Förbjudna ord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förbjudna ord

Inläggav Paladinen » 2023-04-15 18:39:28

slackern skrev:
Paladinen skrev:Tattare är väll ett sånt där ord man inte längre får säga enligt vissa personer.

När jag var ung så brukade vi kalla någon som uppförde sig illa för tattare. Tex om Kalle (fiktiv person) ställde sig och pissade i blomkrukan på en fest så sa man vad fan håller du på med jävla tattare.


När jag var barn blev lärarna helt skogstokiga när vi sa tattare.


Knepigt för jag har för mig att du är äldre än mig vilket borde innebära att dina lärare kommer ifrån en generation som inte är så finkänslig med ord.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Förbjudna ord

Inläggav Vildsvin » 2023-04-16 14:53:34

Paladinen skrev:
slackern skrev:
Paladinen skrev:Tattare är väll ett sånt där ord man inte längre får säga enligt vissa personer.

När jag var ung så brukade vi kalla någon som uppförde sig illa för tattare. Tex om Kalle (fiktiv person) ställde sig och pissade i blomkrukan på en fest så sa man vad fan håller du på med jävla tattare.


När jag var barn blev lärarna helt skogstokiga när vi sa tattare.


Knepigt för jag har för mig att du är äldre än mig vilket borde innebära att dina lärare kommer ifrån en generation som inte är så finkänslig med ord.

Före Internet kunde det finnas stora lokala skillnader mellan vilka ord som var haram eller inte. Så ni har nog bara vuxit upp på olika geografiska eller sociokulturella miljöer.


Generellt brukar träslöjdslärare acceptera ett bredare ordförråd än svensklärare.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Förbjudna ord

Inläggav Alien » 2023-04-16 15:51:40

Jag minns från landet att man brukade lägga nyckeln under stenen när man gick hemifrån. Dörren låstes bara så besökande skulle slippa gå in först i farstun och sedan i köket förgäves. Självklart gick man inte in om man visste att det var tomt. Men om det var "tattare" i farten så tog man med sig nyckeln.

Vet inte om dessa "tattare" var vad som idag kallas resande el romer. Men det ansågs vara självklart att de var tjuvaktiga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förbjudna ord

Inläggav Paladinen » 2023-04-16 16:31:41

Vildsvin skrev:
Paladinen skrev:
slackern skrev:
När jag var barn blev lärarna helt skogstokiga när vi sa tattare.


Knepigt för jag har för mig att du är äldre än mig vilket borde innebära att dina lärare kommer ifrån en generation som inte är så finkänslig med ord.

Före Internet kunde det finnas stora lokala skillnader mellan vilka ord som var haram eller inte. Så ni har nog bara vuxit upp på olika geografiska eller sociokulturella miljöer.


Generellt brukar träslöjdslärare acceptera ett bredare ordförråd än svensklärare.


Kan nog vara så , jag är ju uppvuxen på en mindre ort och socioekonomiskt så tillhörde jag medelklass under uppväxten och bodde i ett demografiskt sett homogent svenskt villaområde med undantag för två individer som var adopterade.

Jag fick av min mor för ett tag sedan gamla skolböcker och anteckningsblock ifrån låg och mellanstadiet och en av dessa är en receptsamling ifrån hemkunskapen där receptet på negerbollar står med.

Denna receptsamling bör vara ifrån 92-92 där i kring och vår hemkunskapslärarinna var som sagt en lärarinna så hon var kvinnlig men använde sig uppenbart av ordet neger i samband med negerbollar.

Anledningen att jag påpekar att hon var kvinna är att du sa att träslöjdslärare ofta har ett grövre språkbruk och träslöjdslärare på denna tid var ofta män men i detta fall rörde det sig om en kvinna.

Känns som det var generellt mer accepterat att använda vissa idag förbjudna ord på den tiden. Jag kommer ihåg en fotbollstränare som kallade en i fotbollslaget bög och mongo och det var inte alls ovanligt att bög och mongo och hora och tattarjävel osv var ett vedertaget skällsord när man bråkade med jämnåriga.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Förbjudna ord

Inläggav Alien » 2023-04-20 0:56:20

nescio skrev:Har du ett negerjobb?

Vad menar du med "negerjobb"? Är det ett vanligt ord?

Ett jobb som man blir svart (smutsig) av?
Eller ett lågavlönat jobb man egentligen inte vill ha?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förbjudna ord

Inläggav Richard » 2023-04-20 5:56:38

Alien skrev:
nescio skrev:Har du ett negerjobb?

Vad menar du med "negerjobb"? Är det ett vanligt ord?

Ett jobb som man blir svart (smutsig) av?
Eller ett lågavlönat jobb man egentligen inte vill ha?

Tror det betyder ett hårt o lågavlönat arbete.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Förbjudna ord

Inläggav Paladinen » 2023-04-20 7:31:58

Alien skrev:
nescio skrev:Har du ett negerjobb?

Vad menar du med "negerjobb"? Är det ett vanligt ord?

Ett jobb som man blir svart (smutsig) av?
Eller ett lågavlönat jobb man egentligen inte vill ha?


Ett negerjobb är ett hårt och dåligt avlönat jobb och kommer ifrån att säga fyfan jag sliter som en negerslav på jobbet så jag har ett riktigt slavjobb alltså ett negerjobb.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Förbjudna ord

Inläggav antonius » 2023-04-20 8:55:10

Alien skrev:
nescio skrev:Har du ett negerjobb?

Vad menar du med "negerjobb"? Är det ett vanligt ord?

Ett jobb som man blir svart (smutsig) av?
Eller ett lågavlönat jobb man egentligen inte vill ha?


där jag jobbar händer det att de kallar det så, när de får en arbetsuppgift som är ännu sämre än den ordinarie, ofta något som är farligt, skitigt och hopplöst på flera sätt
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Förbjudna ord

Inläggav slackern » 2023-04-20 10:24:03

Någon som kommer ihåg att "strypa en neger"? Har själv aldrig använt det själv men vet folk som har använt det skämtsamt.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Förbjudna ord

Inläggav Alien » 2023-04-20 11:26:26

antonius skrev:
Alien skrev:
nescio skrev:Har du ett negerjobb?

Vad menar du med "negerjobb"? Är det ett vanligt ord?

Ett jobb som man blir svart (smutsig) av?
Eller ett lågavlönat jobb man egentligen inte vill ha?


där jag jobbar händer det att de kallar det så, när de får en arbetsuppgift som är ännu sämre än den ordinarie, ofta något som är farligt, skitigt och hopplöst på flera sätt

Har aldrig hört ordet förr. Det är nog olika på olika arbetsplatser. På ett kontor tror jag inte det vore lika ok att använda ord som börjar på "neger".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förbjudna ord

Inläggav antonius » 2023-04-20 11:58:37

Alien skrev:
antonius skrev:
Alien skrev:Vad menar du med "negerjobb"? Är det ett vanligt ord?

Ett jobb som man blir svart (smutsig) av?
Eller ett lågavlönat jobb man egentligen inte vill ha?


där jag jobbar händer det att de kallar det så, när de får en arbetsuppgift som är ännu sämre än den ordinarie, ofta något som är farligt, skitigt och hopplöst på flera sätt

Har aldrig hört ordet förr. Det är nog olika på olika arbetsplatser. På ett kontor tror jag inte det vore lika ok att använda ord som börjar på "neger".


man kan väl säga såhär att på arbetsplatser där de som jobbar har lite högre studieskulder, är man kanske mer sparsam med vissa saker, utom på kickoffen när vokabuläret blir ett annat i takt med att baren töms
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Förbjudna ord

Inläggav Solblomma » 2023-04-20 12:19:42

"Diagnosord" som skällsord. Tror cp och damp är (ev. var) vanligast. Har också hört "adhd-unge" och "utvecklingsstörd" (med lämplig svordom framför). Jag tycker att det är bra att det inte är okej att använda diagnoser som skällsord.

Sen är det "genusorden". De är nog inte förbjudna än, men i skola, vård, omsorg, etc, känns det som om de är på väg att bli det. Man får helst inte använda ordet mamma (ska stå födande/ammande förälder), syster/bror blir syskon, hon/han blir hen, kvinna blir person med livmoder, osv. Jag tycker det blir onödigt komplicerat.
Solblomma
 
Inlägg: 1248
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Förbjudna ord

Inläggav antonius » 2023-04-20 12:20:39

bland överklassen de med "gamla pengar", alltså inte nyrika, så lär det vara kutym att bara förtälja med fula ord, när man talar "uppåt", t ex " jävlar vilken fin regatta vi var med lyxjakten i helgen", eller "förbannat vilken fin golfturnering", "satan vilken fin Jaguar, maggan och jag har skaffat" osv,

men när rörmokaren har misslyckats totalt och lyckats dränka vinkällaren med årgångsviner, säger dom bara "förskräckligt vad den stackars rörmokaren hade otur", eller snickaren har av misstag bränt ner deras gäst badhus, så låter det bara "han måste haft en dålig dag", som sagt bara fula ord uppåt, men inte neråt, lol
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Förbjudna ord

Inläggav Alien » 2023-04-20 12:46:30

Solblomma skrev:Sen är det "genusorden". De är nog inte förbjudna än, men i skola, vård, omsorg, etc, känns det som om de är på väg att bli det. Man får helst inte använda ordet mamma (ska stå födande/ammande förälder), syster/bror blir syskon, hon/han blir hen, kvinna blir person med livmoder, osv. Jag tycker det blir onödigt komplicerat.

Om man talar rent generellt så är det ju enklast att säga förälder och hen. Barnet kan ju ha bara en förälder el två föräldrar av samma kön. Men pratar man om någon man känner blir det löjligt. Skulle man säga till ett barn "jag pratade med din förälder igår och hen sade ..."? Vet man inte vad barnets syskon har för kön är det enklast att säga syskon.

Men att kalla en kvinna för "person med livmoder", jag har aldrig hört något så löjligt. Förresten, är man riktigt pk så kan man inte säga så. Någon som varit född till man och sedan bytt juridiskt kön kan jag klaga "jag är minsann kvinna fast jag inte har någon livmoder, varför blir jag exkluderad"? Eeller är det bara i förlossningssammanhang man säger det? Det kan ju finnas "män med livmoder" också, dvs de som fötts med livmoder och bytt juridiskt kön. Sånt har hänt men hur vanligt är det?

Alltså de som älskar att mästra andra och märka ord, de borde jubla. Möjligheterna har blivit oändliga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förbjudna ord

Inläggav Alien » 2023-04-20 12:57:41

Använder man ett "förbjudet ord" offentligt så slår cancelkulturen till.

Expressen 9 apr 2023 skrev:I måndagens avsnitt av ”Robinson” lämnade Peter Andersson, 68, oväntat programmet.
---
Enligt Peter blev han hemskickad efter att ha kallat deltagaren Christina Onuora, 28, för ”negressen” när hon inte hörde.

”Efter den första tävlingen åkte båda lagen i var sin båt tillbaka till ön. Jag tyckte Christina i Lag Syd presterade grymt bra och berömde henne men visste inte då hennes namn. Mina lagkamrater undrade vem jag menade och jag svarade då 'negressen'. Tyvärr”, skriver Peter Andersson.
https://www.expressen.se/noje/efter-ras ... -robinson/

Han är alltså av den äldre generationen och när han var ung var orden "neger" och "negress" helt ok att använda. Men det tas ingen hänsyn till det. Man måste hänga med i de yngres språkbruk och ha gott minne, annars får man inte vara med. Jag tycker faktiskt det är åldersdiskriminering.

Jag tycker också att kvinnan i fråga verkar överkänslig och oförsonlig.
I en intervju med Aftonbladet säger Christina Onuora att hon blev ”jätteledsen och chockad” efter att hon fick reda på vad Peter Andersson sagt.

Jag tycker att om man använder ett ord som någon tar illa upp av och ber om ursäkt, då borde saken vara ur världen. Det var ju inte som att han sagt "den är jävla negressen". Men råkar man säga fel ord så är man tydligen helt fördömd.

Peter Andersson skriver på Facebook att han ångrar sitt ordval och att han ”borde vetat bättre”.

”Numera utrycker man sig inte med n-ord. Får skylla på min ålder ... Men ibland går det bara för långt”, skriver han.

Han skriver vidare att han bett Christina personligen om ursäkt.

”Hon är en stark och jättebra tjej. Jag är definitivt inte en rasist”, skriver han.

Nej, gammalt folk borde veta bättre än att vara med i offentligheten. Det viktiga är inte om man är rasist el inte utan om man använder rätt ord el inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förbjudna ord

Inläggav Richard » 2023-04-20 14:40:27

Solblomma skrev:"Diagnosord" som skällsord. Tror cp och damp är (ev. var) vanligast. Har också hört "adhd-unge" och "utvecklingsstörd" (med lämplig svordom framför). Jag tycker att det är bra att det inte är okej att använda diagnoser som skällsord.

Sen är det "genusorden". De är nog inte förbjudna än, men i skola, vård, omsorg, etc, känns det som om de är på väg att bli det. Man får helst inte använda ordet mamma (ska stå födande/ammande förälder), syster/bror blir syskon, hon/han blir hen, kvinna blir person med livmoder, osv. Jag tycker det blir onödigt komplicerat.

Man blir lite ledsen när man hänger på Flashback o ordet "autist" (o ibland asperger också) används som tillmäle. Men jag har lärt mig att inte bry mig. Ser ner på dom som använder det istället, p.g.a. deras bristande IQ o allmänbildning.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Förbjudna ord

Inläggav Solblomma » 2023-04-20 19:14:24

Alien skrev:Om man talar rent generellt så är det ju enklast att säga förälder och hen. Barnet kan ju ha bara en förälder el två föräldrar av samma kön. Men pratar man om någon man känner blir det löjligt. Skulle man säga till ett barn "jag pratade med din förälder igår och hen sade ..."? Vet man inte vad barnets syskon har för kön är det enklast att säga syskon.

Men att kalla en kvinna för "person med livmoder", jag har aldrig hört något så löjligt. Förresten, är man riktigt pk så kan man inte säga så. Någon som varit född till man och sedan bytt juridiskt kön kan jag klaga "jag är minsann kvinna fast jag inte har någon livmoder, varför blir jag exkluderad"? Eeller är det bara i förlossningssammanhang man säger det? Det kan ju finnas "män med livmoder" också, dvs de som fötts med livmoder och bytt juridiskt kön. Sånt har hänt men hur vanligt är det?

Alltså de som älskar att mästra andra och märka ord, de borde jubla. Möjligheterna har blivit oändliga.


Vad innebär det att man talar om matning med bröstmjölk, personer med cervix eller att undvika ordet kvinna i samband med graviditet och förlossning? Handlar inte detta om en avhumanisering av kvinnor, frågar sig Lena Milton, fil.dr. i historia som forskat om barnmorskornas historia.

[...]

Senast att uppmärksammas är förmodligen uppmaningen från Vårdguiden 1177 att undvika ordet ”kvinna” i sammanhang som rör graviditet och förlossning.

[...]

I september 2021 publicerade den vetenskapliga tidskriften The Lancet en artikel med rubriken “Anatomin och fysiologin hos kroppar med vaginor har under historiens gång försummats”.

[...]

Det anmärkningsvärda är att avkönat språk mer sällan används när det är fråga om män. Det är inget oviktigt konstaterande – är det viktigare att relativisera det kvinnliga könet, kan man undra?

Ja, det kan man verkligen undra...
Solblomma
 
Inlägg: 1248
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Förbjudna ord

Inläggav Freddy Dreadful » 2023-04-20 19:56:53

"Sometimes a cigarr is just a cigarr".
- Sigmund Freud.

"If you walk like an arsehole and you talk like an arsehole, youré an arsehole".
- Johnny Rotten.
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 865
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Förbjudna ord

Inläggav Chilehead » 2023-04-20 23:42:58

Alien skrev:Men att kalla en kvinna för "person med livmoder", jag har aldrig hört något så löjligt. Förresten, är man riktigt pk så kan man inte säga så. Någon som varit född till man och sedan bytt juridiskt kön kan jag klaga "jag är minsann kvinna fast jag inte har någon livmoder, varför blir jag exkluderad"? Eeller är det bara i förlossningssammanhang man säger det? Det kan ju finnas "män med livmoder" också, dvs de som fötts med livmoder och bytt juridiskt kön. Sånt har hänt men hur vanligt är det?

Alltså de som älskar att mästra andra och märka ord, de borde jubla. Möjligheterna har blivit oändliga.

Fast man kan se det som att den här personen HAR livmoder oavsett vad den identifierar sig som.
Som "person med bil"
Dessutom i hälsofrågor kan det ju vara viktigt då en person med livmoder kan drabbas av livmoderhalscancer.
:lol:
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Förbjudna ord

Inläggav Solblomma » 2023-04-22 13:10:13

Solblomma skrev:
Alien skrev:Om man talar rent generellt så är det ju enklast att säga förälder och hen. Barnet kan ju ha bara en förälder el två föräldrar av samma kön. Men pratar man om någon man känner blir det löjligt. Skulle man säga till ett barn "jag pratade med din förälder igår och hen sade ..."? Vet man inte vad barnets syskon har för kön är det enklast att säga syskon.

Men att kalla en kvinna för "person med livmoder", jag har aldrig hört något så löjligt. Förresten, är man riktigt pk så kan man inte säga så. Någon som varit född till man och sedan bytt juridiskt kön kan jag klaga "jag är minsann kvinna fast jag inte har någon livmoder, varför blir jag exkluderad"? Eeller är det bara i förlossningssammanhang man säger det? Det kan ju finnas "män med livmoder" också, dvs de som fötts med livmoder och bytt juridiskt kön. Sånt har hänt men hur vanligt är det?

Alltså de som älskar att mästra andra och märka ord, de borde jubla. Möjligheterna har blivit oändliga.


Vad innebär det att man talar om matning med bröstmjölk, personer med cervix eller att undvika ordet kvinna i samband med graviditet och förlossning? Handlar inte detta om en avhumanisering av kvinnor, frågar sig Lena Milton, fil.dr. i historia som forskat om barnmorskornas historia.

[...]

Senast att uppmärksammas är förmodligen uppmaningen från Vårdguiden 1177 att undvika ordet ”kvinna” i sammanhang som rör graviditet och förlossning.

[...]

I september 2021 publicerade den vetenskapliga tidskriften The Lancet en artikel med rubriken “Anatomin och fysiologin hos kroppar med vaginor har under historiens gång försummats”.

[...]

Det anmärkningsvärda är att avkönat språk mer sällan används när det är fråga om män. Det är inget oviktigt konstaterande – är det viktigare att relativisera det kvinnliga könet, kan man undra?

Ja, det kan man verkligen undra...

Länk till citatet: https://kvartal.se/artiklar/riskerna-me ... ngsvarden/
Solblomma
 
Inlägg: 1248
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Re: Förbjudna ord

Inläggav Julianus » 2023-04-22 13:21:25

Får man säga zigenare?
Julianus
 
Inlägg: 9398
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Förbjudna ord

Inläggav Paladinen » 2023-04-23 7:44:05

Julianus skrev:Får man säga zigenare?


Jag hade tidigare en granne som var zigenare och han kallade sig själv zigenare men det kanske är som med n-ordet att precis som bara svarta får säga n-ordet får bara zigenare säga zigenare .

Det enklaste är väll att testa och se , du får gå och kalla en zigenare för zigenare och se hur han/hon reagerar på namnet.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Förbjudna ord

Inläggav Skogkatt » 2023-04-23 11:18:48

Alien skrev:Vad menar du med "negerjobb"? Är det ett vanligt ord?

Ett jobb som man blir svart (smutsig) av?
Eller ett lågavlönat jobb man egentligen inte vill ha?


Det är ganska vanligt. Vi har problem med det ordet i Norge ibland, detta hände nyligen:

https://www.nrk.no/osloogviken/finans-n ... 1.16358045
Skogkatt
 
Inlägg: 6153
Anslöt: 2021-10-02

Förbjudna ord

Inläggav Mats » 2023-04-23 11:36:33

Får man använda ordet "aspergermonolog" eller räknas det som att använda "diagnosord" som skällsord på ett sätt som inte är ok?

Själv tycker jag ordet väl beskriver fenomenet när någon mal på om sitt specialintresse utan att märka att omgivningen för länge sedan har slutat lyssna.

Finns det något PK-ord man kan använda i stället för "aspergermonolog" om det ordet inte är ok?
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Återgå till Språket



Logga in