Forskningsstudie om autism och sexualitet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Sam » 2007-06-01 11:37:32

Kan bara hålla med weasley. :lol:
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 10:36:30, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav rdos » 2007-06-01 13:06:31

Eller varför inte bland svarta, kineser och indianer? Då skulle det nog bli stora rubriker i tidningarna och massiva protester!
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:30, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav nassepuh » 2007-06-01 18:21:46

rdos skrev:Vi skapar helt enkelt ett eget aspergianskt etiskt råd som forskarna får tillfråga innan de gör sina studier. Sådana förslag finns redan på AFF och på andra sajter.


På dagordningen:

Neanderthalsteorin är oetisk.

(inte?)

weasley skrev:"sexualitet hos de med AS" - allvarligt talat, kanske de håller sej på rätt sida "moralen" den här ggn, men vafan... man blir ju mörkrädd. vad ska de med den informationen till? har de med AS behov av särskilt utformade penispumpar? ska man sälja AS-kit i affärerna? glidmedel specialtillverkat för AS-singlar?


Om det rör sig om hormonrubbningar... vad sägs om hormontillskott?


Fattar f.ö. inte grejen med att bli upprörd över det här eller andra liknande grejer (TV3:s Ondska - vem bryr sig?).

Tycker istället de som blir upprörda borde fråga sig varför de blir det och om de investerat lite för mycket av sin identitet i den här AS-grejen. Ingen är ju en diagnos liksom - och om forskarna kan komma fram till något vettigt för att lindra vissa problem eller få mer kunskap om syndromet är det väl bara bra?

Finner det också ironiskt att som en del gör, å ena sidan gnälla på att det bedrivs för lite forskning, och å andra sidan beklaga sig över den forskning som bedrivs.

Ingenting verkar liksom vara bra.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:36:31, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Pazuzu93 » 2007-06-01 20:27:37

Jag är desperat i behov av pengar och har inga problem med att fläka upp mitt liv inför andra människor. Jag återkommer när jag deltagit i studien.
Senast redigerad av Pazuzu93 2011-05-04 10:36:31, redigerad totalt 1 gång.
Pazuzu93
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2006-05-12
Ort: Uppsala

Inläggav Pemer » 2007-06-01 20:35:10

Då ses vi kanske där, då! :D

...eller nåja, det gör vi väl inte, men det kan vara intressant att diskutera hur vi upplevde studien efteråt om vi båda kommer med.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pazuzu93 » 2007-06-01 20:38:27

Ja visst! Om man nu kommer med, jag skickade precis ett mejl till en av de som skulle utföra studien. Fast man vet ju aldrig, jag kanske har för många diagnoser... :(
Senast redigerad av Pazuzu93 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
Pazuzu93
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2006-05-12
Ort: Uppsala

Inläggav rdos » 2007-06-01 21:10:26

nassepuh skrev:
rdos skrev:Vi skapar helt enkelt ett eget aspergianskt etiskt råd som forskarna får tillfråga innan de gör sina studier. Sådana förslag finns redan på AFF och på andra sajter.


På dagordningen:

Neanderthalsteorin är oetisk.

(inte?)


Det var väldigt vad du och Micke2 tjatar om neandertalsteorin. Är ni verkligen så förtjusta i den så att ni måste nämna den i vart och varannat inlägg? Med Er två som propagandamaskiner så behöver jag väl aldrig mer nämna teorin vid namn igen ;-)

När jag tänker efter så var det månader sedan jag nämde teorin vid namn någonstans. Trots det så läser flera tusen den varje månad. Folk måste verkligen älska den :-)
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav nassepuh » 2007-06-01 21:55:53

rdos skrev:Det var väldigt vad du och Micke2 tjatar om neandertalsteorin. Är ni verkligen så förtjusta i den så att ni måste nämna den i vart och varannat inlägg? Med Er två som propagandamaskiner så behöver jag väl aldrig mer nämna teorin vid namn igen ;-)

När jag tänker efter så var det månader sedan jag nämde teorin vid namn någonstans. Trots det så läser flera tusen den varje månad. Folk måste verkligen älska den :-)


Jag tog den som ett exempel som jag trodde du skulle kunna relatera till.

I ett etiskt råd skulle ju lika gärna den kunna strykas liksom.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Moggy » 2007-06-01 22:55:18

Jag ser inget fel i att göra en vetenskaplig undersökning om sexualitet hos folk med AS? Varför skulle det vara fel av vetenskapen att försöka skaffa sig kunskap om en relativt stor grupp av befolkningen.

Eller är den enda forskningen av AS som ska få bedrivas sån som utförs av självutnämnda experter som själva har AS och som väljer ut och vinklar fakta för att passa sina egna behov? Det synsättet tycker jag påminner om veganrörelsen som håller sig med sina egna experter och ratar allt som inte passar deras världsbild.


Vissa säger ju att forskningen har för lite förståelse om AS och inte kan sätta sig in i de problem som aspisar har. Är inte då en sån här undersökning ett exempel på hur forskarna försöker skaffa sig bättre kunskap om detta?

Jag tycker snarare det verkar vara en intressant undersökning, sexualiteten är ju ändå en betydande del av människors liv och dessutom nåt som orsakar problem för rätt många människor. Att då skaffa sig ökad kunskap om hur olika typer av människor fungerar sexuellt ser jag som nåt positivt för att vi ska få ökad kunskap om oss själva som människor.


Vem vet, på sikt kan nåt sånt här leda till nya behandlingsformer som kan hjälpa aspisar med olika typer av problem. Hade jag haft diagnos så skulle jag gärna ställa upp bara för att det verkar intressant.


Visst ska vetenskapen följa vissa etiska riktlinjer men av det lilla som står på hemsidan så ser inte jag några större anledningar till att den här undersökningen skulle vara oetisk. Tvärtom, när jag läser hur informationen ska behandlas och vilka som gör undersökningen så tycker jag att det ger ett seriöst intryck.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav rdos » 2007-06-01 23:08:51

nassepuh skrev:Jag tog den som ett exempel som jag trodde du skulle kunna relatera till.

I ett etiskt råd skulle ju lika gärna den kunna strykas liksom.


Ett ganska dåligt exempel eftersom ingen professionell vad jag vet forskar kring neandertalsteorin och därmed så lär ju inget etiskt råd behöva ta ställning. Dessutom så ska ju etiska råd inte ta ställning kring teorier utan kring forskningens utförande, så det blir dubbelt dåligt exempel.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav nassepuh » 2007-06-02 6:53:56

rdos skrev:Ett ganska dåligt exempel eftersom ingen professionell vad jag vet forskar kring neandertalsteorin och därmed så lär ju inget etiskt råd behöva ta ställning.


Så du säger alltså att amatörmässig forskning (inte nödvändigtvis neanderthalsteorin) inte behöver granskas (till skillnad mot fackmannamässig forskning som redan har standarder och etiska råd)... och att skälet till att den inte behöver granskas... är för att den är just amatörmässig? Eller hur menar du?

Ponera t.ex. att din forskning (för att ta ett exempel) blev publicerad, skulle den då granskas i efterhand? Eller inte alls?

Dessutom så ska ju etiska råd inte ta ställning kring teorier utan kring forskningens utförande, så det blir dubbelt dåligt exempel.


Du är välkommen att ge några exempel på vad det etiska rådet skulle kunna tänkas reglera, vad du menar med "forskningens utförande" och vilken del i den här specifika "forskningens utförande" du vänder dig mot.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav nassepuh » 2007-06-02 7:02:09

Moggy skrev:[en massa klokt]


Kan bara instämma i allt du skrev. Att hetsa mot forskare i deras strävan efter kunskap borgar ju för okunskap. Och att sedan tjöta om den okunskapen...

För mig är det lite som att kalla en unge korkad för att den inte kan läsa och sedan argumentera emot lässtudier med hänvisning till barnets ignorans:

- Ungen kan inte ens läsa, så jävla dum...

- Jamen, jag kan lära honom...

- Nej, det är han alldeles för dum för...
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav rdos » 2007-06-02 8:42:52

nassepuh skrev:Så du säger alltså att amatörmässig forskning (inte nödvändigtvis neanderthalsteorin) inte behöver granskas (till skillnad mot fackmannamässig forskning som redan har standarder och etiska råd)... och att skälet till att den inte behöver granskas... är för att den är just amatörmässig? Eller hur menar du?


Njäee, inte nödvändigtvis men bryr sig verkligen etiska råd om de som forskar utanför universiteten?

nassepuh skrev:Ponera t.ex. att din forskning (för att ta ett exempel) blev publicerad, skulle den då granskas i efterhand? Eller inte alls?


Egentligen så borde väl ett etiskt råd ha granskat det men jag betvivlar att man skulle brytt sig och intresserat sig för att granska självtestet som vi påbörjade 2004. Trots det så styrde jag upp testet till version 2 så det skulle uppfylla vanliga etiska normer, bl.a. garantera anonymitet o.d.

Du är välkommen att ge några exempel på vad det etiska rådet skulle kunna tänkas reglera, vad du menar med "forskningens utförande" och vilken del i den här specifika "forskningens utförande" du vänder dig mot.


Nuvarande "forskning" om sexualitet är ett bra exempel. Vad ska man göra med resultaten? Varför vill man veta hur aspergianers sexualitet ser ut? Vilken nytta skulle vi ha av detta? Dessutom finns / har funnits redan en hög av diagnoser i DSM kring sexualitet. Varför vill man forska i kopplingarna mellan AS och sexualitet när man inte forskar kring kopplingarna mellan AS och andra DSM-diagnoser?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-06-02 8:47:39

nassepuh skrev:
Moggy skrev:[en massa klokt]


Kan bara instämma i allt du skrev. Att hetsa mot forskare i deras strävan efter kunskap borgar ju för okunskap. Och att sedan tjöta om den okunskapen...

För mig är det lite som att kalla en unge korkad för att den inte kan läsa och sedan argumentera emot lässtudier med hänvisning till barnets ignorans:

- Ungen kan inte ens läsa, så jävla dum...

- Jamen, jag kan lära honom...

- Nej, det är han alldeles för dum för...


Moggy och Nassepuh, ni är faktiskt högst inkonsekventa. Å ena sidan så påstår ni er vara för ökad kunskap oavsett vad denna kunskap handlar om, å andra sidan så gillar ni inte när jag sammanställer denna i Aspie-quiz utvärdering och neandertalsteorin. Är det egentligen inte så att ni också bara vill se forskning gjord som passar era egna syften? ;-)
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Sam » 2007-06-02 10:10:40

nassepuh skrev:
Tycker istället de som blir upprörda borde fråga sig varför de blir det och om de investerat lite för mycket av sin identitet i den här AS-grejen. Ingen är ju en diagnos liksom - och om forskarna kan komma fram till något vettigt för att lindra vissa problem eller få mer kunskap om syndromet är det väl bara bra?


Du har helt rätt ingen är sin diagnos, varför då undersöka en specifik grupp som vår?

Kan du förklara före mig och oss motståndare, vad en sådan här forskning kan ge oss för hjälp?

Om jag anser och upplever, att jag skulle ha problem med min sexualitet, så finns det redan idag olika mottagningar för sådan hjälp, som man kan söka sig till.
Att hitta en partner, är nog inget som denna typ av forskning kan hjälpa oss med.

Kanske bör du fundera över varför, är du är i sådant behov av den här typ av forskning?
Vad tror du, att du kommer att få ut av den, mer än de 1000 kr som de utlovar minus skatt, för att du har låter forskningen ta del av din sexualitet?

Kunskapen om syndromet vad det innebär i min vardag, har inget med mina känslor eller val av sexuelläggning att göra.

Vad blir nästa steg, att ta ägg och spermieprov, för att se hur man kan stoppa födseln av barn med AST?
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Moggy » 2007-06-02 10:33:15

rdos skrev:Moggy och Nassepuh, ni är faktiskt högst inkonsekventa. Å ena sidan så påstår ni er vara för ökad kunskap oavsett vad denna kunskap handlar om, å andra sidan så gillar ni inte när jag sammanställer denna i Aspie-quiz utvärdering och neandertalsteorin. Är det egentligen inte så att ni också bara vill se forskning gjord som passar era egna syften? ;-)


Jag har inte uttalat mig om neandertalteorin. Tänker inte göra det heller då jag inte anser att det är relevant i den här diskussionen.

Säger inte heller att jag ogillar aspie-quiz även om jag tycker det verkar som att du drar tämligen långtgående slutsatser via den på ett sätt som enligt mig har stora felmarginaler. Dock tycker jag att den är vettig i det stora hela och att den ger en god bild av om man har aspieegenskaper och i vilken omfattning man har dessa.

Vad jag vill se är forskning som är så oberoende som möjligt, och jag tycker det är vettigt att göra undersökningar om sexualiteten hos en grupp som omfattar en förhållandevis stor del av populationen. Jag tror dessutom att en sån forskning kan vara till nytta för berörd grupp.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Sam » 2007-06-02 11:38:22

Moggy skrev:
hos en grupp som omfattar en förhållandevis stor del av populationen. Jag tror dessutom att en sån forskning kan vara till nytta för berörd grupp.


Hur stor andela anser du att vi är?
På vilket sätt kan den vara till nytta, precisera?
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav rdos » 2007-06-02 11:50:22

Jag håller med Sam. Det är inte nödvändigt att forska just om vilka sexuella skillnader som finns i AS-gruppen, utan de som har problem som rör sexualitet kan / borde kunna få hjälp av den forskning som finns specifikt för just sexuella skillnader. Tyvärr så är det mesta kring sexuella avvikelser tabu, så frånsett diverse internetforum, klubbar och föreningar så finns egentligen ingen hjälp att få.

I mitt tyckte så borde faktiskt fler aspergianer bli oroade att bli sammankopplade med pedofili o.d. är med neandertalare, vilket kan bli konsekvensen av sådana här undersökningar. Allmänheten kan inte se skillnad på en svag koppling och att alla skulle vara potentiella pedofiler eller vad man kan tänkas komma fram till. Det är ju så TV3s serie fungerar. Om en aspergian är massmördare så är alla aspergianer potentiella massmördare!
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Moggy » 2007-06-02 12:33:59

Sam skrev:
Moggy skrev:
hos en grupp som omfattar en förhållandevis stor del av populationen. Jag tror dessutom att en sån forskning kan vara till nytta för berörd grupp.


Hur dstor andela anser du att vi är?
På vilket sätt kan den vara till nytta, precisera?


Vet inte, beror på hur snäva gränser man har för att räknas som aspie. Räknar man in alla med nån form av aspiedrag så skulle jag inte bli förvånad om siffran närmar sig 10% av populationen.

Jag anser inte heller att forskning behöver ha nån omedelbar nytta för att utföras. Att forskningen är gjord kan visa sig komma till nytta i efterhand när någon annan vill studera ämnet och kanske utveckla det hela. Kanske kan det så småningom leda till nya behandlingsformer som kommer till nytta för de som har en eller annan form av problem.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2007-06-02 12:36:52

rdos skrev:I mitt tyckte så borde faktiskt fler aspergianer bli oroade att bli sammankopplade med pedofili o.d. är med neandertalare, vilket kan bli konsekvensen av sådana här undersökningar. Allmänheten kan inte se skillnad på en svag koppling och att alla skulle vara potentiella pedofiler eller vad man kan tänkas komma fram till. Det är ju så TV3s serie fungerar. Om en aspergian är massmördare så är alla aspergianer potentiella massmördare!


Ok, vi får väl se vad resultatet blir om det kommer att offentliggöras på nåt sätt. Jag skulle iaf bli mycket förvånad om det leder till att folk med AS blir beskyllda för pedofili....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav rdos » 2007-06-02 13:16:02

Moggy skrev:Ok, vi får väl se vad resultatet blir om det kommer att offentliggöras på nåt sätt. Jag skulle iaf bli mycket förvånad om det leder till att folk med AS blir beskyllda för pedofili....


Det är möjligt att vi inte blir beskyllda för att vara pedofiler, men det finns andra saker också som vi mycket väl kan bli beskylda för att vara. Ifrån min synvinkel så finns många olika sexuella avvikelser som man potentiellt skulle kunna koppla ihop med AS. Vissa av dem har jag redan visat att de har låga (men dock signifikanta) korrelationer till AS på flera olika sätt. Dels genom att ha med frågor i sexuella sektionen i quizen och dels genom att posta länkar på forum för dessa avvikelser och jämföra deras medelpoäng med NT-grupper. Dessutom följer det ur neandertalsteorin att vissa sexuella avvikelser haft en funktion i deras sociala miljö. Du kanske är beredd att ta risken att man inte kommer att kunna koppla ihop AS med något icke önskvärt, men jag ser denna risk som ganska stor om man får ihop en större grupp att undersöka.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-06-02 13:27:02

Moggy skrev:
Sam skrev:
Moggy skrev:
hos en grupp som omfattar en förhållandevis stor del av populationen. Jag tror dessutom att en sån forskning kan vara till nytta för berörd grupp.


Hur stor andela anser du att vi är?
På vilket sätt kan den vara till nytta, precisera?


Vet inte, beror på hur snäva gränser man har för att räknas som aspie. Räknar man in alla med nån form av aspiedrag så skulle jag inte bli förvånad om siffran närmar sig 10% av populationen.


Inte jag heller. Skulle man göra en prevalensundersökning med Aspie-quiz skulle siffran troligen närma sig 15%. Det baserar jag på att kontrollgruppen i Baron-Cohens AQ test artikel, omräknat till Aspie-quiz poäng, i stort sett är likartat som i NT kontrollgruppen i Aspie-quiz. Eftersom 15% i NT kontrollgruppen får omdöme "mycket sannolikt Aspie" så torde prevalensen ligga där någonstans.

Moggy skrev:Jag anser inte heller att forskning behöver ha nån omedelbar nytta för att utföras. Att forskningen är gjord kan visa sig komma till nytta i efterhand när någon annan vill studera ämnet och kanske utveckla det hela. Kanske kan det så småningom leda till nya behandlingsformer som kommer till nytta för de som har en eller annan form av problem.


Vad då för behandlingsformer? Det finns väl inga behandlingsformer för sexuella avvikelser? Den enda jag vet är kemisk kastrering, men det kan man ju få utan att vara aspergian.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-06-02 14:27:18

En annan sak man kanske inte kan bortse ifrån är att om man kopplar ihop sexuell avvikelse X med AS, så kan man använda det som argument för att sexuell avvikelse X ska vara med i DSM som en "disorder". Visserligen lär man väl inte kunna återinföra HBT i DSM, men det finns andra saker man skulle kunna försöka få in där.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav catasa » 2007-06-02 14:32:53

jag skulle inte vilja ställa upp på nåt sånt. min åsikt är att allt med sex är privat. det angår bara mej (o nu också min kille). visst, jag kan snacka sex med min väninnor, men då inga detaljer om min partner.
detta känns dock som det är någon pervers gubbe som vill lyssna på folks sexvanor och sen gotta sej i det. skulle känna mej utlämnad och billig om jag skulle behöva göra det. det där med fota, jag undrar ju vad det innebär. det får mej på nåt sätt att associera till porr på nåt vis...
Senast redigerad av catasa 2011-05-04 10:36:32, redigerad totalt 1 gång.
catasa
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2007-01-22
Ort: Stockholms län

Återgå till Aspergare och vården



Logga in