Trådrubriker

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tycker du att vi bör ha en regel som hindrar uppmärksamhetskrävande trådämnen?

Ja.
17
40%
Nej.
20
48%
Vet ej/Bryr mig inte.
5
12%
 
Antal röster : 42

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-09 7:39:23

Zombie skrev:Men å andra sidan - vad mer mår folk riktigt illa av?
En mådde riktigt illa av mitt sätt att skriva tidigare. Ska vi förbjuda mig?

Lyckligtvis har det gått över, nu är det mesta du skriver fullt läsbart. Det är mindre krumbukter nu än vad det har varit. Antingen skriver du annorlunda nu eller så har jag vant mig.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:42:52, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Nilale » 2009-02-09 8:03:53

Men snälla nån... Måste allt förstoras upp till orimliga proportioner? Ett litet förslag om en liten rekommendation som gör vissa rubriker mindre störande (jämför med debatterna om avatar, signatur etc som faktiskt inte syns förrän man väl klickat på en tråd)... Nu blåses det upp och börjar pratas om att folk mår direkt illa av versalrubriker. Jag har bara sätt att folk skriver att det är störande etc, inte att de mår fysiskt dåligt. Inte heller gillar jag när förslag värderas som onödiga (som om det vore fakta och inte en åsikt).

Ser att jag uttrycker mig luddigt. Är för nyvaken.
- Kom med ett förslag
- Läste andras synpunkter
- Försökte inte övertala någon om att förslaget var det enda rätta
- Avvaktade svar från mods
- Accepterade och tackade för svaret även om det inte blev vad jag önskade

Låt det hela nu bero tills någon eventuellt anser att frågan är värd att ta upp igen. Bara för att man inte håller med i en sak så är frågan nödvändigtvis inte onödig, och inte heller behöver man förstora upp den i ett försök att få det hela att se löjligt ut. Det räcker med ett enkelt svar.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 17:42:52, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Zombie » 2009-02-09 11:00:45

Om det är mitt inlägg du vänder dig mot, Nilale, så blev det nog språkförbistring. Du övertolkade mitt ordval eller jag valde för starka ord.

Själv går jag snabbt förbi rubrikerna och retar mig mer på när de är missvisande i sak. "Mår riktigt dåligt av" skrev jag snarare i ett försök att visa respekt för andras upplevelse.

Och "onödigt" var ingen värdering, det var en åsikt som jag lutar åt efter att ha försökt väga samman sakens aspekter och lade fram att tänka på tillsammans med det övriga jag skrev.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 17:42:52, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav weasley » 2009-02-09 12:03:43

Ganesh skrev: ... [insert valfritt adjektiv, tex vaniljdoftande, gryningsfräscha eller nånting om borde kölhalas] ...


ROTFLMAO!!

Hysteriskt roligt skrivet! :-D

**asg**
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:42:52, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-09 12:46:55

Ganesh skrev:Själv anser jag att konflikter i princip är bra. Konflikter skapar dynamik och förändring.

Exakt så. Utan konflikter blir diskussionerna som vilka societetsmiddagar som helst.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:42:52, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Inger » 2009-02-09 13:56:57

Nilale skrev:Quotat från Stripaerobicstråden i Övrigt:
weasley skrev:Moderator:
Det finns många synpunkter på hur trådar ska skapas och vad de ska innehålla. Men kan alla vara snälla att bara låta bli att läsa den här tråden om det irriterar? Och Fighterbabe; när du skapar trådar med BARA VERSALER I RUBRIKEN så är det samma sak som att skrika, fast med bokstäver istället.

Jag ändrar rubriken så den inte skriker, så blir det lättare att låta bli att läsa för den som inte vill.


Ska detta tolkas som att förslaget om rekommendation att undvika att skriva "versalrubriker" och ett överanvändande av utropstecken i rubriker godtogs, eller var det en engångsföreteelse och i så fall varför? Åtgärden uppskattades från min sida hur som helst.

Jag tycker versaler i rubriken kan ha sin plats i undantagsfall men att det vore bra att ha det som en rekommendation att helst undvika det. Om det är motiverat eller ej beror lite på sammanhanget.

Det blir lite skillnad om någon skriver STORA SÖMNLÖSHETSTRÅDEN för att den ska vara lätt för alla sömnlösa att hitta, mot om någon skriver JAG HAR BYTT FRISYR!!!! som om det vore en världsnyhet som ingen får missa.

Oftast är det ett otyg, men inget som inte går att leva med. Värre är stavfel i rubriken - där tycker jag moddarna borde kunna gå in och rätta ibland.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:42:52, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Debbido » 2009-02-12 1:51:00

Jag har inga problem med att skriva trådrubriker med små bokstäver - om det är majoritetens åsikt. Även om min åsikt att ämnen som HEMLÖSHET kan kännas bra att skriva med versaler då ämnet handlar om en omfattande social orättvisa och brott mot socialtjänstlagens påbud om att alla ska ha rätt till bostad.

Jag kommer att anpassa mig efter majoritetens beslut, bara jag blir informerad om vad detta beslut är. Om majoriteten inte vill att vi använder fetstil, andra färger och smilies så tycker jag det är bäst att radera ut de möjligheterna, för då vet ju alla vad som gäller.

Människor har olika slags temperament. För den temperamentsfulle känns det ytterst begränsande att inte kunna variera stilen eftersom man vid vanliga samtal har möjligheten att gestikulera med armarna och på andra sätt visa vad man känner. När man skriver saknas dessa möjligheter, men kan ersättas av fetstil etc.

För en komiker känns smilies bra att kunna ta till då man därmed ger det skrivna ytterligare en dimension och kan åstadkomma "det oväntade", dvs bryta av texten med en oväntad bild.

I Svea Rikes Lag är det väl bäst att inte variera skriften så mycket mer än större stil i rubrikerna, men forum är ju ingen byråkratisk skriftsamling. (?) Ju fler restriktioner som införs desto mer blir budskapet: på detta forum bör du inte göra som du känner för utan på detta forum gäller följande stadgar:

1. nnnnnnnnnnnnnnnn
2. mmmmmmmmmmmmm
3. lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll

Blir det trivsamt?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 17:42:56, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Kvasir » 2009-02-12 2:06:07

Det finns också en annan aspekt på det hela, huruvida man vill kommunicera på ett effektivt sätt eller bara visa känslor. Ett ogenomtänkt användande av VERSALER eller färger kan göra att ens budskap går hem sämre eller missas helt. Att använda enbart versaler ger en mera svårläst text än om man skriver på "normalt" sätt, speciellt med typsnitt utan serifer som på detta forum. Ogenomtänkt användande av färger ger ofta också en motsatt effekt, antingen för att det blir mera svårläst eller för att det blir skrikigt att folk struntar i att läsa. Likaså bör smileys användas återhållsamt för att undvika att ge ett rörigt eller oseriöst intryck.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 17:42:56, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Debbido » 2009-02-12 3:01:21

Att ha varje ord i separat färg ger verkligen ett splittrat och svårläst intryck men att använda t ex ett citerat stycke i en viss färg och egen text i en annan är exempel på lämpligt användande.

Återhållsamhet med smilisar rekommenderas för den som inte känner för att använda dem men jag ser inget fel i att de som gillar smilisar använder dem.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 17:42:56, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Kvasir » 2009-02-12 3:40:52

Debbido skrev:Att ha varje ord i separat färg ger verkligen ett splittrat och svårläst intryck men att använda t ex ett citerat stycke i en viss färg och egen text i en annan är exempel på lämpligt användande.


Jag överdrev naturligtvis med mitt exempel, som du säkert förstår. Men faktum kravstår att alltför många människor på alltför många ställen på internet, och även annorstädes, leker alltför mycket med färger, typsnitt etc. för att det ska vara lämpligt om de vill bli lästa. Färger kan förbättra läsbarheten ibland, om de används på ett återhållsamt och medvetet sätt. Oftast är det tyvärr inte så.

Nu var mitt syfte inte att kritisera någon. Var en får göra som den vill, men var medveten om att risken är stor att man tappar läsare snarare än vinner nya om man laborerar med färger, versaler och liknande.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 17:42:56, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Mats » 2009-02-12 8:49:58

sommar skrev:Majoriteten har ju röstat Ja, så nu hoppas jag det blir förändring vad gäller trådrubriker.

Nu har majoriteten röstat Nej, så nu hoppas jag att det INTE blir förändring vad det gäller trådrubriker.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 17:42:56, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav TK » 2009-02-12 16:00:43

Kvasir skrev:Ogenomtänkt användande av färger ger ofta också en motsatt effekt, antingen för att det blir mera svårläst eller för att det blir skrikigt att folk struntar i att läsa. Likaså bör smileys användas återhållsamt för att undvika att ge ett rörigt eller oseriöst intryck.


Kvasir skrev:Jag överdrev naturligtvis med mitt exempel, som du säkert förstår.


Överdrifter kan ju sedan också lätt ge ett oseriöst intryck på dem som inte delar samma syn på humor och självdistans. Det är väl bara att konstatera att det finns många olika former genom vilka man kan ge uttryck för sin personlighet på Internet såväl som i det direkta mötet med andra människor. Jag tror att de flesta åtminstone här på forumet är klara över att också underdriften kan ses som en apostrofering, och en utstuderad sådan därmed av andra kan tolkas som en överdrift.

Var och en bör ha rimliga möjligheter att själv få välja vilket intryck man vill ge av sig själv och till vilka man i första hand vill vända sig. Tilltalas man exempelvis av en humor som använder sig av större gester och gärna vill dela med sig till andra som uppskattar detta, så är det ju givet att de med en torrare och mer sparsmakad humor knappast roas. Det är inte märkligare än att somliga har lättare till gapflabbet medan andra endast drar något på smilbandet.

Jag är alltså i likhet med flera andra som uttalat sig i tråden för en generös hållning i fråga om utformning av trådrubriker och användning av olika uttrycksformer i inläggen. Med generös hållning menar jag just vad jag säger/skriver. Det finns gränser för allt, men de gränserna har enligt min uppfattning inte överskridits.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 17:42:56, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Kvasir » 2009-02-12 17:31:58

TK, jag uttryckte inte någon åsikt om vad som ska vara tillåtet eller ej, utan påpekade bara det många ofta missar, att läsbarheten och budskapet lätt går förlorat om man tar sig för mycket friheter (i alla fall utan tillräcklig kunskap). Sedan får var och en naturligtvis själv avgöra om budskapet eller friheten är viktigast. Man kan ha samma inställning som Coca-Cola om man vill, att det spelar ingen roll vad man säger bara man syns, men det kanske inte är så bra inställning när det gäller foruminlägg.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 17:42:56, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav TK » 2009-02-12 18:57:49

Kvasir, det är ingen fara på färde. Jag förstod vad du ville ha sagt. För min egen del uttryckte jag heller inga egna preferenser i fråga om seriositet och/eller humor i olika sammanhang. Det vill säga hur jag föredrar att göra mig synlig för andra, grad av självdistans, självironi, generositet för andras livshållningar, värderingar av skämtlynne eller vad det nu kan röra sig om. Men det är jag rätt övertygad om att du har uppfattat. ;-)

Vad jag ville ha sagt - förutom det rätt självklara att kort deklarera min åsikt om ämnet för tråden - var att det inte alltid är så lätt att avgöra vad som är vad i skalan från överdrifter till underdrifter. Med det ville jag antyda ett större sammanhang av frågor om social kommunikation och social kringsyn, frågor vi knappast kan fördjupa i denna tråd. Att skissartat peka på andra perspektiv får väl anses inte bara vara tillåtet utan också i bland fruktbart, oavsett om det är möjligt eller tillrådligt att i den aktuella kontexten göra så mycket mer.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 17:42:56, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Debbido » 2009-02-12 19:50:17

ANNONS

Vill DU komma till himmelen? :-)138

VÄLKOMMEN TILL FÖRSAMLINGEN I KNUTBY!
Vi hjälper dig att hitta hem till Gud snabbare än någon annan församling!!! :-)117

Kontakta: Kristi brud 0707-666777.

Du kan också bli kontaktad av Gud själv, via SMS. Om du bara meddelar oss vilket telefonnummer du har så skickar vi det vidare till Gud, via Kristi brud. Tjänsten kostar 10 000 per SMS. Ev. vinst tillfaller församlingens byggnadskassa för renovering av sönderskjutna väggar. Vi tillämpar nämligen andlig krigföring på mycket hög nivå.

- För dig som är arbetslös kan vi erbjuda en vakant tjänst som barnflicka.

- Vi behöver också fler exorcister. Du bör ha minst fem års erfarenhet av demonutdrivning och ha hög social kompetens.
:-)074
__________________________________________________________________
Med detta vill jag ha sagt att olika textformat/färg/bilder inte nödvändigtvis används för att jag vill dra till mig uppmärksamhet på andras bekostnad utan bara för att det är bra redskap att skriva roliga texter med. Just detta exempel kanske är för tragiskt att skämta om, men vem vet?

OBS! Knutbymorden: tredelad dramadokumentär i kväll på TV 4 kl. 21.00!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 17:42:56, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav mnordgren » 2009-02-12 19:59:06

:lol:
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 17:42:56, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Nilale » 2009-02-12 20:03:16

Debbido skrev:det är bra redskap att skriva roliga texter med

Ja, om man vet vad man sysslar med. Annars gör det bara ont i ögonen.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 17:42:56, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Debbido » 2009-02-12 20:07:38

mnordgren skrev::lol:


Hmm...ska jag tolka ditt inlägg som att du är för skrikiga rubriker om syftet med dem är att få folk att skratta, reagera, tänka efter etc..?

Det känns bra om det nu är så att alla inte blir skelögda eller får nervsammanbrott av varierande stilar. :D
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 17:42:56, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2009-02-12 20:19:25

Nilale skrev:
Debbido skrev:det är bra redskap att skriva roliga texter med

Ja, om man vet vad man sysslar med. Annars gör det bara ont i ögonen.


En ståuppkomiker levererar en story han själv tycker är kul, sedan håller han andan och hoppas på det förlösande skrattet som bekräftar att han känt rätt. Det finns aldrig några garantier inom det här området. Dessutom har ju många aspergare problem med ords dubbla betydelser, gömda budskap, ironi, sarkasm, metaforer, överdrifter, underdrifter.

Kan vi inte få tillåta oss att laborera lite med det här? Om någon ständigt går över gränsen (typ jag) så uppskattas ett litet PM med kommentarer gällande hur du eller någon annan upplevt det hela. Det är förstås inte så lätt att veta hur alla ska bli nöjda, men:

om man leker på nätet så får man ju vara beredd på att åka på en snyting från datorn då och då. :-)146
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 17:42:56, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav mnordgren » 2009-02-12 20:22:10

Debbido skrev:
mnordgren skrev::lol:


Hmm...ska jag tolka ditt inlägg som att du är för skrikiga rubriker om syftet med dem är att få folk att skratta, reagera, tänka efter etc..?

Det känns bra om det nu är så att alla inte blir skelögda eller får nervsammanbrott av varierande stilar. :D


Nja, jag tyckte bara det var underhållande det du skrev. :wink:
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 17:42:56, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Kvasir » 2009-02-12 20:38:03

Debbido, bara för att säkert (?) undranröja eventuella missförstånd, så var mitt ursprungliga inlägg (och de följande) blott och bart en kommentar till vad du skrev, och hade inte någon direkt koppling till hur just du brukar skriva. Det var alltså en allmän reflexion baserad på dels vad du skrev och dels på hur folk på överhuvudtaget skriver på internet.

Jag tycker t.ex. att din "annons" var en helt OK användning av färger och andra grepp, eftersom syftet var humoristiskt och just att efterlikna en riktig annons.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 17:42:56, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Nilale » 2009-02-12 23:17:24

Debbido skrev:
Nilale skrev:
Debbido skrev:det är bra redskap att skriva roliga texter med

Ja, om man vet vad man sysslar med. Annars gör det bara ont i ögonen.


En ståuppkomiker levererar en story han själv tycker är kul, sedan håller han andan och hoppas på det förlösande skrattet som bekräftar att han känt rätt. Det finns aldrig några garantier inom det här området. Dessutom har ju många aspergare problem med ords dubbla betydelser, gömda budskap, ironi, sarkasm, metaforer, överdrifter, underdrifter.

Kan vi inte få tillåta oss att laborera lite med det här? Om någon ständigt går över gränsen (typ jag) så uppskattas ett litet PM med kommentarer gällande hur du eller någon annan upplevt det hela. Det är förstås inte så lätt att veta hur alla ska bli nöjda, men:

om man leker på nätet så får man ju vara beredd på att åka på en snyting från datorn då och då. :-)146


Redogörelsen för hur en stå-upp-komiker arbetar samt påminnelsen att man får vara beredd på snytingar på internet väljer jag att inte kommentera närmare då det är ganska uppenbart vad du försöker göra.

Till ämnet.
Om en person går över gränsen är ett PM ett bra alternativ, men valde att ta upp ämnet i ett inlägg där dessutom fler får komma till tals då mer än du gärna skriker ut sina rubriker.

Självklart kan man inte, som du så väligt förklarar för mig, göra alla nöjda, men man kan göra majoriteten nöjd. Därav åter igen att jag valde en tråd istället för att PM:a berörda parter med min åsikt. Nu visade det sig att åsikterna kring detta var ganska jämnt fördelade, och alltså bör ingen förändring ske vilket jag inte opponerar mig emot. Jag har inget mer att tillägga i diskussionen.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in