Hålla sig till ämnet - frågan är inte fri

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hålla sig till ämnet - frågan är inte fri

Inläggav DC » 2009-02-20 10:16:03

Det känns verkligen lite väl strängt när man inte får fråga om något som någon skrivit i en tråd även om det inte under rakt nedåtstigande led hör till ämnet. Är det så farligt om man undrar vad någon menade?

Ska nya trådar behöva startas bara för en enda liten fråga? Känns lite förlöjligande när en moderator ska komma springande och peka med hela handen och ryta till för så lite. Inte minst sedan jag i den tråd jag nu tänker på redan själv avslutat med att jag inte ska fråga mer eftersom det är OT. Diskussionen var med andra ord redan avslutad.

Sådant här gör att man tappar lusten rätt rejält för vidare deltagande i det här forumet. Man törs inte skriva ett ord med rädsla för att få en piska i nacken.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 18:05:02, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav TK » 2009-02-20 12:14:40

Håller fullständigt med!
Senast redigerad av TK 2011-05-04 18:05:02, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Titti » 2009-02-20 12:55:21

Moderator:

Jag vet inte vilken tråd du menar. Ibland går en tråd helt OT och till en viss gräns låter vi det passera: Av olika skäl kan vi bedöma att det inte bör fortgå så och då uppmanar vi till återgång till trådens ämne eller till att starta en ny tråd kring den nya diskussionen. Ibland bryter vi själv ut en diskussion ur en tråd och startar en ny tråd.

Är det något specifikt man undrar över kan man ju alltid skicka ett pm. Eller citera det man undrar över som inledningen till en fortsatt diskussion i en ny tråd.

Det är alltid OK att fortsätta en diskussion kring trådens egentliga ämne i tråden.

Jag förstår inte problemet.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:05:02, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav jonsch » 2009-02-20 12:57:42

Varför uppröras å andra sidan, kan man inte låta moderatorerna hållas rent formellt och göra litet smygmyteri? Vi tänjer ju på ämneshållning och andra regler litet varstans, upprättar små mikrosubkulturer som kanske bara gäller i en enda tråd eller för vissa typer av trådar o.s.v. .

OM man skulle envisas med att skriva litet, men bara litet, om det gamla ämnet i den nya tråden och om man gjorde så konsekvent (det gör vi nog rätt konsekvent redan) så tvingar det moderatorerna att bli mindre hårda. Utan moddar inget forum men det blir inget om folk inte får göra litet som de vill heller. Begå smygmyteri och klaga inte så mycket!
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:05:06, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Titti » 2009-02-20 13:40:15

jonsch skrev:Varför uppröras å andra sidan, kan man inte låta moderatorerna hållas rent formellt och göra litet smygmyteri? Vi tänjer ju på ämneshållning och andra regler litet varstans, upprättar små mikrosubkulturer som kanske bara gäller i en enda tråd eller för vissa typer av trådar o.s.v. .

OM man skulle envisas med att skriva litet, men bara litet, om det gamla ämnet i den nya tråden och om man gjorde så konsekvent (det gör vi nog rätt konsekvent redan) så tvingar det moderatorerna att bli mindre hårda. Utan moddar inget forum men det blir inget om folk inte får göra litet som de vill heller. Begå smygmyteri och klaga inte så mycket!


Moderator:

Man kan till och med citera delar av den debatt som förts i en tråd när man startar en ny. Så länge man inte gör det mellan avdelningnar med olika moderering och särskilt medlemskap är det tillåtet.

Tänk bara på de speciella regler som gäller för NFD och Privata Avdelningen.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:05:06, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-20 14:23:28

För mig går poängen med ett diskussionsforum förlorad om det ska vara så stenhårt reglerat att man inte ens kan flika in en liten parentes. Det är lite som om man vek olika femminuterspass av fikadejten åt att tala om ett ämne i taget. Skittrist. Så länge man inte sida efter sida pratar om nåt HELT annat och det blir obegripligt för en nyinkommen person så ser inte jag problemet. Tvärtom, när en tråd klipps och blir en ny tråd så dör dynamiken, enligt mig.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:05:07, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2009-02-20 15:06:28

Om det är den tråd jag gissar så behöver nog inte du ta åt dig, DC. För du visste inte att ämnet ifråga är uttjatat, omtuggat och inflammerat sedan månader eller kanske år.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:05:07, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Titti » 2009-02-20 16:53:41

Moderator:

Visst är det tillåtet att gå OT i en diskussion och vi brukar inte vara så hårda på det. Det finns ingen aanledning till det. Men om det börjar bli sida upp och sida ner och dessutom kanske komma anmälningar och PM så kan det finnas skäl att uppmana till att återgå till trådämnet om det finns något intresse kvar för det och i annat fall starta en ny tråd för de fortsatta diskussionerna.

Om DC syftar på den tråd jag tror (men inte vet) så gäller det tråden om fler moderatorer, som startades i syfte att diskutera framförallt förslag på nya moderatorer till forumet. När den så småningom nått sitt mål övervägde jag att låsa den men ville ändå hålla öppet för ev ytterligare diskussion kring ämnet.

När den tråden kommit att alltmer handla om helt andra saker uppmanade jag till att hålla sig till ämnet eller starta en ny tråd. Jag tycker inte det är speciellt märkligt agerande av mig och det var inte inlägget av DC som föranledde mitt ingripande utan helt andra saker.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:05:07, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-20 18:44:41

Titti skrev:Moderator:

Visst är det tillåtet att gå OT i en diskussion och vi brukar inte vara så hårda på det. Det finns ingen aanledning till det. Men om det börjar bli sida upp och sida ner och dessutom kanske komma anmälningar och PM så kan det finnas skäl att uppmana till att återgå till trådämnet om det finns något intresse kvar för det och i annat fall starta en ny tråd för de fortsatta diskussionerna.

Om DC syftar på den tråd jag tror (men inte vet) så gäller det tråden om fler moderatorer, som startades i syfte att diskutera framförallt förslag på nya moderatorer till forumet. När den så småningom nått sitt mål övervägde jag att låsa den men ville ändå hålla öppet för ev ytterligare diskussion kring ämnet.

När den tråden kommit att alltmer handla om helt andra saker uppmanade jag till att hålla sig till ämnet eller starta en ny tråd. Jag tycker inte det är speciellt märkligt agerande av mig och det var inte inlägget av DC som föranledde mitt ingripande utan helt andra saker.


Ett mycket rimligt resonerande. Tror jag sett mer OT-klagande från vanliga forumister än moderatorer, för övrigt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:05:07, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav DC » 2009-02-20 19:25:21

Zombie skrev:Om det är den tråd jag gissar så behöver nog inte du ta åt dig, DC. För du visste inte att ämnet ifråga är uttjatat, omtuggat och inflammerat sedan månader eller kanske år.


Jaha, ok. Det förvånar mig iofs inte. Tack.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 18:05:07, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav DC » 2009-02-20 19:27:50

Titti skrev: [...]
Jag tycker inte det är speciellt märkligt agerande av mig och det var inte inlägget av DC som föranledde mitt ingripande utan helt andra saker.


Ok. Tack.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in