Om OA, Organiserade Aspergare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Agatha » 2007-05-02 20:25:23

Karl skrev:Vad är det som skiljer "Organiserade Autister" från Attention?


Attention är fullt av sådana däringa neurotypiska. ;)
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:30:20, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav Karl » 2007-05-02 21:05:21

Agatha skrev:Attention är fullt av sådana däringa neurotypiska. ;)

Okej tack, dåligt påläst, jag trodde att Attention också drevs av folk med neuropsykiatriska funktionshinder.
Jag vet att ordföranden för Göteborgs lokalförening själv har AS men det kanske inte är så överallt? Eller är det bara i förbundsstyrelsen det finns NT? Eller är det mixat både regionalt och lokalt?
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:30:20, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Agatha » 2007-05-02 22:14:49

Karl skrev:Jag vet att ordföranden för Göteborgs lokalförening själv har AS men det kanske inte är så överallt? Eller är det bara i förbundsstyrelsen det finns NT? Eller är det mixat både regionalt och lokalt?


Det är mixat på alla nivåer, vilket för det mesta tycks fungera bra. Ibland hör jag några irriterade mumlanden om att vi som har eget funktionshinder borde styra föreningen helt, men inte särskilt ofta.
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:30:20, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav Pemer » 2007-05-02 22:31:17

Agatha skrev:
Karl skrev:Vad är det som skiljer "Organiserade Autister" från Attention?


Attention är fullt av sådana däringa neurotypiska. ;)


Jo, precis, det kan väl betraktas som en bärande grundbult i konceptet för OA, att här är det definitivt bara "vi" och inga anhöriga, ingen vårdpersonal osv. Tycker det verkar vettigt.

Inget ont om anhöriga i sig, ska väl sägas, och kanske inte om vårdpersonal heller, men en organisation som ska vara till för oss bör vi nog styra över själva, med de andra möjligen med på ett hörn, men inte mer.

Men nu när Attention och även FA finns där ute är det väl bra som det är, alla organisationerna kan försöka inrikta sig på att komplettera varandra. OA känns som det bästa alternativet för mig, delvis just för att det är nytt och fräscht, och känns mer utpräglat "för mig" och dessutom påverkbart när det är nytt.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:30:20, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Agatha » 2007-05-02 23:14:31

Pemer skrev:Inget ont om anhöriga i sig, ska väl sägas, och kanske inte om vårdpersonal heller, men en organisation som ska vara till för oss bör vi nog styra över själva, med de andra möjligen med på ett hörn, men inte mer.


Jag har inget emot neurotypiska i Attentions förbundsstyrelse, så länge de gör som jag säger. ;)

Eller för att uttrycka det mindre drastiskt - så länge vi som har neuropsykiatriska diagnoser får styra föreningens arbete, och inte är uteslutna från några sammanhang, protesterar jag inte.
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:30:20, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav Milyc » 2007-05-03 8:02:15

Mats skrev:Jag är gärna med i Stockholmsavdelningen av OA, om jag får. Så här står det i stadgarna:

Organiserade Autister beviljar medlemskap till samtliga personer som uppfyller samtliga av våra villkor. ... Dessa är följande:

1) Att personen har fått (eller tror sig antagligen komma att få) en diagnos inom autismspektrumet.
2) ...

Jag har ingen officiell diagnos och eftersom jag har ett jobb jag klarar av tror jag inte att jag kommer att få någon inom överskådlig framtid. Jag står inte på utredning eller något sådant och vet inte heller vad jag skulle ha för nytta av en officiell diagnos. Det gör att jag, som jag ser det, formellt inte uppfyller första villkoret för medlemsskap.

Trots det är jag helt övertygad om att jag har AS. Till exempel fick jag 122 AS-poäng och 70 NT-poäng på Aspie-quizet.

Som sagt: om jag FÅR vara med i Stockholmsavdelningen av OA är jag det gärna.


Om man strikt ska följa regeltexten så uppfyller du ju naturligtvis inte vilkoret eftersom du inte tänker söka möjlighet att bli diagnostiserad. Men andemeningen med uppsatta vilkor var ungefär att uppfattar man sig själv som någon form av autist och upplever att det föreningen gör berör en så ska man kunna vara med.

Däremot ska man aldrig kunna vara med i OA för någon annans skull eller på grund av någon annans påstodda eller verkliga diagnos medan man uppfattar sig själv som NT, vilket som ovan nämnts är det vanligaste i de andra som påstås vara "våra intresseföreningar".

Men eftersom det är OA Stockholm du söker medlemskap i så är det de som får avgöra hur restrektivt denna regel skall tolkas i ditt fall.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 10:30:20, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Pemer » 2007-05-03 12:41:05

Jag tänkte nog också ungefär som Milyc skriver om andemeningen, att Mats åtminstone tror sig ha diagnos och känner gemenskap med andra som har det. Det tycker jag känns tillräckligt rätt här, så Mats är hjärtligt välkommen som medlem!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:30:21, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Korpglugg » 2007-05-03 14:47:13

Intressant. Bra initiativ!
Senast redigerad av Korpglugg 2011-05-04 10:30:21, redigerad totalt 1 gång.
Korpglugg
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2006-10-20

Inläggav Kaks » 2007-05-03 17:39:38

Pemer skrev:Jo tack, man kan väl säga att vi hade möte med fjorton närvarande hemma hos mig i lördags. Jag tog inte upp någon jättedetaljerad koll på hur många som *ville gå med* i OA, men i praktiken är det väl det alla har gjort genom att vilja komma och träffas på träffarna.

Vi pratade om OA, och ingen verkade fientligt inställd. Om jag inte hör några våldsamma protester kan man väl nästan betrakta alla som varit med på någon av träffarna hittills i vår i Stockholm som medlemmar i Stockholmsavdelningen. Vi är sammanlagt arton personer som varit med på någon av träffarna eller båda två.


Jag vill å det bestämdaste protestera. *ytterst irriterad*

Jag hade inte blivit informerad om att jag, iom mitt blotta deltagande på, vad som benämndes som en träff och inte ett möte, den 28april-07 automatiskt blev medlem i en förening. Det framgick inte heller ngnstanns att det var en aktivitet som skedde inom ramarna för OA. Du, Pemer, marknadsförde det snarare som en trf för folk som hängde på det här forumet, lite andra AS-platser och ev kompisar till dessa.

Pemer:
Ditt förmenta antagande att alla som deltagit på dom träffar du dragit ihop, under falsk flagg visar det sig nu, vill bli medlemmar i OA öht och Sthlm-avd speciellt är ren och skär manipulation! Jag hörde inte ett ord nämnas om OA i lördags och hade således inte en chans att själv ta ställning till om jag vill bli medlem el inte. Och som jag nämnde ovan kunde jag inte heller ta ställning i frågan genom att inte komma eftersom du, som arrangör för träffen, utgav dig för att göra det som privatperson och inte som företrädare för en organisation.

Om det är så här OA kommer drivas och rekrytera medlemmar tänker jag aktivt ta avstånd fr den organisationen. Likheten med politiska partier, som delar ut pins och mobilsnoddar i skolans lokaler till 15-åringar mot att dom skriver på en lista och, ovetande, blir medlemmar i partiet för att få upp medlemsantalet, är skamligt.

Om det inte redan har framgått med all önskvärd tydlighet så meddelar jag nu dig, Pemer och OA att:

Jag är inte medlem i Organiserade Autister, varken i Sthlm-lokalavd el på ngt annat plan.

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:30:21, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav Mats » 2007-05-03 18:07:38

Pemer skrev:Jag tänkte nog också ungefär som Milyc skriver om andemeningen, att Mats åtminstone tror sig ha diagnos och känner gemenskap med andra som har det. Det tycker jag känns tillräckligt rätt här, så Mats är hjärtligt välkommen som medlem!

Då anmäler jag mig som medlem i OA - Stockholm. :)
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 10:30:21, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Milyc » 2007-05-03 18:13:47

Kaks skrev:
Jag vill å det bestämdaste protestera. *ytterst irriterad*

Jag hade inte blivit informerad om att jag, iom mitt blotta deltagande på, vad som benämndes som en träff och inte ett möte, den 28april-07 automatiskt blev medlem i en förening. Det framgick inte heller ngnstanns att det var en aktivitet som skedde inom ramarna för OA. Du, Pemer, marknadsförde det snarare som en trf för folk som hängde på det här forumet, lite andra AS-platser och ev kompisar till dessa.

Pemer:
Ditt förmenta antagande att alla som deltagit på dom träffar du dragit ihop, under falsk flagg visar det sig nu, vill bli medlemmar i OA öht och Sthlm-avd speciellt är ren och skär manipulation! Jag hörde inte ett ord nämnas om OA i lördags och hade således inte en chans att själv ta ställning till om jag vill bli medlem el inte. Och som jag nämnde ovan kunde jag inte heller ta ställning i frågan genom att inte komma eftersom du, som arrangör för träffen, utgav dig för att göra det som privatperson och inte som företrädare för en organisation.

Om det är så här OA kommer drivas och rekrytera medlemmar tänker jag aktivt ta avstånd fr den organisationen. Likheten med politiska partier, som delar ut pins och mobilsnoddar i skolans lokaler till 15-åringar mot att dom skriver på en lista och, ovetande, blir medlemmar i partiet för att få upp medlemsantalet, är skamligt.

Om det inte redan har framgått med all önskvärd tydlighet så meddelar jag nu dig, Pemer och OA att:

Jag är inte medlem i Organiserade Autister, varken i Sthlm-lokalavd el på ngt annat plan.

/Kaks


Jag har ingen aning om vad sas eller inte sas på dessa av Pemer anordnade möten/träffar men om det har gott till på detta sätt som du beskriver är det ingenting jag står bakom och det känns oerhört obehagligt att en förening jag och några av mina vänner grundat skall uppfattas så här.

Det är ju naturligtvis möjligt att medverka en gång på ett OA-möte utan att bli medlem sedan. Men det är naturligtvis inte meningen att man skall räknas som medlem utan att själv kunnat ta ställning till det. Det är jag den första att ta avstånd från och skulle OA börja funka så skulle jag själv lämna den. Jag vill verkligen inte att någon Aspergare skall ta aktivt avstånd från OA av detta skäl. Att omyndigförklara folk på detta sätt vore mer likt de krafter OA vill motverka.

Men i detta fall tror jag faktiskt att Pemer snarare varit klantig än lömsk. Hoppas alla missförstånd kan redas ut.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 10:30:21, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Pemer » 2007-05-03 18:28:31

Men oj så knäppt jag har uttryckt mig, jag ber Kaks, alla andra som må ha reagerat likadant, och inte minst grundarna i Härnösand om ursäkt för att jag uttryckt mig så klantigt. Självklart är ingen automatiskt medlem för att han/hon varit på någon av träffarna, så borde jag naturligtvis inte ha uttryckt mig.

Jag hoppas att många vill gå med i OA, men då får var och en säga till att de vill det. Det ska absolut inte handla om någon kollektivanslutning av alla som kommer på en träff. Självklart kan man inte ansluta "medlemmar" till en förening på så lös grund, jag borde ha insett att det där inlägget inte alls var lyckat och redigerat det en bra bit till innan jag skickade det. Tråkigt och pinsamt att jag inte gjorde det.

Vad jag snarare menade, och borde ha skrivit, var att väl träffarna i någon mån kan ses som möten med OA Sthlm och att jag hoppas så många som möjligt av de närvarande vill vara med. Men den som inte vill - självklart icke!

Ber än en gång om ursäkt för att jag uttryckte mig så klumpigt!

Det är absolut inte så någon medlemsrekrytering ska bedrivas.

Träffarna tar jag initiativ till som privatperson som också är intresserad av att dra igång en avdelning av OA, men träffarna som helhet är naturligtvis en verksamhet för att likasinnade som vill ska kunna träffas och umgås och ha trevligt, oavsett om man känner för att vara medlem i OA eller inte. Det är ju jätteviktigt att någon som bara vill träffa några likasinnade utan några förpliktelser ska kunna göra det.

Om sedan en mindre eller större del av de närvarande vill vara medlemmar i OA så kan man väl anse det som en OA-aktivitet i sig att många av OA Sthlms medlemmar träffas på träffarna, även om det inte gör hela mötet till just ett OA-möte eller på något vis innebär att någon har fått för sig att alla genom sin närvaro har blivit medlemmar. Förstår inte att jag ens tänkte åt det hållet, än mer skrev något så dumt.

Tycker aldrig OA Stockholm behöver ha några exklusiva möten eller aktiviteter enbart för "medlemmar", en så här pass informell träffverksamhet har ju inget som helst självändamål att bara vara öppen för dessa, utan vid framtida träffar är naturligtvis alla som vill komma välkomna, och i den mån en del av de närvarande har uttryckt önskemål om medlemskap i OA så är det vackert så.

Så, Kaks, jag betraktar absolut inte dig som medlem i någon förening i och med att du hade möjlighet att höja stämningen hemma hos mig i lördags med din närvaro, jag hoppas ovanstående rader skingrar dina tvivel och att du kan förlåta mig mina klumpiga ordalydelser i inlägget från igår kväll. Det var jättetrevligt att träffa dig den här gången, och det vore jättekul om våra vägar må korsas i liknande sammanhang fler gånger. Utan att någon av oss börjar mumla osammanhängande om att den andre nu därmed är medlem i någon förening. F´låt! :oops:

EDIT: Stavfel och klumpig formulering rättade.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:30:21, redigerad totalt 3 gånger.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2007-05-03 18:30:22

Milyc skrev:Men i detta fall tror jag faktiskt att Pemer snarare varit klantig än lömsk. Hoppas alla missförstånd kan redas ut.



Mycket väl funna ord! Lömsk har jag aldrig känt mig, men OJ, så klantigt jag hade uttryckt mig i går... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:30:21, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kaks » 2007-05-03 20:15:27

Pemer:
Känns mkt bättre läsa det sista du skrev. Glad du svarade och var så tydlig med att även du såg hur ditt tidigare msg kunde uppfattas. I skenet av din förklaring accepterar jag ursäkten utan invändningar, alla fastnar vi i vinkelvolten ibland.

Och jag tror absolut att det kommer bli lika trevlig om vi möts igen. Jag lovar att inte stå i ett hörn och skicka mördande blickar ackompanjerat av ett ilsket muttrande :-D

Milyc:
Det känns bra läsa din tydliga åsikt i frågan, det uppskattas att du reagerade trots att det var, som du själv skrev, bästa att låta Pemer själv förklara sig.
Jag ska ta mig en andra titt på hemsidan, du annonserade ju att det nu finns en Umeåavd.

Jag anser saken vara utredd och lagd bakom oss, no hard feelings :-)

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:30:21, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav Pemer » 2007-05-03 20:49:22

Ja, usch för vinkelvolten! :D
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:30:21, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Milyc » 2007-05-03 21:59:47

Vad bra att allt är utrett och att ingen fått fel bild av OA-projektet.

Vi är än så länge på ett mycket tidigt stadium men tanken är ju att vi Aspergare och högfungerande autister ska kunna förenas att vara till varandras hjälp och stöd på olika sätt samt på sikt kunna föra våran talan i samhället.

Nu i början kan det ibland göras misstag och det finns inte så tydliga regler eller rutiner för hur allt skall gå till än. Men att vi inte kommit så långt än innebär ju också att varje ny enskild medlem som engagerar sig har stora möjligheter att påverka vad som skall göras och tyckas i föreningen. Vilket ju inte är fallet i en etablerad stor organisation med en redan fatslagen agenda.

Så jag uppmanar alla Aspergare här att inne som gillar vår grundtanke att gå med i OA och vara med och forma denna organisation. Det är raka motsatsen till att bli lurad.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 10:30:21, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Pemer » 2007-05-03 23:41:32

Nu har jag också jobbat ett tag och blivit skapligt nöjd med stockholmsavdelningens nya egna hemsida, http://stockholm.autister.org/
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:30:21, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Milyc » 2007-07-04 10:59:31

Nu anordnar vi i Organiserade Autister Härnösand en träff eller ett möte på lördagen den 25 augusti dit även OA-medlemmar från andra orter är välkommna för att vi från olika orter ska kunna bekanta oss med varandra och diskutera föreningens utveckling.

Info finns på http://www.autister.org/Mote.html
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 10:30:21, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav Pemer » 2008-03-14 20:03:47

OA har varit känt ett drygt år nu här på forumet, och det går så sakteliga framåt. Men många som på ett individuellt plan driver just det som är OA:s linje genom att regelbundet gå på träffar för att träffa sina likar eller rentav genom att själva aktivt arrangera träffar, råkar själva bo i regioner där FA och/eller Attention funkat bra som bas, är med i någon av de föreningarna och verkar tycka att det för deras del "räcker". (Eller är kanske inte medlemmar där heller, väl att märka.)

OA ser några av dessa därmed möjligen ur sitt eget personliga perspektiv som negativt och bråkigt, som kritiserar FA:s/Attentions stora generella risk att domineras för stort av anhöriga och vårdpersonal, men hur kan man egentligen se det som negativt bara för att man själv må vara aktiv i en region där det funkar bra? Att OA ens finns är ju ett bevis för att vuxna autister på vissa håll uppenbarligen inte har trivts med (i det fallet) FA:s upplägg.

Skulle gärna se en diskussion om detta, så man kunde skingra dimridåerna en gång för alla. OA är ju inte strängeligen emot de andra föreningarna, om de mest missuppfattande belackarna tror det. Här i Stockholm är ju träffgrupperna i OA Sthlms respektive FA Sthlms regi sammannästlade, och många som är med i någon av föreningarna eller båda har kunnat öka sin träffyta.

OA är till hela sin tanke en rörelse för autister med egen diagnos att kunna få kontakt, ses, umgås... och ett medel för oss att bli vår röst utåt, och endast vår egen röst. Inga andra som talar för oss, utan vi själva som organiserar oss och gemensamt uttalar vår egen linje. Vad i det skulle vara kontroversiellt eller negativt i någon enskild vuxen autists tycke, bara för att man själv råkar vara medlem i FA eller Attention och händelsevis trivs där? Det är ju inte som att vi säger något om att man är medlem där.

På det viset är det naturligtvis ett komplement till de äldre föreningarna, som ju faktiskt båda är grundade för anhöriga från början. Att barnen till de ursprungliga anhörigmedlemmarna så småningom gick med de också är ju mer en biprodukt, men visst kan säkert även FA och Attention vara riktigt bra föreningar för oss också, det är naturligtvis en fråga om hur aktiv del vi själva försöker ta... och här och var har ju vuxna med egen diagnos nått riktigt höga poster... kanon!!

Men rent logiskt sett tycker jag alla aspergare som är med på forumet, gärna träffar andra, själva arrangerar träffar i sin region... borde se sin samhörighet med OA. Jag kan inte se att OA står för någonting som någon sådan person kan hävda sig icke kunna vara med på. Dessutom är OA såpass nytt att alla som är med direkt från start kan vara med och utforma den nya organisationens verksamhet och idéer när vi framåt juli i år ska sjösätta riksorganisationen formellt.

Och det är ju som sagt inget motsatsförhållande att både vara med i FA och/eller Attention och i OA, OA är inte emot det, vi skulle tvärtom bara vara glada för varje redan engagerad i någon av de andra föreningarna som vi kan få med oss. Här på forumet har vi ju Sam, som sedan några år drivit FA Sthlms träffgrupp, och som har sett precis vad OA handlar om och gått med.

En separat förening för bara oss diagnosticerade tycker jag definitivt behövs. Det visar erfarenheter på många håll. Sedan är det bara en fråga om eget mått av tid och energi att försöka ta del i och påverka de andra föreningarna. Jag har haft kämpig ekonomi i början av året och inte fått in någon medlemsavgift i FA än som jag hade tänkt, men jag är på väg... :roll:

Är det efter dessa ord någon som fortfarande tycker OA står för något negativt man aktivt känner att man inte vill ställa upp på?

Berätta i så fall!

Allt är nytt, och vi vill kunna få med oss så många som möjligt. Vi vill representera alla, vi har inte haft någon tanke att stå för något särintresse hos vissa autister.

Mycket som kanske bara är mer eller mindre missuppfattat går säkert att lösa. Enskilda ordalydelser på OA:s hemsida eller vad helst det nu kan vara...

Bara vi får igång kommunikation om saken, så...

Så! Ordet är fritt!

Admin

Bytte rubrik eftersom föreningen bytt namn från Organiserade Autister till Organiserade Aspergare.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:59:30, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav milve » 2008-03-14 20:19:07

Jag var på föreningen Autisms årsmöte
i tisdags och där fanns ett skolombud som tar tillvara på de yngre barnens skolfrågor. När jag frågade om högskolefrågor tittade alla konstigt på mig.
Inget nytt i min värld, jag tänkte att då får jag väl göra något.
Jag behöver träffa andra som studerar. Om vi kan hjälpa varandra så att vi klarar av våra studier då hjälper vi både oss själva och våra yngre kamrater. När det är deras tur att studera vidare skall det fungera bättre än vad det gör nu är min tanke med att starta en träff-och studiegrupp för oss med AS. Kanske kan det inspirera andra att studera vidare./Milve
Senast redigerad av milve 2011-05-04 11:59:30, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav Pemer » 2008-03-14 20:23:37

Intressant att höra! Vi kan nog ha kanske lite bättre utbyte då... men det kan vi ju ta i högskoleträffgruppstråden! :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:59:30, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Milyc » 2008-03-14 23:33:10

milve skrev:Jag var på föreningen Autisms årsmöte
i tisdags och där fanns ett skolombud som tar tillvara på de yngre barnens skolfrågor. När jag frågade om högskolefrågor tittade alla konstigt på mig.


Det där är ju så typiskt FA. Inte tänker de på att autister/aspergare kan tänkas studera på högskola, i vuxen ålder blir det ju gruppboende och daglig verksamhet som de duktiga föräldrarna minsann pressat på kommunen att vi ska ha. :roll:

Nej, allvarligt talat kan jag säga att FA i min region absolut inte är något för högfungerande autister och aspergare. Där sitter en bunt duktiga mammor och nån enstaka pappa och vårdpersonal och tar hand om sina (vuxna?) barn med lågfungerande autism. Några tanter som besökt föräldraträffar i min stad har vuxna välbegåvade barn med AS varav en är undertecknad som är varm anhängare av neurodiversitetsperspektivet och skarp FA-kritiker. Andra tar avstånd ifrån sin diagnos.

Vad jag har märkt så vill tanterna ha med oss "med eget funktionshinder" men de är totalt oförmögna att se oss som vuxna välbegåvade individer utan tycks se på oss antingen som barn eller som utvecklingsstörda för vad man än säger till dem så vänder de allt till att nu ska de duktiga föräldrarna ordna det ena och det andra åt oss "ungdomar" fast alla inblandade autister är vuxna och somliga äldre än trettio år.

Därför bojkottar många självständiga aspergare FA och det ger en bild av att personer med AS alltid är mycket mer handikappade än vad som oftast är fallet då det bara är de mest hjälpbehövande som inte bojkottar FA.

Därför anser jag att OA behövs i Härnösand och Västernorrland i alla fall då många av de uppvuxna barnen till FA-tanterna som är självständiga nog att inte följa mamma som en hund väljer att bojkotta FA och därmed inte synas i en intresseförening som ska tala om för samhället om vilka problem och vilken hjälp autister och aspergare behöver och kanske ännu mer vad de inte behöver.

OA borde ha som sin huvudsakliga uppgift att vara de relativt självständiga vuxna högfungerande autisternas och aspergarnas röst eftersom FA huvudsakligen arbetar med frågor som rör lågfungerandes behov.

Problemet här i Härnösand är bara att de som valt att ta avstånd från diagnosen pågrund av ovilja att sammankopplas med de lågfungerande inte så lätt låter sig lockas till OA då de valt att bilda sin identitet som NT.

Skulle FA däremot råka göra eller säga något bra för vår grupp bör naturligtvis OA stödja detta. Därför är inte OA mot FA:s existens, utan menar bara att vissa saker av och för oss högfungerande nog helst bör skötas utan inblandning av NT.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:59:30, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Kristofer » 2008-03-15 1:55:19

milve skrev:Jag var på föreningen Autisms årsmöte
i tisdags och där fanns ett skolombud som tar tillvara på de yngre barnens skolfrågor. När jag frågade om högskolefrågor tittade alla konstigt på mig.


Var det någon som sa något till följd av din fråga eller rann det helt ut i sanden?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:59:30, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-15 10:03:48

får associationer till Lyckliga kompisarnas "cp framför sin tv"... (för att inga missförstånd ska ske så var det deras rullande kompis som skrev refrängen till den, och DLK fyllde på).

Fördomar är jobbiga.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:59:30, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in