Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav tvilling99 » 2023-05-15 9:19:12

Alien skrev:Nej, juryarna tycker jag absolut ska vara kvar.

Annars blir det ännu mera grannröstningar, typ Grekland-Cypern.

Håller helt med
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav slackern » 2023-05-15 13:38:42

Nu är det över så nu kan vi slå ihop den här tråden med den stora mellotråden?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav nescio » 2023-05-15 14:06:56

Furienna skrev:Det har blivit min erfarenhet att jurygrupperna ofta har bättre smak än telefonröstarna.
Jurygrupperna har dålig smak, dvs inte samma smak som jag.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Zia1985 » 2023-05-15 14:57:09

Alien skrev:Nej, juryarna tycker jag absolut ska vara kvar.

Annars blir det ännu mera grannröstningar, typ Grekland-Cypern.


Grannröstning, du menar som hur Spanien-Portugal-Italien OCKSÅ brukar grannrösta, eller hur de nordiska länderna OCKSÅ brukar grannrösta, eller hur vissa balkanländer OCKSÅ grannröstar.

Det är inget fel på grannröstning, det går liksom inte att komma ifrån att Cypern och Grekland har mer gemensamt kulturellt än Cypern och Tyskland. Samma gäller alla andra som grannröstar och de flesta grannröstar.

Och grannröstningen hade ju inte spelat någon roll ändå, för Finland fick flest röster av folket i hela Europa och så många grannar har Finland faktiskt inte.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav slackern » 2023-05-15 15:30:31

Zia1985 skrev:
Alien skrev:Nej, juryarna tycker jag absolut ska vara kvar.

Annars blir det ännu mera grannröstningar, typ Grekland-Cypern.


Grannröstning, du menar som hur Spanien-Portugal-Italien OCKSÅ brukar grannrösta, eller hur de nordiska länderna OCKSÅ brukar grannrösta, eller hur vissa balkanländer OCKSÅ grannröstar.

Det är inget fel på grannröstning, det går liksom inte att komma ifrån att Cypern och Grekland har mer gemensamt kulturellt än Cypern och Tyskland. Samma gäller alla andra som grannröstar och de flesta grannröstar.

Och grannröstningen hade ju inte spelat någon roll ändå, för Finland fick flest röster av folket i hela Europa och så många grannar har Finland faktiskt inte.


var det någon urping som företrädde Finland?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-15 15:48:33

Zia1985 skrev:
Alien skrev:Nej, juryarna tycker jag absolut ska vara kvar.

Annars blir det ännu mera grannröstningar, typ Grekland-Cypern.


Grannröstning, du menar som hur Spanien-Portugal-Italien OCKSÅ brukar grannrösta, eller hur de nordiska länderna OCKSÅ brukar grannrösta, eller hur vissa balkanländer OCKSÅ grannröstar.

Det är inget fel på grannröstning, det går liksom inte att komma ifrån att Cypern och Grekland har mer gemensamt kulturellt än Cypern och Tyskland. Samma gäller alla andra som grannröstar och de flesta grannröstar.
---

Ja, folket kan grannrösta hur mycket de vill, men juryn ska vara mer objektiv och se till den musikaliska kvaliteten.

Det är ju just för att det inte ska bli för mycket grannröstning i semifinalerna som man bara får rösta i den ena semifinalen. Just där skulle nog jag också gärna grannröstat, bara för att alla nordiska länder skulle få vara med i finalen.

Kommer ni inte ihåg hur publiken brukade bua när Grekland och Cypern alltid gav varandra tolvor? En sak om det alltid blir poäng, en annan att det alltid blir tolvor. Det är för förutsägbart och uppenbart.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-15 15:50:28

antonius skrev:Tyskland borde sjungit på tyska istället, för då hade det låtit lite som Rammstein light åtm

Ja, men Tyskland är som Sverige, de föredrar engelska.

Det är ju inte heller som att de skulle kunnat förlita sig på grannröster från tyskspråkiga länder som Österrike och Schweiz.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Skogkatt » 2023-05-15 16:04:48

Zia1985 skrev:
Alien skrev:Nej, juryarna tycker jag absolut ska vara kvar.

Annars blir det ännu mera grannröstningar, typ Grekland-Cypern.


Grannröstning, du menar som hur Spanien-Portugal-Italien OCKSÅ brukar grannrösta, eller hur de nordiska länderna OCKSÅ brukar grannrösta, eller hur vissa balkanländer OCKSÅ grannröstar.



Norge och Sverige brukade ju ha ett 'avtal', vi gav varandra många poäng oavsett hur dålig vi tyckte musiken var. :) Men det var ett år ni lurade oss tror jag, vi gav er massor av poäng men sedan fick vi inte poäng tillbaka. :shock: Det var lite lurigt. :wink:
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-15 16:11:43

Det var som jag misstänkte ingen slump att Sverige inte fick några "folkets röster" från Finland. Det var medveten taktik.

Aftonbladet igår skrev:Sluga orden i Yle:s sändning kan ha påverkat resultatet.

Finska tv-tittare gav noll poäng till Sverige efter uppmaningen.

– Jag tycker absolut inte att en kommentator ska uppmana sina lyssnare att rösta taktiskt, säger Edward af Sillén.
----
”Inte förbjudet”
– Du har upp till 20 röster var, så använd dem klokt. Och jag är hemskt ledsen, men du kan inte rösta på ditt eget land, sa BBC:s programledare Alesha Dixon.
---
Den finskspråkiga kommentatorn Mikko Silvennoinen passade då på att lägga in en diskret, men slug, kommentar till den finländska befolkningen:

– Som en anonym person i Yle:s chatt påminner; rösta taktiskt, det är inte förbjudet. Men att rösta på Finland är förbjudet.

Resultatet: De finska tv-tittarna belönade Sverige med noll poäng och gjorde bedömningen att tio andra låtar i Eurovision-sändningen var värda att rösta mer på än Loreen och ”Tattoo”.

Finland blev också det enda land som inte gav Loreen ett enda poäng från tv-tittarna.
---
”Inte Eurovison-anda”
Den svenska kommentatorn Edward af Sillén säger att det inte finns någon regelbok som kommentatorerna skriver under med vad de får och inte får säga.

– Men jag kan tycka att det finns oskrivna regler. Och det är att jag tycker absolut inte att en kommentator ska uppmana sina lyssnare att rösta taktiskt.

– Det är inte Eurovision-anda.

Kan en sådan sak ha påverkat att Sverige fick noll poäng?

– Det kan absolut ha påverkat. Samtidigt är jag extra stolta över våra svenska tittare som var medvetna om att Finland var ett stort hot men som ändå gav den en tolva.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... de-sverige

Det var nationalistiskt och dåligt av de finska tevetittarna, tycker jag. Tackochlov hade juryn större integritet. Det hade även de svenska tevetittarna, de gav Finland 12 poäng.

Det konstigaste är att finnarna så mangrant lydde Silvennoinen. Om jag tycker en melodi är bra så röstar jag på den och lyder ingen annan. Jag hoppas denne Silvennoinen fick en tillsägelse av sina chefer. Det är verkligen inte "united by music" utan snarare "divided by chauvinism".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav slackern » 2023-05-15 16:22:40

Alien skrev:
antonius skrev:Tyskland borde sjungit på tyska istället, för då hade det låtit lite som Rammstein light åtm

Ja, men Tyskland är som Sverige, de föredrar engelska.

Det är ju inte heller som att de skulle kunnat förlita sig på grannröster från tyskspråkiga länder som Österrike och Schweiz.


Glöm inte bort Luxemburg.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav nescio » 2023-05-15 16:30:09

Alien skrev:Det var nationalistiskt och dåligt av de finska tevetittarna, tycker jag. Tackochlov hade juryn större integritet. Det hade även de svenska tevetittarna, de gav Finland 12 poäng.
Det verkar barnsligt att rösta taktiskt i en tävling om musik. Är det såna Finnarna är?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-15 17:44:53

Tänk om alla skulle göra så. Då skulle varken Finlands, Sveriges el något annat förhandstippat bidrag kommit med ens i semifinalen. I stället för de 20 bästa skulle det ha blivit de 20 sämsta + de fem storas + förra årets vinnare. Sedan skulle alla rösta likadant i finalen, typ på Tyskland och UK (de brukar komma sist). Det minst populära bidraget skulle vinna och få anordna nästa års tävling. Men då skulle intresset för ESC ha dalat. Endast semifinalerna skulle vara värda att kolla.

Nej, då är det bättre att ha med juryer. Men även juryer kan rösta taktiskt, dvs fuska. Förr året var det sex länder som dels röstade på varandra, dels avsiktligt inte röstade alls på Sverige el bara med låga poäng. Se eurovision-song-contest-eurovisionsschlagern-2022-turin-t60143.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-15 21:11:08

nescio skrev:
Alien skrev:Det var nationalistiskt och dåligt av de finska tevetittarna, tycker jag. Tackochlov hade juryn större integritet. Det hade även de svenska tevetittarna, de gav Finland 12 poäng.
Det verkar barnsligt att rösta taktiskt i en tävling om musik. Är det såna Finnarna är?

De var tydligen helt inställda på att äntligen vinna igen (det var länge sen Lordi vann). Sverige fick inte stå i vägen... Det har rått Käärijä-feber i Finland.

Finlands representant Jere Pöyhönen – känd under artistnamnet Käärijä – anlände till sitt hemland på söndag kväll efter att ha kommit på andra plats i Eurovision Song Contest i Liverpool. Mottagandet på flygplatset var varmt och passionerat.

Käärijä välkomnades storslaget på Helsingfors-Vanda flygplats. Långt före artisten anlände var flygplatsen fylld av hundratals fans.

Folkhopen sjöng låten Cha Cha Cha om och om igen. En anhängare höll upp en skylt där det stod att Käärijä är ”vår vinnare”, och många ville låta sig fotograferas tillsammans med honom.
https://svenska.yle.fi/a/7-10034376

18 länder gav sin publik-tolva till Finland, och publiken i ytterligare åtta länder gav tio poäng åt Käärijä. Sammanlagt fick Käärijä publikpoäng från nästan alla länder.
---
Trots att Käärijä inte vann är det här den näst bästa placeringen i Eurovision Song Contest som ett finskt bidrag någonsin fått, bortsett från Lordi år 2006.

Dessutom har en finskspråkig låt aldrig placerat sig så här bra i världens största musiktävling.

Trots det medger Käärijä att han är besviken.
---
Så här röstade den finska juryn

12 poäng: Sverige

Spoiler: visa
10 poäng: Schweiz

8 poäng: Tjeckien

7 poäng: Frankrike

6 poäng: Italien

5 poäng: Belgien

4 poäng: Storbritannien

3 poäng: Portugal

2 poäng: Österrike

1 poäng: Cypern


Så här röstade den finska publiken

12 poäng: Norge

Spoiler: visa
10 poäng: Tjeckien

8 poäng: Australien

7 poäng: Slovenien

6 poäng: Estland

5 poäng: Tyskland

4 poäng: Kroatien

3 poäng: Moldavien

2 poäng: Österrike

1 poäng: Schweiz

https://svenska.yle.fi/a/7-10034345

Det är stor skillnad på hur juryn och tevetittarna röstade. Inte bara att juryn gav Sverige 12 poäng och tittarna inga alls. Juryn gav också Schweiz 10 poäng, Frankrike 7 poäng och inga alls till Norge. Tittarna gav Schweiz 1 poäng, Norge 12 poäng och inga alls till Frankrike. I Finland vill man nog bli av med juryn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Micke » 2023-05-15 21:39:23

Jag kan inte glädja mig speciellt mycket över Loreens vinst. Dels pga att hon inte vann folkets röster, och dels pga det tråkiga efterspelet. Men även pga förspelet och då tänker jag på finländarnas förmodade taktikröstande.

Jag tycker inte man borde ha med jurygrupperna så slipper man diskussionen om vem som var den verkliga vinnaren. Fast det är klart, nu med taktikröstandet så finns det väl inget bra alternativ längre kanske. Nåväl, den här tävlingen har alltid varit ett jippo i ärlighetens namn. Ibland är det politik som avgör vem som vinner, andra gånger så köper man röster från andra länder. Frågan är om tävlingen bidrar till en ökad sammanhållning i Europa eller om den bara sår splitt?
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-15 21:48:17

Stort missnöje med jurygrupperna i Norge:

SVT igår skrev:Den norska supporterorganisationen Eurovision Norway anser att systemet med juryröster är orättvist, och att om det enbart hade varit folket som fått bestämma så hade slutresultatet i Eurovision sett annorlunda ut.

– Fansen borde släppas in i jurygrupperna. Det är fansen som har varit med på alla repetitioner och som vet allt om artisterna. EBU borde ta sig en rejäl funderare, det är inte populärt att folkets favorit inte vinner, säger Håkon Aleksander Røssum på Eurovision Norway.
--
– Det är vanvettigt att det bara är fem personer i varje jury, och att de har så mycket makt jämfört med vanligt folk, säger Eurovision Norways grundare Martin Phillip Fjellanger.
https://www.svt.se/kultur/norskt-missno ... eurovision
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Skogkatt » 2023-05-15 22:20:06

Alien skrev:Stort missnöje med jurygrupperna i Norge:

SVT igår skrev:Den norska supporterorganisationen Eurovision Norway anser att systemet med juryröster är orättvist, och att om det enbart hade varit folket som fått bestämma så hade slutresultatet i Eurovision sett annorlunda ut.

– Fansen borde släppas in i jurygrupperna. Det är fansen som har varit med på alla repetitioner och som vet allt om artisterna. EBU borde ta sig en rejäl funderare, det är inte populärt att folkets favorit inte vinner, säger Håkon Aleksander Røssum på Eurovision Norway.
--
– Det är vanvettigt att det bara är fem personer i varje jury, och att de har så mycket makt jämfört med vanligt folk, säger Eurovision Norways grundare Martin Phillip Fjellanger.
https://www.svt.se/kultur/norskt-missno ... eurovision


Ja, jag tror att början på slutet för Eurovision började nu. Det har varit så mycket gnäll här i Norge idag. Tidigare var det en rolig musiktävling och folk tog allt med ett leende. Nu är det plöstligt mer allvarligt och folk klagar och gnäller. De behöver slappna av lite och inte ta allt så seriöst.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-15 22:43:33

Skogkatt skrev:
Zia1985 skrev:
Alien skrev:Nej, juryarna tycker jag absolut ska vara kvar.

Annars blir det ännu mera grannröstningar, typ Grekland-Cypern.


Grannröstning, du menar som hur Spanien-Portugal-Italien OCKSÅ brukar grannrösta, eller hur de nordiska länderna OCKSÅ brukar grannrösta, eller hur vissa balkanländer OCKSÅ grannröstar.


Norge och Sverige brukade ju ha ett 'avtal', vi gav varandra många poäng oavsett hur dålig vi tyckte musiken var. :) Men det var ett år ni lurade oss tror jag, vi gav er massor av poäng men sedan fick vi inte poäng tillbaka. :shock: Det var lite lurigt. :wink:

Det är väl snarare så att vi dels har samma musiksmak i Norge och Sverige, dels att man i Norge ofta känner till svenska artister. (Fast Marcus och Martinus är så kända i Sverige att de blev tvåa i den svenska Melodifestivalen. Förräderi mot Norge?)

Norge fick 216 poäng från tittarna men bara 52 poäng från juryarna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Skogkatt » 2023-05-15 23:46:05

Alien skrev:Det är väl snarare så att vi dels har samma musiksmak i Norge och Sverige, dels att man i Norge ofta känner till svenska artister. (Fast Marcus och Martinus är så kända i Sverige att de blev tvåa i den svenska Melodifestivalen. Förräderi mot Norge?)

Norge fick 216 poäng från tittarna men bara 52 poäng från juryarna.


Men vi norrmän har också ofta röstat på Sverige för att ni är våra grannar. Jag minns det från när jag var barn, att de vuxna sa att den svenska sången inte var så bra i år, men vi måste ju rösta på svenskarna. :)

Marcus och Martinus förlorade sitt norska medborgarskap och utvisades från Norge. Så de är fredlösa nu. Förrädare! :wink: Nej, jag bara skojar.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-16 12:37:34

Det här med jurysystemets vara el icke-vara. Både finnar och norrmän är nu emot det, eftersom det missgynnat dem. Sverige däremot har gynnats av juryarna. En del anser att det beror på (vänskaps)korruption, jag anser att det beror på att Sveriges bidrag hållit hög kvalitet.

Spoiler: visa
Käärijä fick 18 tolvpoängare av ländernas publikröster, men bara två från jurygrupperna: Grannländerna Sverige och Norge.

Käärijä knep en andraplats i Eurovision Song Contest-finalen. Han kan också stoltsera med den näst största mängden publikpoäng i Eurovision Song Contests historia.


I finalen fick han 376 poäng av publikrösterna. Bara förra årets vinnare, ukrainska Kalush Orchestra, har fått fler med sina 439 poäng från publikrösterna.

Kan ha varit svårsmält för östeuropeiska jurygrupper
Riku Pääkkönen jobbar på skivbolaget Ranka Kustannus och var med i Finlands expertjury i Eurovision Song Contest förra året. Han säger att jurysystemet är viktigt för showens dramatiska kurva.

– Vi fick klara kriterier från EBU för hur vi skulle bedöma ett framträdande. Jag tror inte att de kriterierna ändras varje år, för de är vettiga kriterier med olika synvinklar.

– Det var poliser på plats som övervakade att jurymedlemmarna inte diskuterade med varandra. Alla fattar alltså sina egna beslut och sedan räknas de ihop.

Spoiler: visa
Pääkkönen berättar att de stora skillnaderna mellan jurypoäng som framträdanden får beror på skillnader i länders musikkultur. Till exempel antog han innan tävlingen körde igång att Käärijäs låt kanske inte går hem hos jurygrupperna från Östeuropa.
https://svenska.yle.fi/a/7-1003436

Men det är faktiskt inte något nytt att jury och tv-tittare röstar olika. I 40 år var det enbart juryer, sedan har det ibland varit både och och enbart tevetittarna.

DN Kultur 2023-05-14 skrev:I efterdyningarna av finalen har det varit mycket snack och en del kritiska röster om hur Loreen vann. Hon var inte tittarnas favorit i ett enda land. Finland vann telefonomröstningen stort – Sverige segrade tack vare juryn.

Det är värt att påminna sig om att det faktiskt är mer regel än undantag att jury och tittare är oense. I fjol hade Storbritannien vunnit i stället för Ukraina om juryn fått bestämma. 2021 hade juryn Schweiz som favorit, inte vinnande Italien. 2019 vann Nederländerna – som varken var favorit hos tittarna eller juryn. För att hitta ett resultat som tittare och jury var överens om får vi gå tillbaka till 2017, när Portugal tog hem segern. Det är helt enkelt så poängsystemet är uppbyggt.

Med det sagt. Sverige har de senaste åren etablerat sig som just en juryfavorit; det är ett tydligt mönster. Sverige är the teacher’s pet, och det gör en sällan till populärast i klassen.

En intressant detalj är hur storfavoriterna Sverige och Finland förhöll sig till varandra. Både den svenska juryn och tittarna gav generöst 12 poäng till Finland. I Finland gav juryn sin tolva till Sverige – medan tittarna tycktes ha gått ihop i en pakt och nollade (!) Loreen, trots att ”Tattoo” är en stor hit i Finland. Faktiskt fascinerande. Att juryer taktikröstat har förekommit många gånger, men jag kan inte minnas ett lika tydligt exempel på att en hel nations tittare enigt sänkt ett bidrag.
https://www.dn.se/kultur/hanna-fahl-eur ... na-sig-at/

I 2019 års tävling kom Sveriges bidrag (Too late for love) två i juryns omröstning. Men tittarna gillade inte bidraget så mycket så han kom sexa (senare ändrat till femma).

Anledningen till att någon blir "the teacher's pet" (gullegris) är just att den eleven både är duktig och intresserad, dvs den blir det på egna meriter, inte pga någon orättvisa.

Hanna Fahl i DN svarar på den återkommande kritiken att ESC är för lättviktigt för public service.

Eurovision är exakt vad public service ska ägna sig åt. Roligt, töntigt, folkbildande och gränsöverskridande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-16 13:16:04

Zia1985 skrev:Ogillar det här med jury starkt, både i nationella uttagningen och i eurovisionen, tycker det borde vara 100% folkets val. Musik är ju väldigt mycket känsla, för det behövs inget kunnande. Även om jag inte gillade Finlands bidrag alls så tycker jag att Finland är den sanna vinnaren av ESC 2023.
All makt åt tv-tittarna!


Nja, en del säger ju att det egentligen inte går att tävla i musik just pga att det är så subjektivt. Trots det finns det flera musiktävlingar än ESC. Jag tycker det ska finns fler konkreta kriterier än "jag gillade den bäst". Personligen anser jag att vad som gör en låt bra el bäst är flera saker. Musiken, sången, artistens utstrålning och koreografin.

Om nu hela världens tevetittare ska få rösta så tycker jag det kan bli ännu mer slagsida åt politik och annat ovidkommande. En gång skapades ESC för att stärka den europeiska identiteten. Vad blir det av den om det är t ex amerikanska tevetittare som avgör vem som vinner. Det land som anlitar en känd amerikansk artist vinner?

Juryarna och tevetittarna har helt enkelt olika definition av vad "bäst" betyder.

Svenska Yle 15.05.2023 skrev:Vad betyder det att en låt är ”bäst”?

Spoiler: visa
Ingenting förenar det finländska folket lika bra som ett orättfärdigt nederlag och genom att sluta tvåa i ESC skrev Jere ”Käärijä” Pöyhönen definitivt in sig i den finländska hjältehistorien.
---
Men är folkets vinnare en verklig vinnare?

Juryn ansåg att svenska favoriten Loreen var så mycket bättre att hon i slutet av kvällen fick lyfta segerpokalen.

Är en vinnare som inte är folkets vinnare en riktig vinnare?

Skillnaden mellan folkets röster och juryns poäng var ändå så stor att frågan om hur det är möjligt omedelbart ställdes bland fansen.

Jag tror att en dos språkfilosofi i Ludwig Wittgensteins anda kan belysa vad det beror på.

Österrikaren Wittgenstein ansåg att filosofiska problem är språkliga problem, låsningar kan man kalla dem, som behöver klargöras.

Begreppet ”bästa låt”, som vi tänker oss att både publiken och juryn röstar på, är ett bra exempel.

Om ”bästa låt” inte betyder samma sak för bägge grupperna, uppstår begreppsförvirring. Man talar förbi varandra helt enkelt, menar olika saker.

Bäst för publiken betydde en Käärijä som bubblar av energi, glädje, rappar en låt som är så medryckande att till och med en ESC-agnostiker som jag blir stormförtjust.
---
Hbl:s Malin Slotte hade förutspått att Loreen vinner och Käärijä blir tvåa, på grund av juryn.

Att skillnaden skulle vara så grov var ändå en överraskning, vilket den insatta europeiska publikens upprördhet vittnar om.

I Helsingin Sanomat läser jag en artikel som klargör vad begreppsförvirringen består i.

Juryn fäster uppmärksamhet vid låtens originalitet, framträdandet, och vokal kapacitet och finns till för att balansera ut just det faktum att själva publiken kan bli nyktert berusade av en låt som Cha Cha Cha.

Känslan av att Käärijä bestals på sin seger handlar om att publiken ändå tror att juryn bedömer showen på liknande grunder som de själva gör, också om så inte är fallet.

Behövs juryn?
Juryn är ett försök att upprätthålla idén om att ESC fortfarande är en musiktävling där årets bästa låt bedöms på ett ens lite proffsigt sätt. Men också att hindra länder från att rösta på varandra på ett sätt som är skadligt för tävlingens mångfald.
https://svenska.yle.fi/a/7-10034408
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Skogkatt » 2023-05-16 13:34:56

Jag tror att Finland kunde ha vunnit om han hade tagit på sig lite kläder. Den märkliga saken han hadde på sig dränkte musiken så jag kunde inte höra honom och förblindade mina ögon så att jag inte såg någonting.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav nescio » 2023-05-16 14:29:05

Alien skrev:Känslan av att Käärijä bestals på sin seger handlar om att publiken ändå tror att juryn bedömer showen på liknande grunder som de själva gör, också om så inte är fallet.
Så juryn bedömer låtarna på fel grunder? Då har ju tittarna anledning att vara arga.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Skogkatt » 2023-05-16 15:41:16

nescio skrev:Så juryn bedömer låtarna på fel grunder? Då har ju tittarna anledning att vara arga.


Det är slik att juryn bedömer kvaliteten på låten och framförandet. Och folket röstar på vad de gillar. Juryn röstar inte på vad de personligen gillar, det är mer professionellt. Och kombinerar man de två resultaten och hittar en vinnare.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-16 17:50:17

nescio skrev:
Alien skrev:Känslan av att Käärijä bestals på sin seger handlar om att publiken ändå tror att juryn bedömer showen på liknande grunder som de själva gör, också om så inte är fallet.
Så juryn bedömer låtarna på fel grunder? Då har ju tittarna anledning att vara arga.

De dömer ju på rätt grunder. De går inte efter en tillfällig känsla som en random tittare kan göra.

För att jämföra med mer seriösa priset med större tyngd. Tänk på Polarpriset, tänk på nobelpriset i litteratur.

Skillnaden är att de som beslutar där diskuterar grundligt under lång tid vem som ska få priset, medan man inte gör det i juryarna i ESC.

Jag tycker inte alls tittarna har orsak att vara arga, de visste ju förutsättningarna. Före år 1996 fick de inte alls rösta, var det stora protester då? Nej, jag antar att man ansåg att juryarna var kompetenta. Nuförtiden tror varenda en att de vet minst lika mycket som experterna.

Vilka var de fem som ingick i Sveriges jury i år förresten? Jag har inte hittat något om det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in