Utredning i Uppsala län

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utredning i Uppsala län

Inläggav HGJ » 2008-08-04 18:07:01

Finns det någon på forumet som (i vuxen ålder) har genomgått en Aspergerutredning (eller annan NPF-utredning) inom landstinget i Uppsala län och som vill dela med sig av sina erfarenheter? Jag skulle främst vilja veta följande:

1. Blev du utredd av allmänpsykiatriska kliniken, neuropsykiatriska vuxenenheten eller vuxenhabiliteringen?

http://www.lul.se/templates/page____4055.aspx

Jag har tidigare varit i kontakt med en person som genomgått en Aspergerutredning hos vuxenhab, men jag har också fått uppgift om att vuxenhab gör betydligt färre utredningar än psykiatrin.

2. Hur hamnade du hos den enhet som utredde dig? Blev du remitterad av husläkare, psykolog, någon annan professionell eller sökte du dig dit på egen hand?

3. Hur länge fick du vänta på att utredningen skulle börja och hur lång tid tog utredningen?
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 14:54:23, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Re: Utredning i Uppsala län

Inläggav HGJ » 2008-08-17 13:48:16

HGJ skrev:Finns det någon på forumet som (i vuxen ålder) har genomgått en Aspergerutredning (eller annan NPF-utredning) inom landstinget i Uppsala län och som vill dela med sig av sina erfarenheter? Jag skulle främst vilja veta följande:

1. Blev du utredd av allmänpsykiatriska kliniken, neuropsykiatriska vuxenenheten eller vuxenhabiliteringen?

http://www.lul.se/templates/page____4055.aspx

Jag har tidigare varit i kontakt med en person som genomgått en Aspergerutredning hos vuxenhab, men jag har också fått uppgift om att vuxenhab gör betydligt färre utredningar än psykiatrin.

2. Hur hamnade du hos den enhet som utredde dig? Blev du remitterad av husläkare, psykolog, någon annan professionell eller sökte du dig dit på egen hand?

3. Hur länge fick du vänta på att utredningen skulle börja och hur lång tid tog utredningen?

Ingen som har någonting att bidra med här?
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 14:54:23, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-17 15:32:13

Näää. Jag försökte få göra utredning i Uppsala och fick snabbt och positivt svar från Ola Lundin, men då var min remiss redan skickad inom Stockholm, så det föll.

Du får nog söka på de som bor i Uppsala och fråga dem direkt.. Kanske de missat tråden.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:54:26, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2008-08-17 15:39:51

Jag har sett tråden och tänkt svara vid första ork men helt enkelt inte haft den. Låter kanske konstigt, men så på kraftmarginalen lever jag faktiskt.
Fångar impulsen nu (tack HGJ och alfapetsmamma):

1. vuxenhab.
(Vet inget om hur många utredningar den ena eller andra gör; har väl hört att neuropsyk ska vara bättre att ha att göra med, men har inte mer underlag än att det också skulle kunna bero på vilka personer man själv som person får att göra med.)
2. remitterad från min psykiater
3. fick vänta i ett år; utredningen tog en termin.

edit
1b. privatpraktiker: Ola Lundin har jag hört fler säga gott om. Har dock inget eget bedömningsunderlag.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:54:26, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-17 16:43:26

Zombie skrev:Jag har sett tråden och tänkt svara vid första ork men helt enkelt inte haft den. Låter kanske konstigt, men så på kraftmarginalen lever jag faktiskt.
Fångar impulsen nu (tack HGJ och alfapetsmamma):

1. vuxenhab.
(Vet inget om hur många utredningar den ena eller andra gör; har väl hört att neuropsyk ska vara bättre att ha att göra med, men har inte mer underlag än att det också skulle kunna bero på vilka personer man själv som person får att göra med.)
2. remitterad från min psykiater
3. fick vänta i ett år; utredningen tog en termin.

edit
1b. privatpraktiker: Ola Lundin har jag hört fler säga gott om. Har dock inget eget bedömningsunderlag.


En TERMIN?!?!!? Fyrtio arbetstimmar har jag hört att de räknar med, och då har jag tänkt att deras skrivtid ingick... Fast det är nog olika på olika ställen. Shit pomfritt.

Och angående Ola Lundin kanske det kan såväl en fördel som en nackdel att han har ett gäng extra bokstäver själv...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:54:26, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav HGJ » 2008-08-17 17:32:57

Zombie skrev:Jag har sett tråden och tänkt svara vid första ork men helt enkelt inte haft den. Låter kanske konstigt, men så på kraftmarginalen lever jag faktiskt.
Fångar impulsen nu (tack HGJ och alfapetsmamma):

1. vuxenhab.
(Vet inget om hur många utredningar den ena eller andra gör; har väl hört att neuropsyk ska vara bättre att ha att göra med, men har inte mer underlag än att det också skulle kunna bero på vilka personer man själv som person får att göra med.)

På vilket sätt lär neuropsyk vara bättre att ha att göra med?

Zombie skrev:2. remitterad från min psykiater

Jag har här några ytterligare frågor som du kan svara på om du har ork och lust.

Var det en psykiater inom landstinget? Vet du varför du han eller hon remitterade dig till just vuxenhab? Frågade psykiatern om du hade några egna önskemål om var du skulle utredas? Gick ditt ärende via allmänpsykiatrins remissbedömningsgrupp eller skickades remissen direkt från din psykiater till vuxenhab? Nedanstående ska tydligen gälla numera, men det har kanske gått ett tag sedan du blev remitterad:

http://www.akademiska.se/upload/25011/V ... E_2008.pdf

Sedan 1 december 2006 har NVE fått ett mer avgränsat uppdrag och tar nu endast emot remisser på mer komplicerade (icke rutinmässiga) utredningar och behandlingar. Mindre komplicerade utredningar och behandlingar skall erbjudas inom verksamhetsområde Allmänpsykiatri.

Alla remisser med neuropsykiatrisk frågeställning skall ställas till Allmänpsykiatrins remissbedömningsgrupp. Efter bedömning kan sedan vissa remisser komma att överföras till NVE. Endast patienter med misstänkt neuropsykiatriskt funktionshinder och stora svårigheter eller där det finns komplicerande omständigheter skall utredas och behandlas inom NVE.

Inom ramen för Centrum för funktionshinder samarbetar NVE med Vuxenhabiliteringen. Samarbetet omfattar såväl utredningar och behandlingar som information och utbildning.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 14:54:26, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav peraa » 2008-08-18 10:54:19

alfapetsmamma skrev:Och angående Ola Lundin kanske det kan såväl en fördel som en nackdel att han har ett gäng extra bokstäver själv...

Jag gick hos Ola Lundin 1998 och 2001-2002, så mina erfarenheter är inte helt färska.

På den positiva sidan vill jag framhålla att han är mycket engagerad, motiverad och förstående. Han behandlar en som en jämlike.

Det som är negativt tycker jag är att han kör sitt eget race och inte samarbetar med andra yrkesgrupper, som vore önskvärt både för utredning och behandling/stöd efter diagnos. Mediciner skriver han gärna ut, men behöver man hjälp med att strukturera sin tillvaro t.ex. har han inte mycket att erbjuda. När jag ville ha en kopia av journalen för att söka sådan hjälp på Vuxenhab, var han inte så tillmötesgående som jag tycker han borde.
Senast redigerad av peraa 2011-05-04 14:54:26, redigerad totalt 1 gång.
peraa
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2007-01-17
Ort: Uppsala

Inläggav Zombie » 2008-08-18 18:34:11

HGJ skrev:
Zombie skrev:Jag har sett tråden och tänkt svara vid första ork men helt enkelt inte haft den. Låter kanske konstigt, men så på kraftmarginalen lever jag faktiskt.
Fångar impulsen nu (tack HGJ och alfapetsmamma):

1. vuxenhab.
(Vet inget om hur många utredningar den ena eller andra gör; har väl hört att neuropsyk ska vara bättre att ha att göra med, men har inte mer underlag än att det också skulle kunna bero på vilka personer man själv som person får att göra med.)

På vilket sätt lär neuropsyk vara bättre att ha att göra med?

Ja, som jag antydde har jag bara andrahandsuppgifter. Och väldigt allmänna sådana. Har inte orkat ta reda på mer detaljerat. Tänk på det alla andra outredda uppsalabor som kanske läser. Ni som har bättre koll än jag får gärna skriva ner den.

De jag har haft att göra med på Vuxenhab har varit hyggliga människor, som 1. har bemött mig som en jämlike så länge de inte har tagit fram sin 2. låda med dåliga och föråldrade verktyg gjorda för barn och förståndshandikappade. Och det var ju ändå punkt "2" jag skulle ha behövt dem till.

Av andra har jag då fått intrycket att jag kanske har haft en viss tur även med hyggligheten hos dem jag har träffat där - en del andra ska tydligen ha haft en rätt beskyllande inställning till dålig ork och andra praktiska tillkortakommanden; och att de möjligen har en aning bättre, mer flexibla och vuxenanpassade, hjälpmetoder på Neuropsyk.
HGJ skrev:
Zombie skrev:2. remitterad från min psykiater

Jag har här några ytterligare frågor som du kan svara på om du har ork och lust.

Var det en psykiater inom landstinget? Vet du varför du han eller hon remitterade dig till just vuxenhab? Frågade psykiatern om du hade några egna önskemål om var du skulle utredas? Gick ditt ärende via allmänpsykiatrins remissbedömningsgrupp eller skickades remissen direkt från din psykiater till vuxenhab? Nedanstående ska tydligen gälla numera, men det har kanske gått ett tag sedan du blev remitterad:

[... ...]

Remissen kan väl ha skickats för en fyra år sedan.

Vet faktiskt inte vilken huvudmannen var just då (landsting eller kommun). Det var den psykiater som hade översyn över den psykodynamiska terapi jag gick i, som äntligen drog öronen åt sig när jag gjorde så små framsteg genom den. Han frågade inte var jag ville utredas, det lät på alla som om Vuxenhab var det som gällde.
Eventuella mellanhänder var det heller ingen som sade något om till mig i varje fall.

(Själv var jag då som nu inte i skick att bry mig om mer än det absolut nödvändiga. Annars hade jag säkert skaffat mig bättre koll.)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:54:27, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav peraa » 2008-08-18 22:15:45

peraa skrev:
alfapetsmamma skrev:Och angående Ola Lundin kanske det kan såväl en fördel som en nackdel att han har ett gäng extra bokstäver själv...

Jag gick hos Ola Lundin 1998 och 2001-2002, så mina erfarenheter är inte helt färska.

På den positiva sidan vill jag framhålla att han är mycket engagerad, motiverad och förstående. Han behandlar en som en jämlike.

Det som är negativt tycker jag är att han kör sitt eget race och inte samarbetar med andra yrkesgrupper, som vore önskvärt både för utredning och behandling/stöd efter diagnos. Mediciner skriver han gärna ut, men behöver man hjälp med att strukturera sin tillvaro t.ex. har han inte mycket att erbjuda. När jag ville ha en kopia av journalen för att söka sådan hjälp på Vuxenhab, var han inte så tillmötesgående som jag tycker han borde.


Kan lägga till att trots AS- och ADD-diagnos från Ola Lundin tog det mig två års upprepat tjatande att få Vuxenhab att bevilja några som helst insatser. Eftersom jag har fast anställning ansåg de inte att jag behövde någon hjälp och utredning var ö.h.t. inte att tänka på.

Det var först sedan jag på omvägar hade fått direktkontakt med arbetsterapeut Ditte Liss och hon stödde min sak, som de beviljade några timmars bedömning och hjälp att strukturera mitt arbete.
Senast redigerad av peraa 2011-05-04 14:54:27, redigerad totalt 1 gång.
peraa
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2007-01-17
Ort: Uppsala

Inläggav HGJ » 2008-08-19 21:34:55

peraa skrev:
peraa skrev:
alfapetsmamma skrev:Och angående Ola Lundin kanske det kan såväl en fördel som en nackdel att han har ett gäng extra bokstäver själv...

Jag gick hos Ola Lundin 1998 och 2001-2002, så mina erfarenheter är inte helt färska.

På den positiva sidan vill jag framhålla att han är mycket engagerad, motiverad och förstående. Han behandlar en som en jämlike.

Det som är negativt tycker jag är att han kör sitt eget race och inte samarbetar med andra yrkesgrupper, som vore önskvärt både för utredning och behandling/stöd efter diagnos. Mediciner skriver han gärna ut, men behöver man hjälp med att strukturera sin tillvaro t.ex. har han inte mycket att erbjuda. När jag ville ha en kopia av journalen för att söka sådan hjälp på Vuxenhab, var han inte så tillmötesgående som jag tycker han borde.


Kan lägga till att trots AS- och ADD-diagnos från Ola Lundin tog det mig två års upprepat tjatande att få Vuxenhab att bevilja några som helst insatser.

Och Ola Lundin arbetar alltså ensam. Hur lång tid tog det innan du fick dina diagnoser av honom? Hur många gånger träffades ni?

peraa skrev:Eftersom jag har fast anställning ansåg de inte att jag behövde någon hjälp och utredning var ö.h.t. inte att tänka på.

Du ville alltså att vuxenhab skulle komplettera den utredning Ola Lundin gjort?
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 14:54:27, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav peraa » 2008-08-20 9:00:17

HGJ skrev:Och Ola Lundin arbetar alltså ensam. Hur lång tid tog det innan du fick dina diagnoser av honom? Hur många gånger träffades ni?

Han arbetade i varje fall ensam då. Minns inte exakt, men vi träffades nog 5-10 gånger innan jag fick diagnos. Gjorde skriftliga tester, samt ett test i ett interaktivt datorprogram.

HGJ skrev:Du ville alltså att vuxenhab skulle komplettera den utredning Ola Lundin gjort?

Ja, jag hade läst om hur utredningar kan gå till: Att man träffar företrädare för olika yrkesgrupper som gör bedömningar utifrån sin specifika kompetens. Det kan vara arbetsterapeuter, sjukgymnaster och psykologer t.ex., inte enbart läkare. Jag hoppades att det skulle kunna öppna väg för andra typer av stöd än mediciner och uppmuntrande samtal, som var det enda Ola Lundin hade att erbjuda mig.
Senast redigerad av peraa 2011-05-04 14:54:27, redigerad totalt 1 gång.
peraa
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2007-01-17
Ort: Uppsala

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-20 9:24:02

peraa skrev:
HGJ skrev:Och Ola Lundin arbetar alltså ensam. Hur lång tid tog det innan du fick dina diagnoser av honom? Hur många gånger träffades ni?

Han arbetade i varje fall ensam då. Minns inte exakt, men vi träffades nog 5-10 gånger innan jag fick diagnos. Gjorde skriftliga tester, samt ett test i ett interaktivt datorprogram.

HGJ skrev:Du ville alltså att vuxenhab skulle komplettera den utredning Ola Lundin gjort?

Ja, jag hade läst om hur utredningar kan gå till: Att man träffar företrädare för olika yrkesgrupper som gör bedömningar utifrån sin specifika kompetens. Det kan vara arbetsterapeuter, sjukgymnaster och psykologer t.ex., inte enbart läkare. Jag hoppades att det skulle kunna öppna väg för andra typer av stöd än mediciner och uppmuntrande samtal, som var det enda Ola Lundin hade att erbjuda mig.


Men på många andra ställen är det uteslutande psykolog som testar, så jag tycker nog inte att endast en läkare är ett sånt nerköp, om det är en bra läkare som kan sina grejer...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:54:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2008-08-20 17:35:11

Å andra sidan var det just ett sådant där brett team peraa nämnde som utredde mig på vuxenhab. Ett av skälen till att det tog en hel termin. Och blev en tjock bibba till utredningsrapport (dock utan de testresultat med grafer osv. jag skulle ha önskat).

Men att det skulle ha resulterat i någon bättre hjälp? Några kurser på alldeles för låg nivå; några "olyckssyskon" jag såg och träffade där (och som jag kanske kunde (ha) ta(git) bättre vara på med mer verksam hjälp (för vuxna vid fullt förstånd)); för dietist, arbetsterapeut osv. ansågs jag inte ha nog specifika problem (nej, jag kan ju inte specificera mig, bara uttrycka mig så att de tror jag får sagt vad som finns att säga)... så det kan möjligen te sig iallafall litet bättre för en massa andra.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:54:27, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Någon utredd i Uppsala?

Inläggav Marre » 2009-03-07 15:40:04

Halloj!

Tänkte fråga om det är någon här som blivit utredd i Uppsala...
Isåfall undrar jag hurdant bemötande ni fick, om dom var nogranna, trevliga och allt sådant.

=)
Senast redigerad av Marre 2011-05-04 14:54:27, redigerad totalt 1 gång.
Marre
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2008-12-03
Ort: Dom mörka skogarna i värmland

Inläggav Zombie » 2009-03-07 17:13:20

Ursäkta, orkar inte skriva nytt just nu. Men ämnet har avhandlats förut, åtminstone här.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:54:27, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Marre » 2009-03-09 2:02:48

Är ju inte riktigt det som jag undrade över, men tack i alla fall. =)
Senast redigerad av Marre 2011-05-04 14:54:27, redigerad totalt 1 gång.
Marre
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2008-12-03
Ort: Dom mörka skogarna i värmland

Inläggav Titti » 2009-03-09 8:02:55

Moderator:

Slår ihop trådarna.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 14:54:27, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav oscar » 2009-03-09 13:13:01

Jag blev utredd på Unga Vuxna i Uppsala, d.v.s. allmänpsyk för unga vuxna. Jag fick vänta några månader, och utredningen tog några få veckor.

Jag hade önskat fler tester av olika slag, men jag har ingen anledning att tro att min utredning skiljde sig markant från en typisk utredning. Jag fick förstås göra WAIS-III bl.a.
oscar
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2008-10-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in