dessutom har många här bokstäver av ADHD-typ också, med åtföljande brist på energi (för att t.ex. hålla allvaret i ett tungt ämne), svajighet i koncentration och annat - och/eller är nördar.
Ett nörd- eller insnöingsämne som ständigt återkommer oavsett vad tråden handlar om är just språk- och stavningsfrågor.

Så det här OT:et är absolut ingenting att ta personligt. Och säger absolut ingenting om halten på det du tar upp.
Vad det senare beträffar har du faktiskt fått beröm, och det instämmer jag gärna i. Du tar ofta upp intressanta saker och du har en uppfriskande stil.

*******************************************************
HGJ skrev:
Alien skrev:Enligt rättspsykiatern är Fritzl "emotionell analfabet" (kan man kalla en aspergare för "social analfabet"?). Det har stått att han har en "personlighetsstörning" men inte vilken, kanske antisocial personlighetsstörning.

http://dn.se/nyheter/varlden/fritzl-ar-en-emotionell-analfabet-1.824644

filfras skrev:
Lime skrev:Sådana som Josef Fritzl är extrema undantag och lider inte bara av psykopati utan av sexuell sadism och andra svåra psykiska störningar.


Min intuition säger mig att Fritzl inte lider av sexuell sadism; inte alls. Tvärt om så tror jag att han "bara" lider av psykopati, vilket gör det hela ännu värre, ty då blir det än svårare för oss människor att verkligen fördöma honom i slutändan. - "Han kanske bara var en vanlig karl"...osv. -"Och han har ju dessutom trots allt charm..." Så: "Varför inte låta udda vara jämt här, och ge mannen en ny chans...?!"

Från österrikisk TV:

http://ondemand.orf.at/news/player.php? ... t=00:01:26

Die Psychiaterin zeichnet in ihrem Gutachten das Bild von einem intelligenten, berechnenden Mann, der sich irgendwann dafür bewusst entschieden hat, seine kranken Triebe auch auszuleben. Josef Fritzl wollte seine Tochter nicht töten, und auch Sex war nicht das Entscheidende. Der Angeklagte wollte vor allem totale Kontrolle über das Opfer.

—Es ist ja auch bei den meisten Vergewaltigungen das Ziel, nicht die Befriedigung des sexuellen Bedürfnisses, sondern Befriedigung des Machtbedürnisses. Das ist halt eine von mehreren Methoden, jemand anderen zu dominieren, zu beherrschen und auch zu niedrigen.

Översättning:

Psykiatern tecknar i sitt expertutlåtande bilden av en intelligent och beräknande man, som vid någon tidpunkt medvetet har beslutat sig för att också leva ut sina sjukliga drifter. Josef Fritzl ville inte döda sin dotter, och sex var inte heller det utslagsgivande. Den tilltalade ville framför allt uppnå total kontroll över sitt offer.

- Syftet vid de flesta övergrepp är ju inte heller att tillfredsställa det sexuella behovet, utan att tillfredsställa behovet av makt. Det är bara en av flera metoder att dominera, behärska och också förnedra någon annan.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-22 19:03:05

Hos många jag sett är det mer frågan om social dyslexi än att vara social analfabet.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav filfras » 2009-03-22 19:13:02

HGJ skrev:Die Psychiaterin zeichnet in ihrem Gutachten das Bild von einem intelligenten, berechnenden Mann, der sich irgendwann dafür bewusst entschieden hat, seine kranken Triebe auch auszuleben. Josef Fritzl wollte seine Tochter nicht töten, und auch Sex war nicht das Entscheidende. Der Angeklagte wollte vor allem totale Kontrolle über das Opfer.

—Es ist ja auch bei den meisten Vergewaltigungen das Ziel, nicht die Befriedigung des sexuellen Bedürfnisses, sondern Befriedigung des Machtbedürnisses. Das ist halt eine von mehreren Methoden, jemand anderen zu dominieren, zu beherrschen und auch zu niedrigen.



Försöker mig på en översättning av den österrikiska texten för oss som inte förstår tyska helt och hållet flytande:

Psykiatrisen tecknar i sitt betänkande bilden av en intelligent, beräknande man, som har varit fast besluten om att förr eller senare också leva ut sin sjuka drift. Josef Fritzl ville inte döda sin dotter, och inte var heller sex det avgörande. Den anklagade sökte framför allt total kontroll över offret.

—Det är ju också målet med de flesta våldtäkter, inte den sexuella behovstillfredsställelsen, utan tillfredsställelsen av maktbegäret. Det är bara en av flera metoder för att dominera alla andra, att behärska och också att förnedra.


Jag vidhåller att det primära för Fritzls typ är tillfredsställelsen av kontrollbehovet. Att det även ibland kan komma in ett inslag av förnedring torde vara sekundärt; även detta kan utgöra en metod mera för att uppnå huvudmålet: kontrollen. Upplever bara denna psykopattyp att den har all kontroll, så finner han harmoni, och kan säkert till och med visa ömhet och humanitet gent emot sina offer - bara allt sker inom de strikta ramarna. Något särskilt behov av att plåga och förnedra har han då inte, utan kan - liksom torteraren - använda sig av detta koncept vid behov som ett medel att nå sina kontrollsyften. - "Lyd, och du blir väl behandlad", typ.
Senast redigerad av filfras 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in