Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav TappS » 2023-04-11 21:31:18

Ska utredas snart och undrar om det fortfarande går att få en asperger diagnos.

Som jag förstår det så använder psykologer osv DSM-V där allt numera heter ASD följt av nivå 1/2/3. Men i Sverige finns ICD-10 kvar än så länge där Aspergers och andra underkategorier till autism finns kvar. Och även om psykologerna här i Sverige använder DSM för att ställa diagnosen måste de ju uppge en diagnostisk kod från ICD-10 som används i läkarintyg osv.
Mest troligt får jag nog diagnosen ASD nivå 1. Den kan ju jämställas med i vardagligt tal ”högfungerade autism” och jag själv tycker att jag stämmer in mer på den stereotypiska asperger-personen än autism-person. Därav vill jag gärna ha den diagnosen om jag nu skulle ha autism.

I samband med att jag eventuellt får diagnosen asd (autism) nivå 1, kan jag då få diagnosen Aspergers (F84.5) i ICD-10 även fast alla källor man ser på internet säger att den inte ges ut i Sverige längre. Eller ger dom alla idag F84.0 (Autism i barndomen)?

Någon som nyligen blivit diagnostiserad och fått Aspergers (F84.5) eller någon annan som vet. Jätte tacksam för svar då jag går och tänker på detta. :)
TappS
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2023-04-11

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav Vildsvin » 2023-04-11 23:05:13

Om du får en diagnos i DSM eller inte beror på vilken utredningsenhet du tillhör. Jag fick inte detta, men det var för 8 år sedan så det är möjligt att de gör det nu.

Som du säger är det ICD 10 som gäller i alla läkarintyg så om du uppfyller kriterierna kan du ärligt säga att du har F84.5 (Aspergers). En eller flera ICD-koder kommer också att rapporteras in till Socialstyrelsens anonyma statistik över sjukdomar och funktionsnedsättningar när utredningen är färdig.

Du kommer knappast att få diagnosen F84.0 för då hade du haft så allvarliga problem att det upptäckts i barndomen (eftersom du skriver bra svenska utgår jag från att du inte är uppvuxen i ett U-land med obefintlig barnpsykiatri), och dessutom är sådana personer oftast i för dåligt skick för att kunna skriva på detta forum.

Du bör säga till utredarna och framtida vårdpersonal när ICD 11 har införts att du föredrar beteckningen Aspergers.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav TappS » 2023-04-12 0:30:10

Vildsvin skrev:Om du får en diagnos i DSM eller inte beror på vilken utredningsenhet du tillhör. Jag fick inte detta, men det var för 8 år sedan så det är möjligt att de gör det nu.

Som du säger är det ICD 10 som gäller i alla läkarintyg så om du uppfyller kriterierna kan du ärligt säga att du har F84.5 (Aspergers). En eller flera ICD-koder kommer också att rapporteras in till Socialstyrelsens anonyma statistik över sjukdomar och funktionsnedsättningar när utredningen är färdig.

Du kommer knappast att få diagnosen F84.0 för då hade du haft så allvarliga problem att det upptäckts i barndomen (eftersom du skriver bra svenska utgår jag från att du inte är uppvuxen i ett U-land med obefintlig barnpsykiatri), och dessutom är sådana personer oftast i för dåligt skick för att kunna skriva på detta forum.

Du bör säga till utredarna och framtida vårdpersonal när ICD 11 har införts att du föredrar beteckningen Aspergers.


Har blivit remitterad så ska göra utredningen hos ett privat vårdbolag. Är ju egentligen bäst att fråga dem, men eftersom det dröjer ett tag till och jag inte vill gå och tänka på det undrade jag. I min journal har psykologen använt begreppet AST(ASD) så antar att de använder sig av DSM-5.

Precis som du antar stämmer inte autism i barndomen in på mig och jag uppfyller inte ens de kraven däremot gör jag det med Aspergers enligt Icd.

Däremot är det jag ”oroar” mig över att när diagnosen är fastställd enligt dsm-5 och ska översättas till icd-10 så sätts diagnosen F84,0 ändå, eftersom som jag förstått det att det är praxis att det sätts 84.0 pga att det är den närmaste diagnoskodsöversättningen från dsm-5’s ASD/AST. Resten av autismdiagnosera är undergrupper som inte längre används enligt dsm-5 (samt inte betraktas som att de finns i typ större delen av världen eftersom man också anser att allt är ett spektrum istället även om vissa länder har kvar icd10 fortfarande) och därför har struntas det att sättas typ atypisk autism och Aspergers även om de egentligen passar bättre, eftersom dsm används i första hand och sedan sätts F84 för att det är övergripligt.

Ser pratigt ut efter jag skrivit men sammanfattningsvis är jag orolig att de sätter 84,0 ändå pga. Får hoppas att jag kan få Aspergers diagnos innan det försvinner helt med icd-11 eftersom jag känner att det passar in på mig bättre. Vet inte om det är en bra idé att nämna det för utredarna dock, det kanske påverkar utredningen negativt.
TappS
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2023-04-11

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav Salamander64 » 2023-04-12 9:05:36

Jag genomgick en utredning för lite drygt ett halvår sedan. Extern utredare. När psykologen ringde upp mig för att meddela resultatet, så var det enligt DSM-5. Autism nivå 1. Han lade också till att mitt tillstånd är "det som tidigare kallades för Aspergers syndrom".

I sjukintyg är det väl standard att ICD-10 används, och där blev det just F84, dvs "autism i barndomen". Jag var 40 när jag fick diagnosen.

Jag störde mig enormt på det här ett tag, men har släppt det i stort. Jag fattar hur det fungerar, samtidigt som det ändå känns lite märkligt att sätta tvetydiga stämplar på personer som är väldigt detaljmedvetna.

Inte den information du ville ha, kanske, men ditt fokus bör i första hand ligga på att identifiera svårigheter och potentiella lösningar.
Salamander64
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2022-10-15

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav Richard » 2023-04-12 12:51:43

Jag har hört att man inte sätter den diagnosen längre, alltså F84.5, men att man fortfarande använder begreppet och diagnoskoden, om man är diagnosticerad före 2015, tror jag det var...

Här hittar jag lite om det...

Diagnosen Aspergers syndrom användes ofta tidigare. Aspergers syndrom finns fortfarande i svensk hälso- och sjukvårdsklassifikation, men har nästan helt slutat användas. Personer som tidigare skulle ha fått en aspergersdiagnos får numera diagnosen autism.

En del av de som tidigare fått aspergerdiagnos föredrar att fortsätta att använda det namnet. I vissa sammanhang förekommer därför namnet Aspergers syndrom fortfarande, omväxlande med autism eller autismspektrumtillstånd.

https://www.autism.se/om-autism/autism/ ... s-syndrom/

Här presenteras diagnoskriterierna för Aspergers syndrom så som de är formulerade i diagnosmanualen ICD-10. I diagnosmanualen DSM-5 har Aspergers syndrom tagits bort som separat diagnos. De som tidigare fått denna diagnos ska utifrån DSM-5 få diagnosen autism.

https://www.autismforum.se/om-autism/di ... sk-autism/

Den finns kvar i ICD-10;
https://verktyg.internetmedicin.se/kode ... 80_f89/f84

Här står också en del;
https://www.socialstyrelsen.se/statisti ... atrikoder/

På den senare finns en konverteringslista o det närmaste på den hittar jag F84.0 Autism i barndomen enligt ICD-10 som blir 299.00 Autistiskt syndrom enligt DSM-5. Vidare delar man väl in diagnosen i tre nivåer också?
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav Ignatius » 2023-04-12 14:29:21

Richard skrev:Jag har hört att man inte sätter den diagnosen längre, alltså F84.5, men att man fortfarande använder begreppet och diagnoskoden, om man är diagnosticerad före 2015, tror jag det var...


Det stämmer. Jag fick diagnos för snart fyra år sedan. Jag hade sökt för att jag misstänkte att jag hade Aspergers syndrom. Efter ett tjugo minuter långt samtal fick jag diagnosen autism i barndomen. Det kändes väldigt fel eftersom jag är 50+... Jag fick dock inte ställa några frågor. Antar att psykiatrikern och psykologen var utmattade efter vårt långa samtal.

Sedan började cirkusen... Vuxenhabiliteringen behandlade mig som idiot. Arbetsförmedlingen kallade mig idiot rakt av. Jag antar att autism i barndom bara är ett vackrare ord för idiot.

Jag luskade i det då på egen hand och diagnosen Aspergers syndrom ges inte längre. Bakgrunden är att det är omöjligt att skilja på högfungerande autism och Asperger. Jag har dock inte alla källor aktuella längre.
Ignatius
 
Inlägg: 425
Anslöt: 2019-05-05

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav TappS » 2023-04-12 15:14:45

Richard skrev:Jag har hört att man inte sätter den diagnosen längre, alltså F84.5, men att man fortfarande använder begreppet och diagnoskoden, om man är diagnosticerad före 2015, tror jag det var...

Här hittar jag lite om det...

Diagnosen Aspergers syndrom användes ofta tidigare. Aspergers syndrom finns fortfarande i svensk hälso- och sjukvårdsklassifikation, men har nästan helt slutat användas. Personer som tidigare skulle ha fått en aspergersdiagnos får numera diagnosen autism.

En del av de som tidigare fått aspergerdiagnos föredrar att fortsätta att använda det namnet. I vissa sammanhang förekommer därför namnet Aspergers syndrom fortfarande, omväxlande med autism eller autismspektrumtillstånd.

https://www.autism.se/om-autism/autism/ ... s-syndrom/

Här presenteras diagnoskriterierna för Aspergers syndrom så som de är formulerade i diagnosmanualen ICD-10. I diagnosmanualen DSM-5 har Aspergers syndrom tagits bort som separat diagnos. De som tidigare fått denna diagnos ska utifrån DSM-5 få diagnosen autism.

https://www.autismforum.se/om-autism/di ... sk-autism/

Den finns kvar i ICD-10;
https://verktyg.internetmedicin.se/kode ... 80_f89/f84

Här står också en del;
https://www.socialstyrelsen.se/statisti ... atrikoder/

På den senare finns en konverteringslista o det närmaste på den hittar jag F84.0 Autism i barndomen enligt ICD-10 som blir 299.00 Autistiskt syndrom enligt DSM-5. Vidare delar man väl in diagnosen i tre nivåer också?
Ignatius skrev:
Richard skrev:Jag har hört att man inte sätter den diagnosen längre, alltså F84.5, men att man fortfarande använder begreppet och diagnoskoden, om man är diagnosticerad före 2015, tror jag det var...


Det stämmer. Jag fick diagnos för snart fyra år sedan. Jag hade sökt för att jag misstänkte att jag hade Aspergers syndrom. Efter ett tjugo minuter långt samtal fick jag diagnosen autism i barndomen. Det kändes väldigt fel eftersom jag är 50+... Jag fick dock inte ställa några frågor. Antar att psykiatrikern och psykologen var utmattade efter vårt långa samtal.

Sedan började cirkusen... Vuxenhabiliteringen behandlade mig som idiot. Arbetsförmedlingen kallade mig idiot rakt av. Jag antar att autism i barndom bara är ett vackrare ord för idiot.

Jag luskade i det då på egen hand och diagnosen Aspergers syndrom ges inte längre. Bakgrunden är att det är omöjligt att skilja på högfungerande autism och Asperger. Jag har dock inte alla källor aktuella längre.


Ja, det är precis det jag läst till mig också att i samband runt att DSM-5 släpptes 2013 eller lite efteråt så slutade man sätta Aspergers diagnos i andra länder eftersom man (forskning?) nu ser alla autismdiagnoser som en och samma, även om icd10 används kvar här i Sverige.

Däremot har jag sätt att andra fått autism nivå 1 enligt dsm och sedan asperger F84,5 som den officiella diagnosen i sina läkarintyg och journaler osv för typ max 1-2 år sedan, så därför är jag så osäker på vad som stämmer eller inte angående om allt sätts som endast F84,0 eller inte även om någon annan variant passar in bättre…

Hela grejen är kanske inte så viktig egentligen kring om det står F84,0 eller F84,5, men jag vet att jag kommer störa mig på det om jag skulle få F84 istället för F84,5 om utredningen nu visar att jag har autism.
TappS
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2023-04-11

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav Richard » 2023-04-12 15:14:49

Ignatius skrev:
Richard skrev:Jag har hört att man inte sätter den diagnosen längre, alltså F84.5, men att man fortfarande använder begreppet och diagnoskoden, om man är diagnosticerad före 2015, tror jag det var...


Det stämmer. Jag fick diagnos för snart fyra år sedan. Jag hade sökt för att jag misstänkte att jag hade Aspergers syndrom. Efter ett tjugo minuter långt samtal fick jag diagnosen autism i barndomen. Det kändes väldigt fel eftersom jag är 50+... Jag fick dock inte ställa några frågor. Antar att psykiatrikern och psykologen var utmattade efter vårt långa samtal.

Sedan började cirkusen... Vuxenhabiliteringen behandlade mig som idiot. Arbetsförmedlingen kallade mig idiot rakt av. Jag antar att autism i barndom bara är ett vackrare ord för idiot.

Jag luskade i det då på egen hand och diagnosen Aspergers syndrom ges inte längre. Bakgrunden är att det är omöjligt att skilja på högfungerande autism och Asperger. Jag har dock inte alla källor aktuella längre.

Det är p.g.a. sådant jag alltid sätter min telefon på inspelning vid kontakt med myndigheter och sjukvård. Hade t.ex. AF kallat mig idiot hade jag anmält det till dennes chef, o haft samtalet inspelat.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav Solblomma » 2023-04-12 15:46:17

Jag utreddes för fyra år sedan, på diagnosintyget står det F84.9 Autismspektrumstörning, ospecificerad.
Psykologen sa att jag fick den ospecificerade diagnosen pga "bristande barndomsanamnes", jag hade i princip inga minnen från min traumatiska barndom, och min mamma sa till psykologen att jag var helt normal på alla områden som barn(!).
Solblomma
 
Inlägg: 1238
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav slackern » 2023-04-12 15:56:32

Jag blev diagnostiserad med ASD nivå 1 enligt DSM-5 och AS enligt ICD-10 år 2017 tror jag det var, fast å andra sidan hade psykiatrin tjatat om autistiska drag/AS sedan 2008 när jag fick min ADD diagnos. Sonen blev diagnostiserad senare än jag och blev diagnostiserad med AS enligt DSM-IV och ICD-10.

Du kan nog vara glad att dom inte använder ICD-10 längre i Sverige vi har ju några här på forumet som har fått den här diagnosen och är väldigt missnöjda.

F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

https://www.socialstyrelsen.se/globalas ... ar-f84.pdf

Lite andra lustiga synonymer till AS själv skämtar jag friskt om det och är självironisk men jag fattar ju att folk som inte har lika gott självförtroende som jag blir kränkta.

Diagnoskriterier för Aspergers syndrom i ICD-10:
Kod: F84.5

Innefattar:
Autistisk psykopati
Schizoid störning i barndomen

https://www.autismforum.se/om-autism/di ... nguage:/sv
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav Richard » 2023-04-12 16:27:24

Jag stötte också på begreppet "autistisk psykopati" o tyckte det var "lite kul". Stötte på Hans Aspergers avhandling också; http://dok.slso.sll.se/Autismforum/om%2 ... r_2004.pdf o han benämnde det just "autistisk psykopati". Jag har dock inte läst igenom den ännu.

Barndomsschizofreni är också ett begrepp jag också stött på.

Jag har i.a.f. fått ett samvete sen när jag var liten, då kan jag ha agerat som en psykopat. Spände taggtråd över cykelbanan o orsakade andra "olyckor" o riktigt satt o njöt av när de andra barnen hämtades i ambulans... Varför gjorde jag så? Jo, jag tyckte bara det var kul!

Numera brukar folk benämna mig som bl.a. väldigt ärlig av mig. O det har jag lärt mig, det lönar sig sällan att ljuga. Sen har jag ju som sagt ett samvete, o jag hade ju inte börjat bygga fällor o sånt, även om det var lagligt. Visst, mitt atombygge var inte lagligt, men det visste jag inte, o det var för att jag är väldigt intresserad i ämnet, inte för att skada nån. Visserligen tycker jag det är spännande med farliga saker men jag vill inte skada någon längre.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav Ignatius » 2023-04-12 16:50:51

Richard skrev:Det är p.g.a. sådant jag alltid sätter min telefon på inspelning vid kontakt med myndigheter och sjukvård. Hade t.ex. AF kallat mig idiot hade jag anmält det till dennes chef, o haft samtalet inspelat.


Jo, i början funderade jag på sådant. Sedan insåg att det är bra att staten anställer sådana personer. Det urholkar förtroendet. Som hämnd har jag bestämt att jag ska betala så lite skatt som möjligt resten av livet.

Efter snart fyra år har jag fortfarande inte fått ställa några frågor om diagnosen. Tomtarna i psykvården hänvisar till varandra utom vuxenhabiliteringen som tyckte att jag "kan läsa på Internet." Därmed avskaffade de sig själva.

Ärligt talat upplever jag cirkusen runt diagnoser som humbug och kvacksalveri.
Ignatius
 
Inlägg: 425
Anslöt: 2019-05-05

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav Ignatius » 2023-04-12 16:58:19

Richard skrev:Jag har i.a.f. fått ett samvete sen när jag var liten, då kan jag ha agerat som en psykopat. Spände taggtråd över cykelbanan o orsakade andra "olyckor" o riktigt satt o njöt av när de andra barnen hämtades i ambulans... Varför gjorde jag så? Jo, jag tyckte bara det var kul!


Jag var åt det hållet också. När de andra barnen muppade omkring läste jag avancerad teknisk litteratur. Därefter gjorde jag krut, napalm och gödselbomber utifrån vad jag läst. Det small som f-n! Inga personskador men jag smällde av en flaggstång och en sommarstuga fick svåra skador. Jag var mer handgriplig mot andra barn och spöade konsekvent upp dem.
Två år i det militära fick mig att omvärdera min relation till explosiva varor. Jag tycker dock alltjämt att det är roligt att blanda till en gödselbomb då och då...
Ignatius
 
Inlägg: 425
Anslöt: 2019-05-05

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav Richard » 2023-04-12 17:07:30

Ignatius skrev:
Richard skrev:Det är p.g.a. sådant jag alltid sätter min telefon på inspelning vid kontakt med myndigheter och sjukvård. Hade t.ex. AF kallat mig idiot hade jag anmält det till dennes chef, o haft samtalet inspelat.


Jo, i början funderade jag på sådant. Sedan insåg att det är bra att staten anställer sådana personer. Det urholkar förtroendet. Som hämnd har jag bestämt att jag ska betala så lite skatt som möjligt resten av livet.

Efter snart fyra år har jag fortfarande inte fått ställa några frågor om diagnosen. Tomtarna i psykvården hänvisar till varandra utom vuxenhabiliteringen som tyckte att jag "kan läsa på Internet." Därmed avskaffade de sig själva.

Ärligt talat upplever jag cirkusen runt diagnoser som humbug och kvacksalveri.

Ja, betala skatt försöker man ju undvika (är skitförbannad för att det är moms på silver, men läste glädjande nog nyss att plastpåseskatten ska försvinna). Hade inte kryptovalutor varit så osäkra hade jag placerat mina pengar där o handlat med dom. Samtidigt är jag dock för att vi ska ha en fungerande välfärd och rättvisa, så visst, en del skatter är ju nödvändiga. Jag har ju själv fått hjälp via välfärdssystemet...

Men bli inte en sån här, rättshaverist ellel vad det kallas, med mål att kosta samhället så mycket pengar som möjligt. Dom har ju lite sämre rykte;
https://www.hemhyra.se/nyheter/datanord ... -pa-bevis/

Ignatius skrev:
Richard skrev:Jag har i.a.f. fått ett samvete sen när jag var liten, då kan jag ha agerat som en psykopat. Spände taggtråd över cykelbanan o orsakade andra "olyckor" o riktigt satt o njöt av när de andra barnen hämtades i ambulans... Varför gjorde jag så? Jo, jag tyckte bara det var kul!


Jag var åt det hållet också. När de andra barnen muppade omkring läste jag avancerad teknisk litteratur. Därefter gjorde jag krut, napalm och gödselbomber utifrån vad jag läst. Det small som f-n! Inga personskador men jag smällde av en flaggstång och en sommarstuga fick svåra skador. Jag var mer handgriplig mot andra barn och spöade konsekvent upp dem.
Två år i det militära fick mig att omvärdera min relation till explosiva varor. Jag tycker dock alltjämt att det är roligt att blanda till en gödselbomb då och då...

Ja, bomber är ju skitkul. Det byggde jag också mycket, men vi skadade bara postlådor...
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav Ignatius » 2023-04-12 18:06:21

Richard skrev:Ja, betala skatt försöker man ju undvika (är skitförbannad för att det är moms på silver, men läste glädjande nog nyss att plastpåseskatten ska försvinna). Hade inte kryptovalutor varit så osäkra hade jag placerat mina pengar där o handlat med dom. Samtidigt är jag dock för att vi ska ha en fungerande välfärd och rättvisa, så visst, en del skatter är ju nödvändiga. Jag har ju själv fått hjälp via välfärdssystemet...

Men bli inte en sån här, rättshaverist ellel vad det kallas, med mål att kosta samhället så mycket pengar som möjligt. Dom har ju lite sämre rykte;
https://www.hemhyra.se/nyheter/datanord ... -pa-bevis/


Nä, det är ingen risk att jag spårar ur. Det är samhället som spårat ur. Jag har ett annorlunda sätt att tjäna pengar och kan helt lagligt ta en stor del av min inkomst "svart". Det enda jag gjort är att intensifiera detta.
Jag har aldrig haft en krona i stöd från välfärdssystem (undantaget var i lumpen då soc. betalade hyra för en minimal etta. Hade inte staten i sin godhet utbildat mig till massmördare hade jag betalat den själv.). Jag har bara dåliga erfarenheter av myndigheter och "det allmänna" så jag har ställt mig utanför det mesta och vägrar ta emot något. Jag litar inte på den som försöker ge mig mina egna pengar. Sådana har alltid baktankar och kräver mer tillbaka. Jag är allergisk och har ett abnormalt stort behov av absolut frihet. Jag har alltid klarat mig bättre utanför alla system än innanför dem. Antar att det är en del av diagnosen...

Sedan är jag väl införstådd med att alla inte har det lika "lätt" som jag och är tvungna att ta emot pengar från systemen. Alla är olika och har olika förutsättningar.
Ignatius
 
Inlägg: 425
Anslöt: 2019-05-05

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav Alien » 2023-04-13 0:11:57

Paula Tilli skriver i sin blogg att de som förr fick AS-diagnos nu kan få diagnosen autism typ 1 el 2.

Det finns många myter som florerar kring den gamla diagnosen Aspergers syndrom. En vanlig sådan är att Aspergers syndrom skulle vara exakt samma som autism nivå 1 men det stämmer inte. Aspergers syndrom kan lika gärna vara det som kallas för autism nivå 2 i DSM V. Sedan finns det också de som fått en diagnos enligt DSM IV men inte uppfyller tillräckligt många kriterier enligt DSM V för att få en autismdiagnos i och med att den nya diagnosmanualen kräver att fler diagnoskriterier ska vara uppfyllda än vad som var fallet i DSM IV.
---
Svenny Kopp hade stannat kvar för att lyssna på min föreläsning, och när jag berättade att många aspergare som jag träffat har uppfattningen att asperger är samma som autism nivå 1 såg hon förvånad ut. Hon menade bestämt att det inte finns någon koppling mellan asperger och autism nivå 1 överhuvudtaget. Aspergers syndrom kunde lika gärna vara autism nivå 2 sa hon bestämt, dock inte nivå 3.
https://paulatilli.se/blogg/nej-asperge ... sm-niva-1/

Jag antar att autism typ 1 är de som behöver minst hjälp. Men de aspergare som tror att de skulle fått diagnosen autism typ 1 kan ju vara just sådana.

Högfungerande autist finns inte heller mer och den tycks ofta missförstås.

Själv blir jag rädd om någon kallar mig högfungerande för det indikerar att personen totalt missat att jag har omfattande svårigheter. Faktum är att någon med diagnosen Aspergers syndrom kan behöva väldigt mycket stöd och inte alls behöver vara lika högfungerande som du tror!

Högfungerande autist betyder helt enkelt en autist som inte är intellektuellt funktionsnedsatt, inte en som klarar sig helt på egen hand utan hjälp.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46224
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav nomemorytoday » 2023-04-13 9:20:34

Ignatius skrev:Nä, det är ingen risk att jag spårar ur. Det är samhället som spårat ur.

+1
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav Zima33 » 2023-04-15 12:13:06

slackern skrev:Jag blev diagnostiserad med ASD nivå 1 enligt DSM-5 och AS enligt ICD-10 år 2017 tror jag det var, fast å andra sidan hade psykiatrin tjatat om autistiska drag/AS sedan 2008 när jag fick min ADD diagnos. Sonen blev diagnostiserad senare än jag och blev diagnostiserad med AS enligt DSM-IV och ICD-10.

Du kan nog vara glad att dom inte använder ICD-10 längre i Sverige vi har ju några här på forumet som har fått den här diagnosen och är väldigt missnöjda.

F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

https://www.socialstyrelsen.se/globalas ... ar-f84.pdf

Lite andra lustiga synonymer till AS själv skämtar jag friskt om det och är självironisk men jag fattar ju att folk som inte har lika gott självförtroende som jag blir kränkta.

Diagnoskriterier för Aspergers syndrom i ICD-10:
Kod: F84.5

Innefattar:
Autistisk psykopati
Schizoid störning i barndomen

https://www.autismforum.se/om-autism/di ... nguage:/sv

ICD-10 används ju fortfarande. Den svenska översättningen av ICD-11 är inte klar och det engelska originalet är inte helt klart. Jag brukar gå in på engelska ICD-11 ibland och det finns diagnoser som saknar beskrivning så de jobbar nog fortfarande på den.

Autistisk psykopati och schizoid störning i barndomen är inte synonymer till Aspergers utan de som först upptäckte barn med liknande symtom valde att kalla det autistisk psykopati eller schizoid störning i barndomen.
Nu för tiden vet man mer om autism, psykopati och schizoid störning så man kan skilja på dem
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav Zima33 » 2023-04-15 12:20:34

TappS skrev:Ska utredas snart och undrar om det fortfarande går att få en asperger diagnos.

Som jag förstår det så använder psykologer osv DSM-V där allt numera heter ASD följt av nivå 1/2/3. Men i Sverige finns ICD-10 kvar än så länge där Aspergers och andra underkategorier till autism finns kvar. Och även om psykologerna här i Sverige använder DSM för att ställa diagnosen måste de ju uppge en diagnostisk kod från ICD-10 som används i läkarintyg osv.
Mest troligt får jag nog diagnosen ASD nivå 1. Den kan ju jämställas med i vardagligt tal ”högfungerade autism” och jag själv tycker att jag stämmer in mer på den stereotypiska asperger-personen än autism-person. Därav vill jag gärna ha den diagnosen om jag nu skulle ha autism.

I samband med att jag eventuellt får diagnosen asd (autism) nivå 1, kan jag då få diagnosen Aspergers (F84.5) i ICD-10 även fast alla källor man ser på internet säger att den inte ges ut i Sverige längre. Eller ger dom alla idag F84.0 (Autism i barndomen)?

Någon som nyligen blivit diagnostiserad och fått Aspergers (F84.5) eller någon annan som vet. Jätte tacksam för svar då jag går och tänker på detta. :)

Aspergers är samma som autism. Det som skiljer är att vid Aspergers har man haft normal eller tidig språkutveckling.
Asperger var väl för övrigt nazist och skickade patienter till medicinska experiment. Så det namnet kan vi väl slopa …
Fast den som först beskrev tillståndet var en neurolog som hette Suchareva, hon kallade det för schizoidi.

Så egentligen borde man kalla det Sucharevas syndrom …
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav Alien » 2023-04-15 14:55:50

Zima33 skrev:---
Asperger var väl för övrigt nazist och skickade patienter till medicinska experiment. Så det namnet kan vi väl slopa …


OT. Men det finns inga bevis för att Hans Asperger var nazist, han var inte ens med i NDSAP. Däremot samarbetade han med nazisterna. Men hela den frågan har redan debatterats i andra trådar, t ex denna:

stor-det-er-om-hans-asperger-var-nazist-t59592.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46224
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav slackern » 2023-04-15 16:49:01

Zima33 skrev:
slackern skrev:Jag blev diagnostiserad med ASD nivå 1 enligt DSM-5 och AS enligt ICD-10 år 2017 tror jag det var, fast å andra sidan hade psykiatrin tjatat om autistiska drag/AS sedan 2008 när jag fick min ADD diagnos. Sonen blev diagnostiserad senare än jag och blev diagnostiserad med AS enligt DSM-IV och ICD-10.

Du kan nog vara glad att dom inte använder ICD-10 längre i Sverige vi har ju några här på forumet som har fått den här diagnosen och är väldigt missnöjda.

F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

https://www.socialstyrelsen.se/globalas ... ar-f84.pdf

Lite andra lustiga synonymer till AS själv skämtar jag friskt om det och är självironisk men jag fattar ju att folk som inte har lika gott självförtroende som jag blir kränkta.

Diagnoskriterier för Aspergers syndrom i ICD-10:
Kod: F84.5

Innefattar:
Autistisk psykopati
Schizoid störning i barndomen

https://www.autismforum.se/om-autism/di ... nguage:/sv

ICD-10 används ju fortfarande. Den svenska översättningen av ICD-11 är inte klar och det engelska originalet är inte helt klart. Jag brukar gå in på engelska ICD-11 ibland och det finns diagnoser som saknar beskrivning så de jobbar nog fortfarande på den.

Autistisk psykopati och schizoid störning i barndomen är inte synonymer till Aspergers utan de som först upptäckte barn med liknande symtom valde att kalla det autistisk psykopati eller schizoid störning i barndomen.
Nu för tiden vet man mer om autism, psykopati och schizoid störning så man kan skilja på dem


Jag ber om ursäkt att jag skrev lite slarvigt självfallet används ICD-10 fortfarande i Sverige i och med att det är en EU-lag.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan man fortfarande få asperger diagnos?

Inläggav Liljan » 2023-11-17 12:19:26

Vildsvin skrev:Om du får en diagnos i DSM eller inte beror på vilken utredningsenhet du tillhör. Jag fick inte detta, men det var för 8 år sedan så det är möjligt att de gör det nu.

Som du säger är det ICD 10 som gäller i alla läkarintyg så om du uppfyller kriterierna kan du ärligt säga att du har F84.5 (Aspergers). En eller flera ICD-koder kommer också att rapporteras in till Socialstyrelsens anonyma statistik över sjukdomar och funktionsnedsättningar när utredningen är färdig.

Du kommer knappast att få diagnosen F84.0 för då hade du haft så allvarliga problem att det upptäckts i barndomen (eftersom du skriver bra svenska utgår jag från att du inte är uppvuxen i ett U-land med obefintlig barnpsykiatri), och dessutom är sådana personer oftast i för dåligt skick för att kunna skriva på detta forum.

Du bör säga till utredarna och framtida vårdpersonal när ICD 11 har införts att du föredrar beteckningen Aspergers.

Det enda som skiljer Asperger (F84,5) från autism (F84) är när man började prata som vuxen finns det inga skillnader det är därför Aspergerdiagnosen togs bort.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in