Varningar, tillsägelser och PM; värdeinflation

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varningar, tillsägelser och PM; värdeinflation

Inläggav nallen » 2009-02-17 23:17:24

Det verkar som det har tillkommit ytterligare en nivå av påpekanden från moderatorerna, nämligen "PM".
Om jag förstår det hela rätt är PM ganska lindrigt, tillsägelser lite starkare (men fortfarande inte grund för diciplinära åtgärder), varningar är ytterligare starkare och kan utgöra grund för vidare åtgärder.

Jag frågar nu om alla dessa nivåer verkligen är nödvändiga eller ens önskvärda?
Antingen har man gjort något fel och förtjänar därmed en åtgärd. Eller så har man inte gjort nåt fel och då förtjänar man heller ingen åtgärd och även ett påpekande är ju ett slags åtgärd.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:02:29, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav JOR » 2009-02-17 23:22:43

Då blir sådana som Krigis, rdos och Eddie utslängda på ingen tid alls.

Alltså, för de med viss trots men som ändå kan behärska sig, så har man nivåerna.

Ibland ilsknar man, då är det ändå onödigt att bli utslängd bara för att någon annan kom med invektiv, bland annat.


Kan utveckla detta ganska rejält, men är sjukt trött nu.
(jobbat från 08:00 - 20:00 idag)
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 18:02:29, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav nallen » 2009-02-17 23:28:45

Ah, nu var jag tydligen otydlig igen...
Jag menade inte att nivåerna varning respektive banning är onödiga, men däremot nivåerna under varning, eftersom de inte är en följd av att man brutit mot någon regel.

EDIT: preciserade lite (det kursiverade)
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:02:29, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav JOR » 2009-02-17 23:37:17

Haupp!

Påpekanden om att någon fått PM är enbart till för att påpeka den "utsatte" för att denn fått PM, detta sker i samband med tillsägelser eller varningar.


Tillsägelser tillämpar vi före varningarna, ignoreras tillsägelserna så lappas den berörde och då sisteligen

Varningar skickas ut som sista larm till att berörd är på väg att bli utkastad. Så har vi också då detta med när man blir utkastad.


Utkastad kan man bli för endast en dag, då är baktanken att berörd skall få lite tid att lugna ner sig (fungerar inte på nassepuh och vissa andra).
Kan bli en vecka och då är avsikten att berörd skall få betänketid och inse det dumma i sitt agerande.

Grövre arter kan alltså resultera i en månads utvisning.


De allra grövsta är då som de flesta vid det här laget fattat, permanent.


Som skrivet, det skall alltså mycket till innan någon om denne bara är oaktsam i sitt sätt blir permanent utkastad.


Låter det rimligt, särskilt med tanke på att man har att göra med trotsiga aspiesar som antingen mår bananskal eller bara är allmänt urusla på att hejda sig?
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 18:02:29, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Mats » 2009-02-17 23:41:05

Jag delar inte nallens åsikt.

Jag skulle uppskatta om jag kunde få en tillsägelse som första åtgärd om jag hamnar i affekt (vilket händer) och skriver nåt dumt. Jag vill alltså få chansen att sansa mig innan jag åker på en varning som registreras.

EDIT: Såg att JOR redan har svarat. Jag är mycket nöjd med JOR:s svar. :D
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 18:02:29, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Alien » 2009-02-17 23:53:31

Både tillsägelser och pm används just för att någon brutit mot reglerna.

Man kan också skicka pm utan att skriva ut det i tråden, om man tror att vederbörande inte förstått reglerna (t ex hårdare regler i Privata än i övriga forum). Första gången alltså. Påföljande pm meddelas även i tråden, de är alltså tillsägelser.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:02:29, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav nallen » 2009-02-17 23:54:39

Jag fick följande "PM från moderator" (som jag här citerar i sin helhet efter att ha inhämtat vederbörligt tillstånd):
Nu måste jag ändå påpeka för dig det där med hänsyn och respekt för andra. Det är inget solklart övertramp du gör men man får inte säga att någon annan forumit är en idiot utanför NFD även om man tycker det. Det gör du inte här men du (mer än) antyder att du tycker att det är ok. Jämförelsen med pingstkyrkans dagis är inte heller relevant. Jag förstår om du tycker detta är en debatt på en nivå du inte alls gillar och vi har olika språk och sätt att uttrycka oss - men kom ihåg att du är utanför NFD nu.


Jag tolkar det som att jag inte brutit mot någon regel, men tydligen förtjänade jag ändå en åtgärd? Jag gnäller inte över det här specifika fallet (debatten sköter vi i aktuell tråd) även om det var det som triggade mina funderingar.
Jag upplever att det tillkommer "nivåer" allteftersom. Det är kanske en aspig strävan efter perfektion men jag tror snarare att det gör reglerna otydligare och framför allt svårare att tillämpa lika från fall till fall. Att göra fel eller inte är en helt binär storhet, antingen har man gjort fel eller så har man det inte, att det kan finnas orsaker och förklaringar har inte med saken att göra.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:02:29, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav weasley » 2009-02-18 0:05:06

Precis som Mats var inne på så används tillsägelserna för att informera forumisten om att inlägget/uppträdandet tangerar gränsen för varning.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:02:29, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Titti » 2009-02-18 0:31:46

Moderator:

Jag använder mig av en nivå nedanför varning och tillsägelse, det mindre officiella påpekandet.

Det är ingen formell erinran alls utan mest ett påpekande i mer resonerande ton kring något som inte gått över gränsen men tangerar den eller som jag av någon annan anledning vill fästa uppmärksamheten vid.

Det är mest ett sätt för mig att stämma i bäcken och sen hoppas jag slippa ge tillsägelser och varningar efter det (men det lyckas såklart inte alltid). I bästa fall kan vi resonera oss fram till en samsyn eller så kan jag i vart fall klargöra hur jag ser på vad-det-nu-gäller och förhoppningsvis få respekt för det.

Ibland noterar jag det i tråden, ibland inte. Främst noterar jag det om det inkommit en anmälan men jag avgör i varje enskilt fall hur jag bedömer det.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:02:29, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav nallen » 2009-02-18 0:31:55

Men det är inte över den gränsen?
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:02:29, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Inger » 2009-02-18 1:49:54

OK, låt oss reda ut det här... det var jag som anmälde inlägget eftersom jag uppfattade det som nedvärderande, vilket var just såna saker jag ville slippa. Du förklarade sen att du mest ville vara vitsig, och i efterhand kan jag se att det nog stämmer, även om det väl var på gränsen. Ingen stor grej, jag ville bara göra en markering eftersom jag hade önskat ett lite mer respektfullt ordval, särskilt i en diskussion som handlade om just det. Titti gjorde bara sitt jobb som moderator så skyll inte på henne, hellre på mig då.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:02:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nallen » 2009-02-18 22:49:45

Jag var som sagt inte ute efter specifikt det inlägget eller anmälningen. Utan mer principen, är det verkligen vettigt att det vidtas åtgärder fastän man inte gjort något fel?
Dessutom ville jag uttrycka att jag upplever att det förefaller tillkomma nivåer tillsägelse-hierarkin, vilket jag tror är kontraproduktivt.

Men, jag ska inte tjata, det är ingen viktigt fråga för mig så sällan som det förekommer.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in