Hälsofarligt buller

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hälsofarligt buller

Inläggav Alien » 2009-03-14 17:41:26

Även om man inte är ljudkänslig utsätts man för hälsofarligt buller:

Socialstyrelsens miljöhälsorapport 2009 visar att 800.000 personer störs av buller från flyg, tåg och vägtrafik. Det är en ökning med en tredjedel, eller 200.000 personer på tio år.

Räknar man dessutom in all annan typ av buller, exempelvis på arbetsplatser, är så många som var tredje svensk utsatt för ohälsosam bullernivå. Det gör buller till den miljöstörning som påverkar flest svenskar.

- Jag blev förvånad. Det är en mycket större ökning än vi hade väntat oss. Enligt riksdagens miljömål ska antalet personer som störs av buller minska med fem procent till 2010, så vi går i fel riktning, säger Mats E Nilsson, som är forskare vid Institutet för miljömedicin.

Världshälsorganisationen, WHO, uppskattar att buller från vägar orsakar ungefär tre av hundra dödsfall i stroke eller hjärtinfarkt. Buller frigör stresshormoner i kroppen och blodtrycket stiger.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-av-tre-svenskar-utsatts-for-halsofarligt-buller-1.820316

Moderna bostäder är anpassade för störande trafikbuller, men vem vill sitta inne med stängda fönster hela tiden:
Forskarna tror att orsaken till att fler störs av buller beror på att fler har flyttat till storstäder där bullernivåerna är högre.

- Vi bygger också fler bostäder nära stora vägar när vi förtätar städerna. Bostäderna är visserligen anpassade, men vi nås av bullret när vi öppnar fönstren eller går ut.


Men det verkar inte som det finns något att göra. Hoppas på sämre tider så allt färre har råd att åka bil?

Den här meningen förstår jag inte riktigt:
Livslängden hos befolkningen i Sverige beräknas bli minst sex månader kortare på grund av luftföroreningar. Dessutom dör cirka 3.000 personer i förtid på grund av luftföroreningar.


Alla beräknas dö i förtid och 3000 dör i förtid? Eller menas att de 3000 dör ännu mer i förtid än sex månader?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:28:33, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-14 17:44:21

Kan kackel räknas som buller? Jag mår iaf sämre i en kacklande folksamling än vad jag gör av ljudet från motorer.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:28:33, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2009-03-14 17:57:39

Nej, det är bara aspergare som mår dåligt av kackel. Härda ut eller fly. :wink:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in