Känner du dig smart efter att läst en bok? (Omröstning)
96 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Det är för min del ofta problematiskt att ta ställning till vilket svarsalternativ jag skall välja. Denna lilla fältundersökning är på intet sätt något undantag. Jag anar dock att svarsalternativen skall utläsas med en underton av humor, det är i tråden som diskussion kring läsandet utspelar sig.
Jag är särdeles förtjust i alternativet "Apelsiner är klyftiga". Alternativet "Njae bokläsning har många sidor." är också det rätt underhållande. Alternativ 1 fick mig dock att, bland annat, fundera över om de som redan är medlemmar i Mensa har slutat att läsa böcker. "Nej böcker gör en dummare" förstår jag inte riktigt. Är det böckers existens som fördummar mänskligheten? Bör det inte vara "Att läsa böcker gör en dummare"?
Nåväl, för egen del tycker jag mycket om att läsa böcker. Många gånger har det hänt att jag blivit än mer förvirrad när jag kommer till insikt om hur litet jag egentligen vet. Dum, känner jag mig inte men väl ödmjuk. Ibland infinner sig en upplevelse av att jag blivit berikad med en mer nyanserad bild av min omvärld. Där finns så oerhört mycket att skriva om vad som sker i min kropp före, under och efter läsandet av en bok.
Ofta återvänder jag till mina hyllor och läser brottstycken. Ibland är jag inte mogen en viss bok utan den får stå några år till innan jag kan ta den till mig.
Böcker är också vackra möbler!
Jag är särdeles förtjust i alternativet "Apelsiner är klyftiga". Alternativet "Njae bokläsning har många sidor." är också det rätt underhållande. Alternativ 1 fick mig dock att, bland annat, fundera över om de som redan är medlemmar i Mensa har slutat att läsa böcker. "Nej böcker gör en dummare" förstår jag inte riktigt. Är det böckers existens som fördummar mänskligheten? Bör det inte vara "Att läsa böcker gör en dummare"?
Nåväl, för egen del tycker jag mycket om att läsa böcker. Många gånger har det hänt att jag blivit än mer förvirrad när jag kommer till insikt om hur litet jag egentligen vet. Dum, känner jag mig inte men väl ödmjuk. Ibland infinner sig en upplevelse av att jag blivit berikad med en mer nyanserad bild av min omvärld. Där finns så oerhört mycket att skriva om vad som sker i min kropp före, under och efter läsandet av en bok.
Ofta återvänder jag till mina hyllor och läser brottstycken. Ibland är jag inte mogen en viss bok utan den får stå några år till innan jag kan ta den till mig.
Böcker är också vackra möbler!
Jag har hört om amerikaner som har stämt författare eller förlag i sådana fall. Bland annat någon som hade gått omkull en stege med en bok framför näsan (sin, inte stegens) och skadat sig och den som stod på stegen, om jag minns rätt. Minns förstås inte källor, men dessvärre kunde jag inte avfärda dem som otrovärdiga.
Bjäbbmonstret skrev:Ja jag tänker tamejfan inte ställa mig och räkna efter hur många av mina drygt 800 böcker som har källhänvisningar bara för att tillfredsställa någon halvt illiterat snorunge.
Hoppsan!

- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Miche skrev:Moggy skrev:Läser jag saker på internet så orkar jag aldrig läsa speciellt mycket och sammanhängande.
För det första är inte bildskärmar speciellt idealiska att läsa långa texter på, det är tröttande, för det andra så är layouten ofta inte speciellt bra på nätet, vilket gör att det blir än mer tröttande att läsa texten.
Där kom du före.
Jag skulle just nämna skillnaden mellan text på skärm och text i bok.
Jag skulle aldrig i livet ha kunnat tillskansa mig skönlitteratur på en skärm i lika hög grad som jag gjort i böcker. Böcker är behagliga.
Att ha många böcker omkring mig inger ett slags lugn, de ger själ åt hemmet till skillnad från elektronikprylar. När jag är riktigt inspirerad kallar jag böcker portar till andra världar och finns det något bättre än ett dammigt, tyst antikvariat med rader av gamla böcker i skinn vaktade av någon muttrande gammal stöt?
Men det är klart. För en del människor existerar bara kronor och ören, exakta mått, halter, procent och decibel och megapixlar och scartkontakter.
Vilket futtigt liv de måtte ha.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag älskar att läsa. Jag blir dock inte smartare av böcker, vissa böcker gör mig t om dummare då jag blir förbannad på boken och börjar svära åt den. Jag samlar på mig mer fakta såklart, men bara för att man kan fakta behöver man inte vara smart.
Bokläsning är en hobby och ett intresse, inget jag gör för att öka min intelligens. Böcker är avslappnande, och uppiggande (när det är jättespännande/jätteläskigt/jättehäftigt i boken). Lukten av gamla böcker är ett balsam för själen, lika lugnande som en kopp Lapsang-te. Biblioteket är min fristad, dit går jag när jag måste lugna ned mig.
Bokläsning är en hobby och ett intresse, inget jag gör för att öka min intelligens. Böcker är avslappnande, och uppiggande (när det är jättespännande/jätteläskigt/jättehäftigt i boken). Lukten av gamla böcker är ett balsam för själen, lika lugnande som en kopp Lapsang-te. Biblioteket är min fristad, dit går jag när jag måste lugna ned mig.
Maldita skrev:Jag älskar att läsa. Jag blir dock inte smartare av böcker, vissa böcker gör mig t om dummare då jag blir förbannad på boken och börjar svära åt den. Jag samlar på mig mer fakta såklart, men bara för att man kan fakta behöver man inte vara smart.
+1
Det där kunde jag ha skrivit

- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
KrigarSjäl skrev:Men det är klart. För en del människor existerar bara kronor och ören, exakta mått, halter, procent och decibel och megapixlar och scartkontakter.
Vilket futtigt liv de måtte ha.
Äh! Det heter ju DVI och HDMI nuförtiden!

Jag ÄLSKAR böcker. Har 7 billybokhyllor, tänker tillåta mig en till, sen är det rensning. Lite rensning är det redan.
Smart? Tjae, en sak har jag lärt mig i de skönlitterära böckerna - socialt spel. Även i de sk dåliga böckerna stämmer det sociala spelet, annars hade de aldrig blivit utgivna. Man kan lära sig en massa om människor via böcker - kunskaper som givetvis måste testas och provas ut på riktiga människor.. annars blir man nog konstig på allvar

- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Savanten Svante skrev:[...] annars blir man nog konstig på allvar
... vilket man kan bli iallafall som ett led i processen.
Man gör fel och får skit för det.
Man gör ungefär som de gör i böckerna och får skit för att inte vara äkta, tala som en bok och så vidare.

Bara att försöka göra av förtreten någonstans och fortsätta...
Beror på boken. Plöja en deckare eller två gör jag just för att det kräver så lite hjärnarbete. Det är endast avslappnande liksom den mesta skönlitteratur. Jag gillar även att läsa böcker som får mig att tänka efter, att reflektera över saker och ting.
Faktaböcker är väl det som kan utöka min allmänutbildning men inte tusan vet jag om jag blir smartare av att läsa dem.
Faktaböcker är väl det som kan utöka min allmänutbildning men inte tusan vet jag om jag blir smartare av att läsa dem.

Maldita skrev:Jag älskar att läsa. Jag blir dock inte smartare av böcker, vissa böcker gör mig t om dummare då jag blir förbannad på boken och börjar svära åt den. Jag samlar på mig mer fakta såklart, men bara för att man kan fakta behöver man inte vara smart.
Nästan precis det jag kunde skrivit, så jag säger +1.
Alfapetsmamma stundom kallad Boktipset.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
ufo skrev:Känner du dig smart efter att läst en bok?
Får inte riktigt ihop rubrikens fråga och den som sedan står ovan de olika svarsalternativen man har att välja mellan, men, men...
Svaret på denna fråga:
Är bokläsning klyftigt?
kan för mig bara bli :Apelsiner är klyftiga.
Jag älskar böcker av alla de slag, är inte "insnöad" på någon speciell genre eller författare (för tillfället iaf

Att bara få hålla i en bok, ta sig tid att öppna den, vad gäller en nyinköpt rackare, på det sätt som gör att inte hela boken blir "söndrad" när man väl börjar läsa, känna bladen där texten man läser är skriven, doften av papper (eller damm om den är till åren kommen), veta att dessa ord faktiskt är skrivna av någon boendes kanske i "Tjottahejti" för x antal år sedan, trots att boken man har framför sig är tryckt hos ScandBook, Falun 2010.
Visst söker jag kunskap, och då framför allt om mig själv, i (fakta)böcker och får förhoppningsvis det också, men lika mycket (ja, kanske än mer) kunskap kan jag få i vilken bok som helst, för när man minst anar det står bara orden där framför dig, de där du inte ens trodde fanns för att t.ex. beskriva något inom dig själv.
Det kan vara en deckare eller "vanlig" roman likväl som faktalitteratur, det enda jag inte klarar av är de romantiska rackarna, men det är ju mitt problem.
Smartare eller klyftigare vet jag inte om jag blir precis, men jag får en kick, en aha-upplevelse av en "bra" bok, och den gör att mitt kontor söker nya infallsvinklar, försöker spåna och "bli klyftigare" genom att bearbeta den info. den faktiskt redan har.
Kontoret mitt besitter alltså redan "smartheten", men behöver ha en spark där bak för att få tillgång till den.
Jösses, vad snurrigt detta blev, men så får det vara.

Bump! (Alltid aktuellt ämne)
Nej, smart känner man sig inte efter att ha läst en bok. Smartness är väl något som kommer medfött och av erfarenhet, inte av böcker. Man kanske blir man klokare? (Jag anser inte att "smart" och "klok" betyder samma sak.)
”Flitigt läsa gör dig klok, därför läs varenda bok”. (Falstaff Fakir)
Låter inte som något gott råd, varenda bok. Men det är förstås inte tänkt att tas på allvar heller.
Blir man en bättre människa av att läsa skönlitteratur? Nja, beror åter igen på boken.
Han har gjort en lista över lämpliga romaner osm han ger sinda fd studenter. (Tyvärr får man inte se hela listan i tidningen.)
I bildtexterna nämns även dessa böcker och författare:
Han Kang: Levande och döda, Dostojevskij, Karl-Ove Knausgård, Maj-Gull Axelsson, Lina Nordquist, Lotta Lundberg
Nej, smart känner man sig inte efter att ha läst en bok. Smartness är väl något som kommer medfött och av erfarenhet, inte av böcker. Man kanske blir man klokare? (Jag anser inte att "smart" och "klok" betyder samma sak.)
”Flitigt läsa gör dig klok, därför läs varenda bok”. (Falstaff Fakir)
Låter inte som något gott råd, varenda bok. Men det är förstås inte tänkt att tas på allvar heller.
Blir man en bättre människa av att läsa skönlitteratur? Nja, beror åter igen på boken.
https://etidning.unt.se/p/unt-del-b/202 ... 3/60202629UNT 2025-01-24 skrev:Blir läkare bättre på sitt jobb av att läsa romaner? Ja, menar överläkaren Dag Nyholm, som ger sina före detta studenter en lista på böcker. ”Det ger dem värdefulla insikter i människans natur och läkaryrket handlar om att hantera människor”, säger han.
– Naturligtvis finns det en viss patologisk vinkling på den här listan – den innehåller bara romaner som på ett eller annat sätt beskriver neurologiska symtom och sjukdomar hos karaktärerna, säger Dag Nyholm, som även är professor i neurologi, till sina före detta studenter.
Han har gjort en lista över lämpliga romaner osm han ger sinda fd studenter. (Tyvärr får man inte se hela listan i tidningen.)
Litteraturlistan innehåller 85 olika romantitlar, både klassiker och modern samtidslitteratur. I listan finns också preciserat vilka sjukdomar som tas upp i respektive bok.
I exempelvis Nobelpristagaren Han Kangs roman "Jag tar inte farväl" har en person migrän och en annan får ett skalltrauma. I Jonas Hassen Khemiris senaste roman "Systrarna" dör huvudpersonens släkting i ALS och systrarnas mamma skadar vänster kroppshalva i ett fall, förmodligen en stroke, och i Jojo Moyes roman "Livet efter dig" försöker en personlig assistent ge en förlamad man livslusten åter.
– Jag tror absolut att man höjer sin empatiska förmåga genom att läsa skönlitteratur. Författare kan i sina romaner ge läkare värdefulla insikter i människans natur.
I bildtexterna nämns även dessa böcker och författare:
Han Kang: Levande och döda, Dostojevskij, Karl-Ove Knausgård, Maj-Gull Axelsson, Lina Nordquist, Lotta Lundberg
Jag kände mig rätt smart efter att ha läst bl.a. denna bok...
https://en.wikipedia.org/wiki/Superinte ... Strategies
Inte p.g.a. namnet, den handlar om vad en AI som får superintelligens skulle kunna göra. Men egentligen blir man inte "smartare" som i mer intelligent, men man får däremot en hel del nya tankar som man kan utgå ifrån o fundera vidare på, samt naturligtvis mer kunskap (inte att förväxla med intelligens).
https://en.wikipedia.org/wiki/Superinte ... Strategies
Inte p.g.a. namnet, den handlar om vad en AI som får superintelligens skulle kunna göra. Men egentligen blir man inte "smartare" som i mer intelligent, men man får däremot en hel del nya tankar som man kan utgå ifrån o fundera vidare på, samt naturligtvis mer kunskap (inte att förväxla med intelligens).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nej man känner sig dummare, när man ger upp att läsa boken om kvantfysik efter 30 sidor för att man inte förstår vad det handlar om.
nescio skrev:Nej man känner sig dummare, när man ger upp att läsa boken om kvantfysik efter 30 sidor för att man inte förstår vad det handlar om.
Jo, sånt händer mig med, det är klart man blir lite besviken. Matte är oftast inte min grej, men jag gillar fysik. Tittar helst på klipp med Neil DeGrasse Tyson eller Brian Cox istället, än läser om trippelintegraler i linjär algebra...
Visst, ibland kan det bli väldigt intressant med matten ändå, men det är oftast mest rörigt...
Mestadels inte. Jag läser mycket och snabbt. Skulle det vara en väldigt svår bok som gav motstånd skulle jag nog snarare känna mig lite dum.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Återgå till Intressanta intressen