Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Kidzi » 2023-05-30 20:11:38

Alyana skrev:Mmm det är tråkigt.
Nu kan jag förstå på nåt sätt att det kan vara kanske "enklare" på nåt vis för enstaka individer med AS att döda.... :-)003 på det sättet att de kanske kan stänga av sas....
Men det betyder ju verkligen inte att alla med AS är på något sätt överhuvudtaget empatilösa... Verkligen inte!
Bara att vissa kan liksom "stänga av" så.
Det är ju mer åt andra hållet.
Men vi behöver nog positivitet, stöd och uppmuntran och förståelse.
Och en kärleksfull omgivning och kärleksfull syn på omvärlden :-)Happy och hopp om livet! :-)154


Tror inte det är enklare. Tror bara man går sönder av de dagliga övergreppen man får som aspergare. Folk säger att man är våldsam. Men en normal människa skulle bli våldsam om hen ständigt överöstes med mobbning och negativa saker om sig själv. T ex så vill jag döda läkare som säger att vi med aspergers egentligen borde aborteras för att vi är de vidrigaste på jorden. Eller ja, andra säger så med, men det svider mer när det är en människa som hjälper en NT och planerar en vårdplan för att förgöra en aspergare.

Det gör ont att veta att man inte har något människovärde alls.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Alyana » 2023-05-30 20:20:06

Kidzi skrev:
Alyana skrev:Mmm det är tråkigt.
Nu kan jag förstå på nåt sätt att det kan vara kanske "enklare" på nåt vis för enstaka individer med AS att döda.... :-)003 på det sättet att de kanske kan stänga av sas....
Men det betyder ju verkligen inte att alla med AS är på något sätt överhuvudtaget empatilösa... Verkligen inte!
Bara att vissa kan liksom "stänga av" så.
Det är ju mer åt andra hållet.
Men vi behöver nog positivitet, stöd och uppmuntran och förståelse.
Och en kärleksfull omgivning och kärleksfull syn på omvärlden :-)Happy och hopp om livet! :-)154


Tror inte det är enklare. Tror bara man går sönder av de dagliga övergreppen man får som aspergare. Folk säger att man är våldsam. Men en normal människa skulle bli våldsam om hen ständigt överöstes med mobbning och negativa saker om sig själv. T ex så vill jag döda läkare som säger att vi med aspergers egentligen borde aborteras för att vi är de vidrigaste på jorden. Eller ja, andra säger så med, men det svider mer när det är en människa som hjälper en NT och planerar en vårdplan för att förgöra en aspergare.

Det gör ont att veta att man inte har något människovärde alls.

Låter hemskt om nån sagt så till dig! :shock:
Men jag vet också hur det är att bli missförstådd och utfryst och mobbad.
Du har visst Värde som Människa!! :-)154 :-)Hug

Men jag vet att för mig för länge sen så var jag iskall och kunde stänga av liksom för det blev för mycket.
Men jag har inte mördat någon! :)
Men en aspie som blir bemött fel under lång tid kan utvecklas fel tyvärr... :(
Det ska vi naturligtvis förhindra att det blir så! :-)154
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Kidzi » 2023-05-30 20:24:47

Alyana skrev:
Kidzi skrev:
Alyana skrev:Mmm det är tråkigt.
Nu kan jag förstå på nåt sätt att det kan vara kanske "enklare" på nåt vis för enstaka individer med AS att döda.... :-)003 på det sättet att de kanske kan stänga av sas....
Men det betyder ju verkligen inte att alla med AS är på något sätt överhuvudtaget empatilösa... Verkligen inte!
Bara att vissa kan liksom "stänga av" så.
Det är ju mer åt andra hållet.
Men vi behöver nog positivitet, stöd och uppmuntran och förståelse.
Och en kärleksfull omgivning och kärleksfull syn på omvärlden :-)Happy och hopp om livet! :-)154


Tror inte det är enklare. Tror bara man går sönder av de dagliga övergreppen man får som aspergare. Folk säger att man är våldsam. Men en normal människa skulle bli våldsam om hen ständigt överöstes med mobbning och negativa saker om sig själv. T ex så vill jag döda läkare som säger att vi med aspergers egentligen borde aborteras för att vi är de vidrigaste på jorden. Eller ja, andra säger så med, men det svider mer när det är en människa som hjälper en NT och planerar en vårdplan för att förgöra en aspergare.

Det gör ont att veta att man inte har något människovärde alls.

Låter hemskt om nån sagt så till dig! :shock:
Men jag vet också hur det är att bli missförstådd och utfryst och mobbad.
Du har visst Värde som Människa!! :-)154 :-)Hug

Men jag vet att för mig för länge sen så var jag iskall och kunde stänga av liksom för det blev för mycket.
Men jag har inte mördat någon! :)
Men en aspie som blir bemött fel under lång tid kan utvecklas fel tyvärr... :(
Det ska vi naturligtvis förhindra att det blir så! :-)154


Mest blivit förnedrad för att jag är annorlunda och folk känt det på sig. De har det i blodet, de vet att vi inte "borde" vara i genpoolen så de försöker ta bort oss genom mobbning till självmord. Jag tror inte ens de vet själva att de gör så.

Däremot är det mest i debatter och inte personligen jag hör att aspergare ska aborteras för samhället lider om de finns och de kostar pengar.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Ignatius » 2023-05-30 21:53:31

antonius skrev:det är en del i det stora övertagandet, när extremhögerrörelserna ska återuppta aktion T4 och likvidera alla AS tillsamans med de som inte är livsvärdiga, och ersättas med AI och koka tvål av oss överflödiga


Nej det är inte så enkelt. En dårdokor har naturligtvis insett att Herr Hitler hade Asperger: https://lakartidningen.se/aktuellt/kult ... syndromae/. Det var därför alla gaddade ihop sig mot honom. I verkligheten menade han bara väl men han hade Asperger och det var därför det blev som det blev...

Kidzi skrev:Om ni kommer in på en diskussion där det framkommer att ni har NPF och någon är nyfiken på vad det är, vad säger ni då? Många döljer det ju, men ibland råkar man säga saker som gör att de fattar.

Säger ni att ni har autism?
Är autist?
Är autistisk?
Har aspergers?
Är aspergare?

Nu vänder jag mig främst till dem som är diagnostiserade med aspergers.


Jag fick diagnosen autism för fyra år sedan. Det var efter det att Asperger försvann som diagnos. Jag uppmanades av vården att söka diverse "hjälp". Efter det att jag blev kallad "idiot", "dum i huvudet" och "mindre värd än riktiga människor" av en handläggare på Arbetsförmedlingen presenterar jag mig konsekvent som idiot när jag har med dårvård och myndigheter att göra. Då vet de vad de har att göra med och vi slipper omskrivningar. Någon "hjälp" har jag aldrig behövt (är snart 60) eller velat ha.

Jag anser att det hade varit bättre att behålla Asperger som diagnos/begrepp. Om inte annat så för att göra livet lite lättare för NT-idioter som ska handlägga idioter som jag.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Richard » 2023-05-31 5:43:40

Vad gäller läkare o deras kunskap om asperger är ju lite si o så. Så här stod det i min journal hos vårdcentralen...

Journal.jpg

Samt stod det att jag bodde på nått gruppboende, det har jag aldrig gjort. Så gången efter jag var hos läkaren där så sa hon;
-Du bodde på nått hem?

Jag svarade;
-Nej, det gör jag inte och jag är inte utvecklingsstörd heller!

Då bad hon om ursäkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav antonius » 2023-05-31 8:35:05

du får rabbla periodiska systemet vid nästa läkarbesök kanske du slipper nedlåtande anteckningar i din journal, lol
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Någon » 2023-05-31 9:56:38

antonius skrev:som barn var det fattigt i byn så jag fick krypa ihop och vara fotboll, och då blev man såhär

:lol: :-)049
Skrattade högt åt detta ⬆️
Och så finns det dom som säger att vi inte förstår ironi och inte har humor!
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav antonius » 2023-05-31 11:47:21

Någon skrev:
antonius skrev:som barn var det fattigt i byn så jag fick krypa ihop och vara fotboll, och då blev man såhär

:lol: :-)049
Skrattade högt åt detta ⬆️
Och så finns det dom som säger att vi inte förstår ironi och inte har humor!


tack, roligt det uppskattas
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Natte » 2023-06-01 0:19:34

opteron skrev:Det är jätte bra att man fortsätter att diagnostisera folk som har Aspergers Syndrom, det föds många med Aspergers i Sverige och det hjälper dom att få en diagnos och veta vem dom är och hur dom är.

Därför är det jätte bra att man fortfarande diagnostiserar folk med Aspergers tycker jag, vad anser ni andra? :-)Happy

Att kunna få lättare anställning eller lönebidrag, aktivitetsersättning är bara positiva grejer, det gynnar oss med Aspergers Syndrom, så fortsätt diagnostisera folk som har aspergers i Sverige. :-)Happy
Nej, Jag tycker man ska dra ner på diagnosticeringen, för snart finns det ingen normal människa kvar. Den här jävla medikaliseringen och psykiatriseringen av precis allting har spårat ur fullständigt! Skulle du inte vilja vara som alla andra och kunna jobba heltid och ha volvo, villa och vovve? Och kanske resa till söderhavet på semester?
Natte
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2015-03-22

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Skogkatt » 2023-06-01 0:31:59

Natte skrev:Nej, Jag tycker man ska dra ner på diagnosticeringen, för snart finns det ingen normal människa kvar. Den här jävla medikaliseringen och psykiatriseringen av precis allting har spårat ur fullständigt!


Det verkar som om det har blivit mer och mer av det. Och på senare tid har det blivit populärt att dela ut diagnoser till kriminella. Jag antar att det är för att hitta en förklaring för vad de gör. Det finns vissa folk som vill förklara allt folk gör med diagnoser och det är synd om alla.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Kidzi » 2023-06-01 1:26:30

Om man ska sluta diagnostisera måste det vara OK att ha en avvikande hjärna. Det måste då vara inbyggt i samhället att alla får lite extra hjälp med det de behöver. NT har ju sin handikappanpassning inbyggd. Det de har svårt med är lagar. Då måste man göra så att man får jobba trots att man inte vill sitta vid fikabordet. Och uppskatta folks kunskap trots dålig social kompetens.

Man kan inte bara ta bort diagnoserna och ha kvar en norm som säger att alla måste vara exakt lika.

Diagnoser behövs för att samhället är stelt och inte kan acceptera alla.

Tänk om man fick ta ett sabbatsår från jobbet utan att ha diagnos, för att inte bli utbränd. Tänk om man fick säga vad man var bra och dålig på och bli trodd. Tänk om man fick ha de kläderna man ville utan att bli idiotförklarad.

Det finns avvikelser i aspergares hjärna. Man kan inte bara säga att de hittar på att de är annorlunda. NT har hjärnor som är identiska. Så detta finns. Men tänk om det kunde vara OK? Tänk om de kunde fatta att vi har aspergare att tacka för de flesta framsteg i människans utveckling?

Att man kanske kunde få göra det man var bra på men få hjälp med det man inte klarade, att de tog en på ens ord. Diagnos betyder ju bara att någon tillåtit dig att vara som du är inte sagt att du hittar på dina erfarenheter.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Ignatius » 2023-06-01 10:31:41

Natte skrev:Nej, Jag tycker man ska dra ner på diagnosticeringen, för snart finns det ingen normal människa kvar. Den här jävla medikaliseringen och psykiatriseringen av precis allting har spårat ur fullständigt! Skulle du inte vilja vara som alla andra och kunna jobba heltid och ha volvo, villa och vovve? Och kanske resa till söderhavet på semester?


Jag håller i princip med. Det kan inte vara så att mer än tio procent av alla pojkar har ADHD. Diagnoser används för att ursäkta annat. Har man en stökig skolmiljö ger man de barn som inte orkar med en diagnos. Då får de gå i specialklass och stöket kan fortsätta. Diagnoser gör att man slipper ta tag i strukturella problem.

Men... Det finns avvikande människor. Har alltid gjort och kommer alltid att göra. När jag var liten försökte alla bota mig med stryk. Jag fick väldigt mycket stryk så jag borde verkligen ha blivit botad. Men jag är fortfarande lika konstig. Jag tror faktiskt det hade varit bättre att folk hade insett att jag är ett hopplöst fall, gett mig en diagnos, hjälpt mig med det som inte fungerar och utvecklat det som verkligen fungerar. Då hade jag kunnat göra mer med mitt liv och vara till nytta för samhället. En del av min konstighet är att jag aldrig varit lockad av att volvo, villa, vovve.

Sedan rör väl diskussionen i tråden mer om man borde särskilja autism- och aspergerdiagnoser. Där säger jag förbehållslöst ja.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Alyana » 2023-06-01 10:33:41

Kidzi skrev:Om man ska sluta diagnostisera måste det vara OK att ha en avvikande hjärna. Det måste då vara inbyggt i samhället att alla får lite extra hjälp med det de behöver. NT har ju sin handikappanpassning inbyggd. Det de har svårt med är lagar. Då måste man göra så att man får jobba trots att man inte vill sitta vid fikabordet. Och uppskatta folks kunskap trots dålig social kompetens.

Man kan inte bara ta bort diagnoserna och ha kvar en norm som säger att alla måste vara exakt lika.

Diagnoser behövs för att samhället är stelt och inte kan acceptera alla.

Tänk om man fick ta ett sabbatsår från jobbet utan att ha diagnos, för att inte bli utbränd. Tänk om man fick säga vad man var bra och dålig på och bli trodd. Tänk om man fick ha de kläderna man ville utan att bli idiotförklarad.

Det finns avvikelser i aspergares hjärna. Man kan inte bara säga att de hittar på att de är annorlunda. NT har hjärnor som är identiska. Så detta finns. Men tänk om det kunde vara OK? Tänk om de kunde fatta att vi har aspergare att tacka för de flesta framsteg i människans utveckling?

Att man kanske kunde få göra det man var bra på men få hjälp med det man inte klarade, att de tog en på ens ord. Diagnos betyder ju bara att någon tillåtit dig att vara som du är inte sagt att du hittar på dina erfarenheter.

Det bästa jag läst.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Ignatius » 2023-06-01 10:40:11

Richard skrev:Vad gäller läkare o deras kunskap om asperger är ju lite si o så. Så här stod det i min journal hos vårdcentralen...

Journal.jpg

Samt stod det att jag bodde på nått gruppboende, det har jag aldrig gjort. Så gången efter jag var hos läkaren där så sa hon;
-Du bodde på nått hem?

Jag svarade;
-Nej, det gör jag inte och jag är inte utvecklingsstörd heller!

Då bad hon om ursäkt.


Det där var faktiskt i klass med en läkare jag träffade innan en större operation. Det har inget med asperger att göra. Hon skulle ansvara för sövningen och behövde veta vad jag vägde och om jag var allergisk. Hon trodde inte att jag vägde vad jag sa (på den tiden 110 kilo fördelade på 185 centimeter). Jag var inte det minsta fet utan hade ett extremt kroppsarbete. Läkaren tvingade mig att ställa mig på vågen och trodde inte sina ögon. Sedan skrev hon "extrem övervikt på grund av för mycket muskler" i journalen.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Skogkatt » 2023-06-01 11:13:46

Ignatius skrev:Sedan skrev hon "extrem övervikt på grund av för mycket muskler" i journalen.


:lol: Det är ju nästan inte möjligt att göra det.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Richard » 2023-06-01 14:29:17

Ignatius skrev:
Richard skrev:Vad gäller läkare o deras kunskap om asperger är ju lite si o så. Så här stod det i min journal hos vårdcentralen...

Journal.jpg

Samt stod det att jag bodde på nått gruppboende, det har jag aldrig gjort. Så gången efter jag var hos läkaren där så sa hon;
-Du bodde på nått hem?

Jag svarade;
-Nej, det gör jag inte och jag är inte utvecklingsstörd heller!

Då bad hon om ursäkt.


Det där var faktiskt i klass med en läkare jag träffade innan en större operation. Det har inget med asperger att göra. Hon skulle ansvara för sövningen och behövde veta vad jag vägde och om jag var allergisk. Hon trodde inte att jag vägde vad jag sa (på den tiden 110 kilo fördelade på 185 centimeter). Jag var inte det minsta fet utan hade ett extremt kroppsarbete. Läkaren tvingade mig att ställa mig på vågen och trodde inte sina ögon. Sedan skrev hon "extrem övervikt på grund av för mycket muskler" i journalen.

110 kg på 185 cm är inte extremt överviktig, men det är ju toppen att det är muskler i.a.f. De skrev överviktig om mig med, när jag vägde 105 kg, o jag är bara 170 cm. Nu har jag gått ner till runt 80 kg.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav slackern » 2023-06-01 18:05:19

Skogkatt skrev:
Kidzi skrev:Fast nu står det ju alltid att gärningsmannen hade autism. Så snart är det ordet förknippat med våld med. Det som stör mig är att ALLA som mördat som haft autism även haft 1-5 andra psykdiagnoser. Som går fria. För det KAN ju inte varit psykopatin, det måste vart aspergern.


När allt kommer omkring finns det ju många fler folk utan en diagnos som dödar folk. Då och då ser man en artikel om ett mord där de nämner en diagnos, men de flesta har ingen diagnos, det säger ingenting om det. Så då kan man lika gärna säga att de som inte har en diagnos är farliga. Du kanske bara ägnar extra uppmärksam på fall där det står något om en diagnos eftersom du har en diagnos.


Jag har för mig att jag har läst att cirka 75% utav fängelsedömda i Sverige har ADHD.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Skogkatt » 2023-06-01 18:34:38

slackern skrev:Jag har för mig att jag har läst att cirka 75% utav fängelsedömda i Sverige har ADHD.


Några forskare i Norge upptäckte något intressant nyligen. Först upptäcktes att det finns en stor övervikt av autismdiagnoser i invandrargrupper här. Det finns många fler invandrare som får en autismdiagnos än norrmän i Norge. Och det verkar ju konstigt, så man undersökte det lite mer och upptäckte att symptomen på anknytningssvårigheter hos barn på grund av försummelse har många likheter med autismsymptom. Så det ser ut som att det är feldiagnostisering i stor skala. Barnen behandlas så illa att de har anknytningssvårigheter och andra problem, och detta förväxlas med autism. Tyckte det var mycket interessant.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Richard » 2023-06-01 18:43:36

slackern skrev:
Skogkatt skrev:
Kidzi skrev:Fast nu står det ju alltid att gärningsmannen hade autism. Så snart är det ordet förknippat med våld med. Det som stör mig är att ALLA som mördat som haft autism även haft 1-5 andra psykdiagnoser. Som går fria. För det KAN ju inte varit psykopatin, det måste vart aspergern.


När allt kommer omkring finns det ju många fler folk utan en diagnos som dödar folk. Då och då ser man en artikel om ett mord där de nämner en diagnos, men de flesta har ingen diagnos, det säger ingenting om det. Så då kan man lika gärna säga att de som inte har en diagnos är farliga. Du kanske bara ägnar extra uppmärksam på fall där det står något om en diagnos eftersom du har en diagnos.


Jag har för mig att jag har läst att cirka 75% utav fängelsedömda i Sverige har ADHD.

Ja, nått sånt har jag också hört, samt är andelen psykopater (antisocial personlighetsstörning) ganska hög också. Men det är inget man döms till rättspsyk för, då det inte kan botas, utan mer är en del i personligheten.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav manne » 2023-06-01 19:21:06

Richard skrev:
slackern skrev:
Skogkatt skrev:
När allt kommer omkring finns det ju många fler folk utan en diagnos som dödar folk. Då och då ser man en artikel om ett mord där de nämner en diagnos, men de flesta har ingen diagnos, det säger ingenting om det. Så då kan man lika gärna säga att de som inte har en diagnos är farliga. Du kanske bara ägnar extra uppmärksam på fall där det står något om en diagnos eftersom du har en diagnos.


Jag har för mig att jag har läst att cirka 75% utav fängelsedömda i Sverige har ADHD.

Ja, nått sånt har jag också hört, samt är andelen psykopater (antisocial personlighetsstörning) ganska hög också. Men det är inget man döms till rättspsyk för, då det inte kan botas, utan mer är en del i personligheten.


psykopati börjar med att de är elaka mott djur tex hundar och katter och torterar hundar och katter sedan efter det så går det över till att de är elaka mott andra människor. :o :-)063 :?:

psykopater är oftast väldigt elaka mott husdjur. :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Ignatius » 2023-06-01 23:06:15

Richard skrev:
slackern skrev:
Skogkatt skrev:
När allt kommer omkring finns det ju många fler folk utan en diagnos som dödar folk. Då och då ser man en artikel om ett mord där de nämner en diagnos, men de flesta har ingen diagnos, det säger ingenting om det. Så då kan man lika gärna säga att de som inte har en diagnos är farliga. Du kanske bara ägnar extra uppmärksam på fall där det står något om en diagnos eftersom du har en diagnos.


Jag har för mig att jag har läst att cirka 75% utav fängelsedömda i Sverige har ADHD.

Ja, nått sånt har jag också hört, samt är andelen psykopater (antisocial personlighetsstörning) ganska hög också. Men det är inget man döms till rättspsyk för, då det inte kan botas, utan mer är en del i personligheten.


Ibland undrar jag vad som är hönan och ägget. Hamnar man i fängelse för att man har ADHD eller får man ADHD för att man hamnat i fängelse? Man kan också undra om diagnosen ges av läkare för att intagna ska behandlas humant och inte bara bestraffas.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Richard » 2023-06-02 6:40:47

manne skrev:
Richard skrev:
slackern skrev:
Jag har för mig att jag har läst att cirka 75% utav fängelsedömda i Sverige har ADHD.

Ja, nått sånt har jag också hört, samt är andelen psykopater (antisocial personlighetsstörning) ganska hög också. Men det är inget man döms till rättspsyk för, då det inte kan botas, utan mer är en del i personligheten.


psykopati börjar med att de är elaka mott djur tex hundar och katter och torterar hundar och katter sedan efter det så går det över till att de är elaka mott andra människor. :o :-)063 :?:

psykopater är oftast väldigt elaka mott husdjur. :-)063 :?:

På nått sätt mår jag sämre när folk är elaka mot djur... Djur är totalt oskyldiga! Visst blir jag lite tjurig på min katt Zero, när han sätter sig på bordet vid min kudde o börjar jama efter godis mitt i natten, men skulle ju aldrig kunna göra honom illa! Ibland puttar jag ner honom, men skulle aldrig t.ex. smälla till honom!
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav atoms » 2023-06-02 10:33:38

Ignatius skrev:Ibland undrar jag vad som är hönan och ägget. Hamnar man i fängelse för att man har ADHD eller får man ADHD för att man hamnat i fängelse? Man kan också undra om diagnosen ges av läkare för att intagna ska behandlas humant och inte bara bestraffas.


Så skulle jag anta att det var innan diagnosen ADHD existerade, de hamnade i problem därför att de var stökiga i skolan. Började självmedicinera med diverse neråttjack, begick brott för att försörja missbruket... åkte in och ut på kåken utan att veta att de hade en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som gjorde dem i stort sett oförmögna att ta sig i kragen.

Alexander Crichton var den första att beskriva de symptom som idag inlemmats i diagnosen 1798. Enligt en konsensusartikeln från 2022 på området, menar man att adhd beskrevs ännu tidigare, nämligen av den tyske läkaren Melchior Adam Weikard, som redan 1775 beskrev en funktionsnedsättning med kännetecken för adhd.

Diagnoserna som har nyttjats för att beskriva fenomenet har varierat historiskt exempel är: (Minimal brain damage DSM-1 (1952), och senare Minimal Brain Dysfunction(1968)) hyperkinesi hos barn och ADD (attention deficit disorder) DSM-3 (1980).

I Sverige fanns även under en jämförelsevis kort tid den numera förkastade diagnosen "damp", skapad av Christoffer Gillberg och bland annat Peder Rasmussens "Gillberggruppen" under den så kallade göteborgsstudien om barn med damp. Sedan sent 60-tal har allt fler beteenden löpande patologiserats och inlemmats i diagnosen.[


https://sv.wikipedia.org/wiki/ADHD

https://sv.wikipedia.org/wiki/Impulskon ... %B6rningar
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Ignatius » 2023-06-02 17:49:21

atoms skrev:
Ignatius skrev: Ibland undrar jag vad som är hönan och ägget. Hamnar man i fängelse för att man har ADHD eller får man ADHD för att man hamnat i fängelse? Man kan också undra om diagnosen ges av läkare för att intagna ska behandlas humant och inte bara bestraffas.


Så skulle jag anta att det var innan diagnosen ADHD existerade, de hamnade i problem därför att de var stökiga i skolan. Började självmedicinera med diverse neråttjack, begick brott för att försörja missbruket... åkte in och ut på kåken utan att veta att de hade en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som gjorde dem i stort sett oförmögna att ta sig i kragen.

Jag tror du har alldeles rätt. Jag misstänker dock att detta kan ha förändrats. Många får numera diagnos i fängelset. Det kan vara så att ribban har sänkts och bara det faktum att man sitter i fängelse kan räcka för en diagnos. Därmed blir sambanden mellan ADHD och kriminalitet starkare. Det behöver inte alls vara en nackdel att ge diagnos till fler än dem som i strikt mening har ADHD. Det ger tillgång till behandling, psykolog, kanske mediciner. Det kan hjälpa även dem som inte har ADHD. Utan en formell diagnos lämnas de utan hjälp.

Det jag menar är att man ska vara lite försiktig då forskare menar att det finns mycket starka samband mellan ADHD och kriminalitet. Det kan finnas felkällor.

Moderator: Justerade citeringen.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in