Täcker merkostnadsersättning arbetsresor till DV?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Täcker merkostnadsersättning arbetsresor till DV?

Inläggav Meteora » 2023-05-08 14:58:49

Hej! Ansökt om merkostnadsersättning från FK då jag har en del extrakostnader pga funktionsnedsättningar. Har även aktivitetsersättning och går på DV med syfte att utveckla ens möjligheter till arbete på kortare eller längre sikt, och kan ej ta kollektivtrafik därmed arbetsresor. Nu svarade FK att de måste kolla upp om de täcker detta. Har någon annan fått det inkluderat? Bör det inte räknas som del av merkostnadsersättning?
Meteora
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2018-07-17

Täcker merkostnadsersättning arbetsresor till DV?

Inläggav johan88 » 2023-05-17 10:21:33

Kan tänka mig att de räknar med att man själv får stå för kostnaden som motsvarar kollektivtrafikresor till och från DV. Är det dyrare än så kan nog merkostnadsersättningen täcka överskjutande del så länge man har läkarintyg som styrker att man behöver det dyrare resesättet på grund av sin funktionsnedsättning.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Täcker merkostnadsersättning arbetsresor till DV?

Inläggav marxisten » 2023-05-17 10:41:56

Meteora skrev:Hej! Ansökt om merkostnadsersättning från FK då jag har en del extrakostnader pga funktionsnedsättningar. Har även aktivitetsersättning och går på DV med syfte att utveckla ens möjligheter till arbete på kortare eller längre sikt, och kan ej ta kollektivtrafik därmed arbetsresor. Nu svarade FK att de måste kolla upp om de täcker detta. Har någon annan fått det inkluderat? Bör det inte räknas som del av merkostnadsersättning?


Det tror jag inte, dock skulle det möjligen kunna gå som arbetsresor i deklarationen, fråga Skatteverket, alternativt kolla med kommunen (DV är ju i viss mening egentligen inte ett arbete utan sysselsättning).
Senast redigerad av marxisten 2023-05-17 10:43:24, redigerad totalt 1 gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Täcker merkostnadsersättning arbetsresor till DV?

Inläggav sebastiann » 2023-05-17 10:42:06

Här så får man ett ZonA kort (365) gratis för DV.
Annars ska du få pengar motsvarande ett månadskort ihop med dagpenningen (som du kan använda för att betala dina alternativa resor).

Om du har ett funktionshinder som inte möjliggör kollektivtrafikresor, så ska du få ersättning av detta från kommunen. Det är således inte FK som ska betala de pengarna i form av merkostnadsersättning.

Merkostnadsersättning kan du bara få för kostnader du har "hemma" så att säga. "arbetsrelaterade" merkostnader skall kommunen som anordnar ditt DV stå för.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Täcker merkostnadsersättning arbetsresor till DV?

Inläggav Liljan » 2023-05-18 7:52:34

sebastiann skrev:Här så får man ett ZonA kort (365) gratis för DV.
Annars ska du få pengar motsvarande ett månadskort ihop med dagpenningen (som du kan använda för att betala dina alternativa resor).

Om du har ett funktionshinder som inte möjliggör kollektivtrafikresor, så ska du få ersättning av detta från kommunen. Det är således inte FK som ska betala de pengarna i form av merkostnadsersättning.

Merkostnadsersättning kan du bara få för kostnader du har "hemma" så att säga. "arbetsrelaterade" merkostnader skall kommunen som anordnar ditt DV stå för.

Var ansöker man för att få det? Min bror får betala sitt busskort själv.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Täcker merkostnadsersättning arbetsresor till DV?

Inläggav sebastiann » 2023-05-18 9:57:59

Liljan skrev:Var ansöker man för att få det? Min bror får betala sitt busskort själv.


Den som anordnar DVt. Kommunen altså.
Du vänder dig till Göteborgs Stad med ansökan.

Det kan också vara så att kommunen du har din dagliga verksamhet hos inte erbjuder fria resor till DV.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in