Vad är era specialintressen?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav MsTibbs » 2009-02-24 15:49:31

Jag skriver memoarer dygnet runt och gör bokcovers i Photoshop. Lämna gärna kommentarer på dem:
http://www.mstibbs.bilddagboken.se
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav zeidon » 2009-02-24 16:50:12

Stria skrev:Programmering har varit ett stort intresse under en längre tid men det har börjat kallna nu på senare tider, samhällets paradox har fångat mitt intresse på sistone, med det allt ökande mass media trycket på småfolket... The Illuminati, Skulls & Bones är också väldigt intressanta "secret societies" som makt eliten tar del i... Kapitalismen är ett system som skjuter sig själv i foten, förr eller senare. Dock så är jag endast 17 år gammal så jag gissar att min förmåga till konkret tänkade kanske inte är på top... : )


Din kommentar om Kapitalismen är smart. Den kommer med största sannolikhet att skjuta sig i foten. Nyliberal kapitalism har tex precis avlidit. Tycker jag är bra. Bättre för jorden.

Nedvärdera inte ditt "konkreta tänkande". Du verkar smart!
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav zeidon » 2009-02-24 16:51:42

earlydayminer skrev:
zeidon skrev:2) Leka med människors huvuden (bara människor jag ogillar)


Det kan bli jobbigt om du inser att du har haft fel hela tiden.


Jo men om man har det jobbigt bli man starkare. Jag kommer nog växa upp vilket år som helst och inse jag har fel. Ska bli skönt!
:)
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav earlydayminer » 2009-02-24 21:21:09

zeidon skrev:
earlydayminer skrev:
zeidon skrev:2) Leka med människors huvuden (bara människor jag ogillar)


Det kan bli jobbigt om du inser att du har haft fel hela tiden.


Jo men om man har det jobbigt bli man starkare. Jag kommer nog växa upp vilket år som helst och inse jag har fel. Ska bli skönt!
:)


Härligt att du ser det från den ljusa sidan. I värsta fall kan det leda till grovt självhat i och med att man antagit att man har rätt men nu har fel, fast fråga är då om man kanske finner en ursäkt, att man hittar en obalans från den tiden som skulle kunna förklara att man hade fel. Och älska sig själv igen. :wink:
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Kahlokatt » 2009-02-25 0:18:37

MUSIK, MUSIK, MUSIK!!!! Älskar kvinnliga singer/songwriters i allmänhet och JONI MITCHELL i synnerhet!!!
Var tidigare helt "kär" i Sarah Brightman, men hon har numera halkat ned till andra plats. :D

Att läsa, fast jag har svårt att orka igenom tunga romaner p.g.a. OCD.

Andra kulturer, länder, kartor, flaggor, öar, språk, folkdräkter.

NAMN! I synnerhet förnamn (delar detta intresse med AS-vännen Mitzerl).

KATTER! Och alla andra kattdjur. Dessvärre är jag allergisk, men min katt är för viktig för min själ för att kroppen skall bry sig (äter medicin).

Handikapp, missbildningar, vanställdhet, cirkusfreaks - älskar Elefantmannen och har sett filmen en miljon gånger (ja, OK, men åtminstone tio gånger).

Musikalen "The Phantom of the Opera". När mitt OCD gjorde mitt liv till ett helvete, var det fyra saker som gjorde att jag överlevde: Min familj och katt, mina kompisar, medicin - och Fantomen!
Gillar musikaler över huvud taget (fast inte de äldre), teater och opera. Samt att spela piano och sjunga.

Konstnären Frida Kahlo. Älskar henne! Är väldigt intresserad av konst och propagerar jättemycket för kvinnliga konstnärer.

Arkitektur, fast inte teknik och sådant. Bara att se på byggnader.

Medicinhistoria.

Och så gillar jag konståkning, en del manga, den japanska Lolitastilen och att åka tåg. Fast det är inga specialintressen!
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 2 gånger.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Kahlokatt » 2009-02-25 0:21:38

Clovis skrev:Mina intressen är: Umgås med kompisar, smink, shopping, Facebook, kläder och mode, fika, gå på disco, se på "Sex and the city", "Desperate Housewives". Sedan skriver jag mycket på min blogg om vad jag har haft på mig för kläder under dagen plus vad jag ätit och vilka jag umgått med.


Fast nu ljuger jag.
Jag är ointresserad av sådant där. Däremot är jag väldigt intresserad av att ta reda på "varför" en person väljer intressen som ovan.


:lol:
Jag tänkte först "vad GÖR du här egentligen!?" Förutom att umgås med kompisar och att fika tycker jag att allt det ovanstående är GRYMT tråkigt.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav zeidon » 2009-02-25 0:38:18

nackidno skrev:Mitt största intresse är programering. Kan sitta länge länge med att läsa och klura i koderna. Alltid roligt när man lyckas skriva någonting roligt. Dock ska jag lägga upp en tidsplan för att ev. lära mig C++ till sommaren. Det ska bli intressant att börja läsa det minsan. :)


Jag är nästan expert på C++. Har du några frågor kan du maila.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav MsTibbs » 2009-02-25 14:48:06

eyes wide open skrev:Rolig läsning i den här tråden!

Själv är jag närmast fanatiskt fascinerad av hur människans psyke fungerar, hur mentala sjukdomar och störningar yttrar sig, tillfrisknandets olika faser eller frånvaron av dem. Hur vi interagerar med varann. Psykologi och psykiatri i stort.
Jobbar inom psykvården så får mitt lystmäte av allt detta där.


Undrar om det är mest bra eller dåligt att jag knarkar ner mig i psyket. Endel påstår att det är en destruktiv hobby, medan andra uppmuntrar mig att lära mig mest möjligt.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav norm23 » 2009-02-25 15:22:21

Jag har två sorters intressen ett som jag kan prata med andra om, som ändras vecka till vecka nästan .

just nu senaste veckan har det varit mänskliga relationer och kitesurfigng.


Den andra sortens intresse är ett intresse som jag inte pratar med andra alls om, ingen skulle fatta ett skit av vad jag sa, jag kan liksom inte sänka mig till andras nivå när det gäller det.

Och det intresset är robotar gärna humanodider men allt sånt är extremt coolt och intressant.(håller på att bygga en just nu)

Även att göra dator program är kul eller jag hatar att programera eller snarare jag hatar när det går fel och det blir massor av buggar i programmen som tar åtskilliga timmar att lösa(jag kan sitta uppe hela natten och knappt kunna gå till skolan dagen efter) bara på grund av några jävla buggar.

Jag är ändå en höjdare på programmering och kan drygt 16 programmerings/script språk(har för mig att det blev det när jag räknade hopp dom för ett tag sen, men det låter mycket).
har 3 datorer och är 18år har alltså lagt lite dryg lagt 20 000kr på datorer i sen jag vart 14år då jag köpte min första (FATTAR INTE VAR JAG FÅTT PENGARNA IFRÅN)

Ett annat intresse jag har är att va med mina kompisar, hatar att va själv.
eller att va själv är ju skönt ibland men max 2 timmar om dagen.
Senast redigerad av norm23 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
norm23
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2009-02-25

Inläggav Deliquate » 2009-02-25 17:12:07

Jag skulle nästan vilja skriva att mitt specialintresse är att vara lat och att bättra på mitt hjärnarkiv med ny information om mina mindre intressanta intressen.

Fast mitt specialintresse tror jag är att göra/hålla på med hemsidor, att arrangera och skriva HTML, PHP, ASP, CSS och alla andra intressanta språk är nog det jag tycker bäst om - tiden flyger iväg när jag sitter och "pysslar". Har testat programmering också, vilket var kul, men alldeles för tidskrävande och "jobblikt" för mig - så det tappade jag fort intresset för.

Design är också ett av mina specialintressen, men det är lite jobbigt då jag inte är ett dugg konstnärlig. Är lite som de falsksjungande optimisterna på idolaudition som tror att det de gör är fantastiskt bra - men alla som inte är tondöva är av en annan åsikt. :lol:
Senast redigerad av Deliquate 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
Deliquate
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2009-02-20
Ort: Stockholm

Inläggav mnordgren » 2009-02-26 14:28:19

Jag är ofta less på mitt specialintresse (figurativ skulptur), det kan göra mig riktigt frustrerad och sur. Kanske för att det är tekniskt krävande, vilket kräver en grad av koncentration som jag inte har så ofta nuförtiden. Sen är det ju också det här med de höga prestationskraven jag ställer på mig själv. Ibland önskar jag faktiskt att jag inte hade detta intresse, men det vägs upp av de gånger då jag finner det trivsamt. Så det är både kärlek och hat inblandat.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav phoenix » 2009-03-01 23:31:06

datorer, kampsport, musik, film, religion/filosofi bilar och det jävligaste ''specialintresset'' som jag hade innan, CANNABIS/DROGER, i flera år blev det en jävla rutin varje dag att jaga gräs som ett djur, psilocybesvamp fick mig att inse att det leder till en bitter vardag med mycket falskhet och skit, så jag svor en ed att aldrig bruka droger igen utan bli en bra människa med sund kropp och själ
Senast redigerad av phoenix 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
phoenix
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2009-03-01

Inläggav alexb » 2009-03-01 23:36:15

Jag känner mig väldigt avundsjuk på er som har ett eller ett par intressen, jag har ett nytt intresse ungefär var tredje vecka. Det blir ganska frustrerande då jag inte kan planera någonting framåt ur intressesynpunkt, eftersom jag alltid vet att snart är jag intresserad av någonting helt annat och då är det bara det som gäller. Sen har jag vissa intressen som återkommer och som jag alltid smågillar, men det är sällan de är mina huvudintressen. Jag önskar att jag kunde bli intresserad av en sak och kanske hitta andra människor som gillar just det.

Sett ur en positiv synvinkel så blir jag iaf ganska så versatil när det gäller kunskapen!
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
alexb
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav zeidon » 2009-03-01 23:44:47

Specialintressen:

1) Att designa dataspel. Komma på speliden och sen genomföra den. Tog mig cirka 15 år att lära mig göra mitt första "proffsiga" dataspel.
3D-Grafik, Spelmotor, Artificiell Intelligence och annat.

2) Psykologi. Jag vill lära mig ALLT om mänskligt beteende. Utforskar genom att läsa teoretiskt men mest genom praktiska tester på människor. Jag vill veta EXAKT hur en människa reagerar på olika stimula. Vilka olika fack jag kan lägga personer i. Jag är mest självlärd.
Kort sagt jag vill veta ALLT om det mänskliga psyket.

3) Historia. Jag memorerar all form av historia jag kommer över. Dock ej nog med tid.

4) Världsekonomin. Jag analyserar världsekonomin varje dag. Jag har haft rätt sen i September 2008 om det som ska hända. Håller det för sannolikt att jag kommer att ha rätt om det mesta under 2009 och 2010. Vill inte berätta något eftersom det endast är deprimerande ekonomiska episoder. Hur deprimerande vill ni verkligen INTE veta.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav lillmupp » 2009-03-02 0:17:11

Hmmm.. litet ensidig verkar jag vara i jämförelse med många..

Matematik, naturvetenskap och så förstås datorer.. Pysslat med datorer i 33 (!!) år o fortfarande inte tröttnat på de stackars dumma burkarna :wink:
Vettlöst intresserad av logik i alla former, mest spännande icke-monoton logik och utveckling av dynamiska system (anpassande och/eller självlärande), semantiska nät, konceptuella strukturer osv osv osv
Mitt problem i detta avseende är tyvärr att det finns sååå mycket spännade att jag har svårt att hålla fokus tillräckligt länge för att göra intressanta resultat :oops:
Och, faktiskt, att det är *svårt* att hitta någon att bolla idéer med :(
Senast redigerad av lillmupp 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Inläggav zeidon » 2009-03-02 0:21:52

lillmupp skrev: utveckling av dynamiska system (anpassande och/eller självlärande), semantiska nät, konceptuella strukturer


Ett projekt jag har, det du skriver om.

Min "Artificiella Intelligens" jag designat har hittills varit "hård-kodad", om än någorlunda intelligent. Pratar om AI till dataspel nu. Strategispel där man bygger armeer, flottor, erövrar städer. Hanterar diplmomati, produktion och annat.

Vill göra en AI som verkligen är självlärande. Men det är tidsbrist i livet tyvärr...
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav alexb » 2009-03-02 8:41:23

zeidon skrev:
lillmupp skrev: utveckling av dynamiska system (anpassande och/eller självlärande), semantiska nät, konceptuella strukturer


Ett projekt jag har, det du skriver om.

Min "Artificiella Intelligens" jag designat har hittills varit "hård-kodad", om än någorlunda intelligent. Pratar om AI till dataspel nu. Strategispel där man bygger armeer, flottor, erövrar städer. Hanterar diplmomati, produktion och annat.

Vill göra en AI som verkligen är självlärande. Men det är tidsbrist i livet tyvärr...


Jag går just nu en utbildning där vi bland annat snackat en del om olika Intelligenta system, dock mest i företagsvärlden! verkar helt ballt.
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
alexb
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav Whiteline » 2009-03-02 9:16:38

Datasäkerhet är nog det enda intresse som jag har som skulle kvalificera som ett aspie-specialintresse. Annars har jag (på normala nivåer) intresse av konst, arkitektur, musik och, ja, människor.
Senast redigerad av Whiteline 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
Whiteline
 
Inlägg: 119
Anslöt: 2009-02-26
Ort: Linköping

Inläggav zeidon » 2009-03-02 12:40:55

alexb skrev:Jag går just nu en utbildning där vi bland annat snackat en del om olika Intelligenta system, dock mest i företagsvärlden! verkar helt ballt.


Kan du ta och lära dej allt om det. Sjyssta. Företagsvärlden är i behov av
"EN HEL DEL" mer intelligenta system (observation jag gjort)
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav Peter » 2009-03-02 13:32:52

Jag har haft ett par specialintressen, men som med det mesta skäms jag för mycket för det för att avslöja något.
Senast redigerad av Peter 2011-05-04 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
Peter
 
Inlägg: 365
Anslöt: 2006-10-12

Inläggav alexb » 2009-03-02 13:34:12

zeidon skrev:
alexb skrev:Jag går just nu en utbildning där vi bland annat snackat en del om olika Intelligenta system, dock mest i företagsvärlden! verkar helt ballt.


Kan du ta och lära dej allt om det. Sjyssta. Företagsvärlden är i behov av
"EN HEL DEL" mer intelligenta system (observation jag gjort)



Jag blev faktiskt lite sugen på det efter att jag läst denna tråden, och då närmast de sista inläggen. Kanske vore något att satsa på helt enkelt, får försöka snöa in på det jag också! :)
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 13:34:30, redigerad totalt 1 gång.
alexb
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav zeidon » 2009-03-02 17:02:13

Peter skrev:Jag har haft ett par specialintressen, men som med det mesta skäms jag för mycket för det för att avslöja något.


Synd. För det skulle säkert vara intressant att höra.
:)
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 13:34:30, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Företagsvärlden..

Inläggav lillmupp » 2009-03-02 22:33:28

änvänder mest statistisk modellering. Bayes modeller, trendanalys o sånt. Inte så mycket resonerande tyvärr. Svårt område.
Det finns en del intressanta icke-deterministiska modeller byggda för medicin och kemi men de är, såvitt jag vet, monotona (inte samma som tråkiga!) vilket gör att det är jobbigt (minst sagt) att underhålla faktabasen utan att rasera eller tvingas köra om från noll.
Litet annorlunda är det dock med Mars-landarens modellering men icke-monoton? Nja..
Vitsen med icke monoton logik är att man kan invalidera gamla resultat givet nya fakta i faktabasen men selektivt. Det vill säga, det systemet "trodde" var sant innan blir falskt och tvärtom..
(oops.. lägger band på mig nu.. :wink: )
Senast redigerad av lillmupp 2011-05-04 13:34:30, redigerad totalt 1 gång.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Inläggav zeidon » 2009-03-02 23:13:02

Låter intressant. Avundsjuk nästan. Får jag 20-40 år över nån gång ska jag ta och läsa in mig på det du pratar om.
:idea:
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 13:34:30, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Återgå till Intressanta intressen



Logga in