Ny windowsPC: Det första jag bör göra?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ny windowsPC: Det första jag bör göra?

Inläggav MsTibbs » 2009-01-14 1:53:20

Cybersex utan kondom är farligt har jag hört. :) Har halvt impulsbeställt dator (Nu himlars skall här spelas Sims!!!). Vad bör jag fixa för saker innan jag kraschar windowsdatorn totalt det första jag gör? Har funderat på att ladda ner skydd-program och dylikt som är nödvändigt innan med macen, och överföra med USB-minne, istället för att jag går online med nya datorn direkt, helt oskyddad.

2. http://free.avg.com har jag fått som tips att det är ett gratis anti-virusprogram. Funkar det? Vad behöver jag för andra program mot elakheter?

3. Tredjepartsbrandvägg är vad..? Vart får jag tag på en sån, som helst är "säkert"? Hur ställer jag in brandväggar på tillrådlig nivå?

4. "Vista Home Premium" och Officepaketet kommer med, kan man göra säkerhetskopia av allt det själv med vanlig CD/DVD-skiva...? Kan man köpa viken DVD-skiva som helst? Det står DVD+-R/RW, betyder det bara läsa eller bränna också?

5. Är inbyggda musik/videoprogrammen bra eller rekommenderas något annat? Jag har iTunes på macen och den funkar iofs bra på Windows XP åtminstone.

6. Vilka är säkra hemsidor? Vad bör man absolut undvika på nätet? Bör jag tex sätta på googles bildcensur för säkerhets skull?

7. Bäst webbläsare? Antar att Explorer fortfarande suger... Firefox eller Mozilla kanske?

8. Bra gratis bild/fotoprogram, Gimp kanske eller andra med?

9. Bra hemsideprogram?


Windows user från 1994 - Windows n00b sedan 2004 =)
Bild
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:38:33, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav armagh sniper » 2009-01-14 2:28:51

lär ju finnas flera som kan mer än mej här på forumet, men kan ju skriva de ja vet.

2.AVG tycker ja funkar ok, men när den söker virus så segar den upp hela datorn.

3.kan inget om brandväggar


4.Tror du kan göra en egen säkerhets kopia, men kan va så att du behöver nått spec prog.
Det är ju en så pass ny dator så du borde kunna bränna oxå men inte säkert.
borde ju stå om de bara e läsare el brännare oxå?

5.Jag tycker Win media player funkar bra till musik och film. Om du tar ner mycket film så kan du behöva ta ner en video codec och att rekomendera är en spelare som heter VLC.
Att spela upp dvd filmer så rekomenderar ja "power dvd"

6.Vad ja vet så finns de väll inga dirckta sidor du absolut inte ska gå in på, borde va lungt så länga du har ett fungerande virus prog.

7.Explorer har blivit betydligt bättre men ja föredrar firefox.

8.Photoshop tycker ja är bra, gratis? nej "piratebay"

9. Dreamweaver värkar va ett omtyckt prog, har själv inte gjort så mycket hemsida men de lilla ja gjort har ja gjort i Dreamweaver.

Hoppas de hjälpte lite ialla fall. Men win är ju win så räkna med att få instalera om i mellan åt :P
Senast redigerad av armagh sniper 2011-05-04 17:38:37, redigerad totalt 1 gång.
armagh sniper
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2008-12-14

Inläggav Börje Frylmark » 2009-01-14 2:45:24

Oj, finns en massa att säga här, men jag är snurrig som det är just nu. Lite mer om anti-virusprogram hittar du HÄR.

Kolla igenom (använd gärna sökfunktionen) just den bloggen, för han bjuder på ganska många bra tips.

Jag kan generellt säga så här: Jag har haft dator sen någon gång i början av 90-talet och trots att jag inte tokskyddat datorn så har jag inte haft särskilt många virusattacker som ställt till med någon större förödelse. Ett hyfsat anti-virusprogg och ad-aware och en brandvägg (finns inbyggd i din Vista, så du behöver inte ens bry dig om just det) räcker bra.

Gimp är bästa alternativet till Photoshop, men det finns en uppsjö av gratisalternativ för enkla husbehov, även det hittar du via bloggtipset här ovan. OK, direktlänk till samma blogg som ovan, men här till nedladdningssidan.

GOM Player använder jag för film. Gratis. Mycket bra.
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 17:38:37, redigerad totalt 1 gång.
Börje Frylmark
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Byhåla, Småland

Re: Ny windowsPC: Det första jag bör göra?

Inläggav Moggy » 2009-01-14 3:04:27

MsTibbs skrev:
3. Tredjepartsbrandvägg är vad..? Vart får jag tag på en sån, som helst är "säkert"? Hur ställer jag in brandväggar på tillrådlig nivå?


5. Är inbyggda musik/videoprogrammen bra eller rekommenderas något annat? Jag har iTunes på macen och den funkar iofs bra på Windows XP åtminstone.


7. Bäst webbläsare? Antar att Explorer fortfarande suger... Firefox eller Mozilla kanske?

8. Bra gratis bild/fotoprogram, Gimp kanske eller andra med?



3. Du behöver ingen extra brandvägg, den som är med i Windows är tillräckligt bra.

5. VLC är bra, klarar "allt". Ska du titta mycket på HD-material så kan MPC-HC vara ett alternativ, dock lite krångligare än VLC.

7. Firefox

8. Paintshop Pro är väldigt bra. Inte gratis men lätt att hitta på nätet...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 17:38:37, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav MsTibbs » 2009-01-14 7:12:58

Tacktack :) Jag kommer nog med fler frågor med tiden! :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:38:37, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Ny windowsPC: Det första jag bör göra?

Inläggav Inger » 2009-01-14 12:39:04

MsTibbs skrev:4. "Vista Home Premium" och Officepaketet kommer med, kan man göra säkerhetskopia av allt det själv med vanlig CD/DVD-skiva...? Kan man köpa viken DVD-skiva som helst? Det står DVD+-R/RW, betyder det bara läsa eller bränna också?

Eftersom det står både + och - så innebär det att det funkar med vilken DVD-skiva som helst. Annars brukar det vara viktigt att köpa rätt sort. Vissa DVD-spelare till TV går bara på plusformatet, andra bara på minus, åter andra på båda. Datorer tror jag ska klara båda.

Kan ibland också skilja hur mycket som får plats på en DVD. En normal DVD ska ta c:a 4,7GB men det finns också billiga som det får plats mycket mindre på så det kan vara värt att dubbelkolla.

R = inspelningsbar en gång (efter formatering).
RW = inspelningsbar och 'raderbar' (omformaterbar) så att man kan formatera och spela in nytt om och om igen. Brukar vara något dyrare i inköp men kan löna sig i längden.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:38:37, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Ny windowsPC: Det första jag bör göra?

Inläggav barracuber » 2009-01-14 14:32:10

MsTibbs skrev:2. http://free.avg.com har jag fått som tips att det är ett gratis anti-virusprogram. Funkar det? Vad behöver jag för andra program mot elakheter?

3. Tredjepartsbrandvägg är vad..? Vart får jag tag på en sån, som helst är "säkert"? Hur ställer jag in brandväggar på tillrådlig nivå?


Det finns flera säkerhetstrådar om du gräver. Jag klistrade <a href="http://www.aspergerforum.se/sakerhetstips-antivirus-brandvaggar-mm-t3746.html">en av dem</a> nyss.

Klistrade denna också: <a href="http://www.aspergerforum.se/bra-och-gratis-program-till-din-dator-t1002.html">Klistrad: Bra och gratis program till din dator!</a>.

MsTibbs skrev:5. Är inbyggda musik/videoprogrammen bra eller rekommenderas något annat? Jag har iTunes på macen och den funkar iofs bra på Windows XP åtminstone.


<a href="http://www.lockergnome.com/windows/2008/02/18/top-5-media-players-for-xp/">Top 5 Media Players For XP</a>

Tycker inte det finns så många bra mediespelare längre. Beror nog på att youtube och såna sajter tagit över. Man gör mer saker på webben helt enkelt. Gäller även för bildalbum och enklare bildredigering. lite osäker på hur det är med att redigera video.

MsTibbs skrev:8. Bra gratis bild/fotoprogram, Gimp kanske eller andra med?


Menar du för redigering eller för att dela ut bilder till andra?

Paint.NET - jättebra Photoshop-klon! Kräver .NET

Google Picasa - enklare bildredigering och fotoalbum

<a href="http://lifehacker.com/395900/five-best-photo-sharing-web-sites">Five Best Photo Sharing Web Sites</a>

MsTibbs skrev:9. Bra hemsideprogram?


Samma här, att bygga enklare sajter har flyttat ut på webben, man använder smidiga blogg- eller CMS-verktyg.

För riktigt avancerade saker: <a href="http://www.thefreecountry.com/webmaster/htmleditors.shtml">Free HTML Editors, Web Editors, and WYSIWYG Web Editors and Site Builders</a>

MsTibbs skrev:Har funderat på att ladda ner skydd-program och dylikt som är nödvändigt innan med macen, och överföra med USB-minne, istället för att jag går online med nya datorn direkt, helt oskyddad.


En mycket god idé. Att "gå online med nya datorn direkt, helt oskyddad" är ett misstag man bara gör en gång. (fast problemet finns bara om man kör Windoze).

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:38:37, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Parvlon » 2009-01-14 14:33:05

Rekommenderar Opera som webbläsare. Den största fördelen säkerhetsmässigt med Opera tror jag är att det är så få användare, därför blir det mindre attraktivt för "hackers" att leta hål och exploatera dem.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 17:38:37, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav barracuber » 2009-01-14 14:47:30

Parvlon skrev:Rekommenderar Opera som webbläsare. Den största fördelen säkerhetsmässigt med Opera tror jag är att det är så få användare, därför blir det mindre attraktivt för "hackers" att leta hål och exploatera dem.


Tyvärr ligger den fem år efter FF när det gäller add-ons.

Största fördelen med Opera är att den är snabbare och "lättare" än FF.

En annan trevlig är Google Chrome. Snabb och nyskapande. <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/bug-google-chrome-och-skriva-inlagg-t8212.html?highlight=chrome">Tyvärr</a> finns det en bugg när man skriver inlägg på phpBB-baserade forum som vårat är.

K-Meleon är en "lättviktare" om man bara vill surfa och inte behöver miljoner finesser.

Gillar även Avant Browser som är byggt ovanpå IE6, tror jag, men den har flikar och massor med finesser.

Om man är väldigt social av sig kan man testa Flock som bygger på FF. Men jag tröttnar på alla blippande knappar till facebook, youtube, myspace överallt. Och eftersom jag inte är social av mig känner jag mig bara mer ensam när jag kör den! :roll: :shock:

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:38:37, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav MsTibbs » 2009-01-15 20:45:49

Vart skall man lägga/öppna program, i vilken mapp, så den installeras på rätt ställe? På mac finns en programmapp man har alla program och inget annat i... finns sån till Win också?

*Depp för har glömt precis allt om Windows sen jag eldade upp min förra 2004*

Första jag gjorde i Vista var att ändra utseendet till gamla hederliga grå... :lol:
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:38:37, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Parvlon » 2009-01-15 21:05:27

barracuber skrev:
Parvlon skrev:Rekommenderar Opera som webbläsare. Den största fördelen säkerhetsmässigt med Opera tror jag är att det är så få användare, därför blir det mindre attraktivt för "hackers" att leta hål och exploatera dem.


Tyvärr ligger den fem år efter FF när det gäller add-ons.

Största fördelen med Opera är att den är snabbare och "lättare" än FF.

En annan trevlig är Google Chrome. Snabb och nyskapande. <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/bug-google-chrome-och-skriva-inlagg-t8212.html?highlight=chrome">Tyvärr</a> finns det en bugg när man skriver inlägg på phpBB-baserade forum som vårat är.

K-Meleon är en "lättviktare" om man bara vill surfa och inte behöver miljoner finesser.

Gillar även Avant Browser som är byggt ovanpå IE6, tror jag, men den har flikar och massor med finesser.

Om man är väldigt social av sig kan man testa Flock som bygger på FF. Men jag tröttnar på alla blippande knappar till facebook, youtube, myspace överallt. Och eftersom jag inte är social av mig känner jag mig bara mer ensam när jag kör den! :roll: :shock:

/Barracuber
Håller med om att Opera känns snabbare, men kom förbi en sida där de testat snabbheten i relativt nya versioner av IE,FF.safari och Opera. Opera var som bäst tvåa. Safari något snabbare än FF men skillnaderna mellan de olika webbläsarna i detta test var så marginella per visad sida så jag tror ej det var den upplevda snabbheten när en användare är ute och surfar på nätet som hade mätts. Att inte Opera har stöd för plugins, förutom wadgets/javascript tycker jag bara är bra. Inte minst säkerhetsmässigt. Att använda IE är som att tigga problem tycker jag. Jag använder den inte om det inte sker i en virtualiserad miljö då. Google Chrome har jag använt en del och den är väl ok- men då i form av ironChrome
Iron is a modified version of Chrome's source code that removes all the components in the original browser that collect usage data. This means that Iron blocks the unique user ID, doesn't send user-specific data to Google, disables the report-on-crash feature and doesn't connect to Google to check for updates.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 17:38:37, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Savanten Svante » 2009-01-15 21:23:41

MsTibbs skrev:Vart skall man lägga/öppna program, i vilken mapp, så den installeras på rätt ställe? På mac finns en programmapp man har alla program och inget annat i... finns sån till Win också?


Dom hamnar automatiskt i en programmapp i windows oxå!

C:program

heter den, även i vista, tror jag.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 17:38:37, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav MsTibbs » 2009-01-16 8:22:45

HAHA!! Jag har överlevt en hel natt med Windows!! 8) Lite grunnar jag dock ännu på:

1. Hur i hela friden förminskar man skrivbordsikonerna?? Skrivbordet känns mycket mindre med så stora ikoner!

2. Varför i hela friden vill inte flash fungera?

3. Vart får jag tag på nya smileys/emoticons (blabla) till MSN utan att allt går åt skogen? Hittills kan jag inte se och därmed helelr inte "sno" fina smileys från MSN-polare... :(
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:38:37, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Telperion » 2009-01-16 19:40:04

MsTibbs skrev:1. Hur i hela friden förminskar man skrivbordsikonerna?? Skrivbordet känns mycket mindre med så stora ikoner!


Högerklick -> Egenskaper -> Utseende -> Effekter -> □ Använd stora ikoner
Senast redigerad av Telperion 2011-05-04 17:38:37, redigerad totalt 1 gång.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Inläggav MsTibbs » 2009-01-16 20:16:24

Telperion skrev:
MsTibbs skrev:1. Hur i hela friden förminskar man skrivbordsikonerna?? Skrivbordet känns mycket mindre med så stora ikoner!


Högerklick -> Egenskaper -> Utseende -> Effekter -> □ Använd stora ikoner


På XP och bakåt ja... Vista...?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:38:37, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Ensamflickan » 2009-01-16 22:40:23

MsTibbs skrev:3. Vart får jag tag på nya smileys/emoticons (blabla) till MSN utan att allt går åt skogen? Hittills kan jag inte se och därmed helelr inte "sno" fina smileys från MSN-polare... :(


Duger de här?
http://smileys.on-my-web.com/categorie-MSN+Emoticons.html

Bild
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 17:38:37, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav MsTibbs » 2009-01-16 22:51:26

Ensamflickan skrev:
MsTibbs skrev:3. Vart får jag tag på nya smileys/emoticons (blabla) till MSN utan att allt går åt skogen? Hittills kan jag inte se och därmed helelr inte "sno" fina smileys från MSN-polare... :(


Duger de här?
http://smileys.on-my-web.com/categorie-MSN+Emoticons.html

Bild


Psöta! Taaack! :D
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:38:38, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Hundralappen » 2009-01-16 22:54:00

MsTibbs skrev:Psöta! Taaack! :D


Googla msn emotions så får du jättemånga träffar.

Jag gillar denna sidan lite:
http://www.smileycentral.com/
Senast redigerad av Hundralappen 2011-05-04 17:38:38, redigerad totalt 1 gång.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-01-17 17:46:32

Jag blir riktigt ledsen när jag får läsa sånt här Tibbs.Din SVIKARE! ;-)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 17:38:38, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav MsTibbs » 2009-01-18 3:15:54

Jag vet... men min MacBook funkar utmärkt ännu, så jag har ingen ursäkt att köpa en ny mac... dessutom har jag Photoshop CS, version 8, bara till macen och har bara den mycket äldre version 5.5 skräpande nånstans till Windows och jag gillar iMovie videoprogrammet mycket bättre och och och... :D ...nästa gång blir det mac igen, när den jag har pajjar *tummis*... 8)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:38:38, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-01-18 15:10:17

Vadå pajar min äldsta mac är från -92! :shock: :roll: :wink:
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 17:38:38, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Ganesh » 2009-01-18 15:21:27

Om du gillar Safari så funkar den på PC också. Funkar bra på min PC.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 17:38:38, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav MsTibbs » 2009-01-18 18:05:24

Bjäbbmonstret skrev:Vadå pajar min äldsta mac är från -92! :shock: :roll: :wink:


Min Windows 3.11 (?) Compaq Presario 425 från 1994 fungerar också alldeles utmärkt ännu, även min farbrors gamla mac-kub, så även mac-servern från 1995 jag fick från min gamla skola, hade dock ej sladdar till den, så tvingades" slänga för den tog för mkt plats. Min Windows-PC med WinME (1999?) har dock dött 2004 ungefär. Min iBook från 2004 dog efter två år exakt nästan, då jag tog den till reparatör sa de att varenda himla del i den var så himla utslitna att jag ju bara kunde glömma ett bara byta nya fläktar till den, det blir nästan billigare att köpa ny och denna lär ändå dö snart, då ALLA delar är skit... :shock: "vad har du gjort med den?!? Den är himla GRÖN inuti! Har du haft den på havets botten?!?!" Grön billack från konstskolan var svaret... :oops:

Ganesh skrev:Om du gillar Safari så funkar den på PC också. Funkar bra på min PC.


Kan du skaffa Photoshop CS4 och ett garanterat-inte-krasha-skydd till min Vista så kan jag överväga saken. Jag gillar varken design elelr det att man måste vara rädd för virus jämt på Windows. På mac kan man ladda ner presis vilken skit som helst med i princip obefintlig risk att datorn skall ta skada... Ett HIMLA bra argument för mac!! Jag trivs utmärkt med Firefox, hade det på macen dessutom, då Safari av nån märklig anledning inte klarade gå in på min hotmail?!?!

Compaq Presario 425 och Mac från 1982(?) som funkar än:
Bild
Bild
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:38:40, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Pontus » 2009-01-19 15:18:04

Det första jag skulle göra med en ny dator är att partitionera hårddisken.
Alltså dela upp en fysisk hårddisk till två binära, så att du har operativsystemet på en och all annan skit på en annan.

På det viset blir du inte av med alla spel, nerladdningar, och annat om datorn skulle krascha eller få något hemskt virus.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 17:38:40, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Återgå till IT-forum



Logga in