Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav Jossie94 » 2022-12-28 19:24:17

Jag skulle hämta ut ett paket via postpaket och det var många som bara kunde öppna luckorna och hämta sina paket. Mitt problem var att jag inte fick upp bluetooth delningen så jag kom inte vidare utan det fastnade där. Man skulle alltså få upp den där bluetooth delningen via appen men jag kunde bara slå på bluetooth som vanligt dvs trycka på bluetooth symbolen eller gå in via inställningar.

Någon som vet hur man kan lösa detta? Är det någon inställning som jag måste ändra? Eller är det fel på själva appen? Tänkte om detta skulle hända fler gånger. Ja vi ringde till kundtjänst men de var stängt och jag tänkte om det var någon här som haft samma /liknande problem med just att hämta paket via postboxar.

Nu löste det sig genom att vi helt enkelt fick byta skåp eftersom det inte gick att öppna via appen och den där bluetooth delningen som aldrig kom upp eller som inte ens fanns med som alternativ.

Moderator: Rubriken förtydligad.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Problem med min mobil

Inläggav antonius » 2022-12-28 22:11:52

som vanligt då det gäller tekniskt digital utrustning, smartfån, datorer osv, som "hakar" upp sig, så börjar man felsöka genom att rebota, dvs starta om dem, ofta löser sig skiten då
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Problem med min mobil

Inläggav sebastiann » 2022-12-29 7:03:01

I vissa fall måste du först ansluta till skåpet, och sedan använda bluetooth delningen i appen.
Då kommer skåpet upp som "mottagare".

Kolla i instruktionerna i appen eller på fraktbolagets hemsida.

Detta är något som du oftast bara behöver göra första gången du hämtar i ett paketskåp, därefter är du "ansluten" och behöver aldrig dela mera.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav nomemorytoday » 2023-01-01 20:16:13

... samt ladda ner gurka på luren.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav Jossie94 » 2023-01-02 1:52:09

Jag kan ju ha råkat trycka någonstans också, men jag fick som sagt inte upp bluetooth delningen alls, andra fick ju upp den antar jag för de kunde swipa och komma vidare och öppna skåpet. Jag kom bara till ”öppna luckan med bluetooth delning” men sen fick jag inte upp bluetooth delningen som alternativ. Eller den kom inte upp som enhet för då kunde man välja att slå på den.

Fattar inte riktigt vad ni hade för tips och så. Skaffa gurka? Aldrig hört talats om det när det gäller mobiler. Är det något slang för något?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav Jossie94 » 2023-02-22 0:46:23

Nu är problemet med min mobil löst. Problemet var en inställning som orsakade allting.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav nallen » 2023-02-22 8:33:34

Jossie94 skrev:Nu är problemet med min mobil löst. Problemet var en inställning som orsakade allting.

Hade du talat om vilken inställning det handlar om och kanske även hur du tog reda på att det var just den inställningen som felade så hade det kunnat hjälpa någon. Som det är nu är inlägget bara brus och tråden helt meningslös för eftervärlden. Det är för all del tillåtet, men trist.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav Richard » 2023-03-04 9:58:16

Jag har inte varit med om att man ska koppla ihop mobilen med paketboxen på nått sätt, men här i stan har vi bl.a. Budbee o Instabox, då får man bara en kod som man trycken in på displayen på paketboxen.

Har varit med om att skräpet varit sönder.
Många arga kunder stod o gnällde på dagens teknik... :mrgreen:
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav Jossie94 » 2023-03-08 23:08:43

Jag gick till en Apple och han som jobbade där lärde sig något nytt då han inte förstod problemet heller så han han frågade en kollega. Det visade sig att det var en inställning på mobilen. De va att man skulle tillåta vissa appar så apparna får behörighet så i detta fallet kunde koppla till bluetooth. Eller något sånt.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav antonius » 2023-03-09 9:46:07

det var bättre förr, då gick man till posten, hämtade sitt jäkla paket, gick hem, frid och fröjd, och bodde man på landet, fick man det levererat, utan extra kostnad, t.o.m. på lördagar, lol
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav sebastiann » 2023-03-09 13:52:58

antonius skrev:det var bättre förr, då gick man till posten, hämtade sitt jäkla paket


Ja men det är gammalmodigt. Eller vill du tillbaka till tiden då man köpte matvaror genom att be om dem över disk och vänta på att personalen packar åt dig också?

Är ju bättre nu, de har t.om. paketrobotar på vissa ställen istället för utlämningspersonal, man scannar QR-koden och så kommer en robot och hämtar paketet.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav antonius » 2023-03-09 14:11:35

sebastiann skrev:
antonius skrev:det var bättre förr, då gick man till posten, hämtade sitt jäkla paket


Ja men det är gammalmodigt. Eller vill du tillbaka till tiden då man köpte matvaror genom att be om dem över disk och vänta på att personalen packar åt dig också?

Är ju bättre nu, de har t.om. paketrobotar på vissa ställen istället för utlämningspersonal, man scannar QR-koden och så kommer en robot och hämtar paketet.


det finns moderna saker som är bra, då det fungerar, that's my point
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav sebastiann » 2023-03-09 14:12:45

antonius skrev:det finns moderna saker som är bra, då det fungerar, that's my point


När det inte fungerar så brukar det vanligaste vara att det är skit bakom spakarna, dvs fel på användaren. Det är sällan själva tekniken strular, det är oftast människorna som inte vet hur man gör inställningar, konfigurerar eller använder tekniken.

Hämtade för övrigt själv via paketbox igår, gick hur smidigt som helst via Postnords app, och med BankID. Man fick gå in i appinställningar och ge Postnord behörighet till GPS och Bluetooth.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav Riksamiralen » 2023-03-09 15:02:57

Aldrig haft några problem med de elektroniska paketboxarna, däremot är jag emot alla nedskärningar av Posten eftersom jag alltid gillat att skriva kort och brev till mina vänner och familj, brev är det bästa sättet att kommunicera tycker jag. Ett brev kan man förbereda bättre än ett telefonsamtal och ett brev är mer personligt än ett SMS, det betyder mer för den som får det.

Föredrar dock paketboxarna om man ska hämta paket, tycker egentligen att hämta ut paketet från en anställd inte ger så mycket, det är mest jobbigt faktiskt, inga fördelar jag kan komma på, brukar vara kö, det tar tid, de ska också ha din legitimation.

Paketboxen kräver bara ett BankID och en kod man får i en App eller på SMS. Det går mycket snabbare, det är aldrig någon kö till skåpen. Man har tid på sig i lugn och ro att hämta paketet. För någon med Aspergers som jag har, som inte gillar stressen i kassor, nervositet, så föredrar jag mycket hellre Paketboxen och väljer alltid det om alternativet finns. Då behöver man inte göra sig till och vara trevlig för någon, man kan bara fokusera på sitt paket utan den ''sociala'' biten.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav nescio » 2023-03-09 15:03:37

sebastiann skrev:Hämtade för övrigt själv via paketbox igår, gick hur smidigt som helst via Postnords app, och med BankID.
Var kommer appen in? Får man inte bara en kod till boxen via SMS eller mail?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav sebastiann » 2023-03-09 19:02:48

nescio skrev:Får man inte bara en kod till boxen via SMS eller mail?


Det är instabox och budbee du pratar om. Dessa boxar står inomhus, har permanent el, nätverk och touchdisplay. Då får du en kod som du slår in, krävs ingen app.

Jag pratar om Postnord, Bring och iBoxen. Dessa boxar går på batteri, finns inte på långa vägar ström för att driva varken nån touchdisplay eller knappsats, och står utomhus. Dessa går på BLE (Bluetooth Low Energy), låsanordningen kräver en kondensator för att ens kunna öppna.

Dessa boxar kräver såklart en app. Det skulle äta för mycket kräm att ha en knappsats eller touchdisplay eller internetuppkoppling, Istället kommunicerar skåpet sin status (batterinivå, eventuella fel, etc) till Postnord/Bring/iBoxen genom användarens mobil, och därvid sparas massvis med kräm i batterierna, eftersom skåpet kan vara i viloläge och enbart vänta på BLE-anslutning och sedan vakna i typ 5 sek, typ som ett digitalt batteridrivet dörrlås.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav antonius » 2023-03-09 19:13:03

sebastiann skrev:
nescio skrev:Får man inte bara en kod till boxen via SMS eller mail?


Det är instabox och budbee du pratar om. Dessa boxar står inomhus, har permanent el, nätverk och touchdisplay. Då får du en kod som du slår in, krävs ingen app.

Jag pratar om Postnord, Bring och iBoxen. Dessa boxar går på batteri, finns inte på långa vägar ström för att driva varken nån touchdisplay eller knappsats, och står utomhus. Dessa går på BLE (Bluetooth Low Energy), låsanordningen kräver en kondensator för att ens kunna öppna.

Dessa boxar kräver såklart en app. Det skulle äta för mycket kräm att ha en knappsats eller touchdisplay eller internetuppkoppling, Istället kommunicerar skåpet sin status (batterinivå, eventuella fel, etc) till Postnord/Bring/iBoxen genom användarens mobil, och därvid sparas massvis med kräm i batterierna, eftersom skåpet kan vara i viloläge och enbart vänta på BLE-anslutning och sedan vakna i typ 5 sek, typ som ett digitalt batteridrivet dörrlås.


det där kan ju bara krångla här där det är -25°C, och snöstorm, det är väl något geni i siliconwally som uppfunnit skiten, där det är ökenklimat, då är det nog bättre med manuell hantering, i vårat land, och där jag bor är köerna i princip nada, men det kan kanske funka i tjockhult
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav Dagobert » 2023-03-09 19:49:37

sebastiann skrev:När det inte fungerar så brukar det vanligaste vara att det är skit bakom spakarna, dvs fel på användaren. Det är sällan själva tekniken strular, det är oftast människorna som inte vet hur man gör inställningar, konfigurerar eller använder tekniken.

Skit bakom spakarna har funnits jämt och det kan man skylla på när det är personer som borde kunna det de gör.
Men numera är det gemene man som inte har något annat val än att försöka förstå. Är det den lilla människans fel när tekniken blir för krånglig?

När tekniken och människan inte fungerar ihop så här ofta så är det naturligtvis teknikens fel. Eller snarare ingenjörernas.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav sebastiann » 2023-03-09 22:44:43

Dagobert skrev:Är det den lilla människans fel när tekniken blir för krånglig


Det beror på hur krångligt det är, men jag stör mig grovt på människor som inte ens vet hur man beställer burgare i en app, på en touch-kiosk, eller inte ens vet hur man checkar ut i en självbetjäningskassa, eller låser upp en 24-7-butik med BankID.

Jag kan tycka att människor borde ha en basic nivå av kunnande (typ hur man ger en paketbox-app bluetooth-behörighet, eller hur man scannar en QR-kod i en betalningsterminal).

Sedan begär jag inte att folk ska veta hur man kompilerar ett BIOS för att kunna öppna en paketbox.

Men lite grundläggande kunskaper får man som människa ha, och när man inte har dem kunskaperna (oftast äldre människor) då är det ju inte teknikens fel.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav Mats » 2023-03-10 1:16:35

sebastiann skrev:Men lite grundläggande kunskaper får man som människa ha

Ja man borde kunna få rätt på de och dem i skrift.

sebastiann skrev: och när man inte har dem kunskaperna

Det heter "de kunskaperna", och det är helt självklart för mig att det heter så.

Slutsats: Det är så himla lätt att tycka att alla borde kunna det man själv är intresserad av.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav nallen » 2023-03-11 8:57:32

:-)049
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Problem med att öppna paketboxar via mobilen

Inläggav Jossie94 » 2023-03-29 13:15:59

För mig var som sagt problemet att jag inte hade den där inställningen som gjorde att jag inte kunde öppna paket boxen, sedan så är det bara en Siri röst som man kan ringa till men man vill ju helst prata med en riktig person som kan hjälpa en. Där jag bor har inte butikerna bredvid något ansvar till dessa paket boxarna som står utomhus. De hänvisar till instruktionerna som står på paket boxarna.

De andra boxarna har ju en kod man får och då har jag haft problem en gång och då hjälpte en riktig person mig via telefon, inte någon Siri röst.

Ibland är ju tekniken för avancerad. Den där sociala biten glöms bort för man har så många gör det själv metoder, jag kan tycka att det är tråkigt att man glömmer bort det sociala då, för mig är det som sagt inte något problem att va social osv. Men för de som tycker sådant är jobbigt så är det såklart bra att ha gör det själv metoder då, alltså allt funkar ju inte för alla så det är ju bra att det finns något för alla.
Jag själv går ju hellre till en kassa och är trevlig och pratar och lägger upp mina varor än att stå där vid självscanningen och inte vet hur jag ska göra som ett exempel.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Återgå till IT-forum



Logga in