Vem var det som hade en Handi?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav horrorvacui » 2008-12-25 2:45:08

Har autism teamet rätten på sin sida att säga till mig att köpa en nyare mobil istället för att få en handi?
Senast redigerad av horrorvacui 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
horrorvacui
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2008-10-15
Ort: Filipstad

Inläggav aspiemelly » 2008-12-25 14:26:20

Vet inte om dom får säga så, men det är ofta skillnad på vad dom får och vad dom gör ju. Testa och gör som jag, sa till dom att bilderna och att SE tiden så som du gör i Handi (räknar ner prickar t.ex.) var lugnande. Det kan man ju inte göra i en mobil.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Lilla Gumman » 2008-12-26 16:57:04

Hej!

horrorvacui skrev:Har autism teamet rätten på sin sida att säga till mig att köpa en nyare mobil istället för att få en handi?


Du får Handi eller Handifon om du har svårt att hålla koll på allt du ska göra, missar tider och har svårt att få struktur på din tillvaro.

Handi II ver. 3.8 är en handdator med Handi-kalendern, miniräknare, kontakter, anteckningar och lite sånt.

Handifon är samma sak, plus att man kan ringa, skicka sms och ta bilder. Det går inte att skicka mms från Handi-programmet, även om mobiltelefonen som Handifonen bygger på klarar av det. Dock kan man skicka Bild-meddelanden, d.v.s. en serie bilder som i mottagarens telefon blir till text om mottagaren inte har Handifon.

En arbetsterapeut ska göra bedömningen. Man får inte en Handifon bara för att man har AS och ens mobiltelefon går sönder. Men har man en Handi och behöver en mobil, kan man kanske få Handin utbytt till en Handifon. Men, som sagt, det är en arbetsterapeut som gör bedömningen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Ensamflickan » 2008-12-28 12:49:05

Jag frågade för att halvår sen om jag kunde få en Handi, och har även påminnt min LSS-handläggare flera gånger, men inget händer... Men jag börjar tveka på om jag vill ha en handi, eftersom det mesta går att få i mobiltelefonen, som inte är lika stor att släpa med sig.

Jag tänkte ett tag att jag skulle köpa en egen handdator om jag hade råd, och åkte till lite olika affärer och frågade efter såna. Det var helt ute... I en affär kunde man beställa det, men expediten föreslog att jag skulle kolla in "nyaste" mobiltelefonen istället (minns inte vad den heter...) Gick till en Teliabutik och kollade in den, och där fanns en hel del, minns inte vad , men Word i alla fall tror jag... Men jag hade ju redan fått en ny mobil ett halvår tidigare, när jag tecknade ett abonnemang med bindningstid på 2 år, så då kändes det inte lockande att köpa den... (Minns inte vad den kostade, om jag alls skulle haft råd...)

Men när min bindningstid på mobilabonnemanget går ut - i april 2010 - så ska jag definitivt kolla in vad som finns. Utvecklingen går ju framåt... Och jag har ändå tänkt att byta till Telia då, för Telenor, som jag har nu, har inte så bra täckning här uppe i Norrland... Så självklart tänker jag då försöka hitta nåt erbjudande om att få en bra telefon gratis (eller i alla fall nästan gratis...).

Lilla Gumman skrev:I valet mellan en enkel mobiltelefon (utan en massa finesser) för ca. 300 - 400 kronor och en Handifon, vad skulle ni välja?


Kan du tänka dig att byta mobiloperatör, så kan du säkert få en bra telefon med en massas finesser gratis... (Jag betalar 99:- i månaden som jag får ringa för, 69öre/minut till alla nät, ingen förhöjd månadsavgift för att jag fick mobilen gratis, endast en engångsavgift på 250:- för nytecknande av abonnemang...)
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav horrorvacui » 2008-12-28 21:42:18

Lilla Gumman:
Min psykolog (bup) sa att jag ska egentligen ha en för att jag har behoven och allt det där men ändå sa dom att jag skulle köpa en nyare mobil istället pga att handi:n inte är så bra.

Min mobil som jag har nu är en Sony Ericsson K850i, tillräckligt ny? Tycker jag iallafall.
Senast redigerad av horrorvacui 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
horrorvacui
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2008-10-15
Ort: Filipstad

Inläggav Lilla Gumman » 2008-12-29 2:13:57

Hej!

Ensamflickan: 69 öre i minuten låter billigt. Men om jag ringer med det bolaget till min kompis som har Comviq Kompis och pratar i 15 minuter blir det 10,35 kr. Om jag har Comviq Kompis själv har samtalet kostat 69 öre stället för över 10 kr.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Ensamflickan » 2008-12-29 11:09:34

Lilla Gumman skrev:Hej!

Ensamflickan: 69 öre i minuten låter billigt. Men om jag ringer med det bolaget till min kompis som har Comviq Kompis och pratar i 15 minuter blir det 10,35 kr. Om jag har Comviq Kompis själv har samtalet kostat 69 öre stället för över 10 kr.

Hälsningar

Lilla Gumman


Jag har full förståelse för att du vill behålla Comviq Kompis, då det i ditt fall blir betydligt billigare. Mitt tips var rent allmänt, med utgångspunkt från mina egna erfarenheter. (Jag visste ju inte vad du hade för abonnemang, eller telefonvanor...)
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Ensamflickan » 2008-12-29 11:58:20

snyggsmartosexig skrev:Men det går ju att strunta i vad de säger också, som de flesta som skrivit i denna tråden verkar göra. Det är så idiotiskt hur vårt konsumptions- och kapitalistsamhälle sätter käppar i hjulet för effektivt produktutnyttjande. Och speciellt hur utsatta grupper blir mest påverkade av det hela.
...

Och tillbaks till första frågan. Varför utsatta grupper inte kan få utnyttja ett hjälpmedels fulla kapacitet, till ingen kostnad alls för landstinget, kan jag inte förstå. Det är kapitalismens slutliga ironi; när den har gått så långt att personer som inte har något inte får tjäna något även om det inte kostar något för någon utan egentligen i långa loppet leder till vinst för samhället då folk får den hjälp de behöver till kostnader de kan klara av.


Detta påminner mig om en person jag känner, som hade fått en Handi. Den som lämnade ut den till honom visade hur man gjorde när man stängde ner handiprogrammet för att komma åt Windows, men sa samtidigt att det inte var tillåtet att göra det. När han berättade det för mig skrattade han, och tyckte att presonen i fråga var en idiot, som först berättar hur man gör, och sen säger "men så får man inte göra"...

Då höll jag med honom, men nu fick jag plötsligt en ny tanke om det hela: Förmodligen var personen i fråga ingen idiot, utan en ovanligt schysst person, som visade hur man gjorde för att han skulle kunna använda alla funktioner som fanns i Handin, men samtidigt påpekade hon att det inte var tillåtet, mao. "håll tyst om det"...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Lilla Gumman » 2008-12-30 0:45:02

Hej!

Ensamflickan skrev:
Lilla Gumman skrev:Hej!

Ensamflickan: 69 öre i minuten låter billigt. Men om jag ringer med det bolaget till min kompis som har Comviq Kompis och pratar i 15 minuter blir det 10,35 kr. Om jag har Comviq Kompis själv har samtalet kostat 69 öre stället för över 10 kr.

Hälsningar

Lilla Gumman


Jag har full förståelse för att du vill behålla Comviq Kompis, då det i ditt fall blir betydligt billigare. Mitt tips var rent allmänt, med utgångspunkt från mina egna erfarenheter. (Jag visste ju inte vad du hade för abonnemang, eller telefonvanor...)


Jag förstod att du bara generaliserade. Efter mycket övervägande har jag kommit på att Comviq är billigast, om man bara ringer i stan och inte på landet. Men andra operatörer har ju sina erbjudanden. 3 till exempel. Det beror ju på om man mest ska ringa, eller om man vill surfa gratis i mobilen eller något annat.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav aspiemelly » 2009-01-08 0:38:40

Någon som kan svara på hur mycket minne Handi/Handifon programmet kräver? 1GB, 10GB? nåt däremellan? Jag har absolut ingen aning :(

Finns det nån möjlighet att ladda ner programmet istället för att använda cd om datorn saknar cd? (kommer få mini-dator till resor/handiprog så min dyra mac kan stanna hemma och vara windowsfri)
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav DC » 2009-01-08 8:41:42

Jag fick min Handi färdiginstallerad.

Jag tror att det är den som beviljat Handin som sköter det. T ex en arbetsterapeut.

Det enda program som följde med var till att kunna föra över anteckningar från datorn till handin. Inget avancerat, bara ren text.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav aspiemelly » 2009-01-08 13:44:22

Själva Handin är ju färdig att använda, men programmet för att lägga till och ta bort bilder, ordna filmerna, musiken osv kommer på cd. Det är den cdn jag undrar hur mycket minne den kan tänkas kräva.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Fighterbabe » 2009-01-08 14:07:37

aspiemelly skrev:Någon som kan svara på hur mycket minne Handi/Handifon programmet kräver? 1GB, 10GB? nåt däremellan? Jag har absolut ingen aning :(

Finns det nån möjlighet att ladda ner programmet istället för att använda cd om datorn saknar cd? (kommer få mini-dator till resor/handiprog så min dyra mac kan stanna hemma och vara windowsfri)


Runt 6 MB, men sedan blir det ju mer om du har egna bilder och sånt utöver det, samt beroende på hur mycket aktiviteter du lägger in.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav DC » 2009-01-08 14:14:48

aspiemelly skrev:Själva Handin är ju färdig att använda, men programmet för att lägga till och ta bort bilder, ordna filmerna, musiken osv kommer på cd. Det är den cdn jag undrar hur mycket minne den kan tänkas kräva.


Aha okej då missförstod jag. Tack. Ser att du fått svar redan.

Handi är ju egentligen ett program i sig som bara installeras på en vanlig handdator. Det var därför jag trodde du menade själva "Handi".
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav aspiemelly » 2009-01-08 14:46:29

No problem DC. Förstår hur det kan tolkas så.

Tack för svaret Fighterbabe.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav aspiemelly » 2009-02-05 16:20:26

Ska till Habiliteringen på torsdag (12e) och byta min urgamla handi mot nyaste handifon. Dom var nästan chockade att jag hade haft min så länge, ouppdaterad också. Kan inte hålla mig tills dess utan har en fråga, efter att ha läst igenom handböckerna i pdf-form.

Hittade detta: Inställningar->Handimenyn. Om både SMS och Bild-SMS är valda visas en varning.

Detta är just en av sakerna jag sett fram emot, att kunna använda båda, ska man tolka detta som att det inte går? eller bara en engångsvarning som man "ok:ar" och sen funkar det?

Ska också få ett tilläggsprogram i handifon som är som en egen talsyntes/program, istället för ett klumpigt tangentbord/whiteboard/dyl. Så nu ska man kunna kommunicera när man vill, och komma in på ställen dom använder porttelefon (hemska uppfinning, kan inte prata i såna).

Sorry blev kanske lite långt, men vill det är nästa torsdag...typ nu.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav hysteriskt » 2009-03-17 19:05:13

Jävla Handi rent ut sagt! Jag fick min handi idag och har redan stora problem med den. Jag vet verkligen inte hur jag ska lösa det. SNÄLLA, kan någon här hjälpa mig?

Jag har en Handi socket.

Jag har råkat komma ut i Windows istället för i Handimenyn.
Jag kan inte på något sätt komma tillbaka till handimenyn... Om jag provat att start om handin (trycka in "pennan" i resethålet) så kommer jag tillbaka till Windows igen och får upp följande felmeddelande "The file "handi_autostart" cannot be opened. Either it is not signed with a trusted certificate, or one of its components cannot be forund. You might need to reinstall or restore this file"

Om jag försöker göra en totalt omstart (egentligen ska detta göras om handin ska till en ny användare och all användardata ska raderas).
Man ska trycka på X olika knappar samtidigt och sedan står det i manualen vad som ska hända på skärmen. Inget utav detta händer, även om jag trycker ner alla X knappar PRECIS så som det står. Jag kommer bara tillbaka till det förbannade windows.

1. Minneskortet sitter i rätt (har kollat)
2. Den växlade till Window när jag skulle ändra hur länge bakgrundsbelysninge skulle lysa efter sista knapptryckning. Den stod på 3 min förut, jag ändrade till 2 min. Då stod det något i stil med detta "Handi behöver startas om, vill du göra det nu? Tryck ja eller nej" i skärmen. Jag tryckte "Ja" och pang så startade den om till WINDOWS.

Jag blir galen! Vad ska jag göra?
Det står ingenting i manualen som jag inte har läst... Ingenting som jag inte har provat... :x icon
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Inläggav DC » 2009-03-17 20:16:24

Samma sak hände mig redan första dagen. Jag fick lämna tillbaka handin till arbetsterapeuten. Hon installerade om handiprogrammet.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav hysteriskt » 2009-03-17 20:18:06

Om jag bara visste hur man går till väga för att installera om Handin så kan jag säkert göra det själv... Men den verkar ha totalthängt sig nu... Får väl vänta tills imorgon och försöka få tag i AT då.
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Inläggav pH » 2009-03-17 20:23:29

Om det redan gått åt skogen kan du ju försöka med att ta ut minneskortet med handi-programmet på, reboota, sedan stoppa in kortet igen och se vad som händer. Inte säkert att det är en särskillt bra ide, men om det redan är kört lär det ju knappast göra saken värre... :?

Har iaf funkat för mig att lyfta ur kortet, använda windows en stund och sedan pilla i kortet igen och få tillbaka handiprogrammet, så någon slags möjlig kan det vara...
Senast redigerad av pH 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav hysteriskt » 2009-03-17 20:28:51

Jag testade precis att ta ut minneskortet, ta ur batteriet, stoppa i sakerna igen men det fungerade ändå inte. Nu visar den ännu något felmeddelande. Och sedan kommer jag in på Handin igen. Då står felmeddelandet på "Handivis" med svensk text. Det finns knappar att trycka på, både OK och högtalaren. Om jag trycker på dessa, händer ingenting. Precis som att den har hängt sig. Om jag trycker på de andra knapparna, så är det bara "krisplansknappen" som fungerar. Jag får då upp krisplanen med sedan kan jag inte trycka på något annat. Den reagerar inte på knapparna. Det verkar som att endel program har blivit något fel på... Ja, jag får helt enkelt ge upp. Men jag KAN inte låta bli att pilla på den där jäkla skiten. Varför ska allting krångla? Jag har väntat sedan JUNI på min Handi. ÅTTA MÅNADER och när jag väl får den så fungerar den inte som den ska.... :evil:
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Inläggav Fighterbabe » 2009-03-23 1:17:52

Prova att göra en "hard reset". Håll in on/off knappen på toppen, bägge lurarna samt pennan i "reset-hålet" hål där i ca 5 sek. Så startas allt om.

Jag använder iofs mestadels outlook nu och synkar den med datorn -Jättesmidigt när det funkar!
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Lilla Gumman » 2009-05-08 23:57:31

Hej!

Handifonen har kraschat nu i kväll, för en timme sedan max.

I dag när jag tittade i Album hade jag 32 bilder bara i den där mappen där bilderna hamnar innan man skapat egna mappar för dem att ligga i. Oooops, tänkte jag. Nu är det dags att föra över alla bilder till datorn och välja vilka bilder jag vill ha kvar. Och så köra en säkerhetskopiering. Innan läggdags kändes bra, hade en del annat att göra först.

Började ladda Handifonen framåt kvällen. Men kom på att jag skulle göra denna säkerhetskopiering och överföra bilderna till datorn. Sagt och gjort. Handifonen togs ur sin laddare och kopplades till datorn. När jag sedan startade HandiTools ville programmet inte känna igen Handifonen, den sa att Handifonen inte var ansluten och att jag skulle pröva igen. Samma resultat. Vista meddelande att jag anslutit en okänd USB-enhet och sa att jag skulle försöka igen, och om problemet kvarstod skulle jag byta ut enheten.

Därefter kraschade Handifonen. Skärmen delades in i fyra olika fält med var sin färg. Först rött, sedan grönt, därefter blått och till sist vitt. I det röda fältet står det följande:
POLA100
SPL-1.28.0000
CPLD-2

Det gröna och blåa fältet har ingen text. I det vita fältet står det Serial, men det ändras till USB om jag ansluter Handifonen till datorn.

Det går inte att starta om Handifonen med pennan i hålet. Inte heller går det att stänga av den med knappen längst upp.

Jag provade att ta ut minneskortet och sätta i det igen. Ingen reaktion från Handifonen, vilket var helt väntat. Alltså kändes det helt rätt att plocka ur batteriet och sen sätta i det igen, i ett försök att nollställa apparaten. Det enda som hände, var att samma felskärm kom upp igen.

Nu är jag helt nollställd. Ocn näe, jag har inte säkerhetskopierat på några veckor. Den senaste backupen är från 090421, alltså ungefär 2 1/2 vecka sedan.

Suck. Nu är jag helt nollställd. Nästa vecka tror jag att jag har koll på. Men sen. Det blir väl att sätta sig med en papperskalender igen. Och ringa till Habiliteringen och fråga vilka möten jag har inbokade fram till semestern. Och hoppas att jag inte missar nåt annat viktigt.

Jo, jag har givetvis Handifonen försäkrad. Den ingår i hemförsäkringen och självrisken är på 1500 kronor. Jag har frågat mitt försäkringsbolag. Men kanske byter Habiliteringen ut den mot en ny utan att jag behöver betala något annat än hjälpmedelsavgiften på 150 kronor.

En annan gång när min dåvarande Handi II skulle repareras, fick jag det gjort gratis. Men då var jag utan Handi II i tre veckor. Och det var rätt länge. Så jag får väl försöka få liv i min gamla Nokia, så att jag åtminstone kan bli nådd och kan ringa andra. Och i Nokian finns det ju en kalender, som är liten och pluttig men bättre än ingenting.

Men givetvis hade jag inte laddaren till Nokian i närheten av Nokian. Förmodligen har nån annan fått den, eller så är den bortstädad. Nokian har för övrigt repig skärm och dålig batteritid, jag funderade på att köpa en ny men fick Handifonen i stället.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Baggen » 2009-05-17 4:34:47

Hur kommer man in I windows på ett säkert sätt i handi?
Senast redigerad av Baggen 2011-05-04 16:18:22, redigerad totalt 1 gång.
Baggen
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2009-01-07

Återgå till IT-forum



Logga in