Forskningsstudie om autism och sexualitet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Forskningsstudie om autism och sexualitet

Inläggav Agatha » 2007-05-29 17:46:42

Orsakar upprörda känslor på Attentions forum för tillfället. Någon här som är upprörd?

http://www.autism.se/site.aspx?id=686
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav Kaks » 2007-05-29 20:42:45

Varför blir dom upprörda?

Vad är det för fel att genomföra ett forskningsprojekt av det här slaget?

Det är väl allmänt vedertaget att många kvinnor och män med AS mer sällan stämmer in på de sk typiska bilderna av just män och kvinnor och således kan det ju vara av intresse att se om vi också uppfattar sexualitet på annorlunda sätt. Och det i både biologisk och socialt arvs mening.

Det är ju inte en studie i huruvida vi har mer fallenhelt för fetisher el i större utsträckning är HBT-personer. Dom vill ju inte klacifisera oss, så vitt jag kan bedömma av annonsen iaf.

Jag tycker det lät intressant men bor ju inte i området, annars hade jag nog anmält mig tror jag :-)

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav Pemer » 2007-05-29 21:11:05

Jag håller helt med Kaks, vad är det som upprör? Jag har inga problem med att man undersöker vilka bitar av upplevelsen av personlighet och sexualitet som är genetiskt betingade eller inte. Kan någon i framtiden vara hjälpt av det är det väl bara bra...

Och jag bor minsann i rätt trakt... jag tar nog och anmäler mig, jag! :)

Får väl se, jag har ju PDD-NOS-diagnosen, jag, så jag kanske inte duger ändå...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav rdos » 2007-05-29 21:12:16

Iofs intressant att man vill göra en sådan undersökning, men åtta personer lär ju knappast ge några användbara resultat. Gissningsvis behöver man minst 400-500 för att få några statistiskt signifikanta resultat. Fast jag vet redan vad de kommer att få för resultat för jag har kört dessa frågor i Aspie-quiz. HBT har en korrelation på mindre än .2 med Aspie poäng. Udda sexuella preferenser har högst relevans. Frågan är om man tänker undersöka det också, om folk kommer att våga avslöja sådant IRL?

Annars kan jag iaf inte se varför detta skulle vara så kontroversiellt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-05-29 21:58:46

Fast när man studerat det lite närmare så verkar det mer som man försöker påvisa Simon Baron-Cohens teorier. Jag är dock ganska säker på att man inte kommer att finna några skillnader i testosteronehalter gentemot NT. Det är direkt stolligt att tro att skillnaderna i könsroller skulle bero på testosterone.

Hur tänker man sig förresten kontrollgruppen? För man tänker väl göra samma undersökning på NT-personer också, annars blir det väl helt oanvändbart?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Agatha » 2007-05-29 22:02:13

Kaks skrev:Varför blir dom upprörda?


Det kan jag inte adekvat återge, för jag begriper det inte själv. Intrycket jag får är protest mot att autister agerar försökskaniner, alternativt klen betalning för nakenfotografering.

Vad är det för fel att genomföra ett forskningsprojekt av det här slaget?


Inget, såvitt jag kan se. Det är väl snarast förolämpande att säga att det är fel, för mig veterligen är ni kapabla att själva bestämma om ni vill vara med eller inte.
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav Sam » 2007-05-29 23:02:41

Jag kan bara inte förstå vitsen med en sådan här undersökning, oavsett om man har en diagnos eller är bara en vanlig NT, så har den inget eget värde. Sin sexualitet anser jag är privat. Så länge den inte skadar andra.

Min aspighet blir inte mindre, för att man försöker kartlägga skillnaden mellan manligt och kvinnligt och hur vi fungerar sexuellt .
Möjligen kan en sådan här undersökning sluta med att vi anses som ännu underligare och klassas som ännu mer avvikande, sedan är steget inte långt till potentiella pedofiler.
Möjligen får omgivningen ytterligare något att oroa sig över.
Och vad händer när ”pojkarna på TV3” kommer över materialet.?
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Moggy » 2007-05-30 13:09:47

Agatha skrev:
Kaks skrev:Varför blir dom upprörda?


Det kan jag inte adekvat återge, för jag begriper det inte själv. Intrycket jag får är protest mot att autister agerar försökskaniner, alternativt klen betalning för nakenfotografering.


Ingen som tvingar nån att vara med så jag har svårt att se nåt fel i det.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2007-05-30 13:11:55

rdos skrev:Fast jag vet redan vad de kommer att få för resultat för jag har kört dessa frågor i Aspie-quiz. HBT har en korrelation på mindre än .2 med Aspie poäng. Udda sexuella preferenser har högst relevans. Frågan är om man tänker undersöka det också, om folk kommer att våga avslöja sådant IRL?


En undersökning i praktiken kanske kommer fram till andra resultat än en webquiz där folk kan svara hur som helst?
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Micke2 » 2007-05-30 15:16:03

Pemer skrev:Får väl se, jag har ju PDD-NOS-diagnosen, jag, så jag kanske inte duger ändå...


Det som i diagnosmanualen DSM-IV kallas PDD-NOS motsvarar atypisk autism i ICD-10, så du uppfyller kraven för att delta.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav rdos » 2007-05-30 15:31:55

Moggy skrev:
rdos skrev:Fast jag vet redan vad de kommer att få för resultat för jag har kört dessa frågor i Aspie-quiz. HBT har en korrelation på mindre än .2 med Aspie poäng. Udda sexuella preferenser har högst relevans. Frågan är om man tänker undersöka det också, om folk kommer att våga avslöja sådant IRL?


En undersökning i praktiken kanske kommer fram till andra resultat än en webquiz där folk kan svara hur som helst?


Kanske snarare så att man i en anonym web-quiz vågar påstå saker man inte skulle vilja säga IRL till någon människa alls. Oavsett hur man i övrigt sköter sekretess o.d.

Det är ju trots allt så att anmälningstvång mellan olika myndigheter hela tiden trappas upp i vårt land, vilket självklart minskar folks benägenhet att prata om kontroversiella saker som sexualitet med folk man anser som myndigheter.

Det är ju också så att flera av de beteenden som kan anses ingå i "udda sexuella preferenser" är olagliga.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-05-30 15:46:38

Sam skrev:Jag kan bara inte förstå vitsen med en sådan här undersökning, oavsett om man har en diagnos eller är bara en vanlig NT, så har den inget eget värde. Sin sexualitet anser jag är privat. Så länge den inte skadar andra.

Min aspighet blir inte mindre, för att man försöker kartlägga skillnaden mellan manligt och kvinnligt och hur vi fungerar sexuellt .
Möjligen kan en sådan här undersökning sluta med att vi anses som ännu underligare och klassas som ännu mer avvikande, sedan är steget inte långt till potentiella pedofiler.
Möjligen får omgivningen ytterligare något att oroa sig över.
Och vad händer när ”pojkarna på TV3” kommer över materialet.?


Jo, jag håller med dig i stort. Just detta är ett skäl för att jag inte gått vidare med att undersöka vad just "udda sexuella preferenser" kan tänkas innebära i Aspie-quiz. Jag tror inte att en vidare undersökning av detta är till gagn för aspergianer i allmänhet, och risken är stor att "pojkarna på TV3" och andra skulle missbruka resultatet. Däremot så är jag själv ganska klar över vad det förmodligen innebär, men jag tänker inte avslöja det här på ett öppet forum.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Moggy » 2007-05-30 16:44:55

Iofs kan man ju fråga sig vad som skulle hända om dom gjorde en liknande undersökning om hur synen skilljer sig mellan olika folkgrupper, typ svarta och vita...då hade det nog blivit anmält för rasism eller nåt.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Pemer » 2007-05-30 18:07:01

Micke2 skrev:
Pemer skrev:Får väl se, jag har ju PDD-NOS-diagnosen, jag, så jag kanske inte duger ändå...


Det som i diagnosmanualen DSM-IV kallas PDD-NOS motsvarar atypisk autism i ICD-10, så du uppfyller kraven för att delta.


Aha... där ser man, det hade jag väl förstås vetat om jag hade läst in mig på ICD-10 också, men det har inte blivit av. Tack för informationen! Har fått ett svar idag att jag kommer att bli kontaktad av deras koordinator, så vi får se... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kaks » 2007-05-30 23:28:51

Fetstil gjort av mig.

rdos skrev:men åtta personer lär ju knappast ge några användbara resultat.

I annonsen skrev:De åtta
personer som har deltagit i studien hitintills...


...och dom söker i annonsen fler vilket då ger självklarheten att antalet testpersoner i slutenden kommer vara fler än 8st.

Agatha återger reaktioner och skrev:klen betalning för nakenfotografering.

I annonsen skrev:...en enkel kroppslig undersökning i underkläder. Du fotograferas och läser in en kort text som spelas in på band.


Det står ingenstanns att man kommer fotograferas naken, inte ens undersökningen kräver mindre kläder än underkläder. Det står inte ens specificerat om du kommer fotograferas i underkläderna el fullt påklädd så det argumentet stupar ju direkt.

Sam skrev:för att man försöker kartlägga skillnaden mellan manligt och kvinnligt och hur vi fungerar sexuellt .

Moggy skrev:liknande undersökning om hur synen skilljer sig mellan olika folkgrupper, typ svarta och vita

I annonsen skrev:Vi ska nu genomföra en forskningsstudie för att försöka avgöra vad kan vara biologiskt betingat avseende upplevelse av personlighet och sexualitet, och vad som sannolikt inte är det.


Mao, ingen kartläggning av manligt och kvinnligt och inte heller vilken syn vi har på sexualitet. Biologiskt betingat mina herrar, biologiskt.

rdos skrev:vilket självklart minskar folks benägenhet att prata om kontroversiella saker som sexualitet med folk man anser som myndigheter.


Alla drar inte alla, som kan anses vara ngn form av proffesionell, göra ngt för en myndighet el är en myndighetsperson, över en kam och utgår fr att dom är ute efter en.

Således finns det folk som hellre lämnar ut privata uppgifter till dessa personer eftersom dom har juridiskt bindande dokument på sekretess od samt att dom litar på forskarna i det här fallet.
Många gör hellre det än lämnar ut samma uppgifter på nätet där dom inte har minsta aning om hur uppgifterna senare hanteras. Att det står på en privat hemsida att deras svar på ett nättest tex, inte kommer kopplas ihop med deras ip-nr, som sparas, känns för många betydligt osäkrare. Ett ip-nummer kan idag ge minst lika mkt information om ens person som att lämna ut 10-siffrigt personnummer till myndigheter. Och vem el vilka som sparar ditt ip-nummer kan du inte styra över ens.

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav nassepuh » 2007-05-31 0:02:40

Jag håller med Kaks för en gångs skull.

Skillnaden mellan en kontrollerad studie och en okontrollerad studie torde ju vara uppenbar. Till exempel så torde ju andelen studieobjekt i Aspie-quiz som antingen styr resultatet för att de vill vara neanderthalare/outsiders etc. - eller fyller i frågorna lite hur som helst för att se slutresultatet innan de gör testet på riktigt - vara exakt runt... 1-99%... i trakterna därikring.

rdos skrev:Det är ju också så att flera av de beteenden som kan anses ingå i "udda sexuella preferenser" är olagliga.


Det gäller ju bara pedofili, nekrofili och bestialitet.

Med avvikande sexualitet gissar jag att de istället syftar till frånvaron av den och varför så många aspiesar går ensamma.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav KrigarSjäl » 2007-05-31 5:42:22

Jag får nästan uppfattningen att dr Mengele återuppstått. Förnedring under tveksamt vetenskapliga former.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav rdos » 2007-05-31 6:12:16

nassepuh skrev:Skillnaden mellan en kontrollerad studie och en okontrollerad studie torde ju vara uppenbar.


Var framgår att denna studie skulle vara kontrollerad? Det framgår inte ens att man kommer att ha en kontrollgrupp, och man rekryterar medverkande över Internet! På vilket sätt blir då denna studie mer kontrollerad än Aspie-quiz?

nassepuh skrev: Till exempel så torde ju andelen studieobjekt i Aspie-quiz som antingen styr resultatet för att de vill vara neanderthalare/outsiders etc. - eller fyller i frågorna lite hur som helst för att se slutresultatet innan de gör testet på riktigt - vara exakt runt... 1-99%... i trakterna därikring.


Jaha, och hur kan du veta det? Har du gjort denna observation från n=1, dvs hur du själv agerar?

nassepuh skrev:
rdos skrev:Det är ju också så att flera av de beteenden som kan anses ingå i "udda sexuella preferenser" är olagliga.


Det gäller ju bara pedofili, nekrofili och bestialitet.


Nej, faktiskt inte. Det finns vanligare sexuella avvikelser som oxå är olagliga. De går numera under begreppet "sexuellt ofredande".

nassepuh skrev:Med avvikande sexualitet gissar jag att de istället syftar till frånvaron av den och varför så många aspiesar går ensamma.


Avsaknad av sex är ingen sexuell avvikelse. Avsaknad av sex har ö.h.t. inget med sex att göra alls.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-05-31 6:20:55

Kaks skrev:Fetstil gjort av mig.

rdos skrev:men åtta personer lär ju knappast ge några användbara resultat.

I annonsen skrev:De åtta
personer som har deltagit i studien hitintills...


...och dom söker i annonsen fler vilket då ger självklarheten att antalet testpersoner i slutenden kommer vara fler än 8st.


Jo, säkert, men dessa kommer kanske inte att överhuvudtaget att vara representativa med tanke på hur man rekryterar medverkande.

Kaks skrev:Alla drar inte alla, som kan anses vara ngn form av proffesionell, göra ngt för en myndighet el är en myndighetsperson, över en kam och utgår fr att dom är ute efter en.

Således finns det folk som hellre lämnar ut privata uppgifter till dessa personer eftersom dom har juridiskt bindande dokument på sekretess od samt att dom litar på forskarna i det här fallet.
Många gör hellre det än lämnar ut samma uppgifter på nätet där dom inte har minsta aning om hur uppgifterna senare hanteras. Att det står på en privat hemsida att deras svar på ett nättest tex, inte kommer kopplas ihop med deras ip-nr, som sparas, känns för många betydligt osäkrare. Ett ip-nummer kan idag ge minst lika mkt information om ens person som att lämna ut 10-siffrigt personnummer till myndigheter. Och vem el vilka som sparar ditt ip-nummer kan du inte styra över ens.


OK, dom som känner det så får väl hoppa på denna studie. Personligen skulle jag nog hellre lämna ut dessa uppgifter på Internet än till en svensk myndighet. Speciellt som sekretessen inte är värd ett dugg när det gäller potentiellt brottsliga beteenden.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-05-31 6:37:00

Jag kan ju tillägga att i den studien av sexualitet som kan beställas via RFA så kringgår man problemet med de beteenden som ingår i "sexuellt ofredande" genom att påstå att de som t.ex. uppträder nakna offentligt inte förstår bättre. Det är ju en ganska lam förklaring som man säkert inte kan underbygga vetenskapligt. Men som sagt, jag ser helst att ingen mer forskning görs på detta område med tanke på vad "grabbarna på TV3" kan tänkas sätta ihop. Därmed borde också alla bojkotta denna studie, precis som Attention-forumet verka vilja.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav nassepuh » 2007-05-31 7:48:19

rdos skrev:Var framgår att denna studie skulle vara kontrollerad? Det framgår inte ens att man kommer att ha en kontrollgrupp, och man rekryterar medverkande över Internet! På vilket sätt blir då denna studie mer kontrollerad än Aspie-quiz?


Man kan ju bland annat styrka att testdeltagarna har diagnos för det första. För det andra gissar jag att deltagarna har en större ansvarskänsla och att sanningshalten rent generellt blir större i testmiljön.

Jaha, och hur kan du veta det? Har du gjort denna observation från n=1, dvs hur du själv agerar?


Jupp. Jag har fyllt i ditt test slumpmässigt bara för att se vad som händer när du gjort dina revisioner (kanske något nytt på slutet?). Jag har också testat att "maxa" resp. "normalisera" testet för skojs skull - lite som en apa med en pinne (betvivlar att jag är ensam där). Jag har också påbörjat testet, kännt att jag inte orkat harva mig igenom frågorna, och avslutat testet genom att hasta igenom en stor del av frågorna.

Mina testresultat är då iaf åt h-vete och jag sitter på dynamiskt ip.

Nej, faktiskt inte. Det finns vanligare sexuella avvikelser som oxå är olagliga. De går numera under begreppet "sexuellt ofredande".


Jaja. Pedofili är sexuellt ofredande. Men det var liksom inte min poäng.

Avsaknad av sex är ingen sexuell avvikelse. Avsaknad av sex har ö.h.t. inget med sex att göra alls.


När man talar om biologisk asexualitet, jo.

Är du med?
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav rdos » 2007-05-31 9:02:28

nassepuh skrev:Man kan ju bland annat styrka att testdeltagarna har diagnos för det första.


Du menar att man kommer att kräva att folk tar med sig sina papper på att de har diagnos? Jag skulle nästan vilja testa att vara med i studien bara för att se om de skulle kolla upp om mig om jag bergfast propsar på att jag fått diagnos. Jag har varit med på evenemang för folk med diagnos, och har aldrig behövs bevisa något sådant.

nassepuh skrev:För det andra gissar jag att deltagarna har en större ansvarskänsla och att sanningshalten rent generellt blir större i testmiljön.


Inte. Inte om de som fattar att deras beteende kan vara olagliga och känner till anmälningsplikten. Jag skulle t.o.m. råda de som går på den här undersökningen att INTE tala om något alls som "pojkarna på TV3" kan använda emot hela aspergerkollektivet.

nassepuh skrev:Jupp. Jag har fyllt i ditt test slumpmässigt bara för att se vad som händer när du gjort dina revisioner (kanske något nytt på slutet?).


Spelar ingen roll. Du är n = 1. Jag kanske annars skulle gå på den där undersökning och ljuga på om allt bara för att sabba resultaten? Då skulle det stå 1-1 i ohederlighet.

nassepuh skrev:
Avsaknad av sex är ingen sexuell avvikelse. Avsaknad av sex har ö.h.t. inget med sex att göra alls.


När man talar om biologisk asexualitet, jo.

Är du med?


Finns det ö.h.t.? Iaf kan jag konstatera att det inte är samma personer som svarat positivt på "sexuella avvikelser" som svarat positivt på asexualitet. Jag kan också bekräfta att asexualitet inte har någon relation till specificerade sexuella avvikelser som HBT, BD/SM heller. Asexualitet är relaterat till sociala problem, depression o.d. och är således inte "biologiskt".
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav nassepuh » 2007-05-31 9:31:19

rdos skrev:Du menar att man kommer att kräva att folk tar med sig sina papper på att de har diagnos? Jag skulle nästan vilja testa att vara med i studien bara för att se om de skulle kolla upp om mig om jag bergfast propsar på att jag fått diagnos. Jag har varit med på evenemang för folk med diagnos, och har aldrig behövs bevisa något sådant.


Rent spekulativt kan jag anta att man kommer att kräva någon form av bevis eller ögna igenom journalerna.

Inte. Inte om de som fattar att deras beteende kan vara olagliga och känner till anmälningsplikten. Jag skulle t.o.m. råda de som går på den här undersökningen att INTE tala om något alls som "pojkarna på TV3" kan använda emot hela aspergerkollektivet.


Om det lufsar in en pedofil eller våldtäktsman på undersökningen så får vi väl mycket riktigt anta att de inte kommer fråga om en dejt med doktorns minsting eller bekänna att de våldtagit någon.

Jag betvivlar dock att det är det de kommer att testa dock.

Spelar ingen roll. Du är n = 1. Jag kanske annars skulle gå på den där undersökning och ljuga på om allt bara för att sabba resultaten? Då skulle det stå 1-1 i ohederlighet.


Jag vågar till 99% säga att jag är långt ifrån ensam med detta beteende när det gäller online-test.

Finns det ö.h.t.? Iaf kan jag konstatera att det inte är samma personer som svarat positivt på "sexuella avvikelser" som svarat positivt på asexualitet. Jag kan också bekräfta att asexualitet inte har någon relation till specificerade sexuella avvikelser som HBT, BD/SM heller. Asexualitet är relaterat till sociala problem och är således inte "biologiskt".


Asexuella problem kan vara både biologiska och sociala.

Från wiki:

"Mänsklig asexualitet (ej att förväxla med asexuell reproduktion) är att leva fysiskt fullständigt utan att känna sexuell attraktion till en annan människa. Asexualitet kan vara medfödd eller uppkomma på grund av hormonrubbningar i kroppen, vara antingen självvald i celibat eller ofrivillig genom exempelvis kastration då könskörtlarna tagits bort, samt efter könsstympning då yttre delarna av könsorganen skurits bort och omöjliggör ett normalt fullödigt sexualliv. En del teoretiker inkluderar även androgyna drag i begreppet asexuell."

Min gissning är att doktorerna bland annat vill se om det det finns hormonrubbningar och om de isåfall har korrelation med asexualitet i AS. Jag ser det som en logisk slutsats eftersom...

"Forskare har visat att människors upplevelse av kvinnlighet och manlighet skiljer sig mellan olika individer. Dessa skillnader kan både vara biologiskt betingade och orsakade av kultur och fostran.
Vi ska nu genomföra en forskningsstudie för att försöka avgöra
vad kan vara biologiskt betingat avseende upplevelse av personlighet och sexualitet, och vad som sannolikt inte är det.
Vi söker dig som har diagnosen Aspergers syndrom, autism eller autismliknande tillstånd (atypisk autism), mellan 20 och 43 år och som gått ut grundskolan (ej särskola).

Studien innebär att Du kallas till besök efter överenskommelse
per telefon. Frågeformulär om personlighetsdrag, uppmärksamhet
och koncentration skickas hem till Dig och Du ska besvara dem
och ta med dem till besöket. Du kommer också att ombes att
lämna ett blodprov för hormonbestämning och molekylärgen-
etisk undersökning innan du kallas till besöket."


Några frågor?
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav rdos » 2007-05-31 9:52:48

nassepuh skrev:Rent spekulativt kan jag anta att man kommer att kräva någon form av bevis eller ögna igenom journalerna.


Vaddå journaler? Jag har fått min diagnos av ett privat team, men har tyvärr tappat bort själva pappret. De kan ju få skicka en förfrågan till dr Kalles privata mottagning om de vill ha journalerna. ;-)

nassepuh skrev:Om det lufsar in en pedofil eller våldtäktsman på undersökningen så får vi väl mycket riktigt anta att de inte kommer fråga om en dejt med doktorns minsting eller bekänna att de våldtagit någon.


Du missuppfattar. Varken pedofili eller våldtäkt går under "sexuellt oftredande". Pedofili går under "sexuellt umgänge med barn" och våldtäkt har också en egen lagtext.

Jag vågar till 99% säga att jag är långt ifrån ensam med detta beteende när det gäller online-test.


Du är iaf rätt så ensam när det gäller Aspie-quiz. Vad jag vet har dylik ohederlighet bara diskuterats här.

Asexuella problem kan vara både biologiska och sociala.

Från wiki:

"Mänsklig asexualitet (ej att förväxla med asexuell reproduktion) är att leva fysiskt fullständigt utan att känna sexuell attraktion till en annan människa. Asexualitet kan vara medfödd eller uppkomma på grund av hormonrubbningar i kroppen, vara antingen självvald i celibat eller ofrivillig genom exempelvis kastration då könskörtlarna tagits bort, samt efter könsstympning då yttre delarna av könsorganen skurits bort och omöjliggör ett normalt fullödigt sexualliv. En del teoretiker inkluderar även androgyna drag i begreppet asexuell."



Du får nog prestera något bättre än en referens till wikipedia. Wikipedia har allt möjligt skräp bland sina artiklar som helt saknar vetenskapligt stöd. Ge mig gärna en MEDLINE-referens istället som bevisar dina teser. Det är förresten omöjligt att förklara asexualitet med evolutionsteori, vilket i princip betyder att det är omöjligt att asexualitet kan vara biologiskt.


Min gissning är att doktorerna bland annat vill se om det det finns hormonrubbningar och om de isåfall har korrelation med asexualitet i AS. Jag ser det som en logisk slutsats eftersom...

"Forskare har visat att människors upplevelse av kvinnlighet och manlighet skiljer sig mellan olika individer. Dessa skillnader kan både vara biologiskt betingade och orsakade av kultur och fostran.
Vi ska nu genomföra en forskningsstudie för att försöka avgöra
vad kan vara biologiskt betingat avseende upplevelse av personlighet och sexualitet, och vad som sannolikt inte är det.
Vi söker dig som har diagnosen Aspergers syndrom, autism eller autismliknande tillstånd (atypisk autism), mellan 20 och 43 år och som gått ut grundskolan (ej särskola)."



Jag ser det som mer troligt att man vill påvisa Simon Baron-Cohens lösa hypoteser. Antagligen tänker man mäta testosteronnivåer för att försöka visa att de generellt är högre än normalt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:36:29, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Aspergare och vården



Logga in