Boendestödets kvalitet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Boendestödets kvalitet

Inläggav Solblomma » 2023-04-23 19:31:19

Kidzi skrev:Mina boendestödjare har min tagg för att komma in i porten. Jag föreslog det då porttelefonen inte alltid funkar. Då fick jag skriva i ett papper som var till för att jag skulle få en nyckel av dem. Fick skriva under och sedan tog de pappret.

Jag sa att jag förstår ju att de inte har ett dokument för utlåning åt andra hållet men jag vill ha en kopia eller att vi bara skriver ett vanligt papper när de fick taggen och vem. Så att JAG har bevis på att de har min tagg. De vägrade.

De ville ju även ha nyckel till min lägenhet. Aldrig i livet. De fick telenumret till min kompis som har extranyckel. Skulle aldrig klara att främmande människor har min nyckel.

Det låter ju jättekonstigt! Jag hade hemtjänst ett tag när jag mådde som sämst, och det var en krånglig procedur när de skulle få nyckel till huset. Olika papper med allas underskrift, information om hur de går tillväga om de ska gå in när man inte öppnar (de ska t ex alltid vara 2 pers), mm.
Solblomma
 
Inlägg: 1238
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Boendestödets kvalitet

Inläggav mondo beyondo » 2023-04-24 11:04:31

Socialstyrelsen har nationella riktlinjer hur man kan bemöta och hjälpa personer med adhd och autismdiagnos.

Jag har sett en text där det beskrivs hur en kallelse till ett möte kan se ut med presentation av den som kallar och info om vad mötet ska handla om osv. men jag kan inte hitta det på nätet nu, kan du?

Själva Socialstyrelsen har inte telefontid nu på den avdelningen som skulle kunna svara och jag har mötet om en timme.

Jag har legat i sängen kl 4 i natt och bara kokat av ilska och letat efter den där länken, utan att lyckas.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Boendestödets kvalitet

Inläggav mondo beyondo » 2023-04-24 18:39:08

Jag lyckades aldrig hitta länken med info till biståndshandläggaren. Ej heller kände hon till de nationella riktlinjerna. Anledningen till att hon kontaktat bostödsbolaget enbart och inte mig var att hennes chef hade avrått henne, med kommentaren att det kunde oroa. Jag har varit klient hos dem i många år och haft 6 st olika biståndhandläggare före denna, så jag är känd.

Den chefen som inte sett till att biståndhandläggarna har några riktlinjer att jobba efter ska bli en ny chef i en större stadsdelsförvaltning, med 4 olika kommuner ihopslagna. Grattis till det valet! *Sarkasm.

Förra handläggaren som jag hade så mycket problem med har lyckats att inte synas i journalerna, de senaste händelserna är med den förrförra handläggaren. Hon hävdade dessutom felaktigt att all bostödsverksamhet ska ske i hemmet. När jag inte kunde sova i natt och istället letade efter info så hittade jag att man visst får ha aktiviteter med boendestöden orelaterat till hemmet. Jag säger då det!
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Återgå till Aspergare och vården



Logga in