Forskningsstudie om autism och sexualitet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav underjord » 2007-06-02 14:42:28

Pazuzu93 skrev:Jag återkommer när jag deltagit i studien.


Lite "hands-on experience" skulle inte skada i den här tråden. Som det är nu är det mycket vilda spekulationer om både det ena och det andra, men ingen vet egentligen mer än någon annan.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav rdos » 2007-06-02 15:28:22

underjord skrev:
Pazuzu93 skrev:Jag återkommer när jag deltagit i studien.


Lite "hands-on experience" skulle inte skada i den här tråden.


Du menar att någon ska avslöja sina perversa böjelser här? Verkar inte så troligt.

Som det är nu är det mycket vilda spekulationer om både det ena och det andra, men ingen vet egentligen mer än någon annan.


Jodå, jag vet både det ena och det andra:
http://www.rdos.net/sv/aspeval/#SEX

Vill ni kolla in något riktigt saftigt, så slå en kik på denna:
http://www.rdos.net/eng/aspeval/exhnt.htm
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav underjord » 2007-06-02 17:01:40

rdos skrev:Du menar att någon ska avslöja sina perversa böjelser här? Verkar inte så troligt.


Jag menade handfast kunskap om själva forskningsstudien.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav nassepuh » 2007-06-02 17:39:35

rdos skrev:
Du är välkommen att ge några exempel på vad det etiska rådet skulle kunna tänkas reglera, vad du menar med "forskningens utförande" och vilken del i den här specifika "forskningens utförande" du vänder dig mot.


Nuvarande "forskning" om sexualitet är ett bra exempel. Vad ska man göra med resultaten? Varför vill man veta hur aspergianers sexualitet ser ut? Vilken nytta skulle vi ha av detta? Dessutom finns / har funnits redan en hög av diagnoser i DSM kring sexualitet. Varför vill man forska i kopplingarna mellan AS och sexualitet när man inte forskar kring kopplingarna mellan AS och andra DSM-diagnoser?


När det gäller asexualitet... som då alltså även kan vara en förskjuten sexuell värdering. T.ex. att man inte agerar på sexuell attraktion på samma sätt (blir kåt av ett par saftiga pattar eller kittlig av ett gäng biceps), d.v.s. ett stereotypt sexuellt beteende - så kan det bero på hormonrubbningar eller andra genetiska faktorer. Och det skulle då ganska enkelt kunna medicineras bort med hormontillskott.

För att ta ett exempel...
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav nassepuh » 2007-06-02 17:43:02

rdos skrev:Moggy och Nassepuh, ni är faktiskt högst inkonsekventa. Å ena sidan så påstår ni er vara för ökad kunskap oavsett vad denna kunskap handlar om, å andra sidan så gillar ni inte när jag sammanställer denna i Aspie-quiz utvärdering och neandertalsteorin. Är det egentligen inte så att ni också bara vill se forskning gjord som passar era egna syften? ;-)


Aspie-Quiz är ju inte ett substitut för all annan forskning.

Och: nej.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Sam » 2007-06-02 17:48:44

Utdrag ur annonsen:
Vi ska nu genomföra en forskningsstudie för att försöka avgöra
vad kan vara biologiskt betingat avseende upplevelse av personlighet och sexualitet, och vad som sannolikt inte är det.


Om detta är målet kan jag ännu mindre förstå varför man väljer en grupp med personer med AS som sitt studie matrieal.

Jag menade handfast kunskap om själva forskningsstudien.

Mer handfast kunskap om själva forskningsstudien, kommer vi nog aldrig att få. Vårt val ligger nog mer i hur vi hanterar och väljer att bemöta den här typen av forskning/studier.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav nassepuh » 2007-06-02 17:56:56

Sam skrev:Du har helt rätt ingen är sin diagnos, varför då undersöka en specifik grupp som vår?


Mer kunskap ger bättre hjälp och bättre förståelse.

Kan du förklara före mig och oss motståndare, vad en sådan här forskning kan ge oss för hjälp.


Det kan jag inte utan att veta forskningens syfte. Av det lilla jag kan utläsa (hormontester) så skulle en sån grej kunna vara hormontillskott - eller om du så vill... en medvetenhet om att hormontester kanske behöver göras på aspergianer med sexuella problem. Om doktorn vet det så kan han/hon ju skriva en ordentlig remiss istället för att skriva av det som psykologiskt nonsens.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav rdos » 2007-06-02 18:02:31

nassepuh skrev:När det gäller asexualitet... som då alltså även kan vara en förskjuten sexuell värdering. T.ex. att man inte agerar på sexuell attraktion på samma sätt (blir kåt av ett par saftiga pattar eller kittlig av ett gäng biceps), d.v.s. ett stereotypt sexuellt beteende - så kan det bero på hormonrubbningar eller andra genetiska faktorer. Och det skulle då ganska enkelt kunna medicineras bort med hormontillskott.

För att ta ett exempel...


Jag tror att det fungerar så bara i din fantasi.

För det första så ämnar jag visa att det finns skillnader i attraktion mellan AS och NT, men jag har inte annonserat ut denna studie mer än på WP. Jag har fått några frivilliga av vart kön som ställer upp i den studien. Den handlar visserligen inte direkt om sexualitet, men iaf indirekt genom vem man blir attraherad av.

För det andra så kan man så vitt jag vet inte medicinera emot varken asexualitet eller någon annan sexuell avvikelse. Kanske iofs lyckopiller skulle hjälpa emot asexualitet, vad vet jag, men det behövs inga sådana här studier för det komma fram till det. Det spelar ingen roll om personen är asexuell + NT eller asexuell + AS, det är samma potentiella behandlingar oavsett vilket.

Problemet med studien är alltså att man vill forska på AS och sexualitet specifikt istället för att inrikta sig på ett specifikt problem typ asexualitet eller någon sexuell avvikelse utan att blanda in AS. Det är detta faktum som borde få folk att reagera och undvika att bli inblandade.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-06-02 18:08:21

Dessutom borde du själv som tjatat om etik så mycket se de potentiella etiska problem som uppstår om man pumpar aspergianer fulla av hormondroger bara för att de ska få samma attraktionsmönster som NT. "Stereotypa" beteenden i psykiatrivärlden är oftast inget annat än avvikelser som de som definierat dem inte förstår.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav nassepuh » 2007-06-02 18:24:05

rdos skrev:För det andra så kan man så vitt jag vet inte medicinera emot varken asexualitet eller någon annan sexuell avvikelse.


Asexualitet beroende på hormonrubbningar kan man medicinera mot.

Problemet med studien är alltså att man vill forska på AS och sexualitet specifikt istället för att inrikta sig på ett specifikt problem typ asexualitet eller någon sexuell avvikelse utan att blanda in AS. Det är detta faktum som borde få folk att reagera och undvika att bli inblandade.


Så det är då bättre att doktorer skriver av aspergianers ev. asexualitet som psykosociala problem istället för att för att sin lilla info tydligt kunna läsa att "vid minskad sexlust bör hormonprover tas i händelse att..."?

Eller är det bättre att doktorn skriver ut ett gäng Cipramil eller rekommenderar en målarkurs och en resa till Cypern?
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav nassepuh » 2007-06-02 18:28:06

rdos skrev:Dessutom borde du själv som tjatat om etik så mycket se de potentiella etiska problem som uppstår om man pumpar aspergianer fulla av hormondroger bara för att de ska få samma attraktionsmönster som NT. "Stereotypa" beteenden i psykiatrivärlden är oftast inget annat än avvikelser som de som definierat dem inte förstår.


När frugan din kommer i klimakteriet så får vi hoppas att hon inte använder samma argument mot dig.

"Det är du som tjatar om att jag ska pumpa i mig en massa hormondroger så att jag får samma attraktionsmönster som dig!! Skitstövel!!!" :D
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Sam » 2007-06-02 18:30:37

Jag anser att man ska vara lika försiktig i sina värderingar, vad det gäller asexualitet... för mig är det skillnad på att leva i frivillig eller ofrivillig celibat och att vara asexuell.
Troligen har omgivningen ett större problem med det som avviker, för att de utgår från sin egen referensram.

http://asexuellt.blogspot.com/2005/09/
http://asexuellt.blogspot.com/2005/09/p ... xuell.html
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Pazuzu93 » 2007-06-02 19:21:16

Nähäpp, jag fick inte vara med i studien p g a min epilepsi. :( Så tyvärr kan jag inte rapportera till er gott folk.
Senast redigerad av Pazuzu93 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
Pazuzu93
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2006-05-12
Ort: Uppsala

Inläggav Moggy » 2007-06-02 20:16:13

"Vid besöket får Du frågor om Din bakgrund, eventuella
psykologiska symptom och beteenden samt genomgår en enkel kroppslig undersökning i underkläder. Du fotograferas och läser
i en kort text som spelas in på band."


Inte säkert att man ska fotas i underkläderna. Låter faktiskt inte som att man ska bli det, det borde ha stått isåfall eftersom det skulle vara känsligt för många.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav rdos » 2007-06-02 21:21:06

nassepuh skrev:
rdos skrev:För det andra så kan man så vitt jag vet inte medicinera emot varken asexualitet eller någon annan sexuell avvikelse.


Asexualitet beroende på hormonrubbningar kan man medicinera mot.


Kan man? Vad heter medicinen och var får man tag på den? Är det något specifikt för just asexuella aspergianer eller fungerar det lika bra på NT?

nassepuh skrev:Så det är då bättre att doktorer skriver av aspergianers ev. asexualitet som psykosociala problem istället för att för att sin lilla info tydligt kunna läsa att "vid minskad sexlust bör hormonprover tas i händelse att..."?


Det är varken bättre eller sämre om de gör det när det handlar om aspergianer eller NT. Problemet är helt enkelt inte kopplat till AS.


nassepuh skrev:Eller är det bättre att doktorn skriver ut ett gäng Cipramil eller rekommenderar en målarkurs och en resa till Cypern?


Cipramil fungerar nog lika bra emot asexualitet som vilken hormondrog som helst skulle jag gissa. Asexualitet bland aspergianer handlar nämligen mer om social miljö och möjligheter (förmåga att ordna partner, förhållande) än om några mystiska biologiska åkommer som man kan behandla med droger.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-06-02 21:40:01

nassepuh skrev:När frugan din kommer i klimakteriet så får vi hoppas att hon inte använder samma argument mot dig.

"Det är du som tjatar om att jag ska pumpa i mig en massa hormondroger så att jag får samma attraktionsmönster som dig!! Skitstövel!!!" :D


Knappast någon större risk.

Men nu är det ju dessutom så att mediciner för kvinnor i klimakteriet inte tagits fram på lösa hypoteser om hormonobalans, utan kvinnors klimakterie är fortfarande något som kan förklaras i biologiska termer och likaså de behandlingar som finns. Att aspergianer i 20-års åldern skulle ha hormonobalanser som gör dem asexuella kan däremot inte förklaras utifrån ett biologiskt / evolutionspsykologiskt perspektiv. De gener som ger upphov till detta skulle nämligen inte överleva, och speciellt inte i sådant antal vi talar om här (flera procent av vår befolkning). Om du läst på elementär evolutionsteori skulle du insett att inga gener som påverkar fortplantningen så negativt kan överleva i sådana andelar. Det är statistiskt omöjligt.

De enda tänkbara förklaringar som kan finnas är:
1. Social miljö (detta fenomen finns hos andra arter).
2. Kost och miljögifter som då är nutida fenomen och som inte funnits under huvuddelen av människans evolution.

I fall 1 kan inga mediciner användas (utom lyckodroger som cipramil). Bakgrunden är "psykosocial".

I fall 2 angriper eventuella hormonbehandlingar inte själva grunden utan manipulerar i ett system som redan är i obalans och kan då ställa till med mer skada än nytta. De primära orsakerna behandlas inte, och därför blir eventuellt lyckad behandling permanent (= klirr i kasssan för läkemedelsindustrin).
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Agatha » 2007-06-02 21:41:35

Får det lov att vara en dos Risperdal?
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:36:33, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav rdos » 2007-06-02 21:50:32

Sam skrev:Jag anser att man ska vara lika försiktig i sina värderingar, vad det gäller asexualitet... för mig är det skillnad på att leva i frivillig eller ofrivillig celibat och att vara asexuell.
Troligen har omgivningen ett större problem med det som avviker, för att de utgår från sin egen referensram.

http://asexuellt.blogspot.com/2005/09/p ... xuell.html


Intressant blog. Jo, jag brukar förvisso vara lite generaliserande kring asexualitet. Det är säkert så att det varierar en hel del från person till person. Mitt främsta intresse är dock hur det är för de flesta, och då vill jag påstå att det mestadels handlar om "psykosocial" miljö. Det är därför som frågan om asexualitet i Aspie-quiz hör ihop med sociala frågor.

Den här utdraget från sidan var iofs också intressant:
"Det finns vad vi vet ingen forskning som utrett just den frågan, och kanske är det inte heller meningsfullt att försöka hitta någon ”formel” för vad som ligger bakom då det med all sannolikhet kan ha många olika orsaker. För vissa är det en bieffekt av någon medicinering, t. ex. så kan s.k. SSRI-preparat ha den effekten. "

Nassepuh, den bästa behandlingen emot asexuella aspergianer kanske är att låta dem *sluta* med droger istället för att försöka prångla ut fler droger? 8)
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:33, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Jonte » 2007-06-02 23:09:34

OK,

För det första: Ni har uppenbart läst en annan annons än jag. När jag klickade Agatas länk kom jag till en studie om människors upplevelse av manligt och kvinnligt, inte om aspig sexualitet. Som jag redan skrivit fattar jag inte varför de behöver aspar till det.

Sen vad forskningen är bra till: det finns grundforskning och tillämpad forskning. Grundforskning vet man inte vad den är bra för om man vill uttrycka sig drastiskt. Det handlar om att samla ny kunskap helt enkelt. Denna kunskap kan sen leda till nåt nyttigt men det vet man inte i förväg. Vad det är för nytta med den här studien har jag inga som helst begrepp om.

Etisk prövning. Djurförsök och studier på människor kräver generellt etisk prövning. Neandertalsteorin skulle inte (som jag gissar) behöva något etiskt tillstånd. Aspiequizet kan behöva etiskt tillstånd. OM så är fallet spelar det ingen som helst roll om du är amatör, för att publisera i vetenskapliga tidskrifter krävs tillstånd. Vad du däremot gör privat är en annan sak så länge du håller dig inom lagens råmärken.

Asexualitet: så klart kan man bli asexuell om hormonerna är wacko. Är det anledningen till att en aspare är asexuella? Ingen aning så klar men jag skulle gissa på att även andra faktorer spelar in.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:36:33, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav nassepuh » 2007-06-03 0:52:33

rdos skrev:Nassepuh, den bästa behandlingen emot asexuella aspergianer kanske är att låta dem *sluta* med droger istället för att försöka prångla ut fler droger? 8)


*suck*

Allt jag sagt är att det inte finns något i forskningen som verkar direkt oseriöst och att det är mer sannolikt att den cirkulerar kring t.ex. asexualitet och grundforskning snarare än att syfta till att Hasse Aro ska kunna runka av till halvnakna aspiesar medans (den onda) anti-aspiekartellen sitter och antecknar och smider planer bakom kulisserna. Allt som en del av de onda forskarnas planer att kunna abortera bort och utnyttja stackars aspiesar...

Ditt prångla droger, evolutions, konspirations-bs kan du försöka kränga till någon som på fullt allvar köper in sig på ditt vi-mot-dom snack liksom.


Så vi säger såhär istället:

Jag skulle då definitivt inte tveka att göra undersökningen om jag hade diagnos.

... och så lämnar vi det där.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:36:33, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav nassepuh » 2007-06-03 0:57:18

Pazuzu93 skrev:Nähäpp, jag fick inte vara med i studien p g a min epilepsi. :( Så tyvärr kan jag inte rapportera till er gott folk.


Då kan vi ju stryka att dom tar in vem som helst iaf.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:36:33, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Eyesonly » 2007-06-28 11:54:42

Hur har det gått? Länken fungerar inte längre så jag förmodar att studien är avslutad.

Förresten så är väl asexualitet att man helt enkelt inte blir kåt och har inget med att inte kunna få en flickvän. Jag läste aldrig bloggen.
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 10:36:33, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav Jana » 2007-07-16 3:05:42

Kaks skrev:Fetstil gjort av mig.

rdos skrev:men åtta personer lär ju knappast ge några användbara resultat.

I annonsen skrev:De åtta
personer som har deltagit i studien hitintills...


...och dom söker i annonsen fler vilket då ger självklarheten att antalet testpersoner i slutenden kommer vara fler än 8st.

Agatha återger reaktioner och skrev:klen betalning för nakenfotografering.

I annonsen skrev:...en enkel kroppslig undersökning i underkläder. Du fotograferas och läser in en kort text som spelas in på band.


Det står ingenstanns att man kommer fotograferas naken, inte ens undersökningen kräver mindre kläder än underkläder. Det står inte ens specificerat om du kommer fotograferas i underkläderna el fullt påklädd så det argumentet stupar ju direkt.

Sam skrev:för att man försöker kartlägga skillnaden mellan manligt och kvinnligt och hur vi fungerar sexuellt .

Moggy skrev:liknande undersökning om hur synen skilljer sig mellan olika folkgrupper, typ svarta och vita

I annonsen skrev:Vi ska nu genomföra en forskningsstudie för att försöka avgöra vad kan vara biologiskt betingat avseende upplevelse av personlighet och sexualitet, och vad som sannolikt inte är det.


Mao, ingen kartläggning av manligt och kvinnligt och inte heller vilken syn vi har på sexualitet. Biologiskt betingat mina herrar, biologiskt.

rdos skrev:vilket självklart minskar folks benägenhet att prata om kontroversiella saker som sexualitet med folk man anser som myndigheter.


Alla drar inte alla, som kan anses vara ngn form av proffesionell, göra ngt för en myndighet el är en myndighetsperson, över en kam och utgår fr att dom är ute efter en.

Således finns det folk som hellre lämnar ut privata uppgifter till dessa personer eftersom dom har juridiskt bindande dokument på sekretess od samt att dom litar på forskarna i det här fallet.
Många gör hellre det än lämnar ut samma uppgifter på nätet där dom inte har minsta aning om hur uppgifterna senare hanteras. Att det står på en privat hemsida att deras svar på ett nättest tex, inte kommer kopplas ihop med deras ip-nr, som sparas, känns för många betydligt osäkrare. Ett ip-nummer kan idag ge minst lika mkt information om ens person som att lämna ut 10-siffrigt personnummer till myndigheter. Och vem el vilka som sparar ditt ip-nummer kan du inte styra över ens.

/Kaks


Orkar inte läsa längre än hit till Kaks inlägg. Den enda som fattat något riktigt är Kaks. Att Agatha skriver här är för att hon är sur på den som startade tråden på Attentions-forum. Hon är för feg att skriva ut och undra sina undringar där. Hennes ideer om vad inläggen på Attention handlar om är felaktigt tolkade av Agatha. Men kul att hon spammar mellan forumen. Vad gör du på Attentions forum egentligen Agatha?? Såg ett annat inlägg från dig där du skrev nedvärderande om det forumet också.
Senast redigerad av Jana 2011-05-04 10:36:33, redigerad totalt 1 gång.
Jana
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2006-02-22

Inläggav Agatha » 2007-07-16 4:45:07

Jana skrev:Att Agatha skriver här är för att hon är sur på den som startade tråden på Attentions-forum.


Jag är inte sur på någon på Attentions forum, bara trött på i trams urspårande trådar. Jag tog upp ämnet här för att hoppades jag på en seriös, nyanserad diskussion.

Hon är för feg att skriva ut och undra sina undringar där.


Intressant, men felaktig, slutsats.

Hennes ideer om vad inläggen på Attention handlar om är felaktigt tolkade av Agatha.


Hört talas om sarkasm?

Men kul att hon spammar mellan forumen.


Du använder en defintion av <i>spamma</i> jag inte är bekant med.

Vad gör du på Attentions forum egentligen Agatha??


Sedan jag hittade hit, inte särskilt mycket.

Såg ett annat inlägg från dig där du skrev nedvärderande om det forumet också.


Attentions forum är mestadels för oseriöst för min smak, och moderationen usel - vilket jag också påpekat där.

Om du av någon outgrundlig anledning vill prata mer om det här, skicka ett PM.
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:36:33, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Återgå till Aspergare och vården



Logga in