Ny bok om AS

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ny bok om AS

Inläggav Jonte » 2007-05-17 20:44:05

Trodde ni va! Den får ni skriva själva.

Så här va, nån skrev för ett tag sen att de vore kul med nya AS-biografier, kommer inte ihåg vem. Jag började fundera lite. AS-personer kan ju vara ruskigt olika. Därför vore det kanske ballare om flera skrev. Så nu tänkte jag testa en idé.

Om folk här på forumet skrev ett kapitel var och man slängde ihop det till en bok, skulle det bli bra? Man kan tänka sig tryckt eller nätversion, allmänt eller om något specifikt ämne typ "AS och kärleken", "AS i skolan", "AS och kärnreaktioner". Eller nåt.

Antagligen finns det några med erfarenhet av nåt liknande projekt som kan säga om det realistiskt, jag har ingen aning. Det blir säkert en hel del jobb men kanske inte överjävligt om flera hjälps åt typ Krigis står för språkgranskning, datorfreakarna slänger ut det på nätet etc mm osv.

Synpunkter?
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:36:07, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Eyesonly » 2007-05-17 21:20:05

Jag är för mätt för att kunna fundera men det är nog bäst att sikta på en nätbok i första hand. Jag vet inte hur man får en bok publicerad men det är säkert svårt och garanterat inte billigt.

Men det låter som en sammanställning på min och andras hemsidor. Inger har ju skrivit en hel del om AS. Det känns som det skulle bli svårt att komma på nytt material. Jag återkommer.
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 10:36:07, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav Karl » 2007-05-18 0:05:35

Intressant idé!
Har funderat mycket på hur komplex diagnosen är och hur olika vi är och hur olika vi hanterar diagnosen. Det är mycket intresse för A S nu i media, personer med A S intervjuas men ingen liknar just mig.

Jag tycker det är en jättebra idé att låta folk med A S skriva ett kapitel var vilket troligtvis kommer att tydliggöra att vi är olika personligheter med vissa problem som gemensam nämnare. Idealet hade varit att få en bra spridning i ålder och sociala uppväxtförhållanden.

Själv gillar jag böcker i pappersform och det finns ett antal företag som printar on demand. Det trycks alltså inte fler böcker än som säljs.

Några prisexempel från Books-On-Demand:

Ex. 150 sidor till vänster, 250 sidor till höger:
[img]http://goto.glocalnet.net/karl/asperger/150_sidor.gif[/img]
[img]http://goto.glocalnet.net/karl/asperger/250_sidor.gif[/img]
Andra eventuella kostnader, omslag och EAN-kod kommer vi nog inte ifrån.
Tjänster före tryck:
Korrektur - 600/tim
(Text- och layoutändringar)

Omslag, enkelt - 450:-
(Enfärgat omslag med baksides-, framsides- och ryggtext enligt förlaga samt max en monterad bild)

Omslag från - 800:-
(Grundpris innefattar idé och formgivning. Kostnad tillkommer för till exempel illustration eller foto)

EAN kod - 300:-
(Streckkod för avläsning av ISBN-nummer. Gäller främst böcker som ska distribueras via bokhandel)

Extra provtryck - 300:-
(Ett provtryck ingår i varje produktion)

Scanning av bilder - 65:-/bild


Scanning av text 40:-/sida
(OCR-scanning av pappersoriginal till redigerbar text i valfritt dokumentformat. Korrektur ingår ej)

Word till pdf - 350:-
(Konvertering av Word/Works/PageMaker-dokument till tryckfärdigt pdf-original)

Tjänster efter tryck:
Recensionsexemplar till tidningar etc : 1 x utgivarpris (se kalkyl) + frakt

Lektörs-exemplar för bedömning till BTJ:
2 x utgivarpris + frakt (vuxenböcker)
4 x utgivarpris + frakt (barnböcker)


Bokrondellens online databas:
250:- + 1 x utgivarpris + frakt


Vi tillhandahåller viss hjälp med marknadsföring.
Kontakta oss så hjälper vi dig hitta just din lösning.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:36:07, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav DooM » 2007-05-18 1:13:10

Finns visst redan en bok med ungefär detta upplägg: Malin Nordgren: "Jag avskyr ordet normal" (Cura förlag)... men fler vore förvisso kul.... och säkert nyttigt...

Boken är en himla fiffig uppfinning; så jag gillar idén... men det låter som en rätt stor och DYR apparat att dra igång.... att sätta upp en webbplats för att ge folks historier tid att samlas och växa fram kanske vore en bra början; sen kan materialet från den bilda stommen i en pappersbok så småningom....

...Men detta kräver en dynamisk sajt med inloggning och liknande; jag kan programmera (har gjort ett sådant koncept i .ASP till firman en gång), men jag har knappast tid att ägna mig åt det i större omfattning. Finns det fler som är någotsånär fingerfärdiga på området?

Frågan är väl om någon har lust att åta sig att vara :-)199 i nätet i ett sådant projekt.... kan bli mycket jobb menar jag....
Senast redigerad av DooM 2011-05-04 10:36:07, redigerad totalt 1 gång.
DooM
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2007-01-01
Ort: Stockholm

Inläggav weasley » 2007-05-18 2:16:06

hu vad jag ogillar spindlar. den där spindeln härovanför gav mej inte lust att vara sammanställande person till något sådant. :-(

kan man inte sätta ihop en mejlinglista istället? var och en får skriva ett kapitel om något de tycker är intressant/funderar på/känner sej bättre på/känner sej sämre på än NT.

själv är jag väldigt fascinerad av allt det här märkliga kallpratet man måste kunna, den enorma vikt som läggs vid Såssial Kåmmpetans vid alla sorters arbeten numera.

sen kan man ju börja varje kapitel med att skriva en kort historia om sej själv, och sitt ev. specialintresse... eller nåt... nu bara spånar jag här... ska strax lägga mej, jag lovar :-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:36:07, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Eyesonly » 2007-05-18 8:29:25

Var det inte dyrare än så? :shock: :D Visst det är en stor kostnad för en enskild men om vi 10 stycken så blir det en 400-500 per person. Men eftersom ingen här vad jag vet är en etablerad författare så vore det nog bäst att samla allt material på ett ställe där man kan fundera över vad som ska vara med. Jag vet själv att vad man en gång skrev behöver inte verka lika bra lite senare. Något säger mig att vi knappast lär behöva anlita någon för korrekturläsning. Vem skulle vara bättre än en hyperfokuserad aspie. :P

Hmm dynamisk sida med inloggning. Webdesingskolan har en guide om detta men den är inte gratis. Kolla här. http://webdesignskolan.com/php/login_advanced_cd-version/login_advanced.html

Jag tycks ju vara favoritwebhost för filer så om någon kan hjälpa till med koden så kan jag överväga att lägga det här på min sida om vi får fler intresserade. Jag är hyfsat bra på kopiera klistra in samt att göra om befintligen kod så det passar, iaf inom css som jag håller på med till min hemsida nu. SQL har jag ingen erfarenhet av så där behöver jag hjälp. Det enda jag gjort med det är skapa en databas som min blogg använder och det var med hjälp av en guide.

Så får jag hjälp ställer jag upp. När jag nu har chansen så kan jag säga att jag håller på och gör om min hemsida och om det är någon här som länkar till de filmer och ljud jag har bör kolla när nya kommer upp då länkarna kommer behöva göras om. Ska åka och jobba nu och borde hinna få startsidan klar men de andra lär dröja till nästa vecka. Jag säger till då. Intervjun med christian cederholm ska jag också lägga upp då.
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 10:36:07, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav barracuber » 2007-05-18 10:54:51

Jag gillar själva grundidén starkt eftersom jag är bok-freak.

Sedan är det ju klart massvis med (oavlönat) jobb för både alla som skriver och för dem som sammanställer och publicerar.

Men, ser man lite filosofiskt på det hela tror jag att det finns fler oavlönat jobb än avlönat i världen, totalt sett, om man skulle räkna på't. Se på allt hemarbete, hushåll å så, till exempel, som inte belönas.

Själv kan jag ju databaser och SQL och har jobbat med äldre typ av programmering (typ COBOL) och håller på att lära mig ASP.NET just nu (modern webbutveckling). Är nog en typisk IT-geek :shock: Så jag vet vad DooM pratar om.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:36:07, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kristofer » 2007-05-18 11:32:14

Jag tycker att idén är väldigt intressant. Jag ägnar mig gärna åt korrekturläsning och layoutmässiga frågor 8)

Både tryckt format och webb har sina fördelar. Webben har fördelar genom möjligheten att ständigt uppdatera, bygga ut och ändra under resans gång etc. Boken har fördelar genom att den blir mer ´på riktigt´. osv osv osv...

En idé kanske kan vara att börja samla material på en webbsida och testa olika koncept, ge varandra feedback och inspiration, för att sedan när vi fått en större mängd material och lite träning/mer erfarenhet i vårat skrivande/sätt att uttrycka oss, låta var och en välja ut det som vi vill publicera i tryckt format. Webbsidan öppnar ju också upp möjligheten att uttrycka sig på många sätt om man nu vill det. *spånar lite*
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:36:07, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav md2perpe » 2007-05-18 11:55:15

Om man använder DocBook kan man enkelt skapa både webbsidor och PDF.
http://docbook.sourceforge.net/
http://www.docbook.org/
Senast redigerad av md2perpe 2011-05-04 10:36:07, redigerad totalt 1 gång.
md2perpe
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2005-10-21

Inläggav missbutterfly » 2007-05-18 12:17:16

Detta låter väldigt intressant!
Jag vill gärna vara med om detta projekt blir av.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 10:36:07, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav Inger » 2007-05-18 12:26:15

Kul idé! En Aspie-antologi. Lite som Asperger and girls där varje person fick bidra med ett kapitel (dock inte bara Aspergare utan även några experter som Tony Attwood m fl). Och det upplägget fungerade ju utmärkt.

Tror mest på en riktig pappersbok i så fall. Och utgiven av ett förlag. Bara att kolla vilka svenska förlag som redan gett ut AS-böcker och fråga om de är intresserade. För då torde medförfattarna kunna få en slant för besväret istället för att själva behöva bekosta något som man sen inte vet hur man ska distribuera och sälja.

Vet inte hur min hemsida (som nämndes ovan) skulle kunna vara till någon nytta i sammanhanget? Förvisso har jag använt citat från en mängd Aspergare från olika delar av världen för att visa både på likheter och individuella olikheter men det är ju bara små snuttar, infogade under lämplig rubrik. Denna antologi vore ju något helt annat.

Men kanske kan man, som någon föreslog, fokusera runt något visst ämne, eller på just att ge belysande exempel på hur olika man kan vara; från superpedant till att inte komma sig för städa på flera år; från 'lika social som vem som helst' till helt schizoid; från dyslektiker till språknörd; från superkänslig till underkänslig; från hyperaktiv till helt passiv.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:36:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kristofer » 2007-05-18 12:32:56

md2perpe skrev:Om man använder DocBook kan man enkelt skapa både webbsidor och PDF.
http://docbook.sourceforge.net/
http://www.docbook.org/


Det där verkade intressant. Det ska nog bli mitt nästa projekt så fort jag är klar med skolarbetet om två veckor.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:36:07, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav barracuber » 2007-05-18 12:32:59

md2perpe skrev:Om man använder DocBook kan man enkelt skapa både webbsidor och PDF.
http://docbook.sourceforge.net/
http://www.docbook.org/


md2perpe, har du själv använt DocBook?

DocBook är väl vanlig bland forskare och i vetenskapliga sammanhang? Men hur användarvänlig är den egentligen? Är det inte väldigt tagg och kod-orienterat (jag antar att det bygger på SGML och XML) ?

Agatha, kan man inte gruppblogga? Vore det nåt?

Diskussionen hittills har liksom handlat om två olika saker här, webb och eventuellt print. Vilket är två helt olika världar som använder olika verktyg. Sedan håller iofs allt på att växa ihop mer och mer.

Jag menar, om man först gör en webbsajt och sedan skulle vilja trycka den som en bok, då ska man inte behöva lägga ned 10 miljoner veckor på det. Så därför är valet av verktyg så pass viktig.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:36:07, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Matilda » 2007-05-18 12:44:36

Tycker det verkar vara en jättebra. Har funderat på något liknande själv eftersom jag börjat skriva som en galning om AS sedan jag fick reda på att jag har det. Det finns en (otrooooligt bra) bok av Jean Kearns Miller (Women from another planet) som är uppbyggd som en antologi och som startade som en mailinglista. Den är uppdelad i ett antal delar efter innehåll (barndom, kärlek vänskap osv) och där vem som helst som har haft någonting att säga om hur de upplever ett ämne har skrivit en kort novell på några sidor om det. Jag tror absolut på en sådan idé, men i pappersform i så fall. Mina ögon går i kors av att läsa på skärmen... :-)015 (Kan snälla administratorn lägga in en bättre vindögd smiley, den där ser ju full ut...?)

/M
Senast redigerad av Matilda 2011-05-04 10:36:07, redigerad totalt 1 gång.
Matilda
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2007-03-27

Inläggav Kristofer » 2007-05-18 13:45:45

Jag tror att vi kanske skulle kunna börja med en gruppblogg för att testa idéer och koncept för att sedan sammanställa den till bokmanus. Gruppbloggen kan ju också vara ett sätt för alla skribenter att kommunicera med varandra.

Dvs. att gruppbloggen blir vårat sätt att skapa boken. Sen så är det ju inget som hindrar att den kan få ha ett liv vid sidan om boken.

Aja, det finns säkert många här som har andra och bättre idéer/mer erfarenhet än vad jag har
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:36:07, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav md2perpe » 2007-05-18 14:07:11

barracuber skrev:md2perpe, har du själv använt DocBook?

DocBook är väl vanlig bland forskare och i vetenskapliga sammanhang? Men hur användarvänlig är den egentligen? Är det inte väldigt tagg och kod-orienterat (jag antar att det bygger på SGML och XML) ?

Nej, jag har inte använt det själv, men det används en del till dokumentation inom open source-världen. Bland forskare är det nog vanligare med LaTeX, åtminstone inom naturvetenskapen, och LaTeX tycker jag inte att vi skall använda på individnivå.

Å andra sidan skall vi nog inte använda särskilt mycket formatteringar i de enskilda texterna överhuvudtaget, kanske bara enkel styckeindelning. Då skulle vi kunna samla in texterna i enkla textformat som sedan formatteras efter en global mall. Denna skulle kunna vara i LaTeX, DocBook eller annat format.
Senast redigerad av md2perpe 2011-05-04 10:36:07, redigerad totalt 1 gång.
md2perpe
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2005-10-21

Inläggav Eyesonly » 2007-05-18 14:09:59

Jag tror inte på en blogg då gamla inlägg hamnar långt ner alternativt på andra sidor. Kanske en <a href="http://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki">wiki</a>?
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 10:36:08, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav Agatha » 2007-05-18 14:15:22

barracuber skrev:Agatha, kan man inte gruppblogga? Vore det nåt?


På Blogger kan man gruppblogga. Antagligen fungerar det på andra plattformar också.

(Om jag kan bidra till projektet på något vis gör jag givetvis gärna det.)

Addendum: <a href="http://neuropsykiatriska-funktionshinder.blogspot.com/2007/04/bloggkarneval-om-neuropsykiatriska.html">Bloggkarnevalen</a> är tänkt att vara ett slags antologi. Man samlas och skriver kring samma ämne.
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:36:08, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav weasley » 2007-05-18 17:57:06

jag tycker det här är en lysande ide!

behövs det webplats har jag en surrver vi kan använda!

och just det här att skriva några sidor var, om hur man är etc, det skulle ge en intressant bild av hur olika fast ändå lika man kan vara.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:36:08, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Pemer » 2007-05-20 2:11:05

Ja, här har jag missat en mycket spännande tråd... det här är en lysande idé!

Jag är gärna med och tar så aktiv del i detta som jag kan, det känns väl värt att lägga tid och energi på vid sidan av att organisera träffar och styra upp något bra av OA.

Jag fnular också med websidor och har serverplats tillgänglig, men är inte lika haj på mer interaktiva system. Men är vi några som slår våra kloka huvuden ihop kan vi nog åstadkomma något tillsammans.

So sign me in... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:36:08, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Eyesonly » 2007-06-28 10:45:05

Bump :D

Så hur ska vi göra med detta? :idea:
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 10:36:08, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav weasley » 2007-06-28 11:44:36

jag vet inte riktigt...

en sån bra ide borde inte förfalla ner i tråden....

någon som har en ände vi kan börja i?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:36:08, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Eyesonly » 2007-06-28 12:54:10

Någon nämnde att skicka till ett riktigt förlag istället för att stå för publicering och sånt själva och det är en vettig idé. Sen blir det kanske ett trassel med kontraktet med så många skribenter men det får man ta då. Kanske vore andet något? http://www.andet.se/ :wink:
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 10:36:08, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav Tomtenissa » 2007-06-28 22:00:59

Oooh! Det här verkar jätteintressant!

Jag är gärna med på detta projekt och bidrar med att skriva!

Jag är ju också totalt boktokig, så bokform tycker jag verkar absolut bäst.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 10:36:08, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Återgå till Aspergare och vården



Logga in