Förbjudna ord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Förbjudna ord

Inläggav Skogkatt » 2023-05-12 14:35:27

atoms skrev:Fjortis är inte nödvändigtvis en ålder, utan det handlar mer om mognad.


Det handlar nog också lite om att inte låta sig trampas på och inte låta folk försöka bestämma vilka ord folk får använda. När någon vill bestämma vilka ord som kan komma ur min mun går det ju lite för långt. Det betyder inte att jag absolut måste använda det ordet, det måste jag inte, man måste bare vara lite försiktig och inte ge folk deras vilja hela tiden så de blir bortskämda och kräver att få allt som de vill ha det hela tiden.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Förbjudna ord

Inläggav antonius » 2023-05-12 17:41:33

Zia1985 skrev:Tror folk engagerar sig här just nu bara för att skriva ”neger”.


precis min tanke, lol
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Förbjudna ord

Inläggav antonius » 2023-05-12 17:44:52

arbetstrött
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Förbjudna ord

Inläggav Paladinen » 2023-05-13 5:03:09

Jag tycker snarare att det är fjortis att följa alla osunda samhällstrender så som att tex förbjuda vissa ord eller att påtvinga folk vissa ord och tro att alla skall använda ett språkbruk som passar en.

Precis som skogkatt säger så handlar det inte om att vara nån sorts obstinat fjortis utan det handlar om att folk inte skall diktera villkoren för vilket språkbruk jag SKALL och FÅR använda mig av enligt dom.

Ta tex en sådan sak som könsidentitet vilket är en het potatis just nu . Vill en vuxen man kalla sig kvinna så var så god att gör så , det är din rättighet men kräv inte att din omvärld skall spela med i ditt narrativ.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Förbjudna ord

Inläggav Richard » 2023-05-13 6:35:03

atoms skrev:
Vildsvin skrev:
atoms skrev:
Ja, det är fjortisarnas paradis.


Söker man på Youtube efter Sven Wollter och det förbjudna ordet hittar man exempel där han torde vara äldre än så.


Fjortis är inte nödvändigtvis en ålder, utan det handlar mer om mognad.

Jag vet inte i vilken kontext som Wollter befann sig i, han var ju skådespelare så det kan ju ha varit del av en replik.

Det är från en Wallanderfilm, en med Rolf Lassgård som Wallander. Sven Wollter spelar karaktären "Rydberg". Tror det var som så att Kurt Wallander berättar för Rydberg att hans dotter har en ny pojkvän som är utlänning, så säger Rydberg; -Neger?

Sven Wollter var ju ultrakommunist, o som vänsterlagd säger man ju absolut inte sådana ord. Men hur gör folk på riktigt kan man ju undra? Jo, jag var med en väninna som var sån där extremfeminist, så var vi o tittade på DVD-filmer o jag köpte en film, Black Dynamite; https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Dynamite så ville hon se vilken film jag hade köpt, o sa; -En massa negrer...
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Förbjudna ord

Inläggav slackern » 2023-05-15 13:59:10

Nationalister har ju börjat att använda globalister istället för judar en omskrivning.

The term is now frequently used as a pejorative by far-right movements and conspiracy theorists.[3] False usage in this way has also been associated with antisemitism, as antisemites frequently appropriate globalist to refer to Jews.[3][4][5]

https://en.wikipedia.org/wiki/Globalism
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Förbjudna ord

Inläggav triggerhappyD » 2023-05-16 16:14:39

slackern skrev:Nationalister har ju börjat att använda globalister istället för judar en omskrivning.

The term is now frequently used as a pejorative by far-right movements and conspiracy theorists.[3] False usage in this way has also been associated with antisemitism, as antisemites frequently appropriate globalist to refer to Jews.[3][4][5]

https://en.wikipedia.org/wiki/Globalism


Här är den riktiga definitionen:

https://www.merriam-webster.com/dictionary/globalism

" a national policy of treating the whole world as a proper sphere for political influence "

https://dictionary.cambridge.org/dictio ... /globalism

"the idea that events in one country cannot be separated from those in another and that economic and foreign policy should be planned in an international way"
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Förbjudna ord

Inläggav Richard » 2023-06-05 6:20:24

Är ordet "babbeluring" fult? Alltså från "babbe" o "blatte", om utlänningar.

Jag tycker ordet låter roligt, men samtidigt vill jag inte använda det om det kränker någon. Blatte var ju fult att säga om invandrare på 90-talet, men nu används det ju ofta.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Förbjudna ord

Inläggav RapeRegs » 2023-06-05 16:25:52

Richard skrev:Jag tycker ordet låter roligt, men samtidigt vill jag inte använda det om det kränker någon. Blatte var ju fult att säga om invandrare på 90-talet, men nu används det ju ofta.


Blatte är ju en approprierad kulturyttring nuförtiden. Ungefär som att bögar snott ordet bög och gjort något annat av det.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Förbjudna ord

Inläggav Skogkatt » 2023-06-05 17:40:35

Richard skrev:Jag tycker ordet låter roligt, men samtidigt vill jag inte använda det om det kränker någon.


Om du vill undvika att kränka någon nuförtiden kan du aldrig öppna munnen. :wink: Jag tror att det är bäst att säga vad du vill säga och om någon blir kränkt måste de ta itu med det och leva med det. Det kommer nog att gå över, jag är säker på att de kommer att överleva. Ge dem bara lite tid. Det är ganska hopplöst om man ständigt måste passa på andra folks känslor. Och många människor överdriver mycket, det är modernt att vara ett offer nu och säga att du blir kränkt. Folk letar efter något de kan klaga på.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Förbjudna ord

Inläggav Paladinen » 2023-06-06 6:32:52

Skogkatt skrev:
Richard skrev:Jag tycker ordet låter roligt, men samtidigt vill jag inte använda det om det kränker någon.


Om du vill undvika att kränka någon nuförtiden kan du aldrig öppna munnen. :wink: Jag tror att det är bäst att säga vad du vill säga och om någon blir kränkt måste de ta itu med det och leva med det. Det kommer nog att gå över, jag är säker på att de kommer att överleva. Ge dem bara lite tid. Det är ganska hopplöst om man ständigt måste passa på andra folks känslor. Och många människor överdriver mycket, det är modernt att vara ett offer nu och säga att du blir kränkt. Folk letar efter något de kan klaga på.


Håller med till 100%. Du kan knappt ta ett andetag i dagens samhälle utan att någon blir kränkt.

Har du på dig en grön tröja så kränker du Sven (fiktiv person) för han är allergisk mot nyklippt gräs och äter du en hamburgare så kränker du Lisa (fiktiv person) för hon är vegan och dricker du kaffe så kränker du Bubba (fiktiv person) för han jobbade på kaffeplantage för slavlön i sitt hemland.

Det går som sagt knappt att andas utan att kränka nån numera.

Var dig själv och säg vad du tycker och tänker för du kommer kränka någon oavsett vad du säger.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Förbjudna ord

Inläggav Skogkatt » 2023-06-06 11:27:07

Paladinen skrev:Håller med till 100%. Du kan knappt ta ett andetag i dagens samhälle utan att någon blir kränkt.

Har du på dig en grön tröja så kränker du Sven (fiktiv person) för han är allergisk mot nyklippt gräs och äter du en hamburgare så kränker du Lisa (fiktiv person) för hon är vegan och dricker du kaffe så kränker du Bubba (fiktiv person) för han jobbade på kaffeplantage för slavlön i sitt hemland.

Det går som sagt knappt att andas utan att kränka nån numera.

Var dig själv och säg vad du tycker och tänker för du kommer kränka någon oavsett vad du säger.


Något som är lite konstigt är att inte alla har rätt att klaga eller bli kränkta. Det finns en grupp som inte tas på allvar om de säger att de blir kränkta. Jag är en vit, vuxen, heterosexuell man. Så ingen tar mig på allvar om jag säger att jag blir kränkt. Men folk förväntar sig att jag ska uppmärksamma alla andra och inte använda fel ord så att de inte blir upprörda och kränkta. Så det finns en skillnad mellan människor, ja. Om jag säger att jag blir kränkt av något, då blir jag tillsagd att hålla käften och att alla problem i världen är mitt fel. Lyckligtvis är jag inte så ömtålig och ynklig att jag bryr mig om det. :)
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Förbjudna ord

Inläggav nallen » 2023-06-06 13:51:36

Paladinen skrev:Det går som sagt knappt att andas utan att kränka nån numera.

Nej, då släpper du ju ut koldioxid :-)063
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Förbjudna ord

Inläggav antonius » 2023-06-06 15:01:59

Tror man vart lika kränkt förut som idag, skillnaden är kanske att man får uttala det på ett annat sätt, folk visste kanske inte ens om att de egentligen vart kränkt, de gick hem från jobb/skola/puben what ever, och var ledsen och kände sig förödmjukad, men hade helt enkelt blivit kränkt för ålder/hudfärg/religion etc,

medan idag är det mer fritt att lufta saken, och då ska såklart folk som ständigt har synpunkter yppa att de minsann också har varit utsatt, precis som meetoo debatten, de som verkligen blivit t ex våldtagen, sjunker ner i en ström av de som kanske snarare försöker kapa åt sig ett fett skadestånd än verkligen blivit utsatt av något kräk
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Förbjudna ord

Inläggav Skogkatt » 2023-06-06 15:23:25

antonius skrev:Tror man vart lika kränkt förut som idag, skillnaden är kanske att man får uttala det på ett annat sätt, folk visste kanske inte ens om att de egentligen vart kränkt, de gick hem från jobb/skola/puben what ever, och var ledsen och kände sig förödmjukad, men hade helt enkelt blivit kränkt för ålder/hudfärg/religion etc,


Nej, folk var inte så svaga förut och de tog inte sig själva på så stort allvar. Man ringde inte till polisen för att någon sa ett ord man inte gillade. För det hade varit löjligt att göra. Och om man inte vet att man har blivit kränkt, har man nog inte blivit kränkt. Barnen lär sig detta nonsens i skolan nu, de lär sig att vara offer. När jag gick i skolan lärde vi oss att man måste uthärda motgångar och inte gnälla och klaga och hela tiden.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Förbjudna ord

Inläggav antonius » 2023-06-06 17:21:19

Skogkatt skrev: När jag gick i skolan lärde vi oss att man måste uthärda motgångar och inte gnälla och klaga och hela tiden.


nä det har ju du aldrig gjort, lol
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Förbjudna ord

Inläggav slackern » 2023-06-06 17:22:48

Jag tycker helt klart att det är lite patetiskt när somalier i Sverige klagar på ordet neger för att det härrör från den transatlantiska slavhandeln när dom själva var bra mycket mer involverade i den östafrikanska och arabiskaslavhandeln än vad Sverige var i den transatlantiska slavhandeln. Jag har ärligt rätt svårt för dubbelmoral.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Förbjudna ord

Inläggav Skogkatt » 2023-06-06 17:28:10

antonius skrev:nä det har ju du aldrig gjort, lol


Jag klagar inte på att folk använder ord. Till exempel, när jag blir tillsagd att hålla käften för att jag bara är en vit "cis" man och värdelös, ringer jag inte polisen och gnäller. Som många nu gör. Men självklart klagar jag på andra saker, som alla gör. Till exempel det totala förfallet man ser i Oslo nu och all brottslighet där. Jag klagar på det. Och det är inte konstigt. Men jämfört med hippiebarnen och pridefolket klagar jag faktisk aldrig. :-)005
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Förbjudna ord

Inläggav Vildsvin » 2023-06-07 3:46:49

RapeRegs skrev:
Richard skrev:Jag tycker ordet låter roligt, men samtidigt vill jag inte använda det om det kränker någon. Blatte var ju fult att säga om invandrare på 90-talet, men nu används det ju ofta.


Blatte är ju en approprierad kulturyttring nuförtiden. Ungefär som att bögar snott ordet bög och gjort något annat av det.


Tycker det är ganska pretentiöst att en bosnier kallar sig Arga Blatten, föreställer mig en person som är betydligt mindre integrerad.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Förbjudna ord

Inläggav Richard » 2023-06-07 7:38:57

Vildsvin skrev:
RapeRegs skrev:
Richard skrev:Jag tycker ordet låter roligt, men samtidigt vill jag inte använda det om det kränker någon. Blatte var ju fult att säga om invandrare på 90-talet, men nu används det ju ofta.


Blatte är ju en approprierad kulturyttring nuförtiden. Ungefär som att bögar snott ordet bög och gjort något annat av det.


Tycker det är ganska pretentiöst att en bosnier kallar sig Arga Blatten, föreställer mig en person som är betydligt mindre integrerad.

Jag blev kallad för blatte i skolan, eftersom jag var den som såg mest utländsk ut. Fanns kanske 3-4 mörkhyade personer på hela skolan, inte en enda invandrare. När vi fick läsa Bamse och Kalle Svartskalle, så kände jag mig som Kalle Svartskalle...

Bamse och Kalle Svartskalle.jpeg

Inför valet 1998 hade Sverigedemokraterna ett torgmöte här i stan, då var jag lite rädd för dom. Fast de redan 1996 började städa upp inom partiet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Förbjudna ord

Inläggav Vildsvin » 2023-06-07 23:39:33

Richard skrev:Jag blev kallad för blatte i skolan, eftersom jag var den som såg mest utländsk ut. Fanns kanske 3-4 mörkhyade personer på hela skolan, inte en enda invandrare. När vi fick läsa Bamse och Kalle Svartskalle, så kände jag mig som Kalle Svartskalle...

Bamse och Kalle Svartskalle.jpeg

Minns också den Bamsetidningen. Inställningen ”svenskar vs invandrare” är väldigt tidstypisk och missar helt den utbredda rasismen som finns mellan olika invandrargrupper. Min mamma pratade mycket om att hon skämdes för hur hon tänkte när hon var ny i Sverige och hade med sig fördomarna från hemlandet. Det var inbördeskrig där men här i Sverige har hon väninnor från ”fel” etnisk grupp.

Är väl å andra sidan lättare för kvinnor än män att komma överens. Män har ju rollen att försvara sin etniska grupp mot konkurrerande etniska grupper. Speciellt i länder där mansrollen är mer macho än i fredliga Sverige.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Förbjudna ord

Inläggav Richard » 2023-06-08 6:59:16

På mitt jobb fans det en serb o en från Kosovo, de hade en ilsken inställning till varandra.

O min farmor var nog lite nazist även när hon kom hit till Sverige. Hon tyckte inte om min mamma, eftersom min morfar var slovak. Men min morfar var ändå en SS-officer. Men tydligen var de negativa till slovaker.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Förbjudna ord

Inläggav Vildsvin » 2023-06-08 15:33:13

Richard skrev:På mitt jobb fans det en serb o en från Kosovo, de hade en ilsken inställning till varandra.

O min farmor var nog lite nazist även när hon kom hit till Sverige. Hon tyckte inte om min mamma, eftersom min morfar var slovak. Men min morfar var ändå en SS-officer. Men tydligen var de negativa till slovaker.


Motsättningarna i Östeuropa handlar mycket om vilka yttre stormakter som dominerat olika områden. Sen när stormakterna försvunnit så har man kvar fientligheten mot folket på andra sidan berget eller floden som styrdes av den andra stormakten. I Balkanbergen blev de sydvästslaver i som blev styrda av Turkiet serber och de som blev styrda av Österrike blev kroater. Medan på slättlandet i norr som ockuperades av Österrike så blev folk slovener.


Länge var det Kiev som dominerade östslaverna, men så kom mongolerna och massakrerade befolkningen. Moskva låg dock för långt norrut för att drabbas. Med mongolrikets kollaps kunde Moskvariket ta över de landområden som styrts från Kiev.


Liknande motsättningar finns i andra delar av världen som varit koloniserade. Tex var britterna för få för att kunna styra över sina afrikanska kolonier, så de tog in mycket administrativ personal från Indien. Vilket gjorde att indier och inte britter blev symbolen för ockupationsmakten i brittiska Afrika. Uganda slängde ut de flesta indier när landet blev självständigt. I Europa ser de flesta Gandhi som en god person, men i Afrika är han inte populär för han var en del av den ”indiska” ockupationen.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Återgå till Språket



Logga in