Tankestörningar och AST?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tankestörningar och AST?

Inläggav Ganesh » 2009-01-22 21:38:45

Jag har snöat in på "Formal Thought Disorder" dvs det som på svenska heter tankestörningar.

Det förekommer mest i samband med psykoser och psykotiska tillstånd till exempel schizofreni.

Vad har ni för tankar och/eller erfarenheter kring detta?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 17:43:02, redigerad totalt 2 gånger.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Ganesh » 2009-01-22 21:44:27

Här tre exempel på källor som diskuterar fenomenet tankestörning delvis
utifrån ett AST-perspektiv.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1609 ... stractPlus

Formal thought disorder

an der Gaag RJ, Caplan R, van Engeland H, Loman F, Buitelaar JK.
University Medical Centre St. Radboud Nijmegen-Academic Centre for Child and Adolescent Psychiatry, Nijmegen, The Netherlands. R.vanderGaag@psy.umcn.nl
Along with well-defined categories in classification systems (e.g., autistic disorders and attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD)), practitioners are confronted with many children showing mixed forms of developmental psychopathology. These clusters of symptoms are on the borderlines of more defined categories. The late Donald Cohen proposed heuristic criteria to study a group defined by impaired social sensitivity, impaired regulation of affect, and thinking disorders under the name multiple complex developmental disorders (MCDD). Although these children meet criteria for pervasive developmental disorder--not otherwise specified (PDD-NOS), they have additional important clinical features, such as thought disorder. After highlighting similarities and differences between MCDD and comparable groups (e.g., multidimensionally impaired children), this paper presents the findings of a study comparing formal thought disorder scores in children with MCDD to children with autism spectrum diagnoses, such as autistic disorder (AD), and to children with nonspectrum diagnoses, such as ADHD and anxiety disorders. METHODS: Videotaped speech samples of four groups of high-functioning, latency-aged children with MCDD, AD, ADHD, and anxiety disorders were compared to a control group of normal children using the Kiddie Formal Thought Disorder Rating Scale (K-FTDS). RESULTS: High formal thought disorder scores were found both in the AD and MCDD groups, low rates in the ADHD groups, and no thought disorder in the anxiety disorder and normal control groups. The severity of formal thought disorder was related to verbal IQ scores within the AD and MCDD groups. CONCLUSION: High formal thought scores in children with complex developmental disorders, such as AD and MCDD, appear to reflect impaired communication skills rather than early signs of psychosis.





http://www.springerlink.com/content/r584312l23121766/

PDF (230.6 KB) HTML Free Preview
Original Paper
Formal Thought Disorder and the Autism Spectrum: Relationship with Symptoms, Executive Control, and Anxiety
Marjorie Solomon1, 2, 3 , Sally Ozonoff1, 2 , Cameron Carter1, 3 and Rochelle Caplan4
(1) Department of Psychiatry & Behavioral Sciences, University of California, Davis, 2230 Stockton Blvd., Sacramento, CA 95817, USA
(2) MIND Institute, 2825 50th Street, Sacramento, CA 95817, USA
(3) UC Davis Imaging Research Center, 4701 X Street, Sacramento, CA 95817, USA
(4) UCLA Semel Institute for Neuroscience and Human Behavior, Los Angeles, CA, USA
Received: 4 June 2007 Accepted: 18 December 2007 Published online: 23 February 2008
Keywords Autism spectrum disorders - Schizophrenia - Thought disorder - Executive functions - Anxiety
Abstract This study investigated whether children with autism spectrum disorders (ASDs) exhibit formal thought disorder (FTD), and whether this is related to ASD symptoms, executive control, and anxiety. Participants aged 8–17 with ASDs exhibited significantly more illogical thinking and loose associations than matched typically developing control subjects. In participants with ASDs, illogical thinking was related to aspects of cognitive functioning and to executive control. Loose associations were related to autism communication symptoms and to parent reports of stress and anxiety. When FTD is present in ASDs, it generally is not a co-morbid schizophrenia symptom, but is related to pragmatic language abnormalities found in ASDs. The clinical and neurobiological significance of this work is discussed.


Nedanstående länk är en direktöversättning från den engelska wikin:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tankest%C3%B6rning
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 17:43:02, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav MsTibbs » 2009-01-22 22:03:26

Haha! Både svenska översättningen av texten på tankestörningar på wiki var det jag som översatte och la dit det mesta av, innan var det typ ingenting som stod där och så även gjort från grunden wikiartikeln om MCDD! Mina två enda gjorda sidor på wiki! :D
Tankestörning
Mcdd

Tankestörningar tycker jag är intressant. För min del har jag ibland forcerat talflöde och tappar röda tråden, avledbarhet (ämnebyte mitt i mening) och tankeblock utom hallucinationer och vanföreställningssläng, som oftast inte räknas helt under begreppet även om man kan räkna dem så. Farfar pratade ordsallad också.



Moderator atoms - reparerade Wikipedialänkarna.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Ganesh » 2009-01-22 22:42:53

Bra jobbat.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav OnionKnight » 2009-01-22 22:46:43

Jag brukar ibland uppvisa Knight's move thinking, ofta för att jag tänker snabbare än jag pratar, och kan börja tänka på något nytt då jag är klar med att tänka på det jag vill uttrycka och när hjärnan hämtar nästa sak att säga gräver den i nuvarande tankespåret så det blir helt fel. Men jag har nog aldrig lyckats med att säga någonting helt irrelevant, utan det blir mest sammandragningar av det jag vill säga.

T.ex en gång skulle jag säga "Titta, någon har skrivit djävul fel" när någon hade skrivit "jävul" på väggen medans vi gick i högstadiet och väntade på en lektion. Det som kom ut var "Titta, en skrivul.". :oops:
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
OnionKnight
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2008-03-12

Inläggav Joosen » 2009-01-23 15:34:35

Åh.. hahahaa. Jag kan inte hjälpa det, vissa av exemplena i wiki-artikeln är härliga. Som:
Inkoherens/Ordsallad - tal som är obegripligt, därför att, även om orden i sig är riktiga, så ger sättet de sätts ihop osammanhängande rappakalja.
"Varför borstar människor sitt hår?"
"För att det ger knorr på mitt liv, min låda är trasig, hjälp mig blå elefant. Är inte sallad modig? Jag gillar elektroner. Tjena, snygging!"

Jag ska kolla mer på det när jag har tid. Har själv en tendens att inte kunna prata normalt ibland, men inte lika oförståerligt som ovanstående exempel. :''') Intressant i alla fall, tack för länken.
Senast redigerad av Joosen 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Joosen
 
Inlägg: 256
Anslöt: 2008-05-10
Ort: Huddinge

Inläggav KrigarSjäl » 2009-01-24 0:01:20

Kopplar det mer till en del NTs överdrivet emotionella tänkande än till AS.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2009-01-24 0:02:50

Joosen skrev:
Inkoherens/Ordsallad - tal som är obegripligt, därför att, även om orden i sig är riktiga, så ger sättet de sätts ihop osammanhängande rappakalja.
"Varför borstar människor sitt hår?"
"För att det ger knorr på mitt liv, min låda är trasig, hjälp mig blå elefant. Är inte sallad modig? Jag gillar elektroner. Tjena, snygging!"


Tänker osökt på hur vissa här kan uttrycka sig... :lol:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav nano » 2009-01-25 12:41:07

MsTibbs skrev:Tankestörningar tycker jag är intressant. För min del har jag ibland forcerat talflöde och tappar röda tråden, avledbarhet (ämnebyte mitt i mening) och tankeblock utom hallucinationer och vanföreställningssläng, som oftast inte räknas helt under begreppet även om man kan räkna dem så. Farfar pratade ordsallad också.
Vet du vad MsTibbs, jag var på en kurs där vi gjorde något sorts test, MTBI tror jag det hette.
Där fick vi veta lite allt möjligt om oss själva och det var hyffsat träffsäkert.
Jag var väldigt uppåt just då faktiskt.
En av delkriterierna i det jag fick var just det där med ordsallad och kombinerat med mycket ideer och fick veta att sådana människor påfallande ofta blev alldeles lysande entreprenörer.
Vet inte om det ver påverkan i rätt riktning för att bli det eller om det verkligen var så men det torde väl ändå tyda på något bra med just ordsalladen, jag gillar ordet btw :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav annorlunda » 2009-01-25 14:02:27

Känner igen mig i det där med att tappa röda tråden, byta ämne mitt i en mening och ordsallad. Kom direkt att tänka på ett specifikt samtal som jag hade med en kompis i skolan under gymnasietiden. Vi gick och pratade om något vi skulle läsa inför ett prov och mitt i det jag pratar om psykologi så säger jag "Titta vilka fina istappar!" och fortsätter sedan prata psykologi som om ingenting har hänt. Hon började gapskratta och sa att jag var den första utanför hennes familj som hon varit med om som hade gjort på det viset att man byter samtalsämne mitt i en mening. Hela hennes familj gjorde det som sagt.

Om det är vanligt för personer med AS låter jag förbli osagt, det vet jag ingenting om även om vi verkar vara några stycken som fungerar såhär iaf..
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Inläggav nano » 2009-01-25 15:11:45

Men det är ju effektivt o göra så ju.
Först trodde jag det var en kvarleva från när jag satt o chattade på irc för många år sedan när man var tvungen o hålla reda på typ 5 konversationer samtidigt i samma kanal.
Jag och min kompis hade inga särskilda problem med det men de flesta som såg oss undrade vad sjutton vi sysslade med.
Vi bara sade att äh inga problem, det lär man sig snart.
Hört att AS personer lätt tar sig till datorernas värld, och det var iaf då mest datafolk på irc.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav MsTibbs » 2009-01-25 17:29:17

nano skrev:
MsTibbs skrev:Tankestörningar tycker jag är intressant. För min del har jag ibland forcerat talflöde och tappar röda tråden, avledbarhet (ämnebyte mitt i mening) och tankeblock utom hallucinationer och vanföreställningssläng, som oftast inte räknas helt under begreppet även om man kan räkna dem så. Farfar pratade ordsallad också.
Vet du vad MsTibbs, jag var på en kurs där vi gjorde något sorts test, MTBI tror jag det hette.
Där fick vi veta lite allt möjligt om oss själva och det var hyffsat träffsäkert.
Jag var väldigt uppåt just då faktiskt.
En av delkriterierna i det jag fick var just det där med ordsallad och kombinerat med mycket ideer och fick veta att sådana människor påfallande ofta blev alldeles lysande entreprenörer.
Vet inte om det ver påverkan i rätt riktning för att bli det eller om det verkligen var så men det torde väl ändå tyda på något bra med just ordsalladen, jag gillar ordet btw :)


Farfar var entreprenör, farfars far var det också, farbror och far kan anses vara det med (och morfar, mormor, morfars far...), jag har ingen ordsallad tror jag, men ADHD och tydligen skall en liten smula risktagande vara bra i företagssammanhang... :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2009-01-25 17:34:42

nano skrev:Vet du vad MsTibbs, jag var på en kurs där vi gjorde något sorts test, MTBI tror jag det hette.
Där fick vi veta lite allt möjligt om oss själva och det var hyffsat träffsäkert.
Jag var väldigt uppåt just då faktiskt.


Är det Myers-Briggs Type Indicator du menar? I såfall gjorde jag den hos arbetspsykologen en gång, den som sen skickade mig på utredning... 8)

Myers-Briggs Type Indicator



Moderator atoms - reparerade Wikipedialänken.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav nano » 2009-01-26 3:05:11

Jag tror att det var det, vad kom de fram till när du gjorde det?
Tyckte du att det stämde det som testet sade?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav MsTibbs » 2009-01-26 22:28:12

nano skrev:Jag tror att det var det, vad kom de fram till när du gjorde det?
Tyckte du att det stämde det som testet sade?


Minns inte... jag har gjort det sen också men hittar inte resultaten på hårddisken hm. Jag minns att jag tyckte det var träffande i sådan grad att jag nästan tyckte det var obehagligt, men sen skickades jag ju på utredning och var rätt psykiskt skärrad och uppe i varv på de två arbetspsykologmötena pga det, så testet var inte mitt huvudfokus direkt då.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav matterik » 2010-08-28 21:54:09

MsTibbs skrev:Haha! Både svenska översättningen av texten på tankestörningar på wiki var det jag som översatte och la dit det mesta av, innan var det typ ingenting som stod där och så även gjort från grunden wikiartikeln om MCDD! Mina två enda gjorda sidor på wiki! :D
Tankestörning
Mcdd

Tankestörningar tycker jag är intressant. För min del har jag ibland forcerat talflöde och tappar röda tråden, avledbarhet (ämnebyte mitt i mening) och tankeblock utom hallucinationer och vanföreställningssläng, som oftast inte räknas helt under begreppet även om man kan räkna dem så. Farfar pratade ordsallad också.


Ja om farfar pratade ordsallad kanske du har schizofreni i släkten.



Moderator atoms - reparerade Wikipedialänkarna.
Senast redigerad av matterik 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav MsTibbs » 2010-08-29 23:38:57

matterik skrev:
MsTibbs skrev:Haha! Både svenska översättningen av texten på tankestörningar på wiki var det jag som översatte och la dit det mesta av, innan var det typ ingenting som stod där och så även gjort från grunden wikiartikeln om MCDD! Mina två enda gjorda sidor på wiki! :D
Tankestörning
Mcdd

Tankestörningar tycker jag är intressant. För min del har jag ibland forcerat talflöde och tappar röda tråden, avledbarhet (ämnebyte mitt i mening) och tankeblock utom hallucinationer och vanföreställningssläng, som oftast inte räknas helt under begreppet även om man kan räkna dem så. Farfar pratade ordsallad också.


Ja om farfar pratade ordsallad kanske du har schizofreni i släkten.


Ja kanske. Jag har ju psykotiska symtom så...



Moderator atoms - reparerade Wikipedialänkarna.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav matterik » 2010-08-30 4:26:37

Min pappas kusin jobbade som professor i matematik på universitetet i Massachussett. Sen satte de honom på någon hemsk medicin och så sköt han sig i huvudet på vägen till psykologen. Det var typ 1994, samma år som jag hamnade på öppenpsyk. Han hade en depression, det hade jag också.

Min andra pappas kusin är rikspelman. På mammas sida har vi autistiska drag. Så pappas sida står för det där andra i mcdd och mammas sida står för autismspektrumet.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Tankestörningar och AST?

Inläggav notwoodstock » 2013-12-30 5:55:59

Jag har trassel att koncentrera mig på min "dammsugning" av AF efter råd i min situation.

Jag känner Tankestörningar.

Jag kanske bara skulle "ta ledigt" lite från det hela.

Men jag blev så imponerad av hur mycket skrivet det fanns på AF. :shock: :-)173

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in