Nyord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nyord

Inläggav Alien » 2022-06-28 20:21:06

Få se vilka som lever vidare. Här nyorden från 2020:

Becknarväska – liten mag- eller midjeväska

Bolundare – komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver bygglov

Boomer – person i medelåldern eller äldre

Cancelkultur – aktivism som syftar till att personer med kontroversiella åsikter ska berövas sina plattformar för att föra ut dessa åsikter

Cirkulent – person som ägnar sig åt hållbar konsumtion

Cli-fi – konstnärlig genre som behandlar klimatfrågor

Coronaanpassa – vidta förebyggande åtgärder för att minimera spridning av det nya coronaviruset

Coronahälsning – hälsningsgest som uppkommit under coronapandemin

Covid-19 – infektionssjukdom som orsakas av sars-cov-2

Förnedringsrån – personrån där offret utsätts för särskilt kränkande behandling

Hobbyepidemiolog – person som utan expertkunskaper i epidemiologi tvärsäkert uttalar sig om coronapandemin

Hungerpandemi – svält orsakad av coronapandemins konsekvenser

Hälsolitteracitet – förmåga att förstå hälsoinformation

Immunitetspass – intyg som visar att en person är immun mot coronaviruset och därför ges möjlighet att exempelvis resa eller besöka vissa platser

Infodemi – global spridning av skadliga rykten

Intimitetskoordinator – person som arbetar inom film, tv och teater med att sexscener ska kännas trygga för skådespelarna

Kamikazetips – förutsägelse om utgången i en tävling, match eller idrottsserie som görs när förutsättningarna är helt eller delvis okända

Kanskeman – man som inte vill engagera sig fullt ut i ett förhållande

Kemsex – sex i kombination med användning av narkotika för att förhöja den sexuella upplevelsen

Klustersmitta – spridning av virus bland personer i en avgränsad grupp

Krympflation – minskning av innehållet i förpackning utan motsvarande prisminskning

Lesserwisser – person som är mindre vetande men som trots detta förklarar ett fenomen för någon som vet mer

Lockdown – restriktioner som begränsar rörelsefriheten i ett samhälle och möjligheten att använda olika samhällsfunktioner

Mjuta – stänga av mikrofon eller ljud

Novent – julförberedelser och adventsliknande firande i november

Platta till kurvan – hålla smittspridningstakten på en jämn nivå

R-tal – genomsnittligt tal som visar hur många personer som smittas av en redan smittad person

Simp – person som genom smicker försöker väcka en annan persons romantiska eller sexuella intresse

Självkarantän – isolering i hemmet eller på annan plats när en person har eller kan ha smittats alternativt vill undvika risken att smittas av coronaviruset

Social distansering – det att hålla fysiskt avstånd och att ta hänsyn till riskerna för smittspridning i sitt sociala umgänge

Statyprotest – manifestation som ifrågasätter förekomsten av statyer föreställande personer som anklagas för att ha underblåst eller utövat förtryck

Superspridare – person som sprider en sjukdom till ett stort antal personer

Turistkorridor – överenskommelse som möjliggör semesterresor mellan länder där smittspridningen är på låga nivåer

Tvåmetersregeln – rekommendation eller bestämmelse om att hålla två meters avstånd mellan personer som inte tillhör samma sällskap

Underturism – situation där besökarna är för få för att turistberoende orter ska klara sig ekonomiskt

Vårdskuld – uppsamlat behov av sjukvård som uppstår när vissa åtgärder skjuts upp till förmån för åtgärder som är mer akuta

Växtblindhet – avsaknad av förståelse för växters betydelse för livet på jorden

Zombiebrand – eldsvåda som övervintrar under snötäcke och blossar upp till våren

Zoombombning – intrång av objuden deltagare i möte som hålls genom videomötestjänsten Zoom

Källa: Språkrådet

Se även https://www.isof.se/download/18.1e43099 ... 202020.pdf

Andra trådar om nyord:
nyord-som-har-overlevt-fran-ar-2000-till-2014-t50598.html
test-nyord-2017-t52566.html

Edit: Lade till en länk.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nyord

Inläggav Dagobert » 2022-06-28 20:53:56

Hobbyepidemiolog – person som utan expertkunskaper i epidemiologi tvärsäkert uttalar sig om coronapandemin

Så fånigt, räcker det inte med hopskrivning av orden hobby och epidemiolog, måste det vara ett eget ord?

Hungerpandemi – svält orsakad av coronapandemins konsekvenser

Skulle det inte heta pandemihunger?

Hälsolitteracitet – förmåga att förstå hälsoinformation

Ska förmåga att förstå varje annan sorts information också få ett eget ord?

Platta till kurvan – hålla smittspridningstakten på en jämn nivå

Det är ett allmänt uttryck, inte ett ord. Ska man inte kunna säga "platta till kurvan" om andra saker nu?

Social distansering – det att hålla fysiskt avstånd och att ta hänsyn till riskerna för smittspridning i sitt sociala umgänge

Det är två ord.

Växtblindhet – avsaknad av förståelse för växters betydelse för livet på jorden

Så dumt. Vattenblindhet – avsaknad av förståelse för vattnets betydelse för livet på jorden?
Luftblindhet – avsaknad av förståelse för luftens betydelse för livet på jorden?
Osv.
Dagobert
 
Inlägg: 14131
Anslöt: 2010-11-30

Nyord

Inläggav Alien » 2022-06-28 22:48:44

Flera ord som jag inte sett förr.

Men två ord som jag kände behövdes:

Lesserwisser, alltså en besserwisser som verkligen inte vet bäst. Lika tvärsäker som okunnig.

Kanskeman, en man som på frågan "är vi ihop nu" svarar "måste vi sätta ett ord på vad vi har, vi får se vart det leder" alt. "jag är inte redo för ett förhållande än". Det verkar vara vanligt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nyord

Inläggav nomemorytoday » 2022-06-29 12:31:21

Gick det att utröna från den skriften, huruvida,"kanskeman[nen]" får (egen) koppeluppsättning?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Nyord

Inläggav Alien » 2022-12-29 2:24:53

Några nyord för år 2022:

- Autokratisering: Demokratier ersätts med autokratier. Exempel jag tänker på: Ryssland, Turkiet, Ungern, Indien, Polen
- Avkarbonisering: Avveckling av fossila bränslen
- Barbiecore: Estetik inspirerad av barbiedockor (tänk illrosa)
- Brösta: Ta på sig en svår uppgift.
(Det finns ju "brösta sig" som betyder stoltsera, yvas. Det finns också slanguttrycket "brösta en fyra för att bli en 100-gubbe")
- Epadunk: högljudd musik från epa-traktorer
- Hungersten: Sten som vanligvis ligger under vattenytan men blir synlig vid svår torka. På stenen kan det stå en gammal inristning, t ex "Om du ser mig gråt". Användes under den svåra torkan i somras.
- Kamikazedrönare: Obemanad flygfarkost lastad med sprängämnen
- Returmissbrukare: Personer som regelbundet beställer varor från nätet och sedan returnerar dem
- SMR: Småskaliga modulär reaktor.
- Sporttvätt: Användning av idrott för att reparera sitt anseende (aktuellt exempel Qatar)
- Spökflyg: Flygplan utan passagerare, som flygs bara för att flygbolaget ska få behålla sina flygtider
- Väntesorg: Sorg inför väntat frånfälle av anhörig

Här är hela listan: https://www.isof.se/lar-dig-mer/kunskap ... istan-2022
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nyord

Inläggav Alien » 2023-01-01 16:30:48

Ett ord slagit igenom under 2022 i den engelska världen är gaslighting. På svengelska "gaslightar" man någon. Helt nytt är inte ordet, jag har för mig att jag läst det även före 2022. Men nu har fler börjat googla ordet, alltså har det blivit mer använt.

Aftonbladet 28 NOVEMBER 2022 skrev:Merriam-Webster, som är känt för sina ordböcker, meddelar att ”gaslighting” är årets ord.
---
Vanligtvis brukar en enskild händelse göra att sökningar på ett särskilt ord skjuter i höjden. Så är dock inte fallet med gaslighting som de senaste fyra året har letat sig in i det engelska språket och blivit allt mer frekvent i språkbruket.

Gaslighting betyder att manipulera, vilseleda eller bedra någon till den grad att personen ifrågasätter sina egna tankar och minnen och sin verklighetsuppfattning, vilket leder till förvirring, förlorad självkänsla och psykisk instabilitet. Ordet används i flera olika sammanhang, men har sin hemvist i destruktiva relationer.
---
Rollen i ”Gaslight” gav Bergman hennes första Oscar.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... n-koppling

Det kommer alltså från den amerikanska filmen Gasljus (1944). Paula Alquist (Ingrid Bergman) gifter sig efter en kort romans med Gregory Anton (Charles Boyer). De bosätter sig i London i hennes hus som hon ärvt av sin mördade faster. Fasterns möbler flyttas till vinden. Paula märker att gasljuset flämtar och försvinner ibland. Hon hör också ljud från vindern. Inget av detta händer när hennes man är hemma. Han påstår att hon inbillar sig och att hon är psykiskt labil. Snart tror hon det själv.

Spoiler: visa
Min dotter hade hört arbetskamraterna använda ordet och fattade inte vad de menade. Måste vara ett engelskt ord hon inte lärt sig, tänkte hon. Hon trodde det kunde betyder "provocera". Jag tröstade henne med att det var ett nyligen populärt ord. Hon hade inte sett filmen Gasljus, men det hade jag, därför förstod jag betydelsen utan att behöva slå upp det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nyord

Inläggav nomemorytoday » 2023-01-01 17:13:29

Alien skrev:- Väntesorg: Sorg inför väntat frånfälle av anhörig

Tar den
<3
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Nyord

Inläggav Vildsvin » 2023-01-01 17:33:11

Alien skrev:Det kommer alltså från den amerikanska filmen Gasljus (1944).


Som är en remake av en brittisk film från 1940 som baseras på en brittisk teaterpjäs från 1938.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gaslight_(1940_film%29

https://en.wikipedia.org/wiki/Gas_Light
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Nyord

Inläggav Någon » 2023-01-02 18:59:19

nomemorytoday skrev:
Alien skrev:- Väntesorg: Sorg inför väntat frånfälle av anhörig

Tar den
<3

Ja det ordet är verkligen ett som behövs, nästan konstigt att det inte funnits tidigare.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Nyord

Inläggav Alien » 2023-02-02 19:00:21

Hur många av nyorden finns kvar när det gått några år? Exempel från år 2016:

Blåljuspersonal
Attacker mot blåljuspersonal ska ju straffas extra mycket. Men ordet blåljussabotage är vanligare.

Dylanman
En man som beundrar Bob Dylan och tycker att han förstår honom säkert väl. Det var ju år 2016 som Dylan fick nobelpriset så då var det aktuellt med både Dylan ochh Dylanman.

Fomo
Oro för att gå miste om något kul el intressant (fear of missing out). Ja, det ordet är fortfarande aktuellt. Motsatsen är yomo (joy of missing out), men det har jag aldrig stött på.

Frågestrejka
Det handlar om att kvinnor ska sluta att ställa frågor till män, eftersom de ställer så få frågor till kvinnor. Men avstannar inte konversationen helt då? Kvinnor är intresserade av att få veta mer om männen, medan män nöjer sig med att titta på kvinnor, eller?

Ghosta
Göra slut genom att bara upphöra att höra av sig och inte svara på sms el svara i telefon. Ja, beteendet förekommer fortfarande och därför ordet också.

Kroppsaktivism
Motverka begränsande skönhetsideal, t ex visa upp sig i bikini fast man är överviktig. Fortfarande aktuellt.

Pappafeminist
Män som blir feminister efter att ha fått en dotter. Företeelsen finns nog kvar man jag har inte läst så mycket om det.

Trumpifiering
Förändring av den politiska debatten, man säger sådant som får uppmärksamhet utan att bry sig om fakta el konsekvenser.
Nu är ju Trump inte president längre men ställer han upp i nästa presidentval blir ordet aktuellt igen

Mukbang
Internetsändning där någon samtidigt äter och pratar med sin publik. Aldrig sett el hört ordet, det slog inte igenom.

Skamma
Får någon att skämmas. Det låter ofta som att det är fel att "skamma" någon. Men ibland är det helt rätt, de borde skämmas, tycker jag. Från engelskans shame förstås.

Filterbubbla
individanpassat innehållsurval på internet som filtreras fram automatiskt utifrån exempelvis sökmotorernas registrering av individens tidigare sökningar
Fortfarande aktuellt

Hela listan från 2016 och andra år: https://www.isof.se/stod-och-sprakrad/s ... ordslistor
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nyord

Inläggav Alien » 2023-04-02 14:21:42

Ett ord som kom in i SAOL år 2015 (men som då använts i över tio år) är fortfarande kvar: Offerkofta

offerkofta-t19521.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nyord

Inläggav Richard » 2023-04-03 5:11:56

Ett ord som jag sett skrivits mer o mer, möjligen mest på Flashback, är "cringe". Vad jag förstått betyder det ungefär pinsamt.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Nyord

Inläggav Alien » 2023-04-03 11:22:04

Problemet är att cringe är såväl verb som substantiv och adjektiv. "Jag cringeade när jag såg det"? Ordet passar inte in i svenska språket varken i utttal el i grammatik. På svenska brukar man ibland säga/skriva "skämskudde" när man ser något pinsamt på teve. Jag skulle hellre säga "jag skämdes å hens vägnar när jag såg det".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nyord

Inläggav Vildsvin » 2023-04-03 16:33:16

Alien skrev:Mukbang
Internetsändning där någon samtidigt äter och pratar med sin publik. Aldrig sett el hört ordet, det slog inte igenom.

Skamma
Får någon att skämmas. Det låter ofta som att det är fel att "skamma" någon. Men ibland är det helt rätt, de borde skämmas, tycker jag. Från engelskans shame förstås.


Mukbang är ett typiskt östasiatiskt fenomen. Inte sett några västerlänningar som håller på med ätvideos såvida det inte är en grupp av personer som tävlar om vem som vågar äta något obehagligt. Men det är ju ett helt annat syfte. Mukbang handlar om att många unga i Sydkorea och Japan är ensamma och vill ha någon att äta med.

”Skamma” användes bland annat av Vilhelm Moberg i ”Rid inatt” (1941) för att beskriva en bödel: ” Skammen var hans husbondes, där han var tvångshållen i tjänst. Människorna skammade sig själva och sin egen rättvisa, när de skydde honom.”

Det är ganska lätt att bilda ett sådant uttryck spontant så det har säkert hänt många gånger innan det synts i ordstatistiken.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Nyord

Inläggav Richard » 2023-04-03 18:52:50

Var tvungen att googla "mukbang"; https://sv.wikipedia.org/wiki/Mukbang Nja, jag äter nog helst ifred...
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Språket



Logga in