Skall vi också tvingas ut på öppna arbetsmarknaden!?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skall vi också tvingas ut på öppna arbetsmarknaden!?

Inläggav Kahlokatt » 2008-12-02 23:04:36

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=430030

Vad är det här nu då!? Vilka gäller det här!? Jag har daglig verksamhet som är specialanpassad för AS:are och trivs jättebra. Jag överlever inte om jag skall tvingas ut på öppna arbetsmarknaden! Det skulle vara som att kastas in i en hungrig tigerflock!
Jag fyller 30 i vår, så det kanske inte gäller mig, men vad händer med mina yngre AS-kompisar?
Är det någon som vet något om det här och kan ge klara besked om de nya reglerna? Jag är så orolig att jag känner mig kräkfärdig! :cry:
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav tahlia » 2008-12-02 23:26:43

Jag är rädd för att det där hänger på vilken FK du hamnar hos. Jag fick permanent beviljat enligt de nya reglerna utan några som helst knussel.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Hazel » 2008-12-02 23:29:49

hoppas inte det. Jag har fyra timmar, tre dagar i veckan och det är min gräns. Fyra månader efter jag börjat måste jag fortfarande hem och vila resten av dagen. Jag vill visserligen ha ett "riktigt" jobb men heltid känns väldigt tveksamt
Senast redigerad av Hazel 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Hazel
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2008-11-28

Inläggav Proffe Slimp » 2008-12-05 13:38:12

Har sagt det förr och kommer att säga det igen: Arbetsmarknaden måste göras flexiblare. Och inte bara för vår skull, utan allas.

Det gamla samhället med de stora planerna är så gott som dött. Industrisemester finns bara i historieboken. Dock så finns det massa besvärliga rester kvar från det i form av fem veckors lagstadgat sommarlov och LAS.

Karikatyren av den som tjänar på LAS är en gubbe som vid 55-årsdagen börjar dra fötterna efter sig på arbetet och räknar dagarna till pensionen. Men problemet är djupare än så. T.ex. så lär man på tidningarna ha en mindre armé av folk som ser till att de nyanställda inte blir inLASade med ett par dagars mariginal. Ibland så misslyckas de, vilket leder till episkt tandagnissel och episk ironi, då tidningarna ofta och gärna hudflänger de hemska, häämska kapitalisterna. (Men att de lyder under samma lagar som tidningarna glöms ofta bort.)

Kort sagt: Att det är svårt att sparka folk gör att det är svårt att anställa folk. Varje nyanställd, även de med de mest imponerande meriter, innebär alltid en inkörningskostnad och en riskkostnad. Och ju svårare det är att göra sig av med knepiga personer, desto lägre är toleransen mot dom.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Nya regeln om jobb/skola

Inläggav aspiemelly » 2008-12-05 14:47:01

Hej, lånar tråden för att kolla om nån vet mer om den här nya regeln eller vad man ska kalla det som om jag fattat rätt ska tillåta viss mån av arbete/studier MED inkomst (tja inte studierna då). Är mest orolig för att det ska spioneras och man helt plötsligt blir bedömd frisk... Har icke-tidsbegränsad sjukersättning nu. Men har stora möjligheter att få deltids"jobb" (kanske 2-4timmar i veckan) inom mitt special intresse. Samt att jag pluggar en kvällskurs, men gärna vill ha den dagtid istället och då skulle den "inkräkta på arbetstids möjlighet" eller vad dom nu sa.

Nån som vet nåt mer?
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Proffe Slimp » 2008-12-05 15:16:14

Kom att tänka på en annan sak som missgynnar folk som gärna avstår från umgänge med arbetskamraterna och det är konferenser.

Konferensen är något ytterst svenskt och det är en konsekvens av skattelagarna. Om ett företag vill belöna sina anställda med kontantbonusar så kostar det så mycket att det inte lönar sig (liksom elda för kråkorna.)

Men om man kan avskriva kostnaderna som "utbildning" så får företaget valuta för sina pengar. Och vi vet ju alla hur charaden ser ut. Officiellt är det 3 timmar riktig utbildning - 1,5 om man kompenserar för att de flesta är tankade. Resten av helgen anstränger man sig heroiskt för att försöka ha roligt åt rena fjanterier.

Förutom att det kan vara stressande och sätta hinder för ens andra planer, så kan det vara dåligt för ens karriär att inte vara med på en konferens. Bättre då att man har internutbildningen på arbetstid (för de som det är relevant för) och att alla får kontantbonusar.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Milyc » 2008-12-05 15:16:26

Det är ganska meningslöst att söka tvinga ut folk på en arbetsmarknad som inte tar emot dem. För dem som verkligen inte kan jobba blir det ju bara ett för individen påfrestande hoppande mellan ersättningsformer som nog inte är någon som helst vinst för statskassan. De aspergare som skulle kunna jobba men inte gör det behöver nog snare riktade insatser för att få hjälp att få ett jobb än något annat.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Proffe Slimp » 2008-12-05 15:18:55

Milyc skrev:Det är ganska meningslöst att söka tvinga ut folk på en arbetsmarknad som inte tar emot dem. För dem som verkligen inte kan jobba blir det ju bara ett för individen påfrestande hoppande mellan ersättningsformer som nog inte är någon som helst vinst för statskassan. De aspergare som skulle kunna jobba men inte gör det behöver nog snare riktade insatser för att få hjälp att få ett jobb än något annat.
Sant. Varför skall jag anstränga mig för när det är horder av slöfockar som skyddas av LAS?
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Milyc » 2008-12-05 15:36:22

Proffe Slimp skrev:
Milyc skrev:Det är ganska meningslöst att söka tvinga ut folk på en arbetsmarknad som inte tar emot dem. För dem som verkligen inte kan jobba blir det ju bara ett för individen påfrestande hoppande mellan ersättningsformer som nog inte är någon som helst vinst för statskassan. De aspergare som skulle kunna jobba men inte gör det behöver nog snare riktade insatser för att få hjälp att få ett jobb än något annat.
Sant. Varför skall jag anstränga mig för när det är horder av slöfockar som skyddas av LAS?


Nog tycker jag att den som tror sig klara av det skall anstänga sig men jag tycker det är fel väg att gå av staten att gå att avskaffa ersättningsformer om man vill få ut fler i arbete. Det man måste göra är att direkt eller indirekt ordna arbete som man kan få ut folk i.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Proffe Slimp » 2008-12-05 15:40:57

Milyc skrev:
Proffe Slimp skrev:
Milyc skrev:Det är ganska meningslöst att söka tvinga ut folk på en arbetsmarknad som inte tar emot dem. För dem som verkligen inte kan jobba blir det ju bara ett för individen påfrestande hoppande mellan ersättningsformer som nog inte är någon som helst vinst för statskassan. De aspergare som skulle kunna jobba men inte gör det behöver nog snare riktade insatser för att få hjälp att få ett jobb än något annat.
Sant. Varför skall jag anstränga mig för när det är horder av slöfockar som skyddas av LAS?
Nog tycker jag att den som tror sig klara av det skall anstänga sig men jag tycker det är fel väg att gå av staten att gå att avskaffa ersättningsformer om man vill få ut fler i arbete. Det man måste göra är att direkt eller indirekt ordna arbete som man kan få ut folk i.
Visst, men vad folk säger och hur det är är två olika saker. Bara för att man avskaffar stegar så blir inte murarna lägre, så att säga.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Milyc » 2008-12-05 15:46:57

Proffe Slimp skrev:Visst, men vad folk säger och hur det är är två olika saker. Bara för att man avskaffar stegar så blir inte murarna lägre, så att säga.
Sant.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Proffe Slimp » 2008-12-05 15:59:23

Milyc skrev:
Proffe Slimp skrev:Visst, men vad folk säger och hur det är är två olika saker. Bara för att man avskaffar stegar så blir inte murarna lägre, så att säga.
Sant.
Sedan så är moderaterna experter på att låta som om företag är någon slags välgörenhetsinrättningar folk skall vara tacksamma gentemot.

"Vi måste få ut folk i arbete."

Väl menat, men vilka då "vi", vilka då "folk" och vilket då "arbete"?

Alla mina arbeten har gått ut på att främst gynna mig ekonomiskt. Tacksamhet och världsförbättrande har aldrig stått på min agenda. Punkt.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Zombie » 2008-12-05 16:24:18

"Flexiblare arbetsmarknad", "slöfockar" "svenska skattelagar", "sommarlov". Jojo. Har man hört det förr, eller?
De tre första kan det ligga något i, men bara om man samtidigt
- visar förståelse så att det kostar på och gör skillnad för hur saken ter sig från den vanliga anställdas, arbetssökandes eller sparkades sida (det vill säga erkänner den enskilda människans rätt till, eller snarare behov av, ett värdigt liv, således också i egenskap av anställd osv.); samt
- ställer förhållandena i Sverige i relation till förhållandena i andra länder (varvid det lär visa sig att många klassiskt "borgerliga" länder håller sina företag i stramare tyglar än Sverige på många sätt).
Hur ska man kunna ta den på allvar som inte gör det?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Nya regeln om jobb/skola

Inläggav tahlia » 2008-12-05 16:58:48

aspiemelly skrev:Hej, lånar tråden för att kolla om nån vet mer om den här nya regeln eller vad man ska kalla det som om jag fattat rätt ska tillåta viss mån av arbete/studier MED inkomst (tja inte studierna då). Är mest orolig för att det ska spioneras och man helt plötsligt blir bedömd frisk... Har icke-tidsbegränsad sjukersättning nu. Men har stora möjligheter att få deltids"jobb" (kanske 2-4timmar i veckan) inom mitt special intresse. Samt att jag pluggar en kvällskurs, men gärna vill ha den dagtid istället och då skulle den "inkräkta på arbetstids möjlighet" eller vad dom nu sa.

Nån som vet nåt mer?


Till att börja med måste du ha beviljats permanent sjuk/aktivitetsersättning före 1 juli 2008 för att ha rätt att ingå i det systemet.

Sedan har det garanterats att man inte på något vis riskerar sin ersättning genom att studera eller arbeta. Du har ett "fribelopp" på lite över 40.000 som du får tjäna utan att det berör din ersättning. Om du drar in mer än så, så dras det stegvis bort från din sjuk/aktivitetsersättning.

Men som sagt, de som fått permanent sjuk/aktivitetsersättning beviljad enligt de nya reglerna får inte delta i detta projekt. Tydligen anser moderaterna att deras regler är så stensäkra att endast döende personer beviljas permanent och de människorna kommer ju inte att börja studera eller arbeta lite smått. :evil:
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Proffe Slimp » 2008-12-05 17:01:00

Zombie skrev:"Flexiblare arbetsmarknad", "slöfockar" "svenska skattelagar", "sommarlov". Jojo. Har man hört det förr, eller?
För att problemen fortfarande är kvar. Det finns knappt ett företag som inte skulle kunna tänka sig att anställa en (1) person, men det finns alltid kostnader för allting.

Vad gäller slöfockar så riktade jag elden mot de som skyddas av LAS. Skall ett företag göra sig av med Slö-Ture som bara lever för att få bli pensionerad så måste det först sparka alla som blev anställda efter honom. Vilket inte låter sig göras så lätt då facket bara letar efter ursäkter till stridsåtgärder.
Zombie skrev:De tre första kan det ligga något i, men bara om man samtidigt
- visar förståelse så att det kostar på och gör skillnad för hur saken ter sig från den vanliga anställdas, arbetssökandes eller sparkades sida (det vill säga erkänner den enskilda människans rätt till, eller snarare behov av, ett värdigt liv, således också i egenskap av anställd osv.); samt
Bara behov. För om det är en rätt att få ett arbete man trivs med - vem skall tillhandahålla det?
Zombie skrev:- ställer förhållandena i Sverige i relation till förhållandena i andra länder (varvid det lär visa sig att många klassiskt "borgerliga" länder håller sina företag i stramare tyglar än Sverige på många sätt).
Hur ska man kunna ta den på allvar som inte gör det?
Ja, det är sant. Tyskland är ett skämt vad gäller öppetider - rena beställningsjobb från kyrkan som vill att kvinnor skall vara hemmafruar. Men det bryr jag mig inte speciellt mycket om.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav ragnevi » 2008-12-05 17:28:35

Tyskland ser jag annars som ett föregångsland när det kommer till arbetsmarknaden. Kortare arbetstider, krav på att 5 procent av anställda ska ha ett funktionshinder, tyska klausuler istället för LAS och högre löner än vad Sverige har.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Proffe Slimp » 2008-12-05 17:36:25

Personen jag tänkte främst på var Roger Eriksson. Notera även hur gubbtjuven använder ordet "man" istället för "jag".

Sedan så ber jag om ursäkt för att jag skrev att de börjar luta sig mot bänkar vid 55 års ålder. Det skulle stått 50 år, givetvis!

Och kvotsystem är kontraproduktiva. Har 5 av 100 anställda ett funktionshinder så behöver företaget inte anställa en till person med funktionshinder.

Mycket kan jag tänka mig att bli, men aldrig någonsin bli ett företags lilla kvotneger.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-12-05 17:42:11

Sluta gnälla på LAS! Hur ska folk våga rota sig och bilda familj om det inte finns ett anställningsskydd? Tempot kan drivas upp för de unga men ska man hålla ett helt arbetsliv och dessutom klara av ett familjeliv måste man slå av på takten. Det är ett faktum
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Proffe Slimp » 2008-12-05 17:55:22

Har du hört talats om oförutsedda konsekvenser? Lipsillen Roger Eriksson är en direkt konsekvens av LAS.

Sedan så är arbetstakt något relativt. Det finns yrken som är så mördande otacksamma att 20-åringar knappt klarar av 40 timmar i veckan och det finns yrken som är så givande att 60-åringar tycker att det är trist att dygnet bara har 24 timmar och att de måste sova.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Pemer » 2008-12-05 18:00:55

Är det lätt att sparka är det lättare att anställa, är det svårt att sparka är det ett jättehinder mot att anställa. Detta har man inte fattat i Sverige.... :roll:

Anställningsskydd i all ära, men det är ju just detta anställningsskydd som skyddar fel personer, fel grupper och till stor del har skapat det läge vi har i Sverige idag... Kan man utforma det vettigt kan det väl vara bra, men det har vi uppenbart inte gjort här. :?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Zombie » 2008-12-05 18:04:22

Dagens understatement: en tråd på Flashback är inte tillräckligt för att döma någon som "lipsill" eller "direkt konsekvens av LAS".
Flashbackarnas sätt att helt utan varje kontroll ta företagsledningens parti och hänga ut honom till slagpåse är tvärtom ett exempel på det sätt att fullständigt skita i den enskilda människan (som inte åtföljs av pengar eller personlig makt) som "näringslivs"högern excellerar i när den är som sämst.

Om saken är bara i stort sett som Eriksson framställer den så har han rätt. Det skulle också vara helt i paritet med vad som är inne i lednings- och konsultkretsar och har genomdrivits på x antal andra håll.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Proffe Slimp » 2008-12-05 18:14:20

En kompromiss torde väl var att man efter en viss tid får uppsägningstiden något förlängd.

Om ett företag får för sig att sparka någon knall och fall efter årtionden så beror det förmodligen på två saker:

1) Den anställde har myglat men blivit först nu påkommen.

2) Föregagsledningen är irrationell och struntar i inkörningskostnader.

Ett rationellt företag ser till att behålla de anställda så länge som möjligt. På 50-talet så gjorde man ju den där famösa "Hopp-Jerka"-affischen (scrolla ned en bit), och då var ju arbetsmarknadsreglerna klart liberalare. Jag kan förstå att en arbetsgivare hellre har förnöjsamma anställda, men varför ett par fackföreingar gjorde den affischen förstår jag inte.

Varför äldre människor ser sig själva som svagare förstår jag inte heller. Romerska kejsare brukade låta avbilda sig själva realistiskt för att visa folk att de hade att göra med gamla rävar...
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-12-05 19:14:26

Eller för att nya oerfarna chefer känner sig hotade av erfarna yrkeskunniga medarbetare och hellre vill omge sig med skenkompetenta jasägare
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Proffe Slimp » 2008-12-05 21:10:02

Zombie skrev:Dagens understatement: en tråd på Flashback är inte tillräckligt för att döma någon som "lipsill"
Nej, det räcker det med att läsa tidningsartikeln för att förstå.
Zombie skrev:eller "direkt konsekvens av LAS".
Hur många exempel vill du ha på skadligheten i LAS? En anställning är i sak inte konstigare än att köpa mjölk. Det är ingen vuxenadoption.
Zombie skrev:Flashbackarnas sätt att helt utan varje kontroll ta företagsledningens parti
En uppfriskande omväxling, om du frågar mig.
Zombie skrev:och hänga ut honom till slagpåse
Nej, det var Eriksson som gick till AB. Varken han eller någon tidning kan tvinga folk att läsa tidningsartiklar på "rätt" sätt.
Zombie skrev:är tvärtom ett exempel på det sätt att fullständigt skita i den enskilda människan (som inte åtföljs av pengar eller personlig makt)
Det är inte det vi diskuterar. Den människa du beskriver är antingen ofödd eller död.
Zombie skrev:som "näringslivs"högern excellerar i när den är som sämst.
Dom är jag inte heller speciellt förtjust i om du vill veta. Varför tror du att Saltsjöbadsavtalet slöts?
Zombie skrev:Om saken är bara i stort sett som Eriksson framställer den så har han rätt.
Öh, det är väl självklart?
Zombie skrev:Det skulle också vara helt i paritet med vad som är inne i lednings- och konsultkretsar och har genomdrivits på x antal andra håll.
Nog för att jag anser att mycket av det är fjantigt. Men menar du på fullaste allvar att de var så demoniska att de utformade ett test som skulle kunna trumfa 40 års erfarenhet men gjorde bort sig när de lade ut svaren på nätet?
Bjäbbmonstret skrev:Eller för att nya oerfarna chefer känner sig hotade av erfarna yrkeskunniga medarbetare och hellre vill omge sig med skenkompetenta jasägare
Isåfall är dom irrationella. Men irrationalitet kan inte lagstiftas bort.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in