Särbo-förhållanden bra för ASD?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Särbo-förhållanden bra för ASD?

Inläggav rosengull » 2023-04-02 23:31:30

Hej!

Är nyfiken om fler med ASD tänker som jag gällande det här med särbo-förhållanden. Själv kan jag i mitt funderande pendla mellan att tänka att ”jag vill ha en partner som blir min bästa vän och som jag kan dela livet, intressen, utflykter m.m. med” och att tänka ”jag vill inte flytta till annan stad/kompromissa om inredning/dela sovrum hela tiden m.m. så jag förblir nog singel för att jag inte passar i en parrelation”.

Och därför har jag börjat att tänka på det här med särbo. Att om jag träffar någon jag gillar i framtiden om dejting nu blir aktuellt då, så hade särbo varit en bra kompromiss mellan att få tid att inte behöva vara på topp för sin partners skull och att ändå ha någon mer i livet som är viktig för en.

Jag tänker att fler aspergare än jag själv, väl kan ha svårt att anpassa sig efter andra och också hade föredragit särbo-förhållande? Eller tycker ni här att man ska bo ihop, om man tycker om varandra seriöst? Hade ni dejtat någon seriöst, om ni visste att hon eller han, inte skulle vilja flytta ihop? Hur ser ni på att ha barn i ett särbo-förhållande? Läste också på Google att fler kvinnor än män generellt vill vara just särbo. Skulle gärna få läsa om andra med ASD, om deras tankar eller erfarenheter.

Ha det bra!
rosengull
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2021-07-12

Särbo-förhållanden bra för ASD?

Inläggav Alien » 2023-04-03 0:24:44

Jag tycker särbo-förhållanden låter perfekt om bägge har AS och om man inte har några barn. Båda kan ha ett stort behov av ensamhet. Men har man små barn vill man ha tillgång till hjälp från sin partner så mycket som möjligt. Det är också bäst för barnen att vara nära bägge sina föräldrar hela tidem.

Har ena (el bägge) barn sedan tidigare tror jag också särboskap kan vara bra. Det är inte lätt att vara styvfar och ännu svårare att vara styvmor.

Men annars tror jag att en NT-partner helst vill flytta ihop. Det blir ju också billigare om två bor ihop än om man har varsin lägenhe
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Särbo-förhållanden bra för ASD?

Inläggav Alyana » 2023-04-03 7:57:49

Jag har en man och vi har varsitt hem i olika städer.
Han är som mig i mycket men ändå är vi ju olika.
Jag har äldre barn och det här fungerar bäst.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Särbo-förhållanden bra för ASD?

Inläggav Paladinen » 2023-04-03 8:21:04

Jag har alltid förundrats över hur vissa aspisar kan ha samboförhållande över huvudtaget.

Många aspisar klarar ju inte ens av att ha vanliga vänskapsrelationer där man träffar och umgås med vänner en gång i veckan , hur klarar dessa aspisar av att bo 24/7 365 dagar om året i samma hushåll som en annan person.


För att svara på frågan så ja särbo är bra

jag upplever det mycket bättre att bo särbo för när det blir för intensivt så kan jag gå hem till mig där jag får lov att ha min vardag och mina rutiner och inte behöver anpassa mig till nån annan människa. Bor man inte ihop tröttnar man heller inte på varandra lika fort , när man är särbos så träffas man på helgen och har roligt och mysigt ihop och man slipper se sin partners gråa trista vardag och man ser heller inte alla små egenheter som man kan börja störa sig på tex att hen inte fäller ned toalocket eller att hen inte skruvar på korken på tandkrämen eller att hen slänger smutsiga strumpor på golvet eller lämnar smörkniven i kylen osv.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Särbo-förhållanden bra för ASD?

Inläggav Richard » 2023-04-03 11:59:04

Jag har bott ihop med en flickvän i ca 2 veckor, när hon höll på att flytta. Det gick mig på nerverna, inte för att hon var dum eller ful naturligtvis, men jag måste ha min ensamtid större delen av dagen.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Särbo-förhållanden bra för ASD?

Inläggav slackern » 2023-04-03 17:10:55

Jag har AS/ASD och har varit sambo 2 gånger i mitt liv och kan ju säga att det inte har fungerat i längden, så skulle jag träffa någon i framtiden och tycke uppstår så skulle jag personligen satsa på ett särboförhållande.

Har en vuxen son i dagsläget som jag fick tillsammans med min sista sambo men det sprack strax innan han fyllde ett år så han har vuxit upp och pendlat mellan mig och sin mamma, vi bägge bor i Stockholm så i dagsläget tror jag det är runt 6 km fågelvägen mellan oss, men han började inte pendla själv mellan oss först han började i 4:an.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Särbo-förhållanden bra för ASD?

Inläggav rasta » 2023-07-19 22:48:49

jag har testat En gång, under 8 år, att bo ihop med en normal person. och jag kommer ångra det i resten av mitt liv! det enda positiva var att jag fick en dotter ur det hela. men det blev ingen familj, utan vi separerade ganska kvickt. vanligt folk är tyvärr ej logiska, och jag lever efter logik enbart :p
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in