Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Skogkatt » 2023-05-12 19:10:06

Alien skrev:Man behöver inte vara medlem av Europa, bara av Europeiska Radiounionen (EBU). Det är därför även Israel är med, de har varit med i många år.


Åh, då är det mindre konstigt ja.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-12 19:23:02

Man får bara rösta i den semifinal där ens eget land deltar. Men betyder det att folk som bor i de fem länder som alltid deltar + förr årets vinnare får rösta i bägge semifinalerna?

I år ska ju hela resten av värlen få rösta också. Men det gäller inte Ryssland.

För första gången tillåts tittare från hela världen att rösta i Eurovision.

Men EBU har inkluderat en klausul som stoppar tittare i Ryssland från att försöka påverka utgången i tävlingen.

– Vissa territorier har sanktioner riktade mot sig, säger Eurovision-bossen Martin Österdahl.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... -att-rosta

Tror inte att Vitryssland heller får rösta.

Kastades ut efter invasionen
Ryssland debuterade i Eurovision 1994 och deltog i tävlingen varje år mellan 2000 och 2021, med en seger 2008 som bästa placering.

Efter den ryska invasionen av Ukraina 2022 kastade EBU ut Ryssland ur Eurovision song contest, efter krav från ett flertal tävlande länder.

I protest valde då de två ryska tv-kanalerna VGTRK och Channel One att lämna EBU. Eftersom medlemskap i den europeiska radio- och tv-unionen är ett krav för att kunna tävla i Eurovision Ryssland inte att kunna ställa upp i tävlingen igen förrän om de återigen skulle ansöka och beviljas medlemsskap i EBU.

Sedan 2021 har inte heller Belarus fått tävla i Eurovision. EBU beslutade sig för att utesluta den belarusiska tv-kanalen BTRC för att bolaget inte lever upp till kraven på yttrandefrihet och oberoende.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Skogkatt » 2023-05-12 19:46:09

Alien skrev:Man får bara rösta i den semifinal där ens eget land deltar. Men betyder det att folk som bor i de fem länder som alltid deltar + förr årets vinnare får rösta i bägge semifinalerna?

I år ska ju hela resten av värlen få rösta också. Men det gäller inte Ryssland.

För första gången tillåts tittare från hela världen att rösta i Eurovision.

Men EBU har inkluderat en klausul som stoppar tittare i Ryssland från att försöka påverka utgången i tävlingen.

– Vissa territorier har sanktioner riktade mot sig, säger Eurovision-bossen Martin Österdahl.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... -att-rosta

Tror inte att Vitryssland heller får rösta.

Kastades ut efter invasionen
Ryssland debuterade i Eurovision 1994 och deltog i tävlingen varje år mellan 2000 och 2021, med en seger 2008 som bästa placering.

Efter den ryska invasionen av Ukraina 2022 kastade EBU ut Ryssland ur Eurovision song contest, efter krav från ett flertal tävlande länder.

I protest valde då de två ryska tv-kanalerna VGTRK och Channel One att lämna EBU. Eftersom medlemskap i den europeiska radio- och tv-unionen är ett krav för att kunna tävla i Eurovision Ryssland inte att kunna ställa upp i tävlingen igen förrän om de återigen skulle ansöka och beviljas medlemsskap i EBU.

Sedan 2021 har inte heller Belarus fått tävla i Eurovision. EBU beslutade sig för att utesluta den belarusiska tv-kanalen BTRC för att bolaget inte lever upp till kraven på yttrandefrihet och oberoende.


Jag anser att vi bör fokusera på det viktigaste. Att Norge slår Sverige. :wink: :-)005
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-13 0:20:44

Ingen politik i ESC!

Inför lördagens final har det spekulerats om att Zelenskyj ska dyka upp under finalen. The Times har tidigare rapporterat om att han bett om att få göra ett framträdande på länk, där han väntades förmedla ett budskap om att fortsätta visa stöd för Ukraina under den pågående invasionen.

Många av de som besöker tävlingen på lördag kommer också vara klädda i Ukrainas blågula färger, enligt Telegraph.

Har förbjudits från att dyka upp
Nu rapporterar The Times att den Europeiska radio-och tv-unionen har avslagit hans förfrågan, eftersom de inte tillåter några politiska budskap i musiktävlingen.

En talesperson för Europeiska tv-och radio-unionen säger att Eurovison song contest är ”ett underhållningsprogram med strikta riktlinjer och principer som har varit etablerade sedan starten”.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... -liverpool

Ja, det låter rimligt, tycker jag. Jag håller helt med EBU här. Vi ska inte ha några politiska ledare som håller tal under ESC.

Fast visst är det svårt att veta var gränsen går. Politiken har smugit sig in i själva sångerna om inte rent ut så underförstått.

Ukraina har vunnit tre gånger och man kan nog säga att alla sångerna var politiska:
2004: Wild dances med Ruslana. Egentligen en kampsång för självständighet? Ruslana var och är en politisk aktivist.
2007: Dancing Lasha Tumbai med Verka Serduchka där Lasha Tumbai kan tolkas som "Russia Goodbye". Låten kom tvåa, Serbien kom etta och Ryssland trea.
2016: 1944 med Jamala. Eftersom den sägs skildra en historisk händelse, Stalins deportation av krimtartarerna, så får det passera. Men vem tänker inte på Putins annaktering av Krim?
When strangers are coming
They come to your house
They kill you all
And say
We’re not guilty

2022: Stefania med Kalush Orchestra. Den skulle handla om en mor men i ljuset av invasionen blev det mer en hyllningssång till Ukraina.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Furienna » 2023-05-13 8:24:21

Alien skrev:Man får bara rösta i den semifinal där ens eget land deltar. Men betyder det att folk som bor i de fem länder som alltid deltar + förr årets vinnare får rösta i bägge semifinalerna?

I år ska ju hela resten av värlen få rösta också. Men det gäller inte Ryssland.

För första gången tillåts tittare från hela världen att rösta i Eurovision.

Men EBU har inkluderat en klausul som stoppar tittare i Ryssland från att försöka påverka utgången i tävlingen.

– Vissa territorier har sanktioner riktade mot sig, säger Eurovision-bossen Martin Österdahl.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... -att-rosta

Tror inte att Vitryssland heller får rösta.

Kastades ut efter invasionen
Ryssland debuterade i Eurovision 1994 och deltog i tävlingen varje år mellan 2000 och 2021, med en seger 2008 som bästa placering.

Efter den ryska invasionen av Ukraina 2022 kastade EBU ut Ryssland ur Eurovision song contest, efter krav från ett flertal tävlande länder.

I protest valde då de två ryska tv-kanalerna VGTRK och Channel One att lämna EBU. Eftersom medlemskap i den europeiska radio- och tv-unionen är ett krav för att kunna tävla i Eurovision Ryssland inte att kunna ställa upp i tävlingen igen förrän om de återigen skulle ansöka och beviljas medlemsskap i EBU.

Sedan 2021 har inte heller Belarus fått tävla i Eurovision. EBU beslutade sig för att utesluta den belarusiska tv-kanalen BTRC för att bolaget inte lever upp till kraven på yttrandefrihet och oberoende.

Bor man i värdlandet eller i de fem "stora" länderna har man rätt att rösta i en av semifinalerna.

Jag tycker att det är fel att ryska folket inte kan rösta.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-13 13:45:55

Ryssarna lider nog mer av att inte längre få se ryska kandidater tävla i ESC. Men de får skylla sig själva, varför envisas de med att stå på Putins sida, hylla honom och rösta på honom?

Klart att inte ett land som anfallit ett annat land i Europa kan få vara med i EUROvision Song Contest. Det var ju glädjande när Ryssland och alla östeuropeiska länder kunde komma med i ESC, även om det blev väldigt många tävlane då. Men nu har Ryssland straffat ut sig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-13 13:57:11

Ikväll kommer finalen.

Jag tycker det är synd att den isländska valkyrian inte får vara med:



Och den färöiske (och androgyne) artisten Riley som ser ut att vara 15 år (är 25 år) som tävlade för Danmark med en egen låt:



Men det är helt enkelt för många tävlande länder.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav slackern » 2023-05-13 14:41:50

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Man behöver inte vara medlem av Europa, bara av Europeiska Radiounionen (EBU). Det är därför även Israel är med, de har varit med i många år.


Åh, då är det mindre konstigt ja.


Då kan man ju även fråga sig varför Ryssland är med i och med att majoriteten utav Ryssland ligger utanför Europa i Asien bortom Uralbergen.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Furienna » 2023-05-13 17:29:39

Alien skrev:Ryssarna lider nog mer av att inte längre få se ryska kandidater tävla i ESC. Men de får skylla sig själva, varför envisas de med att stå på Putins sida, hylla honom och rösta på honom?

Klart att inte ett land som anfallit ett annat land i Europa kan få vara med i EUROvision Song Contest. Det var ju glädjande när Ryssland och alla östeuropeiska länder kunde komma med i ESC, även om det blev väldigt många tävlane då. Men nu har Ryssland straffat ut sig.

Det är knappast rättvist att döma ut ett helt land vad man än tycker om dess president.
Jag tycker att det är väldigt ledsamt att Ryssland tvingas ut i kylan.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Furienna » 2023-05-13 17:36:13

slackern skrev:
Skogkatt skrev:
Alien skrev:Man behöver inte vara medlem av Europa, bara av Europeiska Radiounionen (EBU). Det är därför även Israel är med, de har varit med i många år.


Åh, då är det mindre konstigt ja.


Då kan man ju även fråga sig varför Ryssland är med i och med att majoriteten utav Ryssland ligger utanför Europa i Asien bortom Uralbergen.

Men det har den största delen av sin befolkning i den europeiska delen.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav triggerhappyD » 2023-05-13 18:03:43

Furienna skrev:Det är knappast rättvist att döma ut ett helt land vad man än tycker om dess president.
Jag tycker att det är väldigt ledsamt att Ryssland tvingas ut i kylan.


Yeah, väldigt orättvist och ledsamt.

Och dessutom rasistiskt och inkonsekvent.

Inte så att krigsförande länder från västvärlden blivit utfrysta på samma vis till följd av alla dess olika krig.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4829
Anslöt: 2015-06-01

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav nescio » 2023-05-13 18:10:30

Furienna skrev:Det är knappast rättvist att döma ut ett helt land vad man än tycker om dess president.
Jag tycker att det är väldigt ledsamt att Ryssland tvingas ut i kylan.
Folket har ju röstat på presidenten.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-13 19:23:02

Furienna skrev:
Alien skrev:Ryssarna lider nog mer av att inte längre få se ryska kandidater tävla i ESC. Men de får skylla sig själva, varför envisas de med att stå på Putins sida, hylla honom och rösta på honom?

Klart att inte ett land som anfallit ett annat land i Europa kan få vara med i EUROvision Song Contest. Det var ju glädjande när Ryssland och alla östeuropeiska länder kunde komma med i ESC, även om det blev väldigt många tävlane då. Men nu har Ryssland straffat ut sig.

Det är knappast rättvist att döma ut ett helt land vad man än tycker om dess president.
Jag tycker att det är väldigt ledsamt att Ryssland tvingas ut i kylan.

Det sorgliga är att regimen i Ryssland valde att starta krig. Det är klart att det har följder när det gäller samarbete inom Europa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-13 19:30:47

Furienna skrev:
slackern skrev:
Skogkatt skrev:
Åh, då är det mindre konstigt ja.


Då kan man ju även fråga sig varför Ryssland är med i och med att majoriteten utav Ryssland ligger utanför Europa i Asien bortom Uralbergen.

Men det har den största delen av sin befolkning i den europeiska delen.

Turkiet har också en europeisk del och en asiatisk del och har varit med flera gånger (och vann en gång), men Erdogan gillade väl inte bidragen (t ex Conchita Wurst), så nu är Turkiet inte längre med.

Det är väl totalt 38 länder som anmält sig i år. Men det kunde ha varit 56.

Sedan den 1 juli 2019 har unionen 70 aktiva medlemmar i 56 länder inom det av Internationella Teleunionen (ITU) definierade europeiska sändningsområdet: European Broadcasting Area det vill säga Europa samt delar av Mellanöstern och Nordafrika. Utöver detta har unionen sedan den 1 januari 2014 35 associerade medlemmar från hela världen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav triggerhappyD » 2023-05-13 19:37:30

Alien skrev:Det sorgliga är att regimen i Ryssland valde att starta krig. Det är klart att det har följder när det gäller samarbete inom Europa.


Valde och valde...dom blev intvingade i det.

Anyways, Hörde inte mycket från din sida om att Storbritannien skulle bli uteslutna när dom på fabricerade grunder var delaktiga i invasionen av Irak.

Men men, som jag sagt tidigare, du är väldigt inkonsekvent, och det har jag gett många exempel på nu.

Ditt rasistiska Ryss hat är väldigt osmakligt.
Och du sprider det i alla möjliga trådar.
Till och med i Eurovision Song Contest tråden.

Jag tycker atoms borde ge dig en varning om han är en seriös moderator. :-)Happy
triggerhappyD
 
Inlägg: 4829
Anslöt: 2015-06-01

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-13 19:38:48

Vad ska man rösta på i år?

Förra året var jag utomlands och kunde rösta på Sverige. Men i år är jag hemma.

Jag gillar det "Vilda Östern" i Moldaviens låt:

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-13 19:46:22

triggerhappyD skrev:
Alien skrev:Det sorgliga är att regimen i Ryssland valde att starta krig. Det är klart att det har följder när det gäller samarbete inom Europa.


Valde och valde...dom blev intvingade i det.

Anyways, Hörde inte mycket från din sida om att Storbritannien skulle bli uteslutna när dom på fabricerade grunder var delaktiga i invasionen av Irak.

Men men, som jag sagt tidigare, du är väldigt inkonsekvent, och det har jag gett många exempel på nu.

Ditt rasistiska Ryss hat är väldigt osmakligt.
Och du sprider det i alla möjliga trådar.
Till och med i Eurovision Song Contest tråden.

Jag tycker atoms borde ge dig en varning om han är en seriös moderator. :-)Happy

Det är du som är orättvis. Jag citerade bara fakta från Aftonbladet. När andra sedan kom med sina åsikter kom jag med mina.

Jag har inget "rysshat", däremot ogillar jag regimen i Ryssland. Jag beklagade ju att Ryssland inte längre kan vara med i ESC.

Storbritannien har inte invaderat något europeiskt land. ESC är främst en europeisk historia. Eftersom jag bor i Europa bryr jag mig mest om Europa, och det kallar du "rasistiskt". Du är vårdslös med orden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-13 19:51:19

Finland är tydligen en storfavorit i år. Visst unnar jag Finland framgång men jag förstår inte riktigt varför. Tycker det låter väl enkelt och enahanda.



Men om man inte tittat på semifinalerna utan ser alla låter för första gången i kväll då är Finlands bidrag kanske lätt att komma ihåg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-13 20:35:31

Kanske rösta på någon av de fem stora (som aldrig behöver vara med i semifinalen). Som Tyskland:

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-13 20:37:04

Eller Frankrike som sjunger på franska:

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Zia1985 » 2023-05-13 20:50:24

Hoppas på en skräll ikväll. Hoppas den skrällen stavas ŠČ! (Och så klart hoppas vi på att analrosorna är tillbaka i kvällens framträdande!)
Tycker varken Sverige eller Finland förtjänar att vinna
Senast redigerad av Zia1985 2023-05-13 21:00:01, redigerad totalt 1 gång.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-13 20:56:22

England hade ju ett bra bidrag förra året. Hur är årets?

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-13 20:58:41

Och Italien brukar ha bra låtar, alltid på italienska:

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool - United by Music

Inläggav Alien » 2023-05-13 20:59:45

Och så Spanien, givetvis på spanska och flamencoliknande:

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in