Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav Kahlokatt » 2009-03-04 23:42:44

Jag är så jävla trött på vissas inställning till Daglig Verksamhet att jag kan spy. Jag har daglig verksamhet och är definitivt ingen idiot som sitter och klipper sugrör hela dagarna. Jag arbetar med inscanning i en databas och det är sådant som SKALL göras, inget arbete som man hittat på för vår skull.
Där jag jobbar är ALLA aspergare. Vi är inte uppblandade med folk som har alla möjliga former av handikapp.
Vi gör ett viktigt arbete där man måste vara noggrann.
Vi får inte klappar på axeln och "oj, vad duktig du är". Jag upplever att vi behandlas som vilka som helst.
Vi har yttrandefrihet och får protestera om vi tycker att något är fel. Det sitter inte NT:are och bestämmer över huvudet på oss.

Daglig Verksamhet går inte ut på att utföra meningslöst arbete för att komma in i statistiken, som det kunde förr! Det finns tre grader: De som inte kan arbeta alls, får sinnesstimulans (t.ex. gå på upplevelsecentra, baka, etc.). De som är måttligt utvecklingsstörda får t.ex. dreja. De som är lätt utvecklingsstörda eller har NPF kan arbeta t.ex. på café, på kontor, på bilfirma, på hunddagis, etc. På min arbetsplats arbetar folk som passar för dataarbete, de slänger inte in aspisar som absolut inte VILL.
Arbetstiderna får vi själva reglera och man behöver inte stressa. Mycket skönare än att vara ute på öppna arbetsmarknaden där allt bara gick fel för mig och jag inte kunde "läsa av" folk!

Det är klart att jag helst av allt skulle vilja arbeta som museiguide, eftersom det är vad jag utbildat mig till, men nu har jag AS och skulle inte fungera på en vanlig arbetsplats. Även om man tror att man kan spela NT är det förmodligen hur lätt som helst för "dem" att se att man inte är det! Jag vill inte riskera att ställa till med något bara för att få arbeta i NT:arnas värld och skulle jag säga att jag har AS, skulle jag inte få något jobb. Så, skall jag sitta hemma med min ångest!? Eller skall jag gå till mitt jobb, där jag trivs och känner att jag gör nytta?
Jag känner att mitt liv har fått en mening, att jag har något att gå upp för på morgnarna, att jag är behövd. Skall jag skämmas över att jag inte klarar ett vanligt jobb!?

Skall man då inte säga om paralympikerna att "nää, det är synd om dem som måste idrotta i ett eget OS och behandlas som mindre värda...."

Klart att inte all daglig verksamhet är optimal, men det är jobbit när folk tror att man jobbar i något j-a koncentrationsläger där hjärnan sakta rinner ur en...

SÄG INTE ATT JAG DISKRIMINERAS OM JAG INTE SJÄLV TYCKER DET.
:evil:

Just nu är jag så arg att jag knappt kan andas.



Moderator atoms - förtydligade rubriken, som tidigare var "Sluta se ned på Daglig Verksamhet!!"
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav alexb » 2009-03-05 0:04:33

Jag kan absolut förstå din ilska, och vill att du ska veta att jag inte se daglig verksamhet som något sorts förvaring för de mindre värda. Som du säger är det ett sätt att få människor som av någon anledning inte funkar i "vanliga" samhället, en möjlighet att känna sig behövda och som en del av samhället. Jag tycker inte synd om dig och tycker du ska fortsätta göra det du trivs med, vad det än må vara.
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
alexb
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-02-26

Re: Sluta se ned på Daglig Verksamhet!!

Inläggav mitzerl » 2009-03-05 0:29:06

Jag ser inte ner på daglig verksamhet, men jag tycker synd om de aspergare som har det. Nu har ju du haft turen att hamna på ett relativt bra ställe där det bara är aspergare och där ni har något vettigt att göra. Men många aspergare placeras faktiskt ut på ställen tillsammans med utvecklingsstörda och blir behandlade som utvecklingsstörda också. De blir behandlade som mindre vetande och som några som ingenting kan. Det är främst detta jag retar upp mig på vad gäller daglig verksamhet.

Det jag också retar upp mig på är utnyttjande av gratis arbetskraft. I de dagliga verksamheter där man gör någonting vettigt, liksom det du gör, arbetar man ju gratis. Man får ingen lön från kommunen (för det är väl via kommunen?), utan från försäkringskassan. På så vis är det gratisarbete för kommunen.

För mig är det väl helt okej om någon vill sitta och klippa papper och handarbeta med utvecklingsstörda och bli behandlad som sådan eller att jobba gratis för kommunen. Det är ju ett fritt val. Men jag tycker det är synd att sådant förekommer, för det leder inte till någon bra syn på AS. Det leder till att folk tror att aspergare är dumma i huvudet.

Sen finns en risk också att man lätt blir "hospitaliserad" av det. Dvs att man blir ännu mer osjälvständig. Att man behöver hjälp med saker man annars hade klarat själv. Att man blir mer osäker på sig själv och får svårare att klara saker och ting på egen hand.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Re: Sluta se ned på Daglig Verksamhet!!

Inläggav Ganesh » 2009-03-05 0:42:00

Kahlokatt skrev:Jag är så jävla trött på vissas inställning till Daglig Verksamhet att jag kan spy.

Klart att inte all daglig verksamhet är optimal, men det är jobbit när folk tror att man jobbar i något j-a koncentrationsläger där hjärnan sakta rinner ur en...


Du har nog helt rätt. Men det beror på var man bor. Vissa kommuner har jättebra DV. Och där är den anpassad efter individer, allt efter behov. Och ibland inriktad på att hjälpa folk tillbaka till den vanliga arbetsmarknaden.

Och jag tror att det är viktigt att säga, som du gör, att det finns riktigt bra DV. Bra Daglig Verksamhet är en jättetillgång.

På andra håll är det mer förvaring eller vuxendagis.

Kommuner gör olika. Grattis till att bo i bra kommun, bra i det här avseendet i alla fall.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Inger » 2009-03-05 2:54:53

Jag & Z tycker det var ett väldigt bra inlägg som förhoppningsvis kan ge lite balans i synen på daglig verksamhet. Heja!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alexandra » 2009-03-05 4:17:31

Kahlokatt:

Jag blir glad av att läsa om din dagliga verksamhet, det låter som nåt jag själv skulle vara jättetacksam över att ha!

Tyvärr så är det sällsynt att man har sån tur som du haft, jag har själv bett om daglig verksamhet, men inte fått nåt jag trivs med. Och jag har väldigt dålig erfarenhet av att arbeta på Samhall.

Jag tycker att det låter underbart att ni alla är aspergare :) Där jag varit - eller testat att vara - så har det varit en salig röra av olika typer av funktionshinder bland deltagarna, och jag har upplevt det som något negativt.

Just nu får jag gå en datorkurs, en AMS-åtgärd som jag är otroligt tacksam över. För första gången i mitt liv gör jag nåt jag trivs med på dagarna.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Re: Sluta se ned på Daglig Verksamhet!!

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-05 7:58:34

mitzerl skrev:Det jag också retar upp mig på är utnyttjande av gratis arbetskraft. I de dagliga verksamheter där man gör någonting vettigt, liksom det du gör, arbetar man ju gratis. Man får ingen lön från kommunen (för det är väl via kommunen?), utan från försäkringskassan. På så vis är det gratisarbete för kommunen.

Håller helt med om detta.
Och jag undrar om företagen betalar eller kanske FÅR betalt för att låta handikappade utföra arbete.
Det är inte bara kommuner som handikappade arbetar åt, det är ju en hel del företag också.

I min kommun har de dessutom tagit bort den där dagpenningen på 30-40 kronor som fanns förr.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav DIProgan » 2009-03-05 8:56:00

Det verkar åter igen fan inte lätt att låta ordet AS få klorna i en.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Lilla Gumman » 2009-03-05 9:03:30

Hej!

Här är också habiliteringsersättningen, eller "flitpengen" borttagen. Men som jag skrivit förut, jag trivs på min dagliga verksamhet. Bland utvecklingsstörda, ja. Jag är där två dagar i veckan, torsdag och fredag. Jag får sitta och handarbeta, vilket är det jag gillar allra mest. Handledarna är snälla och behandlar mig som en vanlig människa. Ingen ser mig som utvecklingsstörd, det har de förstått för länge sedan att jag inte är. Varje människa bemöts på den människans egna nivå.

Då jag har lätt för att stressa upp mig har jag hittat ett sätt att varva ner lite. Jag tar bussen på morgonen, men går av så att jag får en halvtimmes promenad till dagcenter. När jag kommer dit och har bytt om har jag en halvtimmes musiksäng, innan det egentliga arbetet börjar. Då ligger jag i en säng i ett litet rum och lyssnar på musik och slappnar av, det är ett väldigt skönt sätt att börja dagen på. På torsdagar, när jag har ätit min medhavda matlåda, har jag bubbelbad i ett litet bubbelbadkar av den typ som man kan ha hemma i badrummet. Det är jätteskönt, kan jag intyga.

Eftersom jag behöver en lugn och stressfri miljlö, och vill hålla på med det jag tycker om, passar dagcenter mig perfekt. Jag har inget som helst problem med de andra utvecklingsstörda. I min grupp finns det ett gäng som är mer högfungerande och vi brukar prata och skratta med varandra.

Personer med lätt utvecklingsstörning kan oftast läsa vanliga böcker, kan läsa den svenska texten på utländska filmer och är hyfsat allmänbildade. Så varför denna "häxjakt" på dem som är utvecklingsstörda? Jag förstår att den som vill diskutera kvantfysik inte har något att hämta hos en grupp utvecklingsstörda. Man ska umgås med de personer man gillar och har något samröre med. Inte stirra sig blind på diagnoser. Tycker jag.

Och kan man absolut inte jobba, då är daglig verksamhet ett alternativ, om det fungerar bra. Men det är klart, kan man jobba är det ju mycket bättre att göra det. Alla kan dock inte det.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sluta se ned på Daglig Verksamhet!!

Inläggav msitua » 2009-03-05 9:08:58

Kahlokatt skrev:...Jag har daglig verksamhet och är definitivt ingen idiot som sitter och klipper sugrör hela dagarna. Jag arbetar med inscanning i en databas och det är sådant som SKALL göras, inget arbete som man hittat på för vår skull.
Där jag jobbar är ALLA aspergare. Vi är inte uppblandade med folk som har alla möjliga former av handikapp.
Vi gör ett viktigt arbete där man måste vara noggrann.
Vi får inte klappar på axeln och "oj, vad duktig du är". Jag upplever att vi behandlas som vilka som helst.
Vi har yttrandefrihet och får protestera om vi tycker att något är fel. Det sitter inte NT:are och bestämmer över huvudet på oss.
...


På det du uttrycker verkar det nästan som om det är ett vanligt jobb. Om man har en arbetsförmåga som överstiger 25% så kan man enligt de nya sjukersättningsreglerna stå till arbetsmarkandens förfogande.

Jag har svårt att se att kommunen skulle ha en oavlönad verksamhet som konkurrerar med avlönad verksamhet. Då antar jag att din dagliga verksamhet är oavlönad.

Har själv DV sedan många år men snart är det nog eftersom man inte får ha arbetsförmåga som överstiger eller lika med 25% för då kan sjukersättningen minskas eller dras in, så varför skall jag fortsätta kämpa om jag ändå kommer hamna i knipa?????

Målet med DV bör vara att komma närmare arbetsmarknaden enligt LSS propositionen MEN om man faktiskt kommer närmare arbetsmarknaden så riskeras ens inkomst, så varför kämpa? Det är som att trampa vatten för att inte drunkna.

Förlåt min negativa attityd men detta är en sanning, läs de nya reglerna för sjukersättning samt LSS prop om daglig verksamhet.
(jag har hamnat i en allmän pessimism för min framtid)
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Re: Sluta se ned på Daglig Verksamhet!!

Inläggav Aspkvinna » 2009-03-05 9:30:08

msitua skrev:Målet med DV bör vara att komma närmare arbetsmarknaden enligt LSS propositionen MEN om man faktiskt kommer närmare arbetsmarknaden så riskeras ens inkomst, så varför kämpa? Det är som att trampa vatten för att inte drunkna.


Då är min fråga hur du menar med att det skulle vara något fel att gå vidare i sin utveckling och komma till en vanlig arbetsplats? Vad är du rädd för ska hända och på vilka grunder tänker du så?

Personligen tror jag att många arbetsplatser missar oss som något bra att investera i för man ser till tidsplan för utförandet, deadlines, hela tiden medans jag tror att vi skulle må bättre av endast en handlingsplan.

Många skulle känna själva att man gör på och gör det man kan men med en ojämnhet i takten ifrån dag till dag i dagsformen men att det på slutet jämnar ut sig.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-05 10:12:29

Lilla Gumman skrev:Hej!
Personer med lätt utvecklingsstörning kan oftast läsa vanliga böcker, kan läsa den svenska texten på utländska filmer och är hyfsat allmänbildade. Så varför denna "häxjakt" på dem som är utvecklingsstörda? Jag förstår att den som vill diskutera kvantfysik inte har något att hämta hos en grupp utvecklingsstörda.


Tycker du har en trevlig och sund inställning till det här.

Dessutom låter det som lätt utvecklingsstörda är mer lika s.k vanligt folk (i sin kapacitetsnivå och sina val) än vad nog vill tänka på bland såna som inte fått diagnosen lätt utvecklingsstörd och ser sig själva som det allra mest normala.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Sluta se ned på Daglig Verksamhet!!

Inläggav barracuber » 2009-03-05 10:48:53

Aspkvinna skrev:Personligen tror jag att många arbetsplatser missar oss som något bra att investera i för man ser till tidsplan för utförandet, deadlines, hela tiden medans jag tror att vi skulle må bättre av endast en handlingsplan.


Dream on, Aspkvinna :wink: Den världen lever inte vi riktigt i tyvärr. Hur kommer man bort från ett samhälle där "money talks" och styr allt?

Kahlokatt, jag skulle vilja arbeta på ditt DV! :)

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Sluta se ned på Daglig Verksamhet!!

Inläggav Aspkvinna » 2009-03-05 11:23:31

barracuber skrev:
Aspkvinna skrev:Personligen tror jag att många arbetsplatser missar oss som något bra att investera i för man ser till tidsplan för utförandet, deadlines, hela tiden medans jag tror att vi skulle må bättre av endast en handlingsplan.


Dream on, Aspkvinna :wink: Den världen lever inte vi riktigt i tyvärr. Hur kommer man bort från ett samhälle där "money talks" och styr allt?

Kahlokatt, jag skulle vilja arbeta på ditt DV! :)

/Barracuber


:lol:

Ja, men jag anser att om man pratar om saker på ett sätt som åskådliggör problemet så måste andra förhålla sig till det man påstår och då väcks tanken.

Att hjälpa till att inte säga det alls och stötta en felaktig inställning ger oss inget. Och jag hävdar fortfarande att i långa loppet så går det jämnt upp för vissa perioder så kan vi jobba på mer än medel och andra dagar inte alls. Vissa tider bara på dagen är bättre än andra och där är en faktor som är lättare att se för en icke insatt.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav earlydayminer » 2009-03-05 12:11:10

Du vet vad som skall sägas du Aspkvinna. :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Sluta se ned på Daglig Verksamhet!!

Inläggav Milyc » 2009-03-05 13:35:26

mitzerl skrev:Jag ser inte ner på daglig verksamhet, men jag tycker synd om de aspergare som har det. Nu har ju du haft turen att hamna på ett relativt bra ställe där det bara är aspergare och där ni har något vettigt att göra. Men många aspergare placeras faktiskt ut på ställen tillsammans med utvecklingsstörda och blir behandlade som utvecklingsstörda också. De blir behandlade som mindre vetande och som några som ingenting kan. Det är främst detta jag retar upp mig på vad gäller daglig verksamhet.

Det jag också retar upp mig på är utnyttjande av gratis arbetskraft. I de dagliga verksamheter där man gör någonting vettigt, liksom det du gör, arbetar man ju gratis. Man får ingen lön från kommunen (för det är väl via kommunen?), utan från försäkringskassan. På så vis är det gratisarbete för kommunen.


mitzerl har beskrivit min inställning till DV i princip på pricken. Jag har både erfarenhet av att buntas ihop med förståndshandikappade med påföljande hospitalisering, och "vettig" DV med icke konstruerade uppgifter. Båda sakerna upplevde jag som en förolämpning mot mig. Att buntas ihop med utvecklingsstörda och behandlas som en sådan är direkt plågsamt för mig. Den vettiga DV:n slutade jag på då jag fann det så förbannat otacksamt att utföra uppgifter åt andra, det vill säga göra en insats som motsvarar ett verkligt arbete men inte få erkännandet att jag gjort det i form anställningsbevis och marknadsmässig lön utan att man ändå ska ha det till att jag får vara där på dagarna för att ha något att göra.

"Utflyttad daglig verksamhet" som innebär att man är utplacerad på en riktig arbetsplats men inskriven på DV och inte får lön framställs ofta som exempel på att "daglig verksamhet inte alls bara är för vuxendagis utvecklingsstörda", men konsekvenserna av ett sådant arrangemang blir ju att man får lära sig att aspergares arbetsinsatser är mindre värda än NT-personers även om uppgifterna är identiska.

Jag är nog lika mycket emot att det ska vara praxis att sätta aspergare på DV som mitzerl i synnerhet traditionella dagcenter men även de mindre barnsliga varianterna. Jag vill alltså inte på något sätt lobba för någon som helst form av DV men tycker att det behövs mer saklig information om hur många varianter det faktiskt finns eftersom det juridiska begreppet "daglig verksamhet" rymmer ganska mycket mer än ett klassiskt dagcenter. Därmed inte sagt att jag tycker att DV är bra bara det inte är ett klassiskt dagcenter.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-05 14:27:51

När jag framför min kritik mot dagcenter är det definitivt inte de av oss som har den insatsen jag vänder mig emot, jag vänder mig emot ett samhälle som inte kan ta tillvara aspergares begåvning.

Inte heller vänder jag mig emot de med begåvningshandikapp, men min mening är att aspergare inte har samma behov & möjligheter som begåvningshandikappade. Vi delar inte predikament och skall därför inte behandlas likadant.

Att erbjuda aspergare plats på dagcenter är ovärdigt ett land som säger sig vara en bildad välfärdsstat; var det inte någon CIVILINGENJÖR härförleden som blev erbjuden just en plats i någon av kommunens 'solbackar' eller 'midsommarkullar'??

Jag tycker Kahlokatt & andra ska ha en riktig lön för riktigt arbete och hoppas därför att LiR fortsätter expandera.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Sluta se ned på Daglig Verksamhet!!

Inläggav sugrövmanövern » 2009-03-05 15:03:53

Kahlokatt skrev: Vi gör ett viktigt arbete där man måste vara noggrann.
Varför är det då oavlönat?

Kahlokatt skrev:Arbetstiderna får vi själva reglera och man behöver inte stressa.
Vilket skulle kunna reglera lönen likt en flexibel stämpelklocka. Som ackord eller så.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav missbutterfly » 2009-03-05 15:17:43

Tänkte precis fråga detsamma som sugrövmanövern.
Fattar verkligen inte varför ett jobb som kräver noggrannhet ska kallas "Daglig verksamhet"? Och ska det vara oavlönat? :? Och du är nöjd med dessa omständigheter? Jag fattar nada..Förlåt.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav Milyc » 2009-03-05 15:33:58

missbutterfly skrev:Tänkte precis fråga detsamma som sugrövmanövern.
Fattar verkligen inte varför ett jobb som kräver noggrannhet ska kallas "Daglig verksamhet"? Och ska det vara oavlönat? :? Och du är nöjd med dessa omständigheter? Jag fattar nada..Förlåt.


De som driver sådan DV framställs som välgörare men är inget annat än slavdrivare enligt min mening. Aspergare ska jobba medan neurotypiska "arbetsanskaffare" och "arbetshandledare" ska uppbära lön och få berömm för vilken fin verksamhet de ordnat.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-05 15:50:00

Det går inte att förneka, det är ju så det ser ut om man tittar på fakta.
En del medborgare får lön, andra får en klapp på huvudet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Pemer » 2009-03-05 15:50:55

Mmm.... sorgligt är det... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-05 15:53:11

Nej det är ett arbetsmarknadspolitiskt problem och som sådant något som går att lösa. Återigen vill jag poängtera LiR. Förhoppningsvis kan de inspirera andra arbetsgivare.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Milyc » 2009-03-05 16:03:18

KrigarSjäl skrev:Nej det är ett arbetsmarknadspolitiskt problem och som sådant något som går att lösa. Återigen vill jag poängtera LiR. Förhoppningsvis kan de inspirera andra arbetsgivare.


Jag hoppas också på LiR:s koncept ska sprida sig och även vidareutvecklas så att även fler typer av specialbegåvningar kan tas till vara.

Det tråkiga är att LiR även inspiprerat tanter (med olika åldrar och kön) att plagiera deras koncept i allt annat än den mycket viktiga detaljen att ge riktiga anställningar och löner, och således både kunna framstå som nyskapande och "AS-vänliga" samtidigt som de i praktiken kan vara just slavdrivare med stöd av bestämmelserna om daglig verksamhet enligt LSS. För dessa LiR:s bildligt uttryckt "falska vänner" har jag absolut ingenting till övers.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:21:01, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in