Julmaten?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-25 23:21:39

mitzerl skrev:
Bror Duktig skrev:Jag åt en massa olika sorter sill, hel ansjovis, lax.
Köttbullemackor med rödbetssallad.
Gristrynsgröt (jag menar risgrynsgröt).
Baklava-bakelser.
Äggost.

Och fy #%¤&#" vad dåligt jag mår idag. Fruktansvärt sockersug, tinnitus som susar, trött som tusan.


Äggost, vad är det? Låter spännande! :)

Man blandar ägg med mjölk och har något surt i (t.ex. fil eller ättika).
Sedan ska det värmas till en viss temperatur, då det börjar "osta sig" eller vad det kan heta...
Sedan slevar man upp ostmassan i en speciell form (som en sockerkaksform med hål i).

Jag är inte så bra på att göra dem, de jag har gjort blev hårda som fetaostar nästan :-/ Men en i släkten kan göra jättebra äggostar.

Typisk bohuslänsk rätt. Som, efterätt eller till sill eller bara för att det är gott.

Just ja, brynost åt jag också. Det är lite liknande, fast mer fast (nästan som tjockpannkaka) och man skivar skivor och steker innan man äter.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Lilla Gumman » 2008-12-25 23:23:10

Hej!

På morgonen drack vi varm choklad och åt vörtbröd, med och utan russin.

Mitt på dagen åt vi ett litet julbord bestående av Janssons Frestelse med soltorkade tomater i stället för ansjovis, hemmagjord falafel, små sojakorvar, rödbetsallad och devilled eggs.

Devilled eggs är kokta ägg som man delar på mitten, blandar gulan med nån smaksättning (jag använder persillade-krydda) och så så pass mycket smör (jag tar Bregott) att man kan forma äggulan till en kula och lägga tillbaka i ägghalvan. Vörtbröd plus stor rund julknäcke ställdes fram. Stark senap till sojakorven. En cheddarost till mig, plus en mesost eftersom maken inte äter vanlig ost.

Till kvällen åt vi julgröt med socker, kanel och Go Green sojadryck med vanlijsmak.

På soffbordet stod en skål med nötter. Julgodiset står kallt på balkongen och tas fram efter vart som det ska ätas: Ischoklad, knäck, rischoklad, mozartkulor, marsipangodis och misslyckad cashewknäck (cashewknäcken blev ett enda smul, vi får strö det på glass i stället).

Nu är jag proppmätt och ska dricka te. Fast jag borde ha druckit en samarin i stället.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav geocache » 2008-12-25 23:28:32

MsTibbs skrev:Julegröt/risgrynsgröt med mandel och smöröga, socker och kanel på. Prinskorv, köttbullar, skinka, potatisgratäng, äcklig rund julost med röd plast på, löksill, tomatsill, julmust, hembryggd öl, glögg med mandel och russin...


Hej MsTibbs!

Vad är "smöröga" för något?
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2008-12-26 1:08:10

geocache skrev:
MsTibbs skrev:Julegröt/risgrynsgröt med mandel och smöröga, socker och kanel på. Prinskorv, köttbullar, skinka, potatisgratäng, äcklig rund julost med röd plast på, löksill, tomatsill, julmust, hembryggd öl, glögg med mandel och russin...


Hej MsTibbs!

Vad är "smöröga" för något?


Vet inte om man ens säger så i svenskan, men på norska kallar man det "smørøye". Det är när man skär av en bit smör/margarin och lägger i mitten av gröten på sitt fat och låter det smälta. Kombinera gärna med socker och kanel på gröten mjölk på och röd saft i glas till! :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Titti » 2008-12-26 2:17:23

MsTibbs skrev:
geocache skrev:Hej MsTibbs!

Vad är "smöröga" för något?


Vet inte om man ens säger så i svenskan, men på norska kallar man det "smørøye". Det är när man skär av en bit smör/margarin och lägger i mitten av gröten på sitt fat och låter det smälta. Kombinera görna med socker och kanel på gröten mjölk på och röd saft i glas till! :)


Smörhåla kallas det på svenska och är mycket gammalt. Förekom förr i gröt och numera även i tex potatismos (Skåne!). Här är ett citat som belyser detta (men det finns naturligtvis fler).

Ur Vikingatida recept

Kornmjölsgröt

Gröt var den viktigaste basfödan i vårt gamla bondesamhälle och spelade troligen en mycket viktig roll även under vikingatiden. Till vardags gjorde man gröten på vatten och åt den som den var. Till fest gjorde man den på mjölk och åt med smörhåla (en klick smör som fick smälta i mitten). Egentligen ska gröt ätas med egen sked ur en gemensam gryta. Det är därifrån uttrycken "håll dig på din kant" och "att hamna i smöret" kommer.

På julfesten åt vi en gröt gjord på kornmjöl vilket troligen var det vanligaste under vikingatiden, även om andra sädeslag också kunde användas. Troligen användes mjöl eller krossade korn till gröt. Den typ av valsade flingor vi ofta använder idag är en modern uppfinning. Till 4 portioner tar du:

* 1 liter vatten eller mjölk
* 3 dl kornmjöl
* 0,5-1 tsk salt

Koka upp vatten och salt och vispa ner mjölet lite i sänder. Låt gröten koka sakta i ca 10 minuter under omrörning. Servera med mjölk och smörhåla och/eller honung. Lingonsylt är också gott till, men inte riktigt vikingatida.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav geocache » 2008-12-26 2:24:24

Tack MsTibbs och Titti för svaret :D!
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav weasley » 2008-12-26 3:48:25

Jag har ätit Janssons och pappas potatissallad!

Shit vad hungrig jag blev nu...
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Chilehead » 2008-12-26 4:03:29

mitzerl skrev:
Potatislåda är en finländsk matspecialitet som är som potatismos som blivit sötad dels genom pyttelite sirap, dels genom att ligga länge länge i ugnen (vilket tydligen skall skapa viss sötma). Många svenskar tycker det låter jättekonstigt/äckligt, men den lite sötaktiga lådan är väldigt gott till skinka som ju är lite salt.

Jag brukar varje år längta till julaftonens potatislåda, man äter det ju bara till jul, men i år missade jag det för att jag var för sjuk för att orka sitta uppe. Är såååååå besviken :cry: .
om man gör på riktigt tar det långtid men har man bråttom så kan man göra vanlig pulvermos gärna ganska stabbig blanda i sirap o möjligen lite muskot och in i ugnen såpass länge att man får en fin yta
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Chrilleb » 2008-12-26 16:00:28

Hej Aspkvinna, tänkte just skapa en tråd gällande julmat : )

För mig ska julbordet innehålla:

*Köttbullar
*Julkorv
*Prinskorv
*Skinka
*Rödkål
*Risgrynsgröt ( helst )
*Sill ( flera sorter )

Dryck: Julmust, kaffe på maten, mineralvatten
Tillbehör: Fikon, Nötter m.m.
---------------------------------
Fortsatt Trevlig Jul på Er ! ! !
---------------------------------
Mvh
Christer
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Kristofer » 2008-12-26 16:52:52

KÖTT

Dvs. ett vanligt traditionellt julbord med alla tänkbara och otänkbara kombinationer av kött.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

RE:Kristofer

Inläggav Chrilleb » 2008-12-26 17:02:11

Hej, det lät bra. Jag är oxå stor älskare av kött, kan definitivt ej tänka mig att bli vegetarian, skulle bli så matt pga näringsbirst så , sen finns det så mycket gott i kött-väg : )


Christer
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav geocache » 2008-12-26 17:54:52

weasley skrev:Jag har ätit Janssons och pappas potatissallad!

Shit vad hungrig jag blev nu...


Hej Weasley!

Vad tyckte Jansson när du åt av hans potatissallad? Smakar den annorlunda än din pappas?

(Jag skojade, hoppas du inte tog illa upp? :oops:))
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav weasley » 2008-12-26 18:37:23

geocache skrev:
weasley skrev:Jag har ätit Janssons och pappas potatissallad!

Shit vad hungrig jag blev nu...


Hej Weasley!

Vad tyckte Jansson när du åt av hans potatissallad? Smakar den annorlunda än din pappas?

(Jag skojade, hoppas du inte tog illa upp? :oops:))


LOL!

Nä, jag ser nu att jag skrev det lite tokigt! :-D Men det blev ganska skoj, inte sant? ;-D

Iaf. Jag käkade Janssons frestelse. Sedan käkade jag pappas potatissallad.

*klargör*
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav tvilling99 » 2008-12-26 19:55:10

På mina föräldrars julbord fanns
* flera sorters sill
* julskinka
* rökt korv
* prinskorvar
* köttbullar
* sillsalat
* julost
* risgrynsgröt
* leverpastej
* ägghalvor
* lax (både rökt och gravad)
* ål
och en del andra saker som jag nu har glömt.
Vi gjorde i år en smart sak,vi åt först sill,lax och ål och delade sedan ut julklapparna och åt den varma maten sen och det var smart för då orkade man mer av den varma maten.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Re: Julmaten!

Inläggav DC » 2008-12-27 15:15:20

Aspkvinna skrev:Vilken mat äter NI?


Janssons frestelse tillhör favoriterna. Mjuk pepparkaka till kaffet. Hemlagat och hembakat.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav sssssm » 2008-12-27 20:43:32

Oj, oj, årets bästa måltid. Jag skulle inte få för mig att lista de saker jag åt men bland det godare är ju senapssillen, kalvsyltan och jansson.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav mitzerl » 2008-12-27 21:08:28

Chilehead skrev:
mitzerl skrev:Potatislåda är en finländsk matspecialitet som är som potatismos som blivit sötad dels genom pyttelite sirap, dels genom att ligga länge länge i ugnen (vilket tydligen skall skapa viss sötma). Många svenskar tycker det låter jättekonstigt/äckligt, men den lite sötaktiga lådan är väldigt gott till skinka som ju är lite salt.

Jag brukar varje år längta till julaftonens potatislåda, man äter det ju bara till jul, men i år missade jag det för att jag var för sjuk för att orka sitta uppe. Är såååååå besviken :cry: .

om man gör på riktigt tar det lång tid men har man bråttom så kan man göra vanlig pulvermos gärna ganska stabbig blanda i sirap o möjligen lite muskot och in i ugnen såpass länge att man får en fin yta


Åh, tusen tack för tipset!!!! :D Wow, det skall jag göra till vardags någon gång och skall tipsa mamma också! Hur länge skall det vara i ugnen då ungefär?
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav sommar » 2008-12-27 22:40:24

* Köttbullar
* Prinskorv
* Julskinka,
* Janssons frestelse
* 2-3 olika sorters sill
* Ägghalvor
* Gravad lax + gravlaxsås och rökt lax
* Olika sorters bröd bl.a. vörtbröd
* Julost, leverpastej och rökt korv som pålägg
* Risgrynsgröt med saftsås
* Julsnaps och julmust finns men det hoppar jag över.

Risgrynsgröt (varm) med saftsås (kall) är favoriten! Risalamalta är också gott men det blev det tyvärr ingen i år.

Även Paradis ask + annat gotter och mjuk pepparkaka brukar finnas. men julgodiset har vi slutat med.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Chilehead » 2008-12-28 3:07:17

mitzerl skrev:
Chilehead skrev:
mitzerl skrev:Potatislåda är en finländsk matspecialitet som är som potatismos som blivit sötad dels genom pyttelite sirap, dels genom att ligga länge länge i ugnen (vilket tydligen skall skapa viss sötma). Många svenskar tycker det låter jättekonstigt/äckligt, men den lite sötaktiga lådan är väldigt gott till skinka som ju är lite salt.

Jag brukar varje år längta till julaftonens potatislåda, man äter det ju bara till jul, men i år missade jag det för att jag var för sjuk för att orka sitta uppe. Är såååååå besviken :cry: .
om man gör på riktigt tar det långtid men har man bråttom så kan man göra vanlig pulvermos gärna ganska stabbig blanda i sirap o möjligen lite muskot och in i ugnen såpass länge att man får en fin yta


Åh, tusen tack för tipset!!!! :D Wow, det skall jag göra till vardags någon gång och skall tipsa mamma också! Hur länge skall det vara i ugnen då ungefär?

kommer inte ihåg just nu på rak arm men så att den får en lätt brun yta . (tror det var en kvart tjugo minuter) Misstaget jag gjorde första gången var att jag hade lite för lös konsistens på moset för jag trodde att det skulle "torka" ut i ugnen, men den för inte vara så fast heller att man kan bygga statyer av den
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Flinta » 2008-12-28 12:27:01

Finsk morotslåda från Ica var inte god. Den med rotfrukter kanske smakar bättre? Kanhända att det var äggsmaken som tog överhanden samt att den inte var hemmagjord?

Är finsk Memma endast ngt som äts under påsken eller också till jul?
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav mitzerl » 2008-12-28 16:17:08

Flinta skrev:Finsk morotslåda från Ica var inte god. Den med rotfrukter kanske smakar bättre? Kanhända att det var äggsmaken som tog överhanden samt att den inte var hemmagjord?

Är finsk Memma endast ngt som äts under påsken eller också till jul?


Oj, finns morotslåda på ICA? Har inte sett det. Den skulle jag gärna vilja prova, men de är väl säkert redan slut när jag är så pass frisk så jag kan ta mig ut till affären... (lunginflammation och sönderhostade revben) :(

Memma äts bara till påsk och finns mig veterligen bara i affärerna till påsk också.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Flinta » 2008-12-28 20:11:38

mitzerl skrev:Oj, finns morotslåda på ICA? Har inte sett det.


Jag skrev fel för jag menar Konsum, inte Ica. Närmare bestämt på Konsum i stockholmsförorten Björkhagen (ungefär mittemot tunnelbaneperrongen). Men det var innan jul jag köpte den där.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Julmaten!

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2008-12-29 2:10:58

Janssons, potatis, köttbullar, prinskorv, ibland skinka och lite lax. Sen rör jag inte så mycket av det som finns. Sylta osv är det så mysko konsistens på.

F ö är jag trött på julmat.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Inläggav Pemer » 2008-12-29 2:52:44

På ett traditionellt julbord äter jag väl ungefär följande:

Smakar gärna vilka sorters sill som helst. Senapssill stor favorit.
Sillsallad, gubbröra, kanske strömming.
Potatis och ägghalvor till det. Gräddfil och gräslök dessutom är väl mer en somrig grej, men jag skulle inte rynka på näsan utan glatt ta för mig om det finns med på julbordet också.

Öl och snaps till det, jag provar gärna vilken snaps som helst... :D

...sedan gäller det att komma ihåg vilka som inte var särskilt goda, så kan man ju försöka undvika dem fortsättningsvis.

Lax - gillar gravad och rökt. Och hovmästarsås.

Ål rätt smarrigt men också väldigt fet och stabbig smak. Smakar gärna lite i alla fall.

När det sedan kommer till köttet går rätt mycket bort. Syltor - blä, grisfötter - urk, tunga - guääääh...

Men diverse korvar, skinka och liknande kallskurna saker - jomenvisst, gärna!

Det varma - pja... spjäll har jag lite svårt för, tycker det är jobbigt med allt sorts kött där man måste skära eller gnaga loss köttet från en massa ben. Brukar nästan bara vara prinskorvarna och köttbullarna jag gillar i det här skedet. Så jag brukar blanda rätt friskt av dem och det kallskurna i stället.

Lutfisk - nej tack!

Ris á lá malta - pja... jag har lärt mig få i mig det, men grötkonsistensen är fortfarande jobbig. Jag försöker inte ta för mycket, och sedan tar det mig nog lite längre tid att få i mig det än för alla andra som ändå tagit mer än jag.

Sedan är det väl mest godis kvar. Om vi talar om ett julbord ute.

Jag slank med på ett fredagen före jul, blev inbjuden på en vakant plats vid tvåtiden samma dag. Julbordet för styrelse med respektive i bostadsrättsföreningen där min mor och styvfar bor och där styvfar är ordförande. Efter ett sent återbud skulle de bara bli 19, men ändå tvingas betala för de 20 det var bokat för, synnerligen trevligt för mig! :)

Julbord skulle jag aldrig gå på om jag skulle behöva betala för det själv, i min begreppsvärld är det sådant man går på om man blir bjuden på kalaset, annars inte. Är ju svindyrt. Det jag nu kunde gå med på i år var värt 800 spänn per skalle. Fint som tusan, på Långbro Värdshus. Rekommenderas!

Det är inte ofta jag haft turen bli bjuden på något julbord, har haft lite för få anställningar eller förtroendeuppdrag i organisationer med mycket nog i kassan att kunna bjuda sina funktionärer på sådant. Ett år var jag för säkerhets skull inbjuden på julbord med en förening där jag satt i styrelsen, och så lyckades Huddinge Hockey få en hemmamatch mot Södertälje just den måndagen (jo tjena att måndag ens är speldag normalt sett, men nu skulle jag annars gått på julbord den måndagen). Just då hade jag inte missat en hemmamatch på åtskilliga år, och ett julbord kändes inte värt att spräcka den sviten för. Call me silly...

Vad gäller godis på julbord ute så fanns det både negerkyssar och riktiga hederliga gammeldags negerbollar bland det godiset! :D

Det HETER negerboll... ;) :P
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:00:13, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in