Signalsubstanser dopamin med mera?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2023-04-09 10:26:31

Är det hypofysen som producerar detta ämne och signalerar till sköldkörteln.? :o :-)063 :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%B6ldk%C3%B6rtel

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%B6l ... hyroid.jpg
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2023-04-09 10:39:26

reglerar sköldkörtelhormon som hypofysen till körteln i strupen så att ämnesomsättningen och fettförbränningen
blir högre :o :-)063 :?:

vad är sköldkörtelhormon och vad gör det med kroppen :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2023-04-09 10:51:43

sköldkörtelhormon

vad händer med kroppen om man har brist på detta ämne då.? :o :-)063 :-)063 :?:
påverkar det ämnesomsättningen och blir man tjockare då och får mera fett på kroppen :o :-)063 :?:


någon som vill förklara närmare :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2023-04-09 14:52:51

jag minns att när lämnade blod prov för testosterone så så jag att följande ämnen stod på pappret :o :-)063 :?:

Huvuddelen av det T4 och T3 som utsöndras från sköldkörteln

T3 är mycket mer aktivt än T4,
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2023-04-09 18:17:08

hittade mera här :-)049 :D :-)Happy

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyreoideahormoner

Tyreoideahormoner reglerar ämnesomsättningen genom att de binder till sina receptorer i celler ute i kroppen. Höga värden tyreoideahormoner medför hög ämnesomsättning, och låga värden låg ämnesomsättning.
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2023-04-09 18:34:05

någon som vill berätta lite om Tyreoideahormoner :o :-)063 :?:
berätta lite mera för mig :o :-)063 :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyreoideahormoner
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2023-04-09 18:45:19

Är det så att om har man mycket av sköldkörtel hormon = hög ämnesomsättning

har man lite sköldkörtelhormon så har man låg ämnesomsättning.?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyreoideahormoner

stämmer detta :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2023-04-10 10:04:51

någon som vet om man kollar upp Tyreoideahormoner vid varje blod prov :o :-)063 :?:

är det standard att kolla dessa nivåer också :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Micke » 2023-04-10 16:33:58

manne skrev:någon som vet om man kollar upp Tyreoideahormoner vid varje blod prov :o :-)063 :?:

är det standard att kolla dessa nivåer också :o :-)063 :?:


Nej, vanligtvis kollar man inte upp tyreoideahormoner vid varje blodprov om det inte finns ett specifikt medicinskt behov. Tyreoideahormonerna T3 och T4 är hormoner som produceras av sköldkörteln och påverkar många olika funktioner i kroppen, inklusive ämnesomsättningen. Om en person har symptom som tyder på problem med sköldkörteln, såsom trötthet, viktökning eller hjärtklappning, kan läkaren beställa ett blodprov för att mäta nivåerna av tyreoideahormonerna och få en bild av hur sköldkörteln fungerar. Men om det inte finns några symptom eller medicinska indikationer för att testa tyreoideahormoner, så kommer man inte att rutinmässigt mäta dessa hormoner vid varje blodprov.

(Källa: ChatGPT)
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2023-04-10 18:36:24

Micke skrev:
manne skrev:någon som vet om man kollar upp Tyreoideahormoner vid varje blod prov :o :-)063 :?:

är det standard att kolla dessa nivåer också :o :-)063 :?:


Nej, vanligtvis kollar man inte upp tyreoideahormoner vid varje blodprov om det inte finns ett specifikt medicinskt behov. Tyreoideahormonerna T3 och T4 är hormoner som produceras av sköldkörteln och påverkar många olika funktioner i kroppen, inklusive ämnesomsättningen. Om en person har symptom som tyder på problem med sköldkörteln, såsom trötthet, viktökning eller hjärtklappning, kan läkaren beställa ett blodprov för att mäta nivåerna av tyreoideahormonerna och få en bild av hur sköldkörteln fungerar. Men om det inte finns några symptom eller medicinska indikationer för att testa tyreoideahormoner, så kommer man inte att rutinmässigt mäta dessa hormoner vid varje blodprov.

(Källa: ChatGPT)


tack för svaret :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2023-04-10 18:41:45

Micke skrev:T3 och T4


När man gör ett testosterone test så kollar de väl också T3 och T4 :o :-)063 :?:

jag minns att jag såg dessa bokstäver blod provet :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Micke » 2023-04-10 21:52:32

manne skrev:
Micke skrev:T3 och T4


När man gör ett testosterone test så kollar de väl också T3 och T4 :o :-)063 :?:

jag minns att jag såg dessa bokstäver blod provet :o :-)063 :?:


Normalt sett gör man inte det vad jag förstår. Men i ditt fall kanske man gjorde det.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2023-04-10 22:01:20

Micke skrev:
manne skrev:
Micke skrev:T3 och T4


När man gör ett testosterone test så kollar de väl också T3 och T4 :o :-)063 :?:

jag minns att jag såg dessa bokstäver blod provet :o :-)063 :?:


Normalt sett gör man inte det vad jag förstår. Men i ditt fall kanske man gjorde det.


Kan man mäta tillväxthormonet också i kroppen :o :-)063 :?:

alltså tillväxthormon nivån :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2023-04-10 22:25:34

Micke skrev:
manne skrev:
Micke skrev:T3 och T4


När man gör ett testosterone test så kollar de väl också T3 och T4 :o :-)063 :?:

jag minns att jag såg dessa bokstäver blod provet :o :-)063 :?:


Normalt sett gör man inte det vad jag förstår. Men i ditt fall kanske man gjorde det.


vad gör tillväxthormon med kroppen då när man är färdig vuxen :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Alien » 2023-04-10 22:52:23

manne skrev:någon som vet om man kollar upp Tyreoideahormoner vid varje blod prov :o :-)063 :?:

är det standard att kolla dessa nivåer också :o :-)063 :?:


Tror du att du lider av för hypotyreos, dvs för låg ämnesomsättning?
Vid hypotyreos bildas för lite hormoner. Det kan ge många olika symtom, till exempel att du blir trött och frusen. Hypotyreos är vanligt och många har sjukdomen hela livet. Det finns bra behandling mot hypotyreos.

Hypotyreos innebär att du har brist på sköldkörtelhormon. Motsatsen är hypertyreos, det är när du har för mycket sköldkörtelhormon.
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/h ... koldkortel

I så fall borde du kontakta vårdcentralen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Micke » 2023-04-10 22:54:37

manne skrev:Kan man mäta tillväxthormonet också i kroppen :o :-)063 :?:

alltså tillväxthormon nivån :o :-)063 :?:


Ja, man kan mäta tillväxthormonet (som också kallas somatotropin) i kroppen med hjälp av blodprov. Mängden tillväxthormon i blodet varierar under dygnet och är som högst på natten under djupsömn. En läkare kan beställa ett sådant test för att undersöka om en person har en brist eller överskott av tillväxthormon, vilket kan orsaka olika hälsoproblem.

(Källa: ChatGPT)
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2023-04-10 22:57:43

Micke skrev:
manne skrev:Kan man mäta tillväxthormonet också i kroppen :o :-)063 :?:

alltså tillväxthormon nivån :o :-)063 :?:


Ja, man kan mäta tillväxthormonet (som också kallas somatotropin) i kroppen med hjälp av blodprov. Mängden tillväxthormon i blodet varierar under dygnet och är som högst på natten under djupsömn. En läkare kan beställa ett sådant test för att undersöka om en person har en brist eller överskott av tillväxthormon, vilket kan orsaka olika hälsoproblem.

(Källa: ChatGPT)


men vad i princip gör tillväxthormon med kroppen vilka egenskaper har detta ämne :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Micke » 2023-04-11 7:00:18

manne skrev:
men vad i princip gör tillväxthormon med kroppen vilka egenskaper har detta ämne :o :-)063 :?:


Tillväxthormon produceras av hypofysen i hjärnan. Det spelar en viktig roll i tillväxten och utvecklingen av kroppen, särskilt under barndomen och tonåren. Tillväxthormon stimulerar till exempel tillväxten av ben och muskler, ökar ämnesomsättningen, minskar kroppsfettet och stärker immunsystemet.

Överskott av tillväxthormon kan leda till överväxt av skelett och organ, såsom gigantism eller akromegali, medan brist på tillväxthormon kan leda till tillväxthämning och andra hälsoproblem. Därför är det viktigt att ha rätt nivå av tillväxthormon i kroppen.

(Källa: ChatGPT)
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2023-04-11 16:38:15

Micke skrev:
manne skrev:
men vad i princip gör tillväxthormon med kroppen vilka egenskaper har detta ämne :o :-)063 :?:


Tillväxthormon produceras av hypofysen i hjärnan. Det spelar en viktig roll i tillväxten och utvecklingen av kroppen, särskilt under barndomen och tonåren. Tillväxthormon stimulerar till exempel tillväxten av ben och muskler, ökar ämnesomsättningen, minskar kroppsfettet och stärker immunsystemet.

Överskott av tillväxthormon kan leda till överväxt av skelett och organ, såsom gigantism eller akromegali, medan brist på tillväxthormon kan leda till tillväxthämning och andra hälsoproblem. Därför är det viktigt att ha rätt nivå av tillväxthormon i kroppen.

(Källa: ChatGPT)


vill du söka åt mig följande :o :-)063 :?:

så skulle jag bli glad :-)049 :-)Happy

DHT

Dihydrotestosteron

Och testosterone. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Micke » 2023-04-11 23:08:49

manne skrev:
vill du söka åt mig följande :o :-)063 :?:

så skulle jag bli glad :-)049 :-)Happy

DHT

Dihydrotestosteron

Och testosterone. :o :-)063 :?:


Varför googlar du inte själv på dessa? Men om du har en specifik fråga så kan jag låta chattboten ChatGPT svara på den. Notera dock att man inte kan lita på dess svar till 100 procent, men det kan man ju inte heller med t ex Wikipedia.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Vildsvin » 2023-04-11 23:44:23

manne skrev:vad gör tillväxthormon med kroppen då när man är färdig vuxen :o :-)063 :?:

Kroppen slits ju och byggs upp hela livet så det som händer om man har lågt tillväxthormon som vuxen är att skador repareras långsammare än normalt för åldern. Alltså benskörhet och muskelförtvining.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2023-04-12 10:13:08

Micke skrev:
manne skrev:
vill du söka åt mig följande :o :-)063 :?:

så skulle jag bli glad :-)049 :-)Happy

DHT

Dihydrotestosteron

Och testosterone. :o :-)063 :?:


Varför googlar du inte själv på dessa? Men om du har en specifik fråga så kan jag låta chattboten ChatGPT svara på den. Notera dock att man inte kan lita på dess svar till 100 procent, men det kan man ju inte heller med t ex Wikipedia.


Vill du hjälpa mig att söka på HCG.?
jag undrar om man kan reparera skadad testosterone produktion med HCG.? :o :-)063 :?:

Humant koriongonadotropin
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Micke » 2023-04-13 21:30:51

manne skrev:
Vill du hjälpa mig att söka på HCG.?
jag undrar om man kan reparera skadad testosterone produktion med HCG.? :o :-)063 :?:

Humant koriongonadotropin


Såhär svarar ChatGPT på din fråga:

Ja, HCG (Human Chorionic Gonadotropin) kan användas för att öka testosteronproduktionen hos män som lider av hypogonadism, en störning som innebär att testiklarna inte producerar tillräckligt med testosteron.

HCG fungerar genom att stimulera testiklarna att producera testosteron och öka spermatogenesen. Det kan vara ett effektivt behandlingsalternativ för män med hypogonadism som vill öka sin testosteronnivå och förbättra fertiliteten.

Det är viktigt att notera att användning av HCG för att öka testosteronproduktionen bör övervakas av en läkare och endast användas under medicinsk övervakning. Dessutom kan användning av HCG ha biverkningar och kontraindikationer, så det är viktigt att du rådfrågar en läkare innan du tar det.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2023-04-13 21:43:12

Micke skrev:
manne skrev:
Vill du hjälpa mig att söka på HCG.?
jag undrar om man kan reparera skadad testosterone produktion med HCG.? :o :-)063 :?:

Humant koriongonadotropin


Såhär svarar ChatGPT på din fråga:

Ja, HCG (Human Chorionic Gonadotropin) kan användas för att öka testosteronproduktionen hos män som lider av hypogonadism, en störning som innebär att testiklarna inte producerar tillräckligt med testosteron.

HCG fungerar genom att stimulera testiklarna att producera testosteron och öka spermatogenesen. Det kan vara ett effektivt behandlingsalternativ för män med hypogonadism som vill öka sin testosteronnivå och förbättra fertiliteten.

Det är viktigt att notera att användning av HCG för att öka testosteronproduktionen bör övervakas av en läkare och endast användas under medicinsk övervakning. Dessutom kan användning av HCG ha biverkningar och kontraindikationer, så det är viktigt att du rådfrågar en läkare innan du tar det.


jag har kollat i dag med min faster som är sjuksköterska och min förlorade testosterone produktion går inte att reparera med hcg :cry: :cry:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in