Kataton schizofreni i samband med Aspergers syndrom

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kataton schizofreni i samband med Aspergers syndrom

Inläggav irene » 2009-01-05 0:50:44

Hej!

Har någon hört talas om diagnosen kataton schizofreni i samband med Aspergers syndrom?

Jag är väldigt tveksam och ifrågasättande till diagnoser som schizofreni över huvudtaget. Känner i alla fall en person som har fått diagnosen och som behandlas med psykofarmaka mot diagnosen.Det känns inte rätt!
Tacksam för synpunkter om era tankar och erfarenheter.
Senast redigerad av irene 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
irene
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2007-03-25
Ort: hallstavik

Inläggav marroba » 2009-01-05 1:46:48

Inte hört talas om, men har du läst på wikipedia?
Jag sökte och hittade några intressanta artiklar (de flesta på engelska). Istället för att kopiera, klistrar jag in länkar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Katatoni

http://en.wikipedia.org/wiki/Waxy_flexibility
http://en.wikipedia.org/wiki/Schizophrenia

Passar det in på personen du känner tycker du?
Senast redigerad av marroba 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
marroba
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Stockholm

kataton schitzofreni

Inläggav irene » 2009-01-05 8:19:53

Jag kanske uttryckte mig otydligt i min fråga.Jag vet vad det är för symptom,men min fundering är om man under stark stress kan få samma symptom och bli mer autistisk än vanligt.
Vad är det som säger att det är ett tillstånd som går att bota med neuroleptika?Vad är det som säger att de stereotypa rörelserna som upprepas,inte är ticks och tvång?
Hur kan man skilja på den psykiatriska diagnosen och den neuropsykiatriska?Eller är det bara två "skolor"?
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Senast redigerad av irene 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
irene
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2007-03-25
Ort: hallstavik

Inläggav rdos » 2009-01-05 9:27:17

Jag hyser rätt mycket tveksamhet till validiteten för schizofreni ö.h.t. När man läser diagnoskriterierna så verkar det vara en salig blandning av allt möjligt som även är vanligt förekommande i ADHD, Bipolär, AS/autism m.m. Jag hade oxå med "Schizotypal personality questionary" i Aspie-quiz, och poängen var kraftigt relaterade till AS. Dessutom så var frågor kring paranoia och hallucinationer starkt relaterade till att man trodde på övernaturliga fenomen. Att tro på övernaturliga fenomen är ju givetvis inte en "psykiatrisk sjukdom", ändock så måste risken vara stor för att en person som både har autistiska drag och som tror på övernaturliga fenomen får en schizofrenidiagnos istället för en AS-diagnos. Tar man bort paranoia och "hallicinationer" så återstår egentligen ingen substans i schizofrenidiagnosen.

Intressant oxå att Wikipedia hävdar att schizofreni är relaterad till att bo i stan, liksom man hävdar att det finns skillnader i prevalens mellan länder.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav MsTibbs » 2009-01-05 10:05:41

1. Asperger skyddar inte mot schizofreni. Jag känner personer med både aspergerdiagnos och schizofrenidiagnos, som inte är feldiagnosticerade!

2. Om symtomen orsakas av AS borde inte neuroleptika hjälpa, det gör de om det handlar om schizofreni. Inte alltid, men grovt sett.

3. Psykossymtom orsakade av AS-stress går över så fort personen hamnar i en lugn miljö, även om personen inte får mediciner. Vid schizofreni kan psykoser/symtom sitta i mycket längre även när personen medicineras.

4. Om du inte "tror" på att schizofreni med medföljande ibland mkt stora svårigheter finns, så lär det ju vara svårt för dig att se att mediciner faktiskt hjälper! Det finns en massa folk som påstår att asperger "inte finns" också och det är full of crap, det har jag egen erfarenhet av; jag fick ingen hjälp så länge folk påstod jag ljög/inbillade mig när jag sa jag hade problem. Jag känner några med schizofreni, och delvis är dessa totalt väck ur verkligheten och tycker själva det är obehagligt att hela tiden jagas av monster, inte veta vad som är upp och ner och ständigt trakasseras av elaka röster!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav rdos » 2009-01-05 10:48:43

MsTibbs skrev:2. Om symtomen orsakas av AS borde inte neuroleptika hjälpa, det gör de om det handlar om schizofreni. Inte alltid, men grovt sett.


Stämmer inte. Andra pålagringar till AS kan botas med mediciner. Ett exempel är depression.

MsTibbs skrev:3. Psykossymtom orsakade av AS-stress går över så fort personen hamnar i en lugn miljö, även om personen inte får mediciner. Vid schizofreni kan psykoser/symtom sitta i mycket längre även när personen medicineras.


Det skulle jag inte vara övertygad om. Depressioner relaterade till AS går inte över för att personen hamnar i lung miljö. Inte heller PTSD-relaterade symptom som hör ihop med mobbing och liknande.

MsTibbs skrev:4. Om du inte "tror" på att schizofreni med medföljande ibland mkt stora svårigheter finns, så lär det ju vara svårt för dig att se att mediciner faktiskt hjälper!


Nja, det var inte så jag uttryckte mig. Jag har tveksamheter till validiteten av diagnosen. Det betyder inte att symptomen inte finns, bara att de är olämpligt beskrivna och ihopsatta.

MsTibbs skrev:Jag känner några med schizofreni, och delvis är dessa totalt väck ur verkligheten och tycker själva det är obehagligt att hela tiden jagas av monster, inte veta vad som är upp och ner och ständigt trakasseras av elaka röster!


Min svärfar hade episoder av sådana idéer oxå, men jag råkar veta hur han resonerade kring detta. Han ansåg att någon i hans lägenhet hade skjutit sig, och det var därför som det var oroligt där. Han hörde ständigt ljud ifrån skramlande i köket och sådant. När han var i riktigt dåligt skick så såg han även stora spindlar och monster. Jag tror alltså inte att hans syner var riktiga hallucinationer, utan de hade samband med andra övernaturliga händelser i hans lägenhet. Denna slags synskhet har även hustrun och våra barn ärvt.

Att schizofreni dessutom ofta debuterar i tonåren eller 20-årsåldern talar oxå för att det inte är ett medfött tillstånd, utan utgör miljömässiga pålagringar på autistiska drag. Det är ju vid denna tidpunkt som autistiska drag är som svårast att hantera.

Kan även tillägga att "hallucinationsfrågorna" i schizotypal testen inte relaterade till direkta hjärnfunktioner, utan till perception, vilket är klart logiskt om de hör ihop med övernaturliga förmågor.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-01-05 11:16:55

rdos skrev:
MsTibbs skrev:2. Om symtomen orsakas av AS borde inte neuroleptika hjälpa, det gör de om det handlar om schizofreni. Inte alltid, men grovt sett.

Stämmer inte. Andra pålagringar till AS kan botas med mediciner. Ett exempel är depression.

rdos skrev:
MsTibbs skrev:3. Psykossymtom orsakade av AS-stress går över så fort personen hamnar i en lugn miljö, även om personen inte får mediciner. Vid schizofreni kan psykoser/symtom sitta i mycket längre även när personen medicineras.

Det skulle jag inte vara övertygad om. Depressioner relaterade till AS går inte över för att personen hamnar i lung miljö. Inte heller PTSD-relaterade symptom som hör ihop med mobbing och liknande.

Men nu var det inte frågan om depressioner eller PTSD utan om ren AS vs schizofreni.

Nöjestjafsade igen..? Sådant har ingen plats i den här tråden.

rdos skrev:
MsTibbs skrev:4. Om du inte "tror" på att schizofreni med medföljande ibland mkt stora svårigheter finns, så lär det ju vara svårt för dig att se att mediciner faktiskt hjälper!

Nja, det var inte så jag uttryckte mig. Jag har tveksamheter till validiteten av diagnosen. Det betyder inte att symptomen inte finns, bara att de är olämpligt beskrivna och ihopsatta.

Vad har validiteten av diagnosen schizofreni i den här tråden att göra? Starta en egen tråd om det ifall du vill diskutera validiteten av olika diagnoser. Här hade trådskaparen en seriös fråga som förtjänar att inte tjafsas bort av ditt tvångsmässiga ifrågasättande.

rdos skrev:
MsTibbs skrev:Jag känner några med schizofreni, och delvis är dessa totalt väck ur verkligheten och tycker själva det är obehagligt att hela tiden jagas av monster, inte veta vad som är upp och ner och ständigt trakasseras av elaka röster!

Min svärfar hade episoder av sådana idéer oxå, men jag råkar veta hur han resonerade kring detta. Han ansåg att någon i hans lägenhet hade skjutit sig, och det var därför som det var oroligt där. Han hörde ständigt ljud ifrån skramlande i köket och sådant. När han var i riktigt dåligt skick så såg han även stora spindlar och monster. Jag tror alltså inte att hans syner var riktiga hallucinationer, utan de hade samband med andra övernaturliga händelser i hans lägenhet. Denna slags synskhet har även hustrun och våra barn ärvt.

Att schizofreni dessutom ofta debuterar i tonåren eller 20-årsåldern talar oxå för att det inte är ett medfött tillstånd, utan utgör miljömässiga pålagringar på autistiska drag. Det är ju vid denna tidpunkt som autistiska drag är som svårast att hantera.

Kan även tillägga att "hallucinationsfrågorna" i schizotypal testen inte relaterade till direkta hjärnfunktioner, utan till perception, vilket är klart logiskt om de hör ihop med övernaturliga förmågor.

Schizofreni är inte automatiskt = ESP även om det skulle vara så för din svärfar. Men även det är en diskussion som passar bäst i separat tråd.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-01-05 11:23:18

Inger skrev:Men nu var det inte frågan om depressioner eller PTSD utan om ren AS vs schizofreni.


Trådskaparen ifrågasatte själv diagnosens validitet och även mediciners lämplighet. Alltså så hör denna diskussion hemma här.

Inger skrev:Schizofreni är inte automatiskt = ESP även om det skulle vara så för din svärfar. Men även det är en diskussion som passar bäst i separat tråd.


Nej, det behöver det inte nödvändigtvis vara, men såvitt jag förstår så utesluter man inte ESP innan man sätter diagnosen. När då dessutom drag som anses höra ihop med schzifreni klustrar med ESP, så finns all anledning till att vara misstänksam emot validiteten för diagnosen. På wikipedia framgick dessutom att man i såväl Sovjet som Kina använt schizofrenidiagnoser för att tysta oliktänkande!
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-01-05 12:13:16

Jag uppfattade det som att det är diagnos schizofreni i samband med AS som ifrågasätts. Antingen är det du eller jag som inte riktigt fattar frågeställningen. Trådskaparen får väl avgöra då, om dina synpunkter känns relevanta eller off topic.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

kataton scitzofreni

Inläggav irene » 2009-01-05 12:35:11

Här är jag igen! Allt är intressant i den här diskussionen.
Jag vill gärna höra era tankar och erfarenheter.

För mig som arbetat inom psykiatri i över 20 år,så kan jag bara säga att jag med bedrövelse mött många personer som fått schizofrenidiagnos och som blivit behandlade med neuroleptika.De har fått kraftiga biverkningar av medicineringen och blivit personlighetsförändrade.

Jag önskar att kunskap ska finnas om t.ex ESP.När jag satt i handledning
och berättade om sådana saker,blev jag bara utskrattad! Jag tvivlade aldrig på mina patienters upplevelser och ansåg inte att de var psykotiska.I dag vet jag att deras upplevelser ofta var sanna.Det här med ESP är förresten så intressant att jag gärna startar en tråd där också!
Senast redigerad av irene 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
irene
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2007-03-25
Ort: hallstavik

Inläggav Charley? » 2009-01-05 12:38:16

Neuroleptika hjälper mot positiva symtom som finns hos schizofrena (hallucinationer, vanföreställningar). De hjälper däremot inte mot de negativa symtomen (apatiska tillstånd etc). Neuroleptika hjälper även mot psykotiska symtom hos icke-schizofrena (samma som positiva schizofrena symtom), oavsett orsak (dock ej hos alla, såklart).

Att hamna i ett tillstånd som liknar kataton schizofreni (schizofreni som övervägande har negativa symtom) kan mycket väl hända om man mår dåligt, men symtomen måste vara väldigt starka för att de ska klassas som schizofreni.

Slutligen vill jag säga att det är en verklig störning. I should know.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav rdos » 2009-01-05 13:12:23

Jo, ESP är jätteintressant. Frågor kring ESP i Aspie-quiz, som varit ganska många i olika versioner, hör ihop med religösa föreställningar och perception. Det finns en svag korrelation mellan AS och att tro på övernaturliga fenomen och / eller anse sig själv ha övernaturliga förmågor. De frågor i SPQ-A (schizotypal personality questionary) som handlar om ESP, men som marknadsförs som "delusions" hör alla ihop med varandra och ESP, och det är således inga halucinationer som dessa personer har, utan verkliga upplevelser.

Till dessa drag hör oxå sensoriska drag, som t.ex. förmåga att känna av elektromagnetiska fält (och då indirekt t.ex. att kunna ta ut vatten).

Jag har inga direkta förnimmelser av andar och spöken eller sånt, som min svärfar, fru och barn uppenbarligen har haft. Däremot så har jag råkat ut för tillräckligt många udda upplevelser för att tro att jag ändå har lite ESP-förmåga, bland annat har jag på förhand vetat om när barnens gammelmormor gått bort, samt en del andra lustiga händelser. Jag har oxå förmåga att känna av vatten, vilket gör att jag inte längre kan sova varsomhelst.

Dottern känner ofta av närvaron av någon person hon inte ser. Hon har dessutom vid några tillfällen sett en person gå utanför vårt hus. Jag tror avgjort inte att detta är något som hon hittar på (hallucinationer), utan det finns något verkligt bakom detta. Även andra personer som varit på besök har sett och känt underliga saker hemma hos oss.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav MsTibbs » 2009-01-05 15:11:45

rdos skrev:
MsTibbs skrev:2. Om symtomen orsakas av AS borde inte neuroleptika hjälpa, det gör de om det handlar om schizofreni. Inte alltid, men grovt sett.

Stämmer inte. Andra pålagringar till AS kan botas med mediciner. Ett exempel är depression.


Förmodligen kan det variera mellan personer vad som funkar oavsett diagnos. Inte alla med schizofreni blir bättre av neuroleptika heller. Varför är jag inte insatt i. Antidepp funkar inte på alla deprimerade heller, förmodligen delvis pga vad depressionen uppstått av, samma förmodar jag med andra mediciner.

rdos skrev:
MsTibbs skrev:3. Psykossymtom orsakade av AS-stress går över så fort personen hamnar i en lugn miljö, även om personen inte får mediciner. Vid schizofreni kan psykoser/symtom sitta i mycket längre även när personen medicineras.

Det skulle jag inte vara övertygad om. Depressioner relaterade till AS går inte över för att personen hamnar i lung miljö. Inte heller PTSD-relaterade symptom som hör ihop med mobbing och liknande.


Det är nedan första googleträffen på asperger psykos. Det utesluter givetvis inte att även aspergare kan få "riktiga" psykoser, men det menade jag heller inte.

Förvirringstillstånd
Kan inträffa vid stark psykisk belastning som att behöva umgås med andra människor en hel dag eller flera dagar. Det ter sig som akut förvirring och kan misstas för psykos. Förvirringen släpper snabbt i en lugn och rutinpräglad miljö. http://www.lul.se/templates/page____4294.aspx


rdos skrev:
MsTibbs skrev:4. Om du inte "tror" på att schizofreni med medföljande ibland mkt stora svårigheter finns, så lär det ju vara svårt för dig att se att mediciner faktiskt hjälper!

Nja, det var inte så jag uttrycke mig. Jag har tveksamheter till validiteten av diagnosen. Det betyder inte att symptomen inte finns, bara att de är olämpligt beskrivna och ihopsatta.


Detta var svar till trådskaparen och ej till dig.

rdos skrev:
MsTibbs skrev:Jag känner några med schizofreni, och delvis är dessa totalt väck ur verkligheten och tycker själva det är obehagligt att hela tiden jagas av monster, inte veta vad som är upp och ner och ständigt trakasseras av elaka röster!

Min svärfar hade episoder av sådana idéer oxå, men jag råkar veta hur han resonerade kring detta. Han ansåg att någon i hans lägenhet hade skjutit sig, och det var därför som det var oroligt där. Han hörde ständigt ljud ifrån skramlande i köket och sådant. När han var i riktigt dåligt skick så såg han även stora spindlar och monster. Jag tror alltså inte att hans syner var riktiga hallucinationer, utan de hade samband med andra övernaturliga händelser i hans lägenhet. Denna slags synskhet har även hustrun och våra barn ärvt.


Psykotiska tror att sin verklighet är riktig, på samma sätt som icke-psykotiska anser att den verkligheten är riktig. Synskhet/psykoskänslighet går i arv, så det är ju en diskussionsfråga vad som är riktigt och vad som är psykos. Eller både och, som jag själv skrev om i Andligtråden.

rdos skrev:Att schizofreni dessutom ofta debuterar i tonåren eller 20-årsåldern talar oxå för att det inte är ett medfött tillstånd, utan utgör miljömässiga pålagringar på autistiska drag. Det är ju vid denna tidpunkt som autistiska drag är som svårast att hantera.


– Det är känt sen tidigare att många av
dem som fått schizofreni har varit annorlunda
som barn, säger Maria och berättar vidare att
man också sett att barn till föräldrar med schizofreni
har en ökad risk att få problem med
socialt samspel, språkutveckling och motorik.
Det finns också fall där man kunnat konstatera
både Aspergers syndrom och schizofreni. (...)
– Vuxna med schizofreni vet vi inom psykiatrin
idag ganska mycket om. Men vi vet
inte så mycket om hur de var som barn. För
personer med Asperger är det tvärtom.

--- Barnpsykiater Maria Hallerbäck
http://www.liv.se/sidkat/6421/Intryck5-07..pdf

rdos skrev:Kan även tillägga att "hallucinationsfrågorna" i schizotypal testen inte relaterade till direkta hjärnfunktioner, utan till perception, vilket är klart logiskt om de hör ihop med övernaturliga förmågor.


Perception kan vara att ha svårt att sålla intryck att man blir stressad av detta och då få psykotiska symtom. Att "någon" kan ha övernaturliga förmågor betyder inte per automatik att "alla" psykotiska är uppkopplade till högre makter. Detta lär vi aldrig få reda på då sådant här inte kan bevisas. Man kan inte bevisa/motbevisa om Gud finns och i så fall vilken religions Gud som är "rätt" genom att mäta hjärnan på folk.

rdos skrev:Dottern känner ofta av närvaron av någon person hon inte ser. Hon har dessutom vid några tillfällen sett en person gå utanför vårt hus. Jag tror avgjort inte att detta är något som hon hittar på (hallucinationer), utan det finns något verkligt bakom detta. Även andra personer som varit på besök har sett och känt underliga saker hemma hos oss.


Hallucinationer är för det första ingenting man "hittar på".

Hallucinationer är när man ser/hör/känner/smakar/etc saker och upplever detta som verkligt och sant även om de inte existerar utanför den personens hjärna. Illusioner är att feltolka faktiskt existerande saker. Svenssonparanoia var vanligt i förskolan, då såg vi alla elaka tjuvar och monster allihopa, jag tror inte hela min klass var varken psykotiska eller hade övernaturliga förmågor.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav rdos » 2009-01-05 15:25:38

MsTibbs skrev:Hallucinationer är för det första ingenting man "hittar på".

Hallucinationer är när man ser/hör/känner/smakar/etc saker och upplever detta som verkligt och sant även om de inte existerar utanför den personens hjärna.


Jag menade något som faktiskt existerade utanför personens hjärna. När t.ex. båda barnen oberoende av varandra rapporterar liknande upplevelser så minskar ju chansen att det är en hallucination. Liksom om två personer oberoende av vandra kan peka ut samma mönster av vatten med pendel och / eller slagruta.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav MsTibbs » 2009-01-05 16:33:54

rdos skrev:Jag menade något som faktiskt existerade utanför personens hjärna. När t.ex. båda barnen oberoende av varandra rapporterar liknande upplevelser så minskar ju chansen att det är en hallucination. Liksom om två personer oberoende av vandra kan peka ut samma mönster av vatten med pendel och / eller slagruta.


I princip ja. Men nu är ju även psykossymtom ärftliga. Även så tror man ofta på samma "religion" motsvarande i samma familj. Jag säger inte att dina barn och andra mannen nödvändigtvis hallucinerat, men jag utesluter inte möjligheten, i synnerhet för mannen.

Morfar sa att "det är någonting som klättrar på väggen" när han blev äldre, detta är inte helt ovanligt tror jag? Han fick nog någon grej som gick sönder i huvudet stroke eller nått. Jag utesluter inget före jag vet.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav slatten » 2009-01-05 17:02:09

Hallucination eller inte! En del gamlingar som har fått stroke och får mediciner kan lätt se små varelser som kryper på väggarna. Det är medicinen som gör det!

Hos vissa människor uppenbarar sig saker och ting eller att man är väldigt perceptionskänslig så man känner av mer än andra människor.

En del kan gå ur sin kropp och se sin egen operation för att slippa smärta. Det ska vi alla kunna lära, men fråga mig inte hur? Min far gjorde det!

Själv har jag i min livstid varit med om en del mystiska saker. Jag har säkert sett världens största daggmask, tjock som en femtioöring och en meter lång.Den var ganska skrämmande!

Jag kan påpeka att jag inte har några hallucinationer.

En del människor är öppna för andra dimensioner utan att för den delen ha några psykiska problem.
Senast redigerad av slatten 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
slatten
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2008-03-20
Ort: sydsverige

Inläggav Charley? » 2009-01-05 18:24:16

Jag förstår inte. Ja, vissa mediciner kan orsaka hallucinationer, det är väl ovidkommande?

För övrigt kan för höga doser neuroleptika förvärra psykotiska symtom.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Flawed » 2009-01-05 23:17:08

Schizofreni + asperger är vanligt på psykiatriska vårdinrättningar.
Rdos visar som vanligt att han har totalt nollkoll med väldigt många ordrika inlägg.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav rdos » 2009-01-05 23:23:33

Flawed visar som vanligt att han är "köpt" av psykiatrin. :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav MsTibbs » 2009-01-05 23:34:37

rdos skrev:Flawed visar som vanligt att han är "köpt" av psykiatrin. :roll:


Tror du folk ljuger rdos? Att folk hittar på sina diagnoser?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:21:01, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav rdos » 2009-01-05 23:37:03

MsTibbs skrev:
rdos skrev:Flawed visar som vanligt att han är "köpt" av psykiatrin. :roll:


Tror du folk ljuger rdos? Att folk hittar på sina diagnoser?


Nej, jag bara konstaterar att Flawed återigen hoppar på mina inlägg med kommentarer utan substans.

I sakfrågan har jag redan redogjort för min ståndpunkt, och det finns inte mycket att tillägga där.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:21:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Flawed » 2009-01-06 0:46:41

Dina intressanta utläggningar om "det okända" är däremot jättesubstansiella.
Som vanligt drar du ner en potentiellt intressant diskussion i idotiträsket.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 17:21:02, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Titti » 2009-01-06 1:31:58

Moderator:

Diskussionen fortsätter lämpligen utan personliga påhopp av olika slag. Gäller samtliga inblandade.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 17:21:02, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: kataton scitzofreni

Inläggav docfrasse » 2009-01-06 2:03:30

irene skrev:Hej!

Har någon hört talas om diagnosen kataton schizofreni i samband med Aspergers syndrom?

Jag är väldigt tveksam och ifrågasättande till diagnoser som schizofreni över huvudtaget.Känner i alla fall en person som har fått diagnosen och som behandlas med psykofarmaka mot diagnosen.Det känns inte rätt!
Tacksam för synpunkter om era tankar och erfarenheter.

Jag är själv mycket skeptisk till kombinationen kataton schizofreni och AS, även om jag inte vågar utesluta att den förekommer. Avsevärt vanligare är då att personer med AS och katatoni fått den felaktiga diagnosen KS.

Katatoni är vanligare inom såväl somatiken som psykiatrin än vad som är känt. Av historiska skäl har K kommit att förknippas med schizofreni, även om tillståndet egentligen är vanligare vid affektiv sjukdom. Allt för illa känt är även att katatoni tyvärr inte är en helt ovanlig komplikation till autismspektrumtillstånd (AST). Detta medför dessvärre att personer med AST får diagnosen kataton schizofreni av och till - vilket är hemskt. Jag tror att vi kan enas - du och jag - om att katatoni/KS/AST i normalfallet inte bör behandlas med neuroleptika, eftersom de sällan gör någon nytta vid dessa tillstånd, framför allt inte vid akut katatoni. Snarare riskerar de att förvärra katatonin.

Däremot finns inget skäl att ifrågasätta schizofrenibegreppet, lika lite som Parkinsons sjukdom, Alzheimers sjukdom eller lungfibros. Det finns heller inget skäl att ifrågasätta den enorma positiva betydelse neuroleptika haft allt sedan 50-talet för schizofrena människor och deras familjer. Den som har erfarenhet av psykosvård vet detta. Därmed inte sagt att neuroleptika är trevliga mediciner, de är behäftade med många och rätt otäcka biverkningar - som inte drabbar alla. Dessvärre är de fortfarande basen i behandlingen av schizofreni, och bör vara det tills vi har bättre behandlingsmetoder. Ingen som ordinerar neuroleptika tror att det botar schizofreni.

Du skriver att du med bedrövelse under dina tjugo yrkesverksamma år i psykiatrin sett personer få schizofrenidiagnos och behandlas med neuroleptika. Jag tror du delar den bedrövelsen med de flesta inblandade: patienter, anhöriga, vårdpersonal och läkare. Detta är inget roligt. Vad som jag ändå tycker är värre, och gör mig riktigt bedrövad är de felaktiga schizofrenidiagnoserna, de där det oftast egentligen rör sig om AST. De berör mig oerhört illa. I framtiden kommer vuxenpsykiatrin ha bättre kunskap om AST, men det hjälper föga dem som nu får sina liv förrödda.

Hur avgör man om det man har framför sig är schizofreni eller AST? I ärlighetens namn finns stora överlappningar. Saknar man grundläggande kunskaper om autism kan det vara svårt, ff a om man till schizofrenierna - det finns ju ett flertal - räknar ICD-10-diagnosen Simplexschizofreni som varken kräver hallucinationer eller vanföreställningar. Jag tror inte den diagnosen existerar. I övrigt: schizofreni är en psykossjukdom, där psykosen ska ha förelegat i minst 1 månad (ICD-10). DSM-IV kräver dessutom sex månaders funktionsförlust.

Till sist vill jag passa på och varna (kanske inte dig med din erfarenhet av psykiatri) för allt rdos skriver om psykiatri och forskning. För oss med utbildning och/eller erfarenhet inom området är det lätt att genomskåda okunskapen. För dem som saknar det måste det vara svårt att värja sig för den skenvetenskapliga jargongen, tvärsäkerheten och de många inläggen. För mig är det uppenbart bara från de få inläggen hittills i denna tråd att mänskan inte vet skillnaden mellan:

    neuroleptika och antidepressiva
    schizofreni och schizotypi
    hallucinationer och illusioner

Hans kunskaper är ytterligt fläckvisa. Ett trots allt (ofrivilligt) komiskt exempel på detta är när han (efter att ha satt sig in i frågan genom att läsa igenom diagnoskriterierna) konstaterar att "Tar man bort paranoia och "hallicinationer" så återstår egentligen ingen substans i schizofrenidiagnosen." Nej ... kanske det. Med samma logik kan man ifrågasätta migrän: "Tar man bort värken och huvudet så återstår egentligen ingen substans i migrändiagnosen"

CAVE!
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 17:21:02, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in