Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav nescio » 2023-05-16 18:45:12

Alien skrev:Jag tycker inte alls tittarna har orsak att vara arga, de visste ju förutsättningarna. Före år 1996 fick de inte alls rösta, var det stora protester då? Nej, jag antar att man ansåg att juryarna var kompetenta. Nuförtiden tror varenda en att de vet minst lika mycket som experterna.
Syftet med alltihopa är väl enbart att underhålla teve-tittarna? Det är ju de som betalar för det. Tittarna blir väl mest nöjda om låtarna som de gillar vinner?
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Furienna » 2023-05-16 19:27:21

Alien skrev:
nescio skrev:
Alien skrev:Känslan av att Käärijä bestals på sin seger handlar om att publiken ändå tror att juryn bedömer showen på liknande grunder som de själva gör, också om så inte är fallet.
Så juryn bedömer låtarna på fel grunder? Då har ju tittarna anledning att vara arga.

De dömer ju på rätt grunder. De går inte efter en tillfällig känsla som en random tittare kan göra.

För att jämföra med mer seriösa priset med större tyngd. Tänk på Polarpriset, tänk på nobelpriset i litteratur.

Skillnaden är att de som beslutar där diskuterar grundligt under lång tid vem som ska få priset, medan man inte gör det i juryarna i ESC.

Jag tycker inte alls tittarna har orsak att vara arga, de visste ju förutsättningarna. Före år 1996 fick de inte alls rösta, var det stora protester då? Nej, jag antar att man ansåg att juryarna var kompetenta. Nuförtiden tror varenda en att de vet minst lika mycket som experterna.

Vilka var de fem som ingick i Sveriges jury i år förresten? Jag har inte hittat något om det.

Nja, jag har läst att hela ESC ansågs förlegad av många i västra Europa på 90-talet.
Det gjorde att man gjorde tre stora förändringar för att få tillbaka publikens intresse:
Jurygrupperna fasades ut, orkestrarna försvann, man fick lov att sjunga på valfritt språk igen.
Fast jurygrupperna kom tillbaka 2008 efter att samtliga västländer floppade 2007.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Furienna » 2023-05-16 19:29:05

nescio skrev:
Alien skrev:Jag tycker inte alls tittarna har orsak att vara arga, de visste ju förutsättningarna. Före år 1996 fick de inte alls rösta, var det stora protester då? Nej, jag antar att man ansåg att juryarna var kompetenta. Nuförtiden tror varenda en att de vet minst lika mycket som experterna.
Syftet med alltihopa är väl enbart att underhålla teve-tittarna? Det är ju de som betalar för det. Tittarna blir väl mest nöjda om låtarna som de gillar vinner?

Men var inte Loreen TV-tittarnas 2:a?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Mats » 2023-05-16 20:46:53

Alien skrev:Vilka var de fem som ingick i Sveriges jury i år förresten? Jag har inte hittat något om det.

Fredrik Lars Kempe, Robert Stefan Sehlberg, Arantxa Álvarez, Clara Emma Klingenström och Isabelle Maria Hara Ljunggren.

Källa: https://eurovision.tv/event/liverpool-2023/grand-final/jury
Mats
 
Inlägg: 5568
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-17 0:11:00

Tack!

Det är bara Fredric Kempe och Clara Klingenström vilkas namn jag känner igen. Båda är själva låtskrivare och artister. Robert Sehlberg har varit programchef på Riks FM och NRJ. Isabelle Maria Hara Ljunggren, mer känd som Isa Molin, är också låtskrivare och artist. Arantxa Álvarez är programledare i radio och sångerska. Dessa är de mäktiga fem. Undrar vilka som utser dem och enligt vilka kriterier. Men de bör iaf veta mer om musik än random tevetittare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46168
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-20 16:06:50

Alla svenskar borde glädjas åt Loreens seger, el hur?
Spoiler: visa
Nej, inte alla. De påstår att hon inte kan sjunga och kallar henne för häxa (de långa naglarna och håret?), neandertalare, transvestit, tjackhora, blatte och värre. Rasister och landsförrädare hela bunten!


Men det uppträdandandet kräver god fysik, inget för en pundare. Sången ska låta bra hela tiden, vare sig sångerskan krälar på golvet el tycks lyfta plattan. Loreen har legat i hårdträning ett halvår före detta.

Ibland undrar jag vad slutresultatet blivit om allt bara framförts i radio och ingen sett de mer el mindre spektakulära showerna. Då skulle en låt som Estlands haft större chans (och Finlands ingen chans alls).

Men Loreen låter bra även utan sand, "smörgåsgrill" och långa naglar. Som i denna studioversion:

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46168
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Skogkatt » 2023-05-20 16:24:46

Alien skrev:Alla svenskar borde glädjas åt Loreens seger, el hur?
Spoiler: visa
Nej, inte alla. De påstår att hon inte kan sjunga och kallar henne för häxa (de långa naglarna och håret?), neandertalare, transvestit, tjackhora, blatte och värre. Rasister och landsförrädare hela bunten!


Men det uppträdandandet kräver god fysik, inget för en pundare. Sången ska låta bra hela tiden, vare sig sångerskan krälar på golvet el tycks lyfta plattan. Loreen har legat i hårdträning ett halvår före detta.

Ibland undrar jag vad slutresultatet blivit om allt bara framförts i radio och ingen sett de mer el mindre spektakulära showerna. Då skulle en låt som Estlands haft större chans (och Finlands ingen chans alls).

Men Loreen låter bra även utan sand, "smörgåsgrill" och långa naglar. Som i denna studioversion:



Hon påminner mig om Titiyo, hon var väl också ganska stor i Sverige för några år sedan.

Skogkatt
 
Inlägg: 6103
Anslöt: 2021-10-02

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Chrilleb » 2023-05-20 16:51:04

Angående Loreen så verkar hon trevlig och duktig. Brukar se Mello men gjorde inte d denna gång.

Har ju helt klart en bra sångröst. I övrigt så har jag tankar på att tävla i musik snart igen. (Nu gör jag reklam hah). Jo men det ska bli intressant och skoj. Det finns tre, 3!musiktävlingar för oss med funktionsvariation. I den ena så kan man få åka neråt landet och tävla där, tex i Skåne. De andra tror jag har scenen på hemmaplan i Stockholm. Kul är det, tänk att jag tävlat i musik. Bra bra.


Ang. stora Mello igen så föds det många duktiga artister. Vilka röster! Och vilka låtar de tävlar med. Inom där jag tävlar så har en del egenskrivet material. Mysigt härlig känsla att sitta där i logen o prata lite innan man ska upp på scen. (Undrar vad jag ska välja för låt nästa gång... Hmm)

I framtiden har jag utvecklats inom sång o musik. Sjunger mera på diverse ställen i Sthlm. Litet som lite större.Om ni undrar om resa och uppträda? Ja det kan hända. Gillar att åka tåg, så. Turnerade med tre stopp förut, Falun, Norrköping o Sollentuna. Mycket roligt.


Mello (det stora), brukar kolla på SVT-play, då jag gillar schlager. Där kan man hitta mycket intressanta program. Gillar tex gruppen Malta med Clabbe o Göran. I övrigt spisas jazz, visa och RnB.
Chrilleb
 
Inlägg: 6390
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav nescio » 2023-05-20 17:56:36

Alien skrev:Alla svenskar borde glädjas åt Loreens seger, el hur?
Nej, det vore bättre om den bästa låten vann, dvs Finlands. Loreens dåliga låt borde ha hamnat på plats 30 tycker jag.
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Fredriksam » 2023-05-21 23:48:11

Jag tyckte det var kul att Sverige vann efter att ha blivit snuvad på vinsten 2019 då vi hade en riktigt bra låt med. Finlands bidrag var catchy men alldesles för mycket kaos för att jag skulle gilla den.

En intressant grej: På Reddits eurovision sida skrev folk elaka saker om Loreen och det var ok, men skrev du dumma saker om Finland så bannades du direkt. Så det var bara positivt att Loreen vann och inte snorungarnas favorit.
Fredriksam
 
Inlägg: 393
Anslöt: 2006-01-24
Ort: Karlskrona

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Micke » 2023-05-23 21:22:00

En man som beter sig lite galet och smått vulgärt, och som sjunger på ett icke-engelskt språk.

En energisk låt som sätter sig.

Säregna dansrörelser som är lätta att kopiera.

Är Cha-Cha-Cha 20-talets Gangnam Style? Kommer den att blåsa upp på ett liknande sätt?
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Återgå till Intressanta intressen



Logga in