Ersättning från försäkringsbolag pga Aspergerdiagnos

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ersättning från försäkringsbolag pga Aspergerdiagnos

Inläggav Jesus » 2008-12-21 4:26:22

Är lite nyfiken eftersom jag själv just nu väntar på beslut från trygghansa, ifall det finns någon här som har fått ersättning eller dyl från sitt försäkringsbolag för As?
Har tagit över ett år för trygghansa att bolla papper fram och tillbaka, så ska helt klart bli spännande att se vars detta slutar.

Moderator Gripandekylig - anpassade rubriken inför ihopslagning av flera trådar
Senast redigerad av Jesus 2011-05-04 16:58:37, redigerad totalt 1 gång.
Jesus
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2008-03-19

Inläggav Chilehead » 2008-12-21 4:33:18

Enda sättet att få NPF-relaterad ersättning från förs.bolag är om du haft en tilläggsförsäkring innan du fyllde 6 månader ja du läste rätt 6 mån
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 16:58:37, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Chilehead » 2008-12-21 4:35:31

däremot kan man få problem ifall förs.bolaget får för sig att skadan olyckan eller vad det nu är beror på din asperger eller om man har ADHD eller nåt annat Läs det finstilta finns garanterat nånting där
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 16:58:37, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Re: Asperger + försäkringsbolag

Inläggav VaiSing » 2008-12-21 13:53:34

Jesus skrev:Är lite nyfiken eftersom jag själv just nu väntar på beslut från trygghansa, ifall det finns någon här som har fått ersättning eller dyl från sitt försäkringsbolag för As?
Har tagit över ett år för trygghansa att bolla papper fram och tillbaka, så ska helt klart bli spännande att se vars detta slutar.


Jag väntar på beslut från min privata sjukförsäkring hos Folksam gällande invaliditetsersättning. Första beskedet var positivt och jag fick 3 årsbelopp. Nu väntar jag på den slutliga bedömningen som kommer efter 2 år, i mitt fall under 2009. Ska bli intressant att se om jag får behålla invaliditetsgraden de satt i den första bedömningen, man hoppas ju...
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 16:58:37, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Re: Asperger + försäkringsbolag

Inläggav Glimma » 2008-12-21 15:58:05

Jesus skrev:Är lite nyfiken eftersom jag själv just nu väntar på beslut från trygghansa, ifall det finns någon här som har fått ersättning eller dyl från sitt försäkringsbolag för As?
Har tagit över ett år för trygghansa att bolla papper fram och tillbaka, så ska helt klart bli spännande att se vars detta slutar.


Nu är det nog tyvärr så krasst att försäkringsbolagen nog helst inte vill försäkra oss med funktionshinder. Antagligen för att det kan komma att kosta bolagen rätt mkt. Eftersom pappa kunde försäkra mig innan jag fick diagnoserna så har det gått bra, men jag tvivlar starkt på att det skulle gå idag. Jag hoppas dock att de väljer att försäkra dig. För vi med funktionshinder måste ju också få rätten att försäkra oss...Det är ju inte vårt "fel" att vi har de problem vi har. Tyvärr handlar det alldeles för mkt om kostnader i sådana här fall. Och då brukar försäkringsbolagen helst inte vilja hjälpa oss.

Lycka till. PS Gillar ditt nickname!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:58:37, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav sommar » 2008-12-21 21:06:39

Folksam låter inte personer med lönebidrag eller anpassad anställning teckna sig för sjuk & grupplivsförsäkring och liknande försäkringar avseende person de anses inte fullt arbetsföra enligt dem. Folksam samarbetar med flera fackförbund tex. Kommunal och Unionen, vilket inte känns bra i och med att de gör så här.
Däremot kan man ha hemförsäkring hos dem, vilket jag har (genom facket). Hade jag kunnat välja försäkringsbolag utan att betala skjortan hade jag gjort det.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:58:37, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Aspkvinna » 2008-12-21 21:25:49

Undrar hur facket arbetar med att få med dessa grupper i försäkringssystemet?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:58:37, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Kristofer » 2008-12-21 21:44:32

Aspkvinna skrev:Undrar hur facket arbetar med att få med dessa grupper i försäkringssystemet?


Inte alls. De bryr sig inte verkar det som. Och sedan anses det konstigt att man (jag) inte förstår sig (mig) på kollektiva lösningar.

Salusansvar har samma princip som Folksam. Jag skrev om detta i habiliterin ... t8017.html

Jag har tecknat en försäkring via mitt fackförbund, som ny medlem fick man tre månader gratis och sedan fortsättning per automatik om man började betala. Om jag inte hade varit ny medlem så hade jag varit tvungen att lämna hälsodeklaration. Undrar just hur de dr skulle ha ställt sig till AS-diagnos? Sådant måste redovisas i en sådan hälsodeklaration.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 16:58:37, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Kristofer » 2008-12-21 22:11:57

Hoppas bara att de inte kommer skylla allt på AS om jag nu skulle ha oturen att någon gång behöva nyttja mina försäkringar. Jag är faktiskt orolig för att jag betalar in till en värdelös försäkring, dvs att de skyller allt på AS om sjukdom/olycka skulle vara framme.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 16:58:37, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Aspkvinna » 2008-12-21 22:14:41

Kristofer skrev:Hoppas bara att de inte kommer skylla allt på AS om jag nu skulle ha oturen att någon gång behöva nyttja mina försäkringar. Jag är faktiskt orolig för att jag betalar in till en värdelös försäkring, dvs att de skyller allt på AS om sjukdom/olycka skulle vara framme.


Fortsätt så tar vi dig som ett case att driva om dom skulle bråka :twisted:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:58:37, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav armagh sniper » 2008-12-21 22:23:50

Jag vänta oxå på svar från mitt försäkrings bolag, ja ansökte med instelingen att ja inte skulle få nått, men tänkte de va värt att testa, tror dom hållt på i nått år nu...
Senast redigerad av armagh sniper 2011-05-04 16:58:37, redigerad totalt 1 gång.
armagh sniper
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2008-12-14

Inläggav Kristofer » 2008-12-21 22:25:49

Aspkvinna skrev:
Kristofer skrev:Hoppas bara att de inte kommer skylla allt på AS om jag nu skulle ha oturen att någon gång behöva nyttja mina försäkringar. Jag är faktiskt orolig för att jag betalar in till en värdelös försäkring, dvs att de skyller allt på AS om sjukdom/olycka skulle vara framme.


Fortsätt så tar vi dig som ett case att driva om dom skulle bråka :twisted:


Det är så som jag i nuläget tänker.

Jag finner det tämligen tvivelaktigt att framföra detta som ett kollektivt skyddsnät som ska värna om den som har/har haft oturen med sig. I synnerhet när man ofta från fackföreningars sida talar om att kollektivt värna om varandra och samtidigt beklagar sig över att unga människor inte förstår sig på kollektiva lösningar.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 16:58:37, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Asperger + försäkringsbolag

Inläggav Jesus » 2008-12-23 1:56:50

VaiSing skrev:
Jesus skrev:Är lite nyfiken eftersom jag själv just nu väntar på beslut från trygghansa, ifall det finns någon här som har fått ersättning eller dyl från sitt försäkringsbolag för As?
Har tagit över ett år för trygghansa att bolla papper fram och tillbaka, så ska helt klart bli spännande att se vars detta slutar.


Jag väntar på beslut från min privata sjukförsäkring hos Folksam gällande invaliditetsersättning. Första beskedet var positivt och jag fick 3 årsbelopp. Nu väntar jag på den slutliga bedömningen som kommer efter 2 år, i mitt fall under 2009. Ska bli intressant att se om jag får behålla invaliditetsgraden de satt i den första bedömningen, man hoppas ju...



Då låter det ju som att det finns liiite hopp iaf att de kanske skulle kunna gå då :) Jobbigt att det ska ta så länge att skicka lite papper hit och dit :? men hoppas det löser sig för dig:D
Senast redigerad av Jesus 2011-05-04 16:58:37, redigerad totalt 1 gång.
Jesus
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2008-03-19

Re: Asperger + försäkringsbolag

Inläggav Jesus » 2008-12-23 1:58:57

Glimma skrev:
Jesus skrev:Är lite nyfiken eftersom jag själv just nu väntar på beslut från trygghansa, ifall det finns någon här som har fått ersättning eller dyl från sitt försäkringsbolag för As?
Har tagit över ett år för trygghansa att bolla papper fram och tillbaka, så ska helt klart bli spännande att se vars detta slutar.



Nu är det nog tyvärr så krasst att försäkringsbolagen nog helst inte vill försäkra oss med funktionshinder.Antagligen för att det kan komma att kosta bolagen rätt mkt. Eftersom pappa kunde försäkra mig innan jag fick diagnoserna så har det gått bra, men jag tvivlar starkt på att det skulle gå idag. Jag hoppas dock att de väljer att försäkra dig. För vi med funktionshinder måste ju också få rätten att försäkra oss...Det är ju inte vårt "fel" att vi har de problem vi har. Tyvärr handlar det alldeles för mkt om kostnader i sådana här fall. Och då brukar försäkringsbolagen helst inte vilja hjälpa oss.

Lycka till. PS Gillar ditt nickname!



Men när man redan har försäkring sen innan kan de väl inte böka till det så att man blir av med den iaf? :?
Bökigt med försäkrings sverige, helt klart :(

P.S tack tack ;)
Senast redigerad av Jesus 2011-05-04 16:58:41, redigerad totalt 1 gång.
Jesus
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2008-03-19

Inläggav Jesus » 2008-12-23 2:00:47

armagh sniper skrev:Jag vänta oxå på svar från mitt försäkrings bolag, ja ansökte med instelingen att ja inte skulle få nått, men tänkte de va värt att testa, tror dom hållt på i nått år nu...


Nå men samma som här då, förväntar mig absolut inget och mest ännu mer pappers krångel.. men men :)
Senast redigerad av Jesus 2011-05-04 16:58:41, redigerad totalt 1 gång.
Jesus
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2008-03-19

Inläggav Zombie » 2008-12-23 2:19:09

På ena sidan betongfackförbunden med den gamla görarättförsigkulturen plus nutidens högervridning. På andra sidan rent kommersiella intressen, numera även statliga (i väntan på privatisering), som självfallet inte har råd med några ekonomiska risker (annat än med sina egna högre anställda). Snart har vi det lika fint som i USA, där alla de som bäst behöver försäkra sig är helt utestängda just därför. (Och där privat försäkring krävs redan för att få sjukvård värd namnet - om man får den ens då.)
Eller?
Någon som har ett finger i luften och kan mer än gissa?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:58:41, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Aspkvinna » 2008-12-23 9:49:17

Jesus, om det handlar om mycket pengar så rekomenderar jag dig att ta hjälp av någon som du vet har vana i att skriva och läsa lagtexter som en jurist eller ekonom.

Det finns även i många kommuner jurister som kommer till bibliotek en gång i veckan för att hjälpa till eller ibland eller så ringer du en advokatbyrå som har i din stad.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:58:41, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

14 månader

Inläggav dumle » 2008-12-23 12:31:10

Jag har Trygg hansa och privat sjuk/olycksfalls försäkring och har hittils fått vänta i 14 månader om eventuell ersättning efter olycksfall på arbetet. Hoppet är väl inte så stort heller att jag får någon ersättning heller..men har haft försäkringen i 12 år. Fick AS diagnosen 2006.
varit yrkesverksam i över 20 år på heltid.
Tycker att borde gälla för att man varit yrkesverksam som alla andra som jobbar och har ett försäkringsskydd.
Nu är det bistra tider i världsekonomin, som kanske påverkar försäkringsbolagens betalningsvilja till kund. (Hoppas inte)
Senast redigerad av dumle 2011-05-04 16:58:41, redigerad totalt 1 gång.
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-12-23 23:15:59

Hej!

sommar skrev:Folksam låter inte personer med lönebidrag eller anpassad anställning teckna sig för sjuk & grupplivsförsäkring och liknande försäkringar avseende person de anses inte fullt arbetsföra enligt dem. Folksam samarbetar med flera fackförbund tex. Kommunal och Unionen, vilket inte känns bra i och med att de gör så här.
Däremot kan man ha hemförsäkring hos dem, vilket jag har (genom facket). Hade jag kunnat välja försäkringsbolag utan att betala skjortan hade jag gjort det.


När jag jobbade på Samhall hade jag en livförsäkring från Folksam genom Metall-facket, som numera heter IF Metall. Och Samhall räknas väl som lönebidragsanställning?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:58:41, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Ihålig » 2009-01-04 3:13:21

Har fått ut 130k från If + 4k i månaden. Vet inte vad ersättningen kallas dock, försöker hitta de jävla papprena just nu faktiskt... bombnedslag... :lol:
Senast redigerad av Ihålig 2011-05-04 16:58:41, redigerad totalt 1 gång.
Ihålig
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2007-12-29

Re: Asperger + försäkringsbolag

Inläggav Glimma » 2009-01-04 19:54:29

Jesus skrev:
Glimma skrev:
Jesus skrev:Är lite nyfiken eftersom jag själv just nu väntar på beslut från trygghansa, ifall det finns någon här som har fått ersättning eller dyl från sitt försäkringsbolag för As?
Har tagit över ett år för trygghansa att bolla papper fram och tillbaka, så ska helt klart bli spännande att se vars detta slutar.



Nu är det nog tyvärr så krasst att försäkringsbolagen nog helst inte vill försäkra oss med funktionshinder.Antagligen för att det kan komma att kosta bolagen rätt mkt. Eftersom pappa kunde försäkra mig innan jag fick diagnoserna så har det gått bra, men jag tvivlar starkt på att det skulle gå idag. Jag hoppas dock att de väljer att försäkra dig. För vi med funktionshinder måste ju också få rätten att försäkra oss...Det är ju inte vårt "fel" att vi har de problem vi har. Tyvärr handlar det alldeles för mkt om kostnader i sådana här fall. Och då brukar försäkringsbolagen helst inte vilja hjälpa oss.

Lycka till. PS Gillar ditt nickname!



Men när man redan har försäkring sen innan kan de väl inte böka till det så att man blir av med den iaf? :?
Bökigt med försäkrings sverige, helt klart :(

P.S tack tack ;)


Har du redan en bör du nog inte namna att du har asperger. Tror inte de avslutar tvart men man vet aldrig. Har inga prickar pa denna dator da jag ar i USA just nu. lycka till
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:58:41, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Jesus » 2010-01-13 21:43:47

Dammar av min gamla tråd nu såhär lagom till då det sista pappret från trygghansa med belopp äntligen dök upp igår.
(Halleluja.)

De beslutade då att jag får en vårdersättning för 07-09 och ett engångsbelopp på strax under 200tusen, samt efter det vårdersättning månadsvis i 11 månader med 185kr om dagen.
Sisådär en 320tusen totalt alltså.

Nu vill jag bara bolla lite här då efter om det är likvärdigt med vad ni andra som har bråkat med försäkringsbolag har fått, eller om det är dags att gräva fram en advokat och banka skiten ur trygghansa hehe ;)
Jesus
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2008-03-19

Få ut försäkringspengar

Inläggav Jocke H » 2010-12-14 19:29:39

Hej!

Undrar hur många här inne som fått ut försäkringspengar och isåfall vilka summor?

Har ni fått ut för medicinsk eller Ekonomisk invaliditet eller både och?

Hur vanligt är det att man får ut pengar med Aspergerdiagnos?

Tacksam för svar

Jocke

Gripandekylig

Slog ihop tråden Få ut försäkringspengar med tråden Ersättning från försäkringsbolag pga Aspergerdiagnos
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Jocke H
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-12-14

Inläggav Fenren » 2010-12-14 19:31:48

ska man tolka det som om du undrar om man kan få ut pengar enbart på grund av sin aspergerdiagnos?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in